![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Joo niin se on että talvella sais olla vähän notkeemmat öljyt. Ei se mulla kumminkaan mitään erikoisen korkeita paineita näyttänyt pakkasilla. Tosin pientä nurkka-ajoa on ollut lähes kaikki tän talven kilometrit joten ei siinä viima päässyt konetta kylmentämään liikaa. Onhan tossa maileja jo 190k joten väljä kone niin ei ne paineet enää kovat oo muutenkaan... ![]()
__________________
BJ 45 -1981 Land Rover Series 3 -1976 Land Rover Defender TD5 2002 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Vaihdoin tuossa kuluvana lauantaina Hiluxiin öljyt kun "pohjolan hallissa" sää oli jo kohtuu suotuisa, Pakkasta n.6astetta. Siis ulkona työskentelin.
Öljykanisterit olivat olle välipäivistä asti kylmässä autotallissa reilu 10 pakkasta. Öljy ei oikein valunut kuin pienenä liruna niin joutu kanisterin pohjapuolelta puristelemaan että sai isompia määriä valumaan. Öljyt olivat kuitenkin 5w-30 ESP Mobil |
#3
|
|||
|
|||
![]() Teboil 15w-40 ja 5w-40 Shbd
Ainakin tuo teboilin 15w-40 on pakkasessa aika jäykkää.
Tuossa äskettäin, kun pakkanen heilui tuolla 30 kieppeillä, testailin noita vanhoja pakkasnesteitä (siis että voihan käyttää veneen lämmönvaihtimissa talvella) Niin samalla nakkasin nuo teboilin pänikät tuohon pihalle. Vuorokauden kuluttua tuo 15w-40 ei tullut pänikästä ulos, oliskohan jääkaappilämmin margariini tai sulatejuusto samanlaista viskositeetiltaan? Tuo 5w-40 oli paljon notkeampaa, olisi varmaan valunut 20 litran pänikästä ulos. Tuo pakkasen kangistama 15w-40 ei varmaankaan suostu nousemaan kylmänä öljypohjasta kovinkaan nopeasti, öljypumppu varmaan "pyörii sutia"/imee jostain ilmoja, ja tuo ilmahan nousee herkästi lämpimässä lohkossa ylimmäksi... siis nokka-akselilla ja turbolla voitelu "öljyisellä paineilmalla". Lohkolämmitin lämmittää lohkon niin lämpimäksi, että suurimmat paineet/öljymäärät menee helpompia reittejä takaisin öljypohjaan. Tuo 15w-40 on nykyisin veneen sisäperämoottorissa, aikanaan ajoin maastureilla + keleillä tuolla, nyt tulee Hodariin niin vähän kilometrejä, että vuodet ympäriinsä noilla notkeammilla. Autoissa, siis moottoreissa on suuria eroja tuon öljyn "esilämmitykselle", joissain koneissa öljy kiertää moottorin lohkossa, jäähdytysnesteessä olevassa kennossa, siis öljy tavallaan lämmitetetään ennen suodatinta... Ja jopa suodatin on alumiinisessa jalassa, joka on suoraan jäändytysnesteen kanssa kosketuksissa, siis lämpiää lohkolämmityksessä. Ja että homma olisi mahdollisimman epäselvä: Tuo suodattimen ohivirtausventtiili (mitä kautta öljy pääsee suodatinelementin ohi, kun on liian paksua) sijaitsee joissain koneissa suodattimen jalassa, tai jopa lohkossa. siis öljy ei lämmitä suodatinta silloin kun ohikierto käytössä. Toisissa moottoreissa tuo venttiili sijaitsee öljynsuodattimessa: siis öljy kiertää sen suodattimen läpi aina, toki suodatinelementin ohi, ja siten suodatin lämpenee hivenen tehokkaammin; siis öljyn suodatus alkaa nopeammin. p.s Onko tavallista, että 6,5td on noin herkkä maileille/kilometreille? siis 300 tkm? "Onhan tossa maileja jo 190k joten väljä kone niin ei ne paineet enää kovat oo muutenkaan..." |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jaa-a en tiiä miten tavallista se on. Lähinnä tuo oli tarkoitettu kuvainnollistamaan sitä että kyseessä ei ole mikään uudempi auto.
Kyllähän se tosin niin on että 300tkm ajettu kone on lähempänä väljää kuin uutta. ![]()
__________________
BJ 45 -1981 Land Rover Series 3 -1976 Land Rover Defender TD5 2002 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Öljyn mittatikku ja putki th350 | tare | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 09.07.2010 09:21 |
Pehmeät vai kovat pultit vetolaippoihin? | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.11.2007 16:53 |
Kovat jätkät vinssaa käsin | r2ree | Chit-Chat | 5 | 22.01.2007 16:25 |
Kovat paketit | jappe | Chit-Chat | 25 | 25.12.2006 11:51 |
Pakkaset palasivat | Lars | Rakas Päiväkirja | 0 | 09.01.2003 20:52 |