Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.01.2016, 21:23
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
Mulla oli -90 Hiace 4wd jossa edessa vakiot 195/75-16 ja takana 205-16 renkaat.

Liukkaalla ja veto päällä, sen verran mitä Hiacella pystyi, ei oikeen mitään huomannut mutta ennen mutkaa kun nosti jalan kaasulta olikin ratti käsiä täynnä...
Moottorijarrulla siis lähti hanuri irti? Jos näin, niin sehän tarkottaisi että kun perse keveni ja keula sai pitoa, niin perässä isommat renkaat alkoi luistaa ja perä karkasi. Veto päällä taas tasainen pito jolloin edessä pienemmät renkaat hieman luisti -> perä pysyi suorassa ja keula vähän puski -> sinällään helpompi ajaa.

Vai, menikö taas vituilleen?

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.01.2016, 21:27
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Äkkiä ajatellen, isommat eteen. Menee inan kovempaa, mutta paino ja sen myötä pito siellä.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.01.2016, 21:32
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Äkkiä ajatellen, isommat eteen. Menee inan kovempaa, mutta paino ja sen myötä pito siellä.
Mutta jos se pito on keulalla ja menee kovempaa, niin eikö ne pienemmät takarenkaat ihan oikeasti pyöri silloin kovempaa, eli liukkaalla luistaa?
Vetääkö keula silloin persettä suoraksi, vai koittaako perä karata joka mutkassa ja kallistuksessa sivulle? Minun mielestä kyllä..

Anteeksi nyt jos änkytän tästä, mutta mietin vain kumpi tässä on se ns. määräävä tekijä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.01.2016, 21:35
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Niin määkin. Eikös ne pienemmät hiukan laahaa ?

Oletus siis että keskitasausta ei ole.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.01.2016, 22:00
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Niin määkin. Eikös ne pienemmät hiukan laahaa ?

Oletus siis että keskitasausta ei ole.
Just noin se menee. Koska muuten niiden isompien pitäisi sutia ja se taas vaatisi enemmän tehoa kuin se laahaaminen, kun takana yleensä kuitenkin vähemmän painoa, joten kitkavoimakin pienempi. Olettaen, että renkaat suunnilleen samaa tyyppiä edes.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.01.2016, 22:11
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Käytännön kokemusta hiukan tuommoisesta pienestä halkaisijaerosta. Käyttiksessäni, Ford F250, on renkaiden halkaisijaero jotain 6 mm kulumisesta johtuen. Pienemmät laitoin eteen, että takapyörillä olisi pitävämmät renkaat. Nyt kun kovin liukkaita teitä ollut, niin nelivedollakin aika paljon ajellut. Ei mitään ongelmaa ja ihan loogisesti yliohjautuu, vaikka periaatteessa etupyörät voisikin laahautua koko ajan ja siten niillä olla huonompi pito. Isompi ero varmaan tulee jo siitä, millaiset paineet renkaissa ja kuinka paljon akselilla painoa. Johtopäätös: Pitävämmät taakse, jos takavetomahdollisuus ja sitäkin aikoo joskus käyttää. Etupyörien pitoa parantaa kuitenkin se isompi massa yleisesti ottaen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.01.2016, 21:36
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Moottorijarrulla siis lähti hanuri irti? Jos näin, niin sehän tarkottaisi että kun perse keveni ja keula sai pitoa, niin perässä isommat renkaat alkoi luistaa ja perä karkasi. Veto päällä taas tasainen pito jolloin edessä pienemmät renkaat hieman luisti -> perä pysyi suorassa ja keula vähän puski -> sinällään helpompi ajaa.

Vai, menikö taas vituilleen?
Heh.
Kyllä se on hankalampi ajaa jos keula puskee.
Isommat eteen, eturenkailla ohjataan.
Musta ainaki helpompi ajella jos keula hallinnassa mut perä luisussa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.01.2016, 21:56
Nisse:n Avatar
Nisse Nisse ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.10.14
Sijainti: Vantaa
Viestit: 181
Perusasetus

Suosiolla vaan saman kokoista joka nurkkaan,jos ei voi vetoa katkaista.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.01.2016, 21:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Autot tehdään lähtökohtaisesti aliohjaaviksi, jopa kisa- autot (ehkä ralliautoja ja muita vastaavia lukuunottamatta). Jos aliohjaa liikaa niin se on aivan perseestä, sehän pitäisi olla mutkassa kovassa ajossa määriteltävissä painon siirrolla.. veto päällä <-> kaasu pois

Ei minulla ole ollut oikeastaan muita kuin takavetoja ja nelivetoja, ja nelivedotkin olleet vedoltaan lähinnä takapuoleisia - hyvä niin. Mutta jos auto vikuroi ja menee koko ajan kylkimyyryä, niin ei se ole "helppo" ajaa vaikka hauskaa onkin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.01.2016, 22:08
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ei minulla ole ollut oikeastaan muita kuin takavetoja ja nelivetoja, ja nelivedotkin olleet vedoltaan lähinnä takapuoleisia - hyvä niin. Mutta jos auto vikuroi ja menee koko ajan kylkimyyryä, niin ei se ole "helppo" ajaa vaikka hauskaa onkin.
mut niissä nelikoissa on vissii ollu perissä samat välitykset. Voima vaan takapäähän enempi menny.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.01.2016, 22:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
mut niissä nelikoissa on vissii ollu perissä samat välitykset. Voima vaan takapäähän enempi menny.
On toki.. mutta ne takavedot ja nelivedotkin suunnitellaan/ rakennetaan yleensä aliohjaaviksi. Mutta hyvä että se voima menee enemmän sinne taakse koska ovat mukavempia ajaa. Se vain ei liity tähän alkuperäiseen asiaan varsinaisesti mitenkään

Ja se, että auto on rajusti takaa tuuppiva ja yliohjaava, ei oikeasti ole ollenkaan kiva ajettava noin niinkuin päivittäisessä ajossa ei, vaikka itsekin tykkään siitä että mennään mielummin hieman perä sladissa kuin keula edellä metsään puskien. Se aliohjautuvuus vain on silti turvallinen asia.. tutkikaa asiaa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.01.2016, 09:21
qaw qaw ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.08.07
Sijainti: Kempele
Viestit: 155
Perusasetus

Jos nyt lähdetään yksinkertaistamaan asiaa ja oletetaan, että laitteessa on kiinteävälityksinen neliveto täysillä lukoilla, siis kierrosnopeus joka pyörällä on sama. Jos lisäksi oletetaan, että etupäässä on parempi pito painon vuoksi, niin silloin takapää luistaa, oli siellä isommat tai pienemmät renkaat.

--> Jos taakse laitetaan isommat renkaat, ne pyrkii koko ajan kulkemaan pidempää matkaa, eli sutivat. Jos taas taakse laitetaan pienemmät renkaat, ne pyrkii koko ajan kulkemaan lyhyempää matkaa, eli jarruttavat. Halutaanko sitten luistoa sutimisen vai jarruttamisen muodossa, taitaa olla makuasia

Meillä ostettiin toissa syksynä kahteen Jeeppiin (KJ -04, ZJ -98) samanlaiset ja saman kokoiset uudet nastarenkaat. Molemmilla ajettiin kutakuinkin sama matka. KJ kulutti enemmän eturenkaita, ZJ kulutti enemmän takarenkaita. Ei merkittävästi, mutta kuitenkin selvästi renkaiden pinnasta havaittavasti. Päättelen tämän johtuvan siitä, että KJ:ssa kaikki renkaat vetää suunnilleen yhtä paljon, mutta eturenkaat hoitaa lisäksi ohjausta. ZJ taas on lähtökohtaisesti takavetoinen.

Kannattaa siis myös miettiä sitä auton nelivedon toteutusta. Jos kulumisero ei ole iso, laittaisin paremmat renkaat sinne päähän, missä ne kuluu nopeammin, jotta rengassarja kestää pidempään.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.01.2016, 14:15
kabbi kabbi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.08.15
Sijainti: uusimaa
Viestit: 60
Perusasetus

hop

Viimeksi muokannut kabbi : 16.11.2016 14:57
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Käyttö,veto ja sunnuntai offi ällä -HD- Maasturiprojektit 6 04.01.2015 16:08
RJ:ssä kierroslukumittari pomppii ja veto pätkii - Korjattu Viipo Tekniikka & Jutustelu 7 13.09.2010 19:53
Rockyn rengaskoot antti_boy Tekniikka & Jutustelu 5 07.06.2008 19:30
Mersun rengaskoot? opalapa Tekniikka & Jutustelu 2 25.01.2006 08:51
Rengaskoot Vesa Vuosimallit 1968-1982 10 03.03.2004 12:18


Sivu luotu: 07:02 (GMT +2).