![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Nii ku tuossa yhessä viestissäkin jo vähä ristiriitasta kommenttia...tai ainakaa mun jakeluun mee. Kyllä se isompi pyörä haluaa isompaa vauhtia pitää ☺ oot varmaan huomannu jeepissäkin että metsässä isommilla pyörillä menohalut kovemmat ku vakio nakeilla. Ja siihe alkuperäseen kysymykseen. Eteen laittasin isommat. Paremmin säilyy hallittavuus ja keula painavampi (jos ei mahotonta kuormaa koko ajan) ni paremmin balanssissa. Veikkaan ettei huomaa edes. Jos nyt kyse aika originellin kokosista renkaista.
Viimeksi muokannut hiluvitkutin : 22.01.2016 20:34 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mitä tulee tuohon metsässä isompi pyörä haluaa pitää isompaa vauhtia: koska välitys pysyy samana -> tietyllä vetoakselin kierrosnopeudella isompi rengas etenee sillä yhdellä kierroksella pidemmän matkan. Eli siis isompi rengas menee lujempaa, mutta samalla syö vääntöä, senhän tietää myös jokainen että vaihdat 30" -> 35" ei enää mene yhtä helposti jotain kynnystä ylös, tai polta kumia niin helposti. Pienemmällä renkaalla tietysti toisinpäin - siksihän niitä välityksiä vaihdetaan isompien renkaiden kanssa tiheämmäksi, ettei mentäisi niin perkeleen lujaa ja että auto jaksaisi liikkua helpommin ![]() Jos laitat samalle akselille toiselle isomman ja toiselle pienemmän kumin ja lukko päälle -> auto vetää/ kääntyy ihan satavarmasti sinne suuntaan kummalla puolella pienempi rengas on. Mutta jos edessä ja takana erikokoiset, kiinteä nelikko ja lukot päällä, välitys akseleilla sama.. ei olekaan enää ihan niin simppeli. Isommat fillarit saa vähemmän vääntöä kuin pienemmät, ja niiden pienempien pitäisi pyöriä nopeammin jos oletetaan että isommat ei sudi. Miten käy oikeasti.. ![]() ![]() Nyt alkoi kyllä oikeasti kiinnostamaan että kumminko päin lopulta auto on vakaampi, ainakin jos oletetaan 50/50 painonjakauma ja yhtä pitävät renkaat eri halkaisijalla. Käytännössähän ero on aikalailla huomaamaton, jos puhutaan neljästä samanlaisesta renkaasta joista kaksi on kuluneempia kuin toiset. Se ~5% heitto kehän pituudessa on vielä ihan ok ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mulla oli -90 Hiace 4wd jossa edessa vakiot 195/75-16 ja takana 205-16 renkaat.
Liukkaalla ja veto päällä, sen verran mitä Hiacella pystyi, ei oikeen mitään huomannut mutta ennen mutkaa kun nosti jalan kaasulta olikin ratti käsiä täynnä... |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vai, menikö taas vituilleen? ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Äkkiä ajatellen, isommat eteen. Menee inan kovempaa, mutta paino ja sen myötä pito siellä.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vetääkö keula silloin persettä suoraksi, vai koittaako perä karata joka mutkassa ja kallistuksessa sivulle? Minun mielestä kyllä.. Anteeksi nyt jos änkytän tästä, mutta mietin vain kumpi tässä on se ns. määräävä tekijä ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Niin määkin. Eikös ne pienemmät hiukan laahaa ?
Oletus siis että keskitasausta ei ole.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä se on hankalampi ajaa jos keula puskee. Isommat eteen, eturenkailla ohjataan. Musta ainaki helpompi ajella jos keula hallinnassa mut perä luisussa. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Suosiolla vaan saman kokoista joka nurkkaan,jos ei voi vetoa katkaista.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Autot tehdään lähtökohtaisesti aliohjaaviksi, jopa kisa- autot (ehkä ralliautoja ja muita vastaavia lukuunottamatta). Jos aliohjaa liikaa niin se on aivan perseestä, sehän pitäisi olla mutkassa kovassa ajossa määriteltävissä painon siirrolla.. veto päällä <-> kaasu pois
![]() Ei minulla ole ollut oikeastaan muita kuin takavetoja ja nelivetoja, ja nelivedotkin olleet vedoltaan lähinnä takapuoleisia - hyvä niin. Mutta jos auto vikuroi ja menee koko ajan kylkimyyryä, niin ei se ole "helppo" ajaa vaikka hauskaa onkin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
mut niissä nelikoissa on vissii ollu perissä samat välitykset. Voima vaan takapäähän enempi menny.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Käyttö,veto ja sunnuntai offi ällä | -HD- | Maasturiprojektit | 6 | 04.01.2015 16:08 |
RJ:ssä kierroslukumittari pomppii ja veto pätkii - Korjattu | Viipo | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 13.09.2010 19:53 |
Rockyn rengaskoot | antti_boy | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 07.06.2008 19:30 |
Mersun rengaskoot? | opalapa | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 25.01.2006 08:51 |
Rengaskoot | Vesa | Vuosimallit 1968-1982 | 10 | 03.03.2004 12:18 |