Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.01.2016, 20:28
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Nii ku tuossa yhessä viestissäkin jo vähä ristiriitasta kommenttia...tai ainakaa mun jakeluun mee.
Kyllä se isompi pyörä haluaa isompaa vauhtia pitää ☺
oot varmaan huomannu jeepissäkin että metsässä isommilla pyörillä menohalut kovemmat ku vakio nakeilla.
Ja siihe alkuperäseen kysymykseen. Eteen laittasin isommat. Paremmin säilyy hallittavuus ja keula painavampi (jos ei mahotonta kuormaa koko ajan) ni paremmin balanssissa.
Veikkaan ettei huomaa edes. Jos nyt kyse aika originellin kokosista renkaista.


Viimeksi muokannut hiluvitkutin : 22.01.2016 20:34
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.01.2016, 20:54
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
Nii ku tuossa yhessä viestissäkin jo vähä ristiriitasta kommenttia...tai ainakaa mun jakeluun mee.
Kyllä se isompi pyörä haluaa isompaa vauhtia pitää ☺
oot varmaan huomannu jeepissäkin että metsässä isommilla pyörillä menohalut kovemmat ku vakio nakeilla.
Juu, siinä tuli ristiriittaisuutta myönnän kyllä. Aloin juuri siksi itsekin siksi edellisen viestisi yhteydessä ajattelemaan että miten homma oikeastaan menee tasaisella/ mäessä, yms..

Mitä tulee tuohon metsässä isompi pyörä haluaa pitää isompaa vauhtia:
koska välitys pysyy samana -> tietyllä vetoakselin kierrosnopeudella isompi rengas etenee sillä yhdellä kierroksella pidemmän matkan. Eli siis isompi rengas menee lujempaa, mutta samalla syö vääntöä, senhän tietää myös jokainen että vaihdat 30" -> 35" ei enää mene yhtä helposti jotain kynnystä ylös, tai polta kumia niin helposti. Pienemmällä renkaalla tietysti toisinpäin - siksihän niitä välityksiä vaihdetaan isompien renkaiden kanssa tiheämmäksi, ettei mentäisi niin perkeleen lujaa ja että auto jaksaisi liikkua helpommin

Jos laitat samalle akselille toiselle isomman ja toiselle pienemmän kumin ja lukko päälle -> auto vetää/ kääntyy ihan satavarmasti sinne suuntaan kummalla puolella pienempi rengas on. Mutta jos edessä ja takana erikokoiset, kiinteä nelikko ja lukot päällä, välitys akseleilla sama.. ei olekaan enää ihan niin simppeli. Isommat fillarit saa vähemmän vääntöä kuin pienemmät, ja niiden pienempien pitäisi pyöriä nopeammin jos oletetaan että isommat ei sudi. Miten käy oikeasti..


Nyt alkoi kyllä oikeasti kiinnostamaan että kumminko päin lopulta auto on vakaampi, ainakin jos oletetaan 50/50 painonjakauma ja yhtä pitävät renkaat eri halkaisijalla.


Käytännössähän ero on aikalailla huomaamaton, jos puhutaan neljästä samanlaisesta renkaasta joista kaksi on kuluneempia kuin toiset. Se ~5% heitto kehän pituudessa on vielä ihan ok
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.01.2016, 21:08
JanneBlomgren JanneBlomgren on kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 995
Perusasetus

Mulla oli -90 Hiace 4wd jossa edessa vakiot 195/75-16 ja takana 205-16 renkaat.

Liukkaalla ja veto päällä, sen verran mitä Hiacella pystyi, ei oikeen mitään huomannut mutta ennen mutkaa kun nosti jalan kaasulta olikin ratti käsiä täynnä...
__________________
http://jangren.fi/

Tänään tehdään pönttö!

Kyllä jenkki on jees!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.01.2016, 21:23
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
Mulla oli -90 Hiace 4wd jossa edessa vakiot 195/75-16 ja takana 205-16 renkaat.

Liukkaalla ja veto päällä, sen verran mitä Hiacella pystyi, ei oikeen mitään huomannut mutta ennen mutkaa kun nosti jalan kaasulta olikin ratti käsiä täynnä...
Moottorijarrulla siis lähti hanuri irti? Jos näin, niin sehän tarkottaisi että kun perse keveni ja keula sai pitoa, niin perässä isommat renkaat alkoi luistaa ja perä karkasi. Veto päällä taas tasainen pito jolloin edessä pienemmät renkaat hieman luisti -> perä pysyi suorassa ja keula vähän puski -> sinällään helpompi ajaa.

Vai, menikö taas vituilleen?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.01.2016, 21:27
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Äkkiä ajatellen, isommat eteen. Menee inan kovempaa, mutta paino ja sen myötä pito siellä.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.01.2016, 21:32
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Äkkiä ajatellen, isommat eteen. Menee inan kovempaa, mutta paino ja sen myötä pito siellä.
Mutta jos se pito on keulalla ja menee kovempaa, niin eikö ne pienemmät takarenkaat ihan oikeasti pyöri silloin kovempaa, eli liukkaalla luistaa?
Vetääkö keula silloin persettä suoraksi, vai koittaako perä karata joka mutkassa ja kallistuksessa sivulle? Minun mielestä kyllä..

Anteeksi nyt jos änkytän tästä, mutta mietin vain kumpi tässä on se ns. määräävä tekijä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.01.2016, 21:35
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Niin määkin. Eikös ne pienemmät hiukan laahaa ?

Oletus siis että keskitasausta ei ole.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.01.2016, 21:36
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Moottorijarrulla siis lähti hanuri irti? Jos näin, niin sehän tarkottaisi että kun perse keveni ja keula sai pitoa, niin perässä isommat renkaat alkoi luistaa ja perä karkasi. Veto päällä taas tasainen pito jolloin edessä pienemmät renkaat hieman luisti -> perä pysyi suorassa ja keula vähän puski -> sinällään helpompi ajaa.

Vai, menikö taas vituilleen?
Heh.
Kyllä se on hankalampi ajaa jos keula puskee.
Isommat eteen, eturenkailla ohjataan.
Musta ainaki helpompi ajella jos keula hallinnassa mut perä luisussa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.01.2016, 21:56
Nisse:n Avatar
Nisse Nisse ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.10.14
Sijainti: Vantaa
Viestit: 181
Perusasetus

Suosiolla vaan saman kokoista joka nurkkaan,jos ei voi vetoa katkaista.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.01.2016, 21:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Autot tehdään lähtökohtaisesti aliohjaaviksi, jopa kisa- autot (ehkä ralliautoja ja muita vastaavia lukuunottamatta). Jos aliohjaa liikaa niin se on aivan perseestä, sehän pitäisi olla mutkassa kovassa ajossa määriteltävissä painon siirrolla.. veto päällä <-> kaasu pois

Ei minulla ole ollut oikeastaan muita kuin takavetoja ja nelivetoja, ja nelivedotkin olleet vedoltaan lähinnä takapuoleisia - hyvä niin. Mutta jos auto vikuroi ja menee koko ajan kylkimyyryä, niin ei se ole "helppo" ajaa vaikka hauskaa onkin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.01.2016, 22:08
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ei minulla ole ollut oikeastaan muita kuin takavetoja ja nelivetoja, ja nelivedotkin olleet vedoltaan lähinnä takapuoleisia - hyvä niin. Mutta jos auto vikuroi ja menee koko ajan kylkimyyryä, niin ei se ole "helppo" ajaa vaikka hauskaa onkin.
mut niissä nelikoissa on vissii ollu perissä samat välitykset. Voima vaan takapäähän enempi menny.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Käyttö,veto ja sunnuntai offi ällä -HD- Maasturiprojektit 6 04.01.2015 16:08
RJ:ssä kierroslukumittari pomppii ja veto pätkii - Korjattu Viipo Tekniikka & Jutustelu 7 13.09.2010 19:53
Rockyn rengaskoot antti_boy Tekniikka & Jutustelu 5 07.06.2008 19:30
Mersun rengaskoot? opalapa Tekniikka & Jutustelu 2 25.01.2006 08:51
Rengaskoot Vesa Vuosimallit 1968-1982 10 03.03.2004 12:18


Sivu luotu: 05:14 (GMT +2).