Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester
perien laakerointia, jne. Vari-lokit ei kestä offausta, eikä muutenkaan paljoa kovaa rääkkäystä verrattuna ZJ:n lukkoon. Jarrutapeissa / -kumeissa on selkeä suunnitteluvirhe, koska ne ovat jo uutena niin tiukkoja, että asennuksessa saa käyttää paljon enemmän sormivoimaa kuin käytetyissä ja likaisissa XJ/ZJ:n jarruissa.
|
Perien laakerit on d44a:ssa samat sekä ZJ:ssä että WJ:ssä. Pyöränlaakerit eri. Mitä tulee itse akseliin, niin laakerien tai materiaalin heikkous ei ole niinkään syynä poskilaakereiden tai pinionin hajoamiseen, vaan yksinkertaisesti se että poskilaakeripukit on tehty liian väljällä sovitteella. Välityshän on d44a:ssa järeämpi kuin perinteisessä d44:ssä.
Danan track-loc on iso vitsi, se kestää metsäajoa kunnolla pitävänä max. 10 ajokerran verran. Minulla oli alle 10tkm ajon jälkeen tehdasuudet Spicerin alkuperäiset pakat jo ihan yhtä surkeat kuin ne alkuperäiset silloin ~60tkm ajetut. Onko varilok muka vielä huonompi?
Jarrut minulla on mennyt kiinni ja auki moitteetomasti joka kerran kun on tarvinnut levyjä käyttää irti. Voi olla että liukutapit on liian tiukat, mutta ainakaan minulla niissä ei ole ollut pienintäkään ongelmaa. Satulat ei jumita, männät ei jumita, ja palatkin liukuu liukupinnoillaan uria jättämättä kuten pitää. XJ/ ZJ jarruista - kuten jo sanoin - en oikeasti keksi mitään hyvää verrattuna WJ satuloihin. Näillä nyt kuitenkin on ajettu jo n.60 tkm, eikä ole pienintäkään ongelmaa jarruissa. Ehkä se on sitten taas hyvää tuuria?
Lainaus:
|
Niin edistyksellinen kuin WJ:n tekniikka onkin verrattuna ZJ:hin, on joidenkin osien kestävyys ja toimivuus selkeästi huonompi. Nämä on faktoja ja perustuu omaan ja muutamien Suomessa olevien harrastajien kokemukseen (mm. palstan "fomoko") sekä netistä löydettyihin korjausohjeisiin yms.
|
Tämä valitettavasti pätee lähes joka autoon, kun uusien mallien painoa ja kulutusta pitää saada kuriin. Niissä iki-ihanissa Toyotoissakin on ollut miljoonia autoja käsittäviä recalleja ympäri maailman erinäisten isompien ongelmien takia

Tottahan se toki on, että joidenkin osien kestävyys WJ:ssä on huonompi kuin ZJ:ssä.
Mitä muuten tulee moottoreihin, niin voisi kai Moparin Magnum- koneiden (sekä niitä vastaavien V6- koneiden) plenum- vikaa pitää yhtälailla aika inhottavana ongelmana, eikä ole mikään pikkuvika koska voi pahimmillaan hajottaa moottorin..

..aijuu, ja ikiliikkkuja Magnumeissa muuten on tyyppivikana nokan laakereiden hajoaminen, ihan oman kokemuksenkin perusteella. Useimmat vain eivät tiedä niiden olevan rikki omassa koneessaan.. En tiennyt minäkään ennenkuin avasin