Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.01.2016, 19:09
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Ja tuskin on mitään säädetty, kun ei kukaan koskaan tiedä että pitäis joskus säätää ja säätöarvot + sopivat työkalut puuttuu. Vai kuinka monella on momenttiavain joka osaa 8Nm??
On tommonen tullu Motonetistä ostettua. Melkein tarvii monessa muussakin kuin vain laatikon pannoissa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7650...vain-14-5-25Nm

Etupantaan tarttee vielä laatikosta riippuen valmiin avaimen tai omatekoisen neliskanttisen työkalun (kuvassa oikeanpuoleinen, johon vasen hylsy käy). Ja se roppu puuttuu laatikoista siksi, koska muuten nesteet saisi vaihdettua ilman suodatinta. Ne joilla on hitsuuvehkeet ropun tekoon malttaa vaihtaa suodattimenkin, koska ropun kautta tyhjennettynä ei tule öljynpaisumusta enää öljypohjaa irrottaessa.

__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.01.2016, 19:47
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
On tommonen tullu Motonetistä ostettua. Melkein tarvii monessa muussakin kuin vain laatikon pannoissa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7650...vain-14-5-25Nm
Pitäisi olla viisarinäyttöinen avain esim. pantojen säädössä ja vastaavantyyppisissä, eikä "klikkiavain".


Lainaus:
Ja se roppu puuttuu laatikoista siksi, koska muuten nesteet saisi vaihdettua ilman suodatinta.
Tuon täytyy olla joku Chryslerin kieroutuneen insinöörimielen aivopieru ..ja jos ihan tosissaan ollaan, niin parempi sekin silti olisi että vaihdetaan edes ne liemet ilman suodatinta sen sijaan, ettei vaihdeta kumpiakaan koska proppu puuttuu
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.01.2016, 20:18
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Pitäisi olla viisarinäyttöinen avain esim. pantojen säädössä ja vastaavantyyppisissä, eikä "klikkiavain".
Tolla olen monta pantaa jo vetänyt ja hyvä on aina tullut! Yhteen autoon vedin kokeeksi ensin melkoisesti liikaa ja silti toimi hyvin. Toisessa autossa 46RH:n etupanta oli aivan sikalöysä ennen kuin kiristin sen ja silti vedin sillä ZJ:llä toista ZJ:tä perässä trailerilla ilman mitään luisto-ongelmia 31":llä. Nää niin tarkkoja ole.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Tuon täytyy olla joku Chryslerin kieroutuneen insinöörimielen aivopieru ..ja jos ihan tosissaan ollaan, niin parempi sekin silti olisi että vaihdetaan edes ne liemet ilman suodatinta sen sijaan, ettei vaihdeta kumpiakaan koska proppu puuttuu
Ei se vaihtamattomuus ole ropuista kiinni vaan tyhmyydestä ja/tai laiskuudesta.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.01.2016, 09:05
tomhod2011:n Avatar
tomhod2011 tomhod2011 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.11.15
Sijainti: Tampere, Finland
Viestit: 106
Perusasetus

Mites te jotka noita öljyjä ootte vaihdellu tarkistatte että öljyä on menee oikea määrä? 5 litraahan se tilavuus ilmeisesti on (kuinka tarkka toi jeepin aski on siitä määrästä)? mutta jos öljyn kaato tapahtuu vain ja ainoastaa mittatikun reijän kautta ja tarkistus pitäs tehdä öljyt lämpimänä vaihdepakka läpi käyden niin miten toi käytötännössä kannattaa toi täyttö hoitaa että sielä olis oikeet määrät, vai enkö taas vaan tajuu
__________________
Jeep Grand Cherokee Zj 4.0 1996
Jeep Grand Cherokee Wj 2.7 2004

Jeep Cherokee Xj 4.0 1990
Jeep Cherokee Xj 4.0 1991
Jeep Cherokee Kj 3.7 2004

Jeep Wrangler YJ 2.5 1995
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.01.2016, 09:08
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Tikussa on asteikko sekä kylmälle öljylle, että kuumalle...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.01.2016, 10:40
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Autosta, laatikosta ja sen jäähdyttimien ja letkujen koosta riippuen kokonaismäärä on luokkaa 9L ± "jotain". Vaihtomäärä on tietysti pienempi, kun erinäisiin paikkoihin jää öljyä, vaikka kuinka liruttaisi.

Jos epäily poistuneesta määrästä on vaikkapa 5L, niin laitat kolme, laitat käyntiin vapaalle, mittaat tason ja lisäät puolen litran määrillä niin kauan että täyttyy vähintään alamittaan. Ala- ja ylämitan välihän on n. litra. Sitten ajat auton kunnolla lämpimäksi - niin että nelonenkin menee päälle - ja täytät lämpimään ylämittaan. Vaihteiden vemputuksella ei ole hirveitä merkityksiä pinnan tasoon, paitsi jos täyttää ihan umpityhjästä.

Auto liikkuu jopa kahden litran vajauksella (kokemusta on) joten jos on aluksi alamitassa, niin et saa ehjää laatikkoa ajamalla hajalle. Kannattaa kuitenkin tehdä se lämmitysajo rauhallisesti.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.01.2016, 10:59
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Autosta, laatikosta ja sen jäähdyttimien ja letkujen koosta riippuen kokonaismäärä on luokkaa 9L ± "jotain". Vaihtomäärä on tietysti pienempi, kun erinäisiin paikkoihin jää öljyä, vaikka kuinka liruttaisi.

Jos epäily poistuneesta määrästä on vaikkapa 5L, niin laitat kolme, laitat käyntiin vapaalle, mittaat tason ja lisäät puolen litran määrillä niin kauan että täyttyy vähintään alamittaan. Ala- ja ylämitan välihän on n. litra. Sitten ajat auton kunnolla lämpimäksi - niin että nelonenkin menee päälle - ja täytät lämpimään ylämittaan. Vaihteiden vemputuksella ei ole hirveitä merkityksiä pinnan tasoon, paitsi jos täyttää ihan umpityhjästä.

Auto liikkuu jopa kahden litran vajauksella (kokemusta on) joten jos on aluksi alamitassa, niin et saa ehjää laatikkoa ajamalla hajalle. Kannattaa kuitenkin tehdä se lämmitysajo rauhallisesti.
Uudemmissa heittää vikakoodin (Check Engine -valo syttyy) ja menee laatikko vikatilaan, jos on liian vähän öljyä laatikossa, siksi vaihdossa aina ensin 4 litraa öljyä laatikkoon, ennenkuin käynnistetään ja sitten mitataan kone käynnissä...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.01.2016, 13:26
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Ei se vaihtamattomuus ole ropuista kiinni vaan tyhmyydestä ja/tai laiskuudesta.
Ei, vaan se on laatikon suunnitelleiden typeryyttä jättää proppu pois eikä mitään muuta. Saahan ne aineet toki vaihdettua ilman proppuakin, mutta miksi väkisin pitää tehdä hommasta tekijälle hankalampaa ja paskaisempaa?

Kun lähtökohtaisesti merkkihuollon yhteydessä ne öljyt vaihdetaan ensialkuun kuitenkin, ja isohko osa keskivertoautoilijoista teettää homman myöhemminkin korjaamossa (ts. öljyt tulee vaihdettua), niin propun olemassaolo helpottaisi ja nopeuttaisi työtä oleellisesti - ja tekisi siitä paljon siistimpää.


Tein itselleni öljypohjaan propun heti ensimmäisen vaihtokerran yhteydessä, koska vitutti niin suunnattomasti niiden pösilöiden typeryys jotka eivät ole sitä proppua voineet öljypohjaan suunnitella. Voin sanoa, että homma oli paljon miellyttävämpää seuraavalla kerralla, kun sen pystyi tehdä siististi koko pihaa ja käsiä likaamatta ei tartte mitään neliömetrin kokoista laaria auton alle vaihdon yhteydessä, riittää kun laitat riittävän ison purkin propun alle



Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Uudemmissa heittää vikakoodin (Check Engine -valo syttyy) ja menee laatikko vikatilaan, jos on liian vähän öljyä laatikossa, siksi vaihdossa aina ensin 4 litraa öljyä laatikkoon, ennenkuin käynnistetään ja sitten mitataan kone käynnissä...
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Jostain -96 alkaa, muistaakseni... Samoihin aikoihin, kun tulee toi 16 pinninen OBD-pistoke kojetaulun alle...
En tiedä missä kohtaa pitäisi sytyttää CEL:in, minulla joskus vuoti laatikosta huonosti asennetun tiivisteen takia aineita pikkuhiljaa ulos ilman että huomasin. Vasta siinä vaiheessa kun risteyksistä kääntyessä kiihdytyksen yhteydessä alkoi välillä nykiä oudosti ihmettelin että mitäs nyt -> liemien välitön tarkistus -> piti lisätä reilu 1,5 litraa lientä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 11.01.2016 13:38
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.01.2016, 13:37
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Se on tehtaalle kustannustekijä, kyllä yhden propun tekee, mutta teeppäs 100.000 öljypohjaa propulla, niin pitää palkata lisää väkeä-->kustannuksia!! Jätetään proppu pois, halvempaa... Arvaa miksi uudemmissa Jeepeissä ei oo rasvanipan rasvanippaa?
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.01.2016, 13:41
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Se on tehtaalle kustannustekijä, kyllä yhden propun tekee, mutta teeppäs 100.000 öljypohjaa propulla, niin pitää palkata lisää väkeä-->kustannuksia!! Jätetään proppu pois, halvempaa... Arvaa miksi uudemmissa Jeepeissä ei oo rasvanipan rasvanippaa?
Kyllähän tämä on tiedossa.. mutta silti se on minusta typeryyttä

Asiakashan propun tai rasvanippojen puutoksen maksaa sitten hieman isommassa huoltolaskussa lisääntyneen työmäärän, tai useammin tehtävien osienvahdon takia
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.01.2016, 15:49
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Asiakashan propun tai rasvanippojen puutoksen maksaa sitten hieman isommassa huoltolaskussa lisääntyneen työmäärän, tai useammin tehtävien osienvahdon takia
Helpommin asiakkaalta saadaan rahat, kun se auto on jo sen nimissä, jälkikäteen, saadaan auton hintaa tiputettua... Siksi ei WJ-koppaisissakaan ole sitä raitisilmasuodatinkoteloa, se pitää ostaa jälkikäteen... Ainiin, tää oli ZJ-osio, en saa kirjoittaa WJ-koppaisista Anteeksi taas...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 11.01.2016, 15:30
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
...miksi väkisin pitää tehdä hommasta tekijälle hankalampaa ja paskaisempaa?

...propun olemassaolo helpottaisi ja nopeuttaisi työtä oleellisesti - ja tekisi siitä paljon siistimpää.
Siksi, kun joku Urpå kuitenkin vaihtaa vain ne öljyt ja haukkuu Jeepin p***ksi koska tukkeutunut suodatin hajottaa laatikon takuuaikana ja tehdas maksaa korjauksen. Kaikki ei ole niin pedantteja huoltamaan autoaan, eikä kaikki Amerikkalaiset osaa edes lukea, maahanmuuttajista nyt puhumattakaan, mutta lakimiehelle osataan kyllä soittaa jos hyvä syy keksitään.

Jokaiseen Jeeppin olen tehny poistoropun ja laiskuuttani viimeisimpiin porannu rouheasti suoraan akkukoneella reiän pohjaan. Nyt jo tietää, mihin sen reiän voi porata ja mihin ei. Siistiä ja nopeaa jo ekalla kerralla, kunhan on sopivan pieni reikä ja iso astia heti valmiina.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Asiakashan propun tai rasvanippojen puutoksen maksaa sitten hieman isommassa huoltolaskussa lisääntyneen työmäärän, tai useammin tehtävien osienvahdon takia
Siitähän ne Jeeppien tekijät, myyjät ja huoltajat palkkansa saa! Kestäisihän se hehkulamppukin vaikka mitä, jos ei olisi suunniteltu hajoamaan jossain 8000-10000h kohdalla. Ja kansa maksaa!
__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 11.01.2016 15:33
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 5 (0 jäsentä and 5 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 22:18 (GMT +2).