![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Siis miten meinasit huolehtia tuosta ylimääräisestä käynnistysakusta, jota kanniskelet apuvirtakaapeleiden kanssa? -> juurikin tuommoinen vähällä käytöllä oleva akku kaipaa älykästä lataamista. Nuo jutut, jossa esim. c-tek:ä syytetään siitä, että ei lataa akkua täyteen: Osaltaan ne on on halpislatureiden myyjien kateellista panettelua (Tuo oma 7 A ctek työntää reilua 14,5 volttia, ja sillä pitäisi akun täyttyä ihan kivasti, toki JOS LOPPUJÄNNITE, varsinkin PAKKASESSA, on suurempi, niin akkuun saadaan hivenen lisää varausta. Mutta kun akkua ns. yliladataan, niin he hukkaa vettä, ja muutenkin levyt kärsivät (sulfatoituminen ja muut sivistys sanat ei nyt löydä oikeaa järjestystä) -> Jos c-tek jättää akun muutaman prosentin pienempään varaukseen ENSIMMÄISELLÄ kertaan, niin muutaman latauskerran jälkeen nuo c-tek:llä ladatut akut on parempia kylmäkäynnistyksessä, kuin nuo toisen merkkisen älylaturin "absoluuttisesti-" täyteen lataamat akut. Minulla oli edellisessä veneessä 3 kpl 60 ah exiden ns. Lada-akkuja (halvimpia mahdollisia amppeeritunteja exideä vuosituhanteen vaihteessa) Ja koska veneen dieselissä oli normaali auton laturi, 90 A ulkoisella tuulettimella oleva bosch, niin kun konekopassa oli 5 minuutin ajon jälkeen reilu 50 astetta lämmintä, niin tuolla lataussäätimellä (paras mitä minun varastoista löytyi) latausjännite tippui 14 volttiin. -> siis akut ladattiin muutaman kerran vuodessa tuolla c-tek:llä täyteen... Ja vielä viimmeisenä kesänä (2014) nuo rippikouluikäiset(?) jaksoi ruokkia invertteriä, vesikeskuslämmityksen Webastoa ja kylmälaukkua valojen yms. ohella tuntikausia... Siis tuo käytetty sähkö maksaa valtakunnan verkosta ostettuna niin vähän, että marketin kassassa ei ole niin pientä kolikkoa ![]() Ja tuo 7 Amppeerin C-tek on huolehtinut noista akkujen latauksista koko 2000 luvun, ja yhtään alle 5 vuoden ikäistä akkua ei taida löytyä pihasta ![]() Toki Traktoriin pitää ostaa akut asap, kun nuo profiilissa olevan valkoisen hj-60 mukana tulleet akut sai pikkasen kipeää... ja veneessä kaikkia akut on toisten hylkäämiä... -> Siis jos haluat huolehtia akuistasi hyvin, helpolla ja "viettää aikaa yhdessä-" niin tuo c-tek on hyvä vaihtoehto: LUE vaan suositukset oikeasta laturista, ja käytä ohjeen mukaan ![]() Siis edes c-tek ei pysty siihen, että moottoripyörän laturilla yritetään elvyttää vinssin akkupatteristoa tulipalopakkasessa. Ja kaikki ylläoleva ruotsalaisesta ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Viimeksi muokannut SptV : 09.01.2016 23:39 |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Noissa kannattaa ottaa huomioon se mihin käyttöön laturi tulee. Minusta ei ole olemassa sellaista laturia joka käy kaikkeen tarpeeseen. Elvytykset on eri juttu kuin se tarvitaanko varausta nopeasti. Sitten vielä se mibkä kokoista patteria sillä meinaa latailla.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vähän oon tässä samoilla linjoilla. Tosiaan mitään traktorin akkuja ei ole tarve saada tunnissa täyteen, vaan laturi tulis ihan kotipiha-autotallin käyttöön. Ja edelleenkin mulle on ihan sama maksaako se hyvä laturi 50 vai 100 euroa (en ole rikas, mutta pari kymppiä on pieni raha silloin kun akku on niin paskana ettei sitä enää voi ladata), kunhan on täyttää tarpeet eikä tarvii heti uutta ostaa. Ja tosiaan tota ylläpito-ominaisuutta arvostan, koska noi harvoin käytetyt patterit on yleensä juuri ne mitkä ensimmäisenä prakaa. Käyttöakut hyytyy sitten viimeistään pakkasessa... Edelleen olen itse tuon c-tekin kannalla, kun on ainoa mistä on omia kokemuksia... Exidekään ei varmasti paska ole, mutta tuosta defasta ei taida kovin monella kokemusta olla...??
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on torstaista asti ollut lidlin halpis ällilaturi käytössä. Aluksi naapurin paku, sitten pajero ja äsken laitoin Bj:n lataukseen. Toimiihan tuokin kahden kympin kikkareeksi. C-tekiä lähdin jo päivällä ostamaan, mutta muut olivat kerinneet ensin. Kovasti oli Pirkkalan Motonetissä hyllyt tyhjinä.
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
EXIDEllä lataus tyhjästä käynnistyskuntoon 30min ja umpitäyteen jotain 12-15h. Lainaus:
Lainaus:
Mitä kuuntelin akkukauppiasta, niin sanoi elvytyksen/defosfatoinnin (vai mikä se nyt oli) olevan joutava myyntikikka. Kunnon laturi tuuppaa elvytykset samalla latauksen kanssa. Virtaa ja jännitettä sinne syötetään eikä muuta. Minusta 20-150Ah lyijy- tai geeliakuille ja virtalähteeksi sopiva EXIDE ei kaipaa lisäominaisuuksia kuin salamastartin ilman verkkovirtaa antavan boosterin ja se hoituu 60Ah lisäakulla + kaapeleilla. Mutta kuten sanottu on kaikki kiinni käyttötarkoituksesta. Mulla se on juuri tuo eli hätätilanteessa kaikki vehkeet käyntiin alle 5min ja sillon kun ei ole niin kiire pidetään valmius edelliseen.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kuumavesipesuri harrastekäyttöön | tepa78 | Chit-Chat | 24 | 15.04.2012 19:48 |
Harrastekäyttöön kompura. Tietoutta tarvitaan. | Hessu888 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 09.12.2009 17:02 |
Ostetaan Tie/harrastekäyttöön, hintaa n2000e | Hipsu | O/M/V Ajoneuvot | 8 | 25.11.2009 14:49 |
Ostettu O:Hydrauliprässi harrastekäyttöön | Racingrabbit | O/M/V Muut | 35 | 07.01.2008 22:25 |
M: Akkulaturi 24 V 15 A | pasikj | O/M/V Muut | 4 | 11.02.2007 14:21 |