Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.12.2015, 19:54
Malmila Malmila ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 05.10.13
Sijainti: Pori
Viestit: 28
Perusasetus

Joo elikkä vieläkin arpoo vaihdetta vaiherin kiristyksen jälkeen.

Laatikko on tuollainen että OD nappi löytyy kepin kyljestä ja ECT nappula koketaulusta.

Mutta tämmösen nyt huomasin, vaihdekepin vieressä kun menee valo mikä vaihde päällä niin oli vanhan omistajan toimesta teipattu piiloon. Aina kattonut kojetaulusta mikä vaihde päällä. Kepin viereinen osoitin näyttää yhden hahlon väärin, voikos tämä aiheuttaa jotain..?? Täytyypi huomenna koittaa ohjelirjan mukaan säätää tuo keppi oikein..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.12.2015, 22:06
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Syöttöpumpulle tuleva vaijeri vaihteistolta ... Löysäämällä vaihteiston vaijeria niin ei niin äkkiä tarjoa pienempää vaihdetta .. . Aika tarkka säädöistään.. Sit kun moottori trimmataan ja syöttöä lisätään et moottori herkäksi et ottaa kierroksia taas on säädettävä vaijerit uudelleen et vaihtaa pehmeästi ja kun kaasua lisää niin ei aina tarjoa pienempää vaihdetta. Kokeile vaihteiston vaijeria eri asetuksilla niin saat hyvän kuvan mikä vaikuttaa mihinkin
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.12.2015, 23:56
Malmila Malmila ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 05.10.13
Sijainti: Pori
Viestit: 28
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hunter hdj Näytä viesti
Syöttöpumpulle tuleva vaijeri vaihteistolta ... Löysäämällä vaihteiston vaijeria niin ei niin äkkiä tarjoa pienempää vaihdetta .. . Aika tarkka säädöistään.. Sit kun moottori trimmataan ja syöttöä lisätään et moottori herkäksi et ottaa kierroksia taas on säädettävä vaijerit uudelleen et vaihtaa pehmeästi ja kun kaasua lisää niin ei aina tarjoa pienempää vaihdetta. Kokeile vaihteiston vaijeria eri asetuksilla niin saat hyvän kuvan mikä vaikuttaa mihinkin
Se mikä epäilyttää on kun ei ole mitään säädetty minun aikana ja alkanut itsestään kaikki oireet pikkuhiljaa viimeisen kuukauden/1000km sisään....
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.12.2015, 00:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Haiskahtaa sähkö ongelmalta/DIY ongelmalta


Siis ensiksi: Lukeeko konehuoneessa olevassa alumiinisessä tyyppikilvessä alemmalla rivillä stanssattuna (ulkomuistista) A442f vai jotain suuruusluokkaa 55 tms.
Ja tuo vaihteen valitsimen teippaus:
Onko valitsimessa kuinka monta asentoa? (wanhassa a442f hdj-80 automaatissa, siis TÄYSIN mekaanisesti/hydraulisesti ohjatussa, on kepissä yksi pykälä enemmän . Tuossa uudemmassa, olikohan? 8/-92 puuttuu kepistä kolmonen?

Ja jos on alkuperäinen sähköohjattu? niin automaatin boksi/älylaatikko saa tietoa niin monesta paikasta, että en edes muista, Vaikka vuosi sitten molemmat laatikot oli lattialla vierekkäin.... ja tuo vanhempi oli poissa tuosta minun hodarista.(siis tuo vanhemman a442f päivitys sähköohjattuun tökkäsi siihen, että aika loppui; siis tuo uudempi laatikko tarvii noiden "painonappien" lisäksi tuon ecu:n ja muutaman muun tiedon.... em lisäksi.

Helpoin lienee tarkistaa kaasupolkimen asennon tunnistimen olemassaolo, siis siinä pumpun päällä on asennontunnistin, jonka vastus muuttuu portaattomasti tyhjäkäynniltä täyskaasulle.

Tuota varaosia, siis harvinaisen hydraulisen A442 (hdj-80 noin 07/-92 asti) ja uudemman a442 :Tuohon vanhempaan varaosat ovat "marmoritiskillä", ja tuohon uudempaan löytyy pilvin pimein toimittajia; ja luin taannoin kommentoin levypakkojen levyjen lukumäärää, niin samaan hintaan olisi saanut puuttuvan levyparin...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.12.2015, 03:39
mhk:n Avatar
mhk mhk ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.09
Sijainti: Kivitaipale, Roi
Viestit: 348
Perusasetus

Siis sekä mekaanisessa että sähköisessä versiossa on vaijeri kaasuvivustolta laatikolle, sähkö versiossakin sen toiminto on linjapaineen säätö.
Lisäksi on kaasun asentoanturi siellä vivustossa, vaihtoajankohta määritetään sen lisäksi moottorin ja lähtöakselin pyörintänopeusanturien avulla.

Konehuoneen tyyppikilvessä pitäisi hdj:ssä lukea A442F aina, ellei sitten ole alkujaan ollut jotain muuta lootaa...
Joo sähköversiossa puuttuu kaaviosta 3:nen, eli asennot on D,2,L
__________________
LandCruiser LJ70 1987 & HDJ80 -90
Projekteja
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.12.2015, 00:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lisää apuja (toivottavasti).... JA edelleenkin suurelta osin ulkomuistista


Siis voi olla virheitä/puutteita/väärää tietoa. sorry.

Siis millä moottorilla tuo sinun hodari on? Oletan että mekaanisella syöttöpumpulla (siis kaasuvaijeri tulee kaasupolkimelta syöttöpumpun päälle, ja kääntää akselia)

Siis jos hdj-80 on alunperin automaatilla, niin siinä tyyppikilvessä on tuo mhk:n mainitsema A442F. Ja uudemman ja vanhemman laatikon välillä ei k.o tyyppikilvessä ole eroa. Mutta jos auto on jälkikäteen "automatisoitu", niin tuo vaihteistokoodi on manuaalilaatikon koodi, jossa vois olla 55...

Ja tuo vaihteen valitsimen teippaus viittaa siihen, että joku on tehnyt jotain oman pään mukaan... En usko, että maltillinen korin korotus vaatii teippaamaan nuo "pykälän väärässä olevat" asennot, ja että auto toimii vielä oikein?
siis toimiiko automaatti oikein? parkkilukkohan on kaavion toisessa päässä, ja toisessa päässä pakko ykkönen? (ainakin tuossa vanhemmassa, ilman sähköjä olevassa!!!!) ja hämärä mielikuva, että tuossa sähköojatussa pakko 2:nen tarkoittaa sitä, että lähtee vaihteella 2.

kysymys tuohon Hessu888 linkkiin: tuo taitaa olla vanhempaan, siis tuohon täysin mekaaniseen hodarin automaattiin? (tuo solennoidi, mikä tuossa vanhassa, vakionopeussäätimellä olevassa on, pyrkii estämään vaihteiden ja/tai turbiinilukon edestakaista kytkeytymistä)

Ja tuohon vikakoodeihin: OD merkkivalon saa vilkkumaan vikakoodeja,
pitää vain olla nappulat oikeassa asennossa, ja ?oikosulkea? jotkin johdot, vai olisko se että jostain sähköt hetkeksi pois???....

Ja tuohon sähköohjauksen "toiminta" verrattuna vanhempaan:

Siis yhteistä on se, että Tuohon hydrauliseen "muurahaispesään" tuodaan mekaanisesti tieto vaihde valitsimen asennosta ja vaijerilla tieto kaasupokimen asennosta.
Ja tuohon uudenpaan "murahaispesään", siis sähköohjattuun automaattiin on tehty uusi Hydrauliikka ohjaus osa,4 sähkösolennoidia, jolla laatikon toimintaa voidaan ohjata sähköisesti.

Ja tärkein on napit , siis sekä od että veto?

Ja tuo ECU ohjaa noita neljää hydrauliikka venttiiliä siellä laatikon sisällä...

Siis en muista/tiedä, mutta kun tuohon omaan omaan hodariin oli tarkoitus vaihtaa vanhan automaatin tilalle tuo sähköohjattu a442f... niin tuo egu tahtoi (paperilla) tietoa mm koneen kierroksista, laatikon kierroksista, JA nopeussingaalin takakardaanilta ja laatikosta...Ja kaikkea muuta pientä
mm. jakolaatikon asennot.

ja sitten siihen vaihdeisen vaihtamis ongelmaan: tuo 40 km/h voi helposti ajaa myös hitaalla puolen? ja jos edelleen sama ongelma, niin se ei ole sähköisessä nopeusmittarin anturissa..... ....
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.12.2015, 13:04
Malmila Malmila ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 05.10.13
Sijainti: Pori
Viestit: 28
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis voi olla virheitä/puutteita/väärää tietoa. sorry.

Siis millä moottorilla tuo sinun hodari on? Oletan että mekaanisella syöttöpumpulla (siis kaasuvaijeri tulee kaasupolkimelta syöttöpumpun päälle, ja kääntää akselia)

Siis jos hdj-80 on alunperin automaatilla, niin siinä tyyppikilvessä on tuo mhk:n mainitsema A442F. Ja uudemman ja vanhemman laatikon välillä ei k.o tyyppikilvessä ole eroa. Mutta jos auto on jälkikäteen "automatisoitu", niin tuo vaihteistokoodi on manuaalilaatikon koodi, jossa vois olla 55...

Ja tuo vaihteen valitsimen teippaus viittaa siihen, että joku on tehnyt jotain oman pään mukaan... En usko, että maltillinen korin korotus vaatii teippaamaan nuo "pykälän väärässä olevat" asennot, ja että auto toimii vielä oikein?
siis toimiiko automaatti oikein? parkkilukkohan on kaavion toisessa päässä, ja toisessa päässä pakko ykkönen? (ainakin tuossa vanhemmassa, ilman sähköjä olevassa!!!!) ja hämärä mielikuva, että tuossa sähköojatussa pakko 2:nen tarkoittaa sitä, että lähtee vaihteella 2.

kysymys tuohon Hessu888 linkkiin: tuo taitaa olla vanhempaan, siis tuohon täysin mekaaniseen hodarin automaattiin? (tuo solennoidi, mikä tuossa vanhassa, vakionopeussäätimellä olevassa on, pyrkii estämään vaihteiden ja/tai turbiinilukon edestakaista kytkeytymistä)

Ja tuohon vikakoodeihin: OD merkkivalon saa vilkkumaan vikakoodeja,
pitää vain olla nappulat oikeassa asennossa, ja ?oikosulkea? jotkin johdot, vai olisko se että jostain sähköt hetkeksi pois???....

Ja tuohon sähköohjauksen "toiminta" verrattuna vanhempaan:

Siis yhteistä on se, että Tuohon hydrauliseen "muurahaispesään" tuodaan mekaanisesti tieto vaihde valitsimen asennosta ja vaijerilla tieto kaasupokimen asennosta.
Ja tuohon uudenpaan "murahaispesään", siis sähköohjattuun automaattiin on tehty uusi Hydrauliikka ohjaus osa,4 sähkösolennoidia, jolla laatikon toimintaa voidaan ohjata sähköisesti.

Ja tärkein on napit , siis sekä od että veto?

Ja tuo ECU ohjaa noita neljää hydrauliikka venttiiliä siellä laatikon sisällä...

Siis en muista/tiedä, mutta kun tuohon omaan omaan hodariin oli tarkoitus vaihtaa vanhan automaatin tilalle tuo sähköohjattu a442f... niin tuo egu tahtoi (paperilla) tietoa mm koneen kierroksista, laatikon kierroksista, JA nopeussingaalin takakardaanilta ja laatikosta...Ja kaikkea muuta pientä
mm. jakolaatikon asennot.

ja sitten siihen vaihdeisen vaihtamis ongelmaan: tuo 40 km/h voi helposti ajaa myös hitaalla puolen? ja jos edelleen sama ongelma, niin se ei ole sähköisessä nopeusmittarin anturissa..... ....

Joo elikkä hodarissa on 24v kone mallilltaan 1hd-ft muistaakseni. Jolloin syöttöpumppu on vielä mekaaninen. Vaihdekaavio on siis juuri tuo P,R,N,D,2,L
Pakkokakkosella lähtee kyllä mielestäni ihan ykkösellä liikkeelle.. Korin korotusta autossa ei ole..

Mitään en ole kerinnyt vielä ronkkimaan lisää autosta, pikkujoulujen jälkeen ollut vähän seis olo..
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.12.2015, 12:56
Malmila Malmila ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 05.10.13
Sijainti: Pori
Viestit: 28
Perusasetus

Nyt sen verran selvinnyt että 2vaihde on ainoa mikä katoaa / pätkii.. Ei merkitystä ajaako pakko 2 vai D-alueella..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty HDJ80 -92 automaatti Epro O/M/V Ajoneuvot 1 29.06.2015 15:07
Myydään Landcruiser Hdj80 -94 vikki O/M/V Ajoneuvot 3 08.02.2015 19:54
Myydään hdj80 wx vm 94 kimsat O/M/V Ajoneuvot 1 15.10.2011 10:16
Myydään Volvo 940 TDIC automaatti -94, 255tkm, 5200€ Teukka O/M/V Ajoneuvot 2 05.02.2010 22:56


Sivu luotu: 01:59 (GMT +2).