![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Voisin ottaa toimivan polttomoottori kompuran ja sellaisen lahjoitetaan version ![]() Tänäänkin ois tarvinnu, mut vaihdettiin sit rengas Mahtaa noi toimivat kompura lahjoitukset mennä siihen samaan kategoriaan kun parin sadan leimakuntoset 4x4 nissanit
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Olen itse erilaisia osia yhdistämällä kasannut perässä vedettävän kompressorin, jota voi tarvittaessa pyörittää myös nivelakselilla kun siinä on sellainen liitin valmiina olemassa. Haaste on siinä jos tarvii enempi ilmaa ja painetta, rupeaa kulut nousemaan. Itsellä on ylimääräinen yksi hiukan arveluttava Mersun 200 dieselkone, jota kuitenkin pyörittelin sen verta, että kävikin hiukan ja sammutin melkeen sen kuitenkin ku ei ollu vesiä yhdistetty ja öljyjä vaihdettu. En ole lähtenyt jotain tällasta konetta yhdistää olemassaoleviin nykyisin sähköllä käyttökelpoisiin kompuroihini kun en usko vaivaan nähden tulevan tarpeeksi ilmaa. Jonkinlaista tarvetta KUNNOLLISELLE dieselkompuralle on. Mun mielestä tässä puheen olevassa hommassa on jos kompurassa on nyt 5,5 kilowatin mosa, ei jatkuvapyöritteisyysventtiilejä, siitä ei vaivaan nähden ehkä tuu kovin tehokas vehje - ellei kyseessä sitten ole joku ihan muunlainen kompuran lohko kuin mitä moottoriteho antas ymmärtää ja sitäs olis pyöritetty hyvin pienil kierrosil ja paineella. Tämän teholuokan kompurat on tarkotettu lähtee käyntiin ja sammumaan kätevästi. Dieselillä toimiva kompuroita on paljon vähemmän tarjolla kun sähköllä toimivia. Ne ei silloin ole yhtä edullisiakaan. En mee väittää allaolevaa hyväks, mutta joskus voi tulla vastaan joku toimiva ja ei enää kovin kaupallinen vehje: http://www.nettikone.com/broom-wade/ei-tietoa/1461904 Joskus on jotain 2 kuution pieniä dieselkompuroita kohtuuhintaan. Mua ne ei innosta ku ei ole tarpeeks kova sana hiekkapuhallukseen. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 06.11.2015 20:54 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Älä ajattele niitä varoja siihen säiliöpaineen säätöön, koska ne ovat nimensä mukaisesti varoventtileitä, ei säätöventtiileitä...
Itse rakentelin joitakin vuosia sitten sähkökompurasta traktorilla pyöritettävän kompuran, ja siihen ostin ihan kevenninventtiilin, joka ohjaa imuventtiilit avoimiksi, kun säiliöpaine saavuttaa säädetyn painerajan. Ja näin ne toimii oikeissakin traktorikompuroissa, eli imuventtiilit säädetään tietyllä hetkellä kantamaan ja kompura "lutkuttaa" ilmaa vain edestakaisin ilmanputsariin. Tuo kompura on nyt katkonut kahdet ulosottoakselit, liian pienien kierroksien johdosta. Joten älä ainakaan mäntäkompuraa käytä tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnit särkee vielä jonkin paikan... Nuo vaatii kuitenkin ihan kierroksia. Tässä muutama kuva ko. vehkeestä. ![]() ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ihan kivan näköstä rakennelmaa jo! Tosiaan omiin kompuraprojekteihin tuli intoa kun rikoin ensin kuusisylinteristä traktori Hydoria pyörittäen vanhalla International traktorilla nivelakselin kun pyörittelin liian hiljaa, enkä ollut koneen luona asiaa tarkemmin tutkimassa.
Nyt on kaksi kompressoria, joilla on tarkoitus olla jonkin verta tuottakin eli hihnavetoinen kolmisylinterinen Hydor R42 15 kilowattisella moottorilla ja Atlas Copco BT4 E oliko nyt 27 kilowattisella suoravetoisena. Kummassakin kiinni taajuusmuuttajat. Äänten perusteella sopivaa kierrosaluetta arvioiden Hydoria käytän laajammalla kierrosalueella. Toisaalta Atlaksessa öljypumppu. Viimeksi käytin kumpaakin yhtä aikaa. Atlas on tuottoon nähden kevyempi kun näissä tulee haasteena jos ei ole osoittaa jarrullista kärryä tarkoitukseen... Kovin jytkeä polttomoottori saa aikaan, että kunnolla ilmaa tuottava kompressori ei ole ihan kevyt. Jos on traktori olemassa, niin siihen on hyvä vaihtoehto kytkeä kompressori. Voi siihen kytkeä ruuvikompressorinkin jos jaksaa ja isot ruuvit on joskus hyvinkin halpoja. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tässä tämän syksyn aikaansaannos otsikon aiheesta.
https://www.youtube.com/watch?v=FNgsVllyIPY 38kW sähkömoottori pois, suunnanvaihdin/kertoja väliin ja pari nivelakselia. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Njäh perkulem. Taitaa käydä niin että ei ole vara rakennella nyt ainakaan polttomoottorikäyttöistä kun autoprojektiin tarvitsen kaiken pääoman 😃 taidan laittaa ehjän 4kW moottorin kun sellainen löytyy hyllystä ja nallitkin riittää sulaketaulussa. Jospa tuo lohko olisi sen verran väljentynyt vuodesta -68. että 1,5kW pienempi moottori jaksaa sitä pyörittää. Muutkin sähköosat löytyy hyllystä että ainoastaan tarvitsen uuden hihnapyörän sähkömoottorille, muuten kierrokset nousee liian kovaksi lohkossa.
__________________
Kahta en vaihda: Stihl ja Toyota! |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kattellu, että tän palstan torilla just nyt CompAir 2,8 kuution sähkövehje myynnis ja pyyntiä täl hetkel 600. Kivoja jatkuvaan pyöritykseen sopivia vehkeitä näkyy aika hyvin siellä täällä.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Traktoriin laitettu Atlas oli jo varsin hyvän oloinen vehje niissä tapauksissa, joissa tarpeet on traktorimatkan päässä.
Jos mä tolla hiekkapuhaltaisin, harkitsisin jo kunnollista vesivarustusta, ettei pöllyä kulkeudu turhaan hyviin vehkeisiin. Kysyjän kompuraprojektiin vielä yksi idea, jos se tuntuu helpommalta laittaa toimimaan 4 kilowattisella moottorilla, voi siitä silti tulla kova peli moneen ilman tarpeeseen panostamalla tarpeeksi suuren painesäiliöön - saattaahan siinä olla sellainen ennestään. Painesäiliöiden kanssa pitää olla tarkkana turvallisuusnäkökulmien suhteen. Kunnosta on oltava selvillä ja koeponnistus vedellä voi olla tarpeen. Porukka tuppaa turhaan pelkäävän sähkömoottorien virrantarvetta kun ne saa kuriin tähtikolmiokytkennällä tai taajuusmuuttajalla. Mulla normaali tilanne on, että 15 kilowattinen kompura moottorin kilpiarvojen osalta käy vain 16 ampeerin sulakkeilla siten, että kierrokset ja paineet on säädetty tilanteen mukaan. Pihtimittarilla tarvittaessa totean paljonko ampeereita menee oikeesti piuhassa. Ensimmäiset 27 kilowatin Atlaksen pyörittelyt tapahtui myös 16 töpselillä kompuran lepuutussysteemiä hyödyntäen. Mihinkään hommiin siitä ei niillä virroilla ollut. Ite lähtisin dieselkompura touhuun jos kompura on tollanen kuin tuo traktoriin kytketty Atlas tai isompi. Pieneen liikkuvaan ilman tarpeeseen on vastannut 3000 watin invertterillä käytetty kompura. Sillä täyttelee renkaita ihan hyvin. |