Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Sähkökompurasta polttomoottorikompura. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=139370)

Tappokirves 03.11.2015 11:09

Sähkökompurasta polttomoottorikompura.
 
Terskistä!

Ostin (kun halvalla sain) vanhan Atlas Copcon kompressorilohkon ja säiliön. Haluan muuttaa kuitenkin laitoksen polttomoottorikäyttöiseksi koska kaikkialla ei ole isoa amppeerimäärää tarjolla.

Ajatuksena korvata 5.5kW sähkömoottori polttomoottorilla, ja tähän tarvitsisin vähän neuvoja. Kompressorikeskukselta kysyin jo ohivirtausventtiiliä jatkuvapyöritteiselle mutta on liian kallis ja max. ilmantuotolle 1000L/min. Tarkkaa tietoa ei kyseisen lohkon tuotosta ole kun ei ole merkitty tyyppikilpeen mutta varaudun vähintään 1,5m3/min tuotolle ettei räjähdä silmiin.

Eli jos laitan lohkolta putket säiliöön, ja säiliöön pistän Bilteman varoventtiilin tai kaksi (2000L/min) http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Pa...li-2000023582/ niin onko tässä minkälainen vaara vai onko turvallinen? Paineensäädin sitten säiliöstä työskentelyletkulle. Säiliössä paikat puolentuuman kierteelle valmiina.

Mitä muuta tulisi ottaa huomioon rakentelussa?

smgt 03.11.2015 11:27

hyvähän nuo varot on olla isommat ku tuotto. muuten voi säiliö räjähtää jos moottori pyörii jatkuvasti.

onkos alkuperänen moottori semmonen mikä pyörii vaan kun painetta tarvitaan säiliöön vai pyöriikö kokoajan? onko ruuvi vai mäntäkompura?

vanhemmissa ruuvikompressoreissa on imuaukossa kuristus millä säädetään tuottoa kun moottori pyörii kokoajan. säiliöstä tulee letku paineilma sylinterille mikä kääntää imuaukon tukkoon kun säiliön haluttu paine saavutetaan.

tällästä pystys polttomoottorilla huoletta pyörittää.

Cruiseristi 03.11.2015 11:38

Ja jos haluaa lisävarmuutta vois painekytkimen voi säätää noita varoja pikkusen korkeemmalle ja kytkee "tappokatkasijaksi" moottoriin .

Tappokirves 03.11.2015 13:01

Mäntäkompressori, V2-lohko jossa on sähkötoiminen painekytkin eli ei ole jatkuvapyöritteinen. Ainakin voisi kokeilla sitä että laittaa kaksi nuita 2000l/min. varoventtiiliä ja vielä lisäksi painekytkimen jonka ruuvaisi 12-14 baariin joka löisi sitten sytytysvirran maihin kun kytkin laukeaa. Eiköhän näillä turvallinen yhdistelmä saada. Vai mitä olette mieltä? :)

Lohkojen max. painetuotto on 14bar ja säiliö on joskus parasta ennen kristusta koeponnistettu 19bar. paineelle. Nuo varoventtiilit kuitenkin on 10bar hommia...

luppakorva 03.11.2015 13:12

Ei taida tulla kovin hyvää mitenkään.
Kompura pumppaa kokoajan täydellä teholla ja pihinä on kova.
Täytyisi olla kompurassa vapaa venttiilit, mitkä on alunperin jatkuvasti pyörivissä kompuroissa, eli laittaa ns. vapaalle, kun paine nousee tarpeeksi.
Sähkömoottorin tehon perusteella ei tule 1000l/min tuottoa.
Toki johonkin käyttöön voi soveltua.

Cruiseristi 03.11.2015 13:35

Riittäsköhän painekytkimessä liikerata kaasuvivun ohjaukseen ??
8bar -> tyhjäkäynti , 4bar -> urku auki .
Ei suhistais ihan niin paljoa.

tekniikkamies 03.11.2015 14:19

Itestä tuntus, että tosta sais helposti 16 ampeerin voimavirralla automaattisesti sammuvan ja käynnistyvän. Ehkä joku automaattinen tähtikolmiohässäkkä.

Kompressoreja saa aika järkevällä hinnalla monenlaisia.

Itse voisin harkita Atlas Copco BT4 E kompressorista luopumista.Se sopii hiekkapuhallukseen johonkin 6-8 milllin suutinkokoon ja helppo laittaa toimimaan jos tarjolla on 63 a voimavirtaa. 35:sillakin se pelaa ainakin mulla taajuusmuuttajalla. Vekottinta voi koekäyttää.

Nyt se on maataloushärveleiden putsauskäytössä ja lähinnä häiritsee se jos haluan nostaa paineen fiksuksi hiekkapuhallukseen, rupeaa sähköntarve olemaan jotain 50-63 a sulakkeita vaativaa suuruusluokkaa.

smgt 03.11.2015 14:44

Etkai ajatellu säiliön painetta säädeltävän nuilla varoventtiileillä?

james_III 03.11.2015 16:58

Pienllä ohjauksella ja kytkimellä irrotetaan moottori kompurasta kun painetta riittää ja kierrokset tyhjäkäynnille? Helpompi starttaillakin kun ei ole vetopäällä.

Cruiseristi 03.11.2015 18:00

Jostain skootterin raadosta variaattori väliin??:D

Nikuzai 03.11.2015 18:23

Joskus suunnittelin kansivikasesta auton koneesta tehdä kompuraa

Hiekkapuhallukseen oli tarkoitus laittaa joten ois pyöriny koko ajan, mutta pyöritysmoottorin kierrokset meinasin laittaa painekellolla, mut ilmasylinterillä vois olla helpompi

Eli kun paineet on poissa jousi vetää hanat auki ja kun paine nousee pudottaa sylinteri kierroksia


Jossain teollisuus koneessa oli sellainen varojärjestelmä jossa varoventtiili laukesi sylinteriin joka kytki sammuttimen



Se kannattaa ottaa selville vaikka mäntäkompura onkin, et kestääkö kuin alikierroksia

Samppa79 03.11.2015 18:37

Tuon näköinen varo on omassakin kompurassa, Atlas copco AIRLET LT9. Melkoinen suhina siitä tulee kun unohtaa hanan kiinni. Näyttää oleva 1/2 tuuman kierre. Kaksi olisi varmaan parempi kuin yksi. Yksi tuossa on ollut koko ikänsä. Lisäksi siinä pitäisi olla kevennysventtiili, sellainen mankkuventtiilillä, ja painekytkimen ohjaama. Taajuuskäytölllä pyörii ja 60Hz.

smgt 03.11.2015 20:17

ei maha tartti tykätä jos moottoria käynnistetään minuutin välein.
kannattaa rakentaa joku kytkin moottorin ja kompuran väliin tai sitte kokeilla sitä imuilman kuristusta.

en tosin tiiä toimiiko mäntä kompurassa imuilman kuristus kun voi alkaa imee öljyä männän välistä kun alipaine lisääntyy...

Samppa79 03.11.2015 20:44

Eikös kevennys toimi niin että painepuolelta tasataan ylipaine imupuolelle, jolloin mäntäkompura käy vaan hupia, eikä tuota painetta? En ole asiantuntija, joten nämä lorinat on vain omaa kokemusta kahdesta v2-lohkoisesta kompurasta, joissa kummassakin oli jokin tällainen systeemi. Jos kompuraa pyörittää polttomoottorilla, tuon venttiilisysteemin voi varmaan rakentaa venttiileillä kikkailemalla. Jonkunlainen säädettävä ylipaineen päästävä venttiili painepuolelta imupuolelle ja takaisku pönttöönpäin? Varoventtiileillä suojattuna koko komeus niin eikös se ole sitten siinä?

tekniikkamies 04.11.2015 10:23

Kannattaa hirveitä rakennella kun lohkoja saa valmiiks halvalla, jotka on tarkoitettu jatkuvaan pyöritykseen?

Myös ruuvikompuroja on toisinaan sopuhintaan saatavilla.

Ainoa mitä en ole sopuhintaan löytänyt, toimivaa kokonaisuutta, josta tulee paljon ilmaa riittävällä paineella ja ettei kokoluokka nouse niin suureksi, ettei ole vetämistä millään 2000 kilon sallituilla vetopainoilla.

Ennemmin mä lähtisin kehittää jotain valmiiksi toimivaa vaikka siihen suuntaan, että toimii pienemmällä virralla.

Nikuzai 04.11.2015 17:46

Scaniasta en tiedä, mut volvoissa joissain malleissa lepuutus toimii molemmat venttiilit avaamalla

Eikös kevennys toimi päästämällä männän päältä ilmat pois


Oisko helpoin kuitenkin kuorma-autopurkaamolta tai tarvikkeesta hakea paineventtiili, jossa olisi kaikki jo valmiina ja siihen yhdistää vaikka kierrosten pudotus

Eli paineet täynnä aukeaa venttiili ja samalla solenoidi pudottaisi kierroksia ja kun määrätty paine on saavutettu venttiili kiinni ja kaasu selälleen

Ois tarkoitettu isoille ilmamäärille ja toimimaan jatkuvalla syklillä

Vanhemmat kuorma-autot vaan työntää täydellä höngällä painetta kankaalle

Tuolla ainakin on jotain, eikä hinnat mahdottomia näkyny olevan
http://www.jussinmaki.net/verkkokaup...ent/index/3477

HeikkiH 05.11.2015 09:45

Aikoinaan oli pihassa vanha kompura-Dyna lainassa. Säätö oli kohtuu yksinkertainen varojen lisäksi, kaasupolkimelle asennettiin ilmasylinteri joka painoi kierroksia kun paineet olivat alhaalla, ja kun painetta oli tarpeeksi tippui moottori tyhjäkäynnille. Toki tuossakin ratkaisussa kompura tekee painetta tyhjäkäynnillä, mutta jatkuvassa työkäytössä toimii. Pitihän se Dyna laittaa ainakin vapaalle (kompuraa pyöritettiin vaihteiston kautta) kun oli pidempi tauko kun ilman kulutusta ei ollut.

smgt 05.11.2015 10:51

Vanhoissa rattorikompuroissakin on käytössä imuilman kuristinta.
Toimii hyvin ja on helppo tehä.

Tai jos väkisin pyörää haluaa uudestaan keksiä niin sitte muutaku mietintä myssyä päähän.

tekniikkamies 05.11.2015 11:09

http://www.nettikone.com/hydor/k13c-...empaan/1454081

Tässä olisi valmiina jo monta hyvää ominaisuutta.

Virrankulutusta voi pienentää painetta ja kierroksia muuttamalla. Paineen muutto on helppoa.

Tähtikolmiokäynnistys auttaa käyntiin lähtöön.

AlluK 05.11.2015 17:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1261218)
Virrankulutusta voi pienentää painetta ja kierroksia muuttamalla.

Hei, tässä ketjussa on edelleenkin kyse polttomoottorilla pyöritettävästä kompurasta :rolleyes:

tekniikkamies 05.11.2015 20:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 1261266)
Hei, tässä ketjussa on edelleenkin kyse polttomoottorilla pyöritettävästä kompurasta :rolleyes:

Sama kai se millä se pyörii jos asiansa ajaa käyttötarkoituksessaan...

Käytettyjä valmiiksi toimivia vehkeitä on niin paljon myytävänä tai jopa lahjotettava sekä sähköllä kuin polttomoottorilla, että suhteessa ajankäyttöön ja rahanmenoon voi joku melko valmis aihio tulla edukkaammaksi.

Yleensä isommilla kompuroilla on tarkoitus saada aikaan pienempiin verrattuna enempi tuottoa ja painetta. Niissä hinta nousee polttomoottorikäyttöisissä jos ovat muuten käteviä kun on kovemmat tuotot ja paineet. Sähkökäyttöisiä saa monenlaisiakin halvalla ja osa on jatkuvapyöritteisiä.

Myös ruuvikompuroita saa hommattua aika helposti ja edukkaasti.

AlluK 06.11.2015 18:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1261328)
Sama kai se millä se pyörii

En saanut nettipistorasiaan mahtumaan paksua rautalankaa joten lainaus ketjun aloittajan ekasta viestistä:

"Haluan muuttaa kuitenkin laitoksen polttomoottorikäyttöiseksi"

smgt 06.11.2015 19:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 1261496)
En saanut nettipistorasiaan mahtumaan paksua rautalankaa joten lainaus ketjun aloittajan ekasta viestistä:

"Haluan muuttaa kuitenkin laitoksen polttomoottorikäyttöiseksi"

:D:D:D

Nikuzai 06.11.2015 19:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1261328)
Käytettyjä valmiiksi toimivia vehkeitä on niin paljon myytävänä tai jopa lahjotettava sekä sähköllä kuin polttomoottorilla, että suhteessa ajankäyttöön ja rahanmenoon voi joku melko valmis aihio tulla edukkaammaksi.


Voisin ottaa toimivan polttomoottori kompuran ja sellaisen lahjoitetaan version :D

Tänäänkin ois tarvinnu, mut vaihdettiin sit rengas


Mahtaa noi toimivat kompura lahjoitukset mennä siihen samaan kategoriaan kun parin sadan leimakuntoset 4x4 nissanit

tekniikkamies 06.11.2015 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1261503)
Voisin ottaa toimivan polttomoottori kompuran ja sellaisen lahjoitetaan version :D

Tänäänkin ois tarvinnu, mut vaihdettiin sit rengas

Mahtaa noi toimivat kompura lahjoitukset mennä siihen samaan kategoriaan kun parin sadan leimakuntoset 4x4 nissanit

En ole törmännyt hyvien polttomoottorikompressorejen ylitarjontaan. Sähkökompuroita on ollut omalla kohdalla tarjolla enempi kuin tarvetta.

Olen itse erilaisia osia yhdistämällä kasannut perässä vedettävän kompressorin, jota voi tarvittaessa pyörittää myös nivelakselilla kun siinä on sellainen liitin valmiina olemassa.

Haaste on siinä jos tarvii enempi ilmaa ja painetta, rupeaa kulut nousemaan. Itsellä on ylimääräinen yksi hiukan arveluttava Mersun 200 dieselkone, jota kuitenkin pyörittelin sen verta, että kävikin hiukan ja sammutin melkeen sen kuitenkin ku ei ollu vesiä yhdistetty ja öljyjä vaihdettu.

En ole lähtenyt jotain tällasta konetta yhdistää olemassaoleviin nykyisin sähköllä käyttökelpoisiin kompuroihini kun en usko vaivaan nähden tulevan tarpeeksi ilmaa. Jonkinlaista tarvetta KUNNOLLISELLE dieselkompuralle on.

Mun mielestä tässä puheen olevassa hommassa on jos kompurassa on nyt 5,5 kilowatin mosa, ei jatkuvapyöritteisyysventtiilejä, siitä ei vaivaan nähden ehkä tuu kovin tehokas vehje - ellei kyseessä sitten ole joku ihan muunlainen kompuran lohko kuin mitä moottoriteho antas ymmärtää ja sitäs olis pyöritetty hyvin pienil kierrosil ja paineella. Tämän teholuokan kompurat on tarkotettu lähtee käyntiin ja sammumaan kätevästi.

Dieselillä toimiva kompuroita on paljon vähemmän tarjolla kun sähköllä toimivia. Ne ei silloin ole yhtä edullisiakaan. En mee väittää allaolevaa hyväks, mutta joskus voi tulla vastaan joku toimiva ja ei enää kovin kaupallinen vehje:
http://www.nettikone.com/broom-wade/ei-tietoa/1461904

Joskus on jotain 2 kuution pieniä dieselkompuroita kohtuuhintaan. Mua ne ei innosta ku ei ole tarpeeks kova sana hiekkapuhallukseen.


Sivu luotu: 04:53 (GMT +2).