![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Minkähänlaiset välykset noissa voimanottoliu'uissa on? Periaatteessa tommosista voiskin askarrella, eipä tolla kovalla nelivedolla paljon yli taajamanopeutta ajella ja sekin talvella. Snoyn 1310-sarjalaisissa on liian lyhyet liukupituudet. Kokonaan eri sarjasta löytyisi riittävän pitkä liuku mutta ristikot on erit ja taas joutus sovitteleen. Ebaysta löytyis remanufactureddina koko kardaani, ebayn mukaan hinta kuluineen olis 350e. Onkai tuo 38e postikulut joku virhe ![]()
Viimeksi muokannut Catrik : 29.10.2015 16:53 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mulla on käsitys, et noi useempi spooriset on näihin +1000rpm akseleihin tarkoitettuja Melko tiukka se välys oli kun joskus niitä yhdistelin http://www.ikh.fi/Nivelakselit_ja_osat#!167 Tossa ois tarkemmin kuvaa ja näkyy olevan 21 hampainen muutos holkki, mut niitä on myös 32 hampaisena ainakin mun muistin mukaan Ja näkyys olevan ura akseli nimellä myös 46 hampaisena http://www.artve.fi/fi/verkkokauppa/...100mm-1-346ura ja ikh toimittaa eikä maksa kuin 33e, ainoo et saattaa olla ohutta 44mm;senä, vaan tota saa kait myös metrikankena Siihen sit sopiva holkki ja pikkasen sorvia ja hitsausta, mut ne tarttee kuitenkin kun sen liu'n vaihtaa
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Miksi ei voi ostaa kuusiotankoa ja siihen kaveriksi voimahylsyn pala?
__________________
KEHRUU-RACING |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Oisko kuitenkin 1 3/4", 6 uraa
![]() Tottakai voi. Mutta ei ainakaan mun korvaan kuulosta kovin välyksettomältä. Tuossa vakioliu'un ulkoputkessa on ehkä 180mm liukualaa-, pitkässä hylsyssä ehkä 50mm? Ja mitenhän mahtaa kestää kun koneelta tulee 500Nm+alennukset perään. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Aikanaan mietin noita vaihtoehtoja aika monelta kantilta...
Ja nuo "Farmi sarjalaiset" siis esim. nuo IKH:n oli aika vahvoilla, mutta kun mennään noista putkesta prässätyistä noihin 6- poorisiin, niin noiden putkien hinta "pomsahti". Ja vasta noissa 6-kanttisissa "alkaa olla ainesta maasturin" kardaaniin, siis niissä (verrattuna putkesta mankeloituun 2-3 kanttisiin) alkaa olla materian vahvuutta, ja voimaa välittävä liukupinta alkaa olla semmoisessa kulmassa, että vois kestää Liukua suurella vääntömömentilla.... Ja nuo Maasturin kardaanithan joutuu toimimaan sikamaisilla kierroksilla ja vääntömomenteilla. Esim. tuossa nimimerkin mukaisessa bj-40:ssä n. 90 hv turbottomalla dieselillä kardaani "sopeutua" noin 4000 r/min ja 3500 Nm vääntöön, toki varsinkin vääntö on hetkellinen, mutta piikki vois olla vielä suurempi... aika moisia lukuja... (Ja pikaisesti laskettuna tuo "vakio" HDJ-80 antaa kardaanille paljon paljon suurempia teoreettisia lukemia...) Mutta jos palataan tuohon alkuperäiseen kysymykseen, niin nuo "farmi-linjan" liuvut toimii, mutta pitää valita riittävän ylimitoitettu koko, ja ennen kaikkea liuvun pituus pitää olla "riittävä" siis kahdesta metrin kipaleesta ei kannata tehdä montaa kardaania... Ja jotenkin ehkäistä/rajoittaa turpeen yms pääsyä liukuun, samoin kun että sinne täytys saada vaseliiniä.... Ja vanhat kardaanithan voi tukea ulkopuolelta... |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eiku ostat sellaisen spoori holkin ja siihen sit spoori akselia. Eli sitä mitä on tumppi traktorin persiissä ja siinä lingon vaihteessa joitten väliin se akseli sit tulee Et ees kattele niitä akseli putkia, ne kuluu hyvin pian jos voimaa tarjoillaan liukumisen kanssa ja maksaa hunajaa ja mirhamia
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ne on mun mielestä ihan liian lyhyitä. Millä perusteella ne kestää paremmin voimaa liukumisen kanssa? Eihän ne ole edes tarkoitettu liukumaan.
E: eiku niin, tarkoitit noita akseleita etkä tumppeja E2: äh mä tilaan ton ebay kardaanin. Tuli pahoja flashbackkeja ku olin viime talvena mm. liikenneympyrässä jumissa ja parkkiruudustä lähteminen kesti 10min ku oli kardaani irti ristikoiden vaihtoa varten ![]() E3: katoin väärän vuosimallin kardaania, oikea 500e kuluineen.. voi v%# ei voi olla näin vaikeeta ![]() Viimeksi muokannut Catrik : 29.10.2015 23:59 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Jos sinulla kerran on vakiokardaanissa 180mm liukua, niin mihin ihmeeseen tarttet Blazerissa enemmän?
![]() Mulla oli Jeepissä edessä pitkät tukivarret ja reilut tynnyrijoustot, eikä Jeepin vakioetukardaanin liuku (~150mm spooria, ts. n.75-100mm liukua käytettävissä) loppunut lähimainkaan. Takapääkin jousti enemmän kuin hyvin lehtijousilla & pidemmillä riipuilla, ja Jeepin etukardaanin liuku taakse asennettuna ei loppunut kesken. Nykyisessä vieterialustaisessa Jeepissä kun olen katsonut paljonko kardaanit joustaa sisään-ulos äärijoustoissa, niin puhutaan muutamasta sentistä. En jaksa uskoa että yli 100mm tarttisi liukua lehtialustaisessa Blazerissa? edit: Itse ottaisin ehdottomasti nuo oikeat Spicerin tjsp. kardaaniliu'ut, niissä on tarkoitukseen tehdyt pinnoitteet ja suunniteltu toimimaan kuten kardaani toimii ja riittäävän välyksettömänä. Ne kuitenkin kestää yleensä 20-30 vuotta käyttöä, niin ei ne voi huonoja olla..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 30.10.2015 09:22 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
No ei oikeasti voi toi mun myymä liuku olla liian kallis!!?? Kun sitä liukuasiaa pitää voivotella ja käännellä näin pitkään... Pidän liukuni ;-)
Täytyykin tarkistaa hintaa uuteen nettikauppasoftaan, joka julkaistaan piakkoin (yritettiin alun perin jos vaikka nyt eka päivä marraskuuta, mutta liikaa puuhaa vielä kuvien siirron kanssa). Kun näköjään ihan sama mitä maksaa, kun ei kelpaa millään hinnalla...
__________________
Killing time is not murder |
#10
|
||||
|
||||
![]()
ÕPystyykö noita pinnoiteita korjaamaan mitenkään? Dodgen etusesta oli jämät enää jälellä ja takanakin alkaa olla väljän tuntua.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 Viimeksi muokannut HeikkiH : 30.10.2015 16:18 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mistä tuplanivel kardaaniin? | Ewerglade | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 28.11.2014 18:09 |
Mistä ristikoita BJ:n vinssin kardaaniin? | JouX | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 22.05.2013 20:02 |
APUA !! Mistä ihmeestä ? | hena | Chit-Chat | 3 | 15.05.2012 18:06 |
Ostettu VOLVO 70A LATURI+rele. tai mistä saa uusia? | tiku83 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 20.03.2012 19:39 |
Mistä mogin kardaaniin suojakumi?? | Maajussi | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 29.11.2010 21:54 |