Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mistä ihmeestä saa kardaaniin uusia liukuja? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=139208)

Catrik 28.10.2015 13:35

Mistä ihmeestä saa kardaaniin uusia liukuja?
 
Luulis että näitä saa kun vaan ostaa. Mutta ei tahdo löytyä mistään, jenkeistäkin tosi heikosti.

Ko-Met Oy Espoossa tekee mutta ei myy pelkkää liukua.

Täältä Oulusta laitoin viestiä Oulun Moottorikoneistamolle ja Raskoneelle, ei mitään vastausta. Ei vissiin kiinnosta myydä.

Jamantilta löytyy yhtä kokoa joka ei ole itselle sopiva ja hintaa on yli puolet kokonaan uuden kardaanin hinnasta. http://www.jamant.fi/liuku-jam80411851-p-2835.html

http://www.dennysdriveshaft.com/index.html Denny's Driveshaft ainoa paikka josta olen löytänyt kohtuullisen valikoiman. Saa tilata erikseen sopivan booriosan ja liu'un. Tuolta oon aikasemminkin osia kyselly mutta postikulut on $200-300.

Itse tarvisin 86 K10 Chevyn etukardaaniin uuden vähän pitemmän liu'un mutta ei vaan löydy :mad:

Timo_L 28.10.2015 13:40

Eipä niitä liukuja monessa paikkaa ole, tuolta Denny's Driveshaftilta tilasin itselleni ja vein sen jälkeen Ko-Met:iin teetettäväksi. Hintaa kaikkinensa tuli lähes saman verran (~100€ erolla), kuin jos olisin tilannut kokonaan uuden kardaanin jenkeistä..

Tuo Jamantin liuku + spooripaketti muuten on erittäin kilpailukykyinen hinnaltaan. Ei paljon kannata lähteä tilaamaan ulkomailta, jos Jamantin liuku käy mitoiltaan..

Catrik 28.10.2015 16:20

Ainiin, en tajunnut laskea spline+slip yoke yhteen kun vertasin Jamantin hintaan :o Tuohon ristikon koko on oikea mutta tuo sopii putkeen jonka ID 59.5, Chevyn etusessa on OD 51mm. Kaipa sen sovitettua saisi kun joutunee putkea muutenkin pidentämään.

Millon ja mitä kaikkea tilasit Denny'siltä? Paljonko oli postit?

Pajares 28.10.2015 18:24

Tuolta saa,Hinnasta en osaa sanoa?

Tolta sivulta klikkaa esitteet ja sieltä se alin "cardan nivelakselit ja - osat"


http://www.snoy.fi/fi/tuotteet/nivel...8-nivelakselit

HeikkiH 28.10.2015 19:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajares (Viesti 1259415)
Tuolta saa,Hinnasta en osaa sanoa?

Tolta sivulta klikkaa esitteet ja sieltä se alin "cardan nivelakselit ja - osat"


http://www.snoy.fi/fi/tuotteet/nivel...8-nivelakselit

Tossa liukujen hintoja verollisena ku kyselin taannoin:

3126-1417* * * * * * * *37,57/kpl
3103-3658* * * * * * * *176,08/kpl
4142-3081* * * * * * * *75,76/kpl
4103-118* * * * * * * * 113,34/kpl

Catrik 28.10.2015 20:21

Jees laitampa Snoylle viestiä!

Onko noi jenkit vielä niinki pölijiä että WALL THICKNESS ei tarkota sitä itteään vaan seinämä*2? Denny'sissä ilmoitettu putken koko 2" x 0.120" eli 50.8mm x 3.048mm ja ihmettelin ku Snoyn esitteessä on vaan 50.8x1.6 joka kuulostaa paljon järkevämmältä koolta :D

Nikuzai 29.10.2015 07:15

Jossei muualta löydy niin maataloustarvikkeesta
muistaakseni 32sproorista V.O.A akselin spoori osaa löytyy ainakin voi olla jopa tiheempi spooristakin ja niitä saa holkkina ja akselia tankona

Timo_L 29.10.2015 08:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Catrik (Viesti 1259452)
Jees laitampa Snoylle viestiä!

Onko noi jenkit vielä niinki pölijiä että WALL THICKNESS ei tarkota sitä itteään vaan seinämä*2? Denny'sissä ilmoitettu putken koko 2" x 0.120" eli 50.8mm x 3.048mm ja ihmettelin ku Snoyn esitteessä on vaan 50.8x1.6 joka kuulostaa paljon järkevämmältä koolta :D

Kyllä se putken seinämä tarkoittaa sitä mitä siellä lukee. Jenkkivehkeissä käsittääkseni yleensä on .080" seinämä kardaanissa, isommissa autoissa (tai ohuemmilla putkilla olevissa kardaaneissa) saattaa olla tuo vähän paksumpi .120". Ainakin oma 1330- ristikolle oleva liukuhaarukka & spooritappi mitkä tilasin oli ihan oikeat ja suoraan käypäiset ZJ- Grand Cherokeen takakardaaniin; 2.5" putki ja .080" seinämä.

Lähetyskuluja tuli omalle paketille muistaakseni 70$, siihen vielä tullit & alv:t päälle. Jos olisin tajunnut että Jamantilta löytyy sama paketti niin olisin ostanut sieltä.. halvempi, ja olisi ollut suoraan hyllystä nopealla toimituksella/ noudolla. 1310- ristikoille on vähän vähemmän rajontaa, joskin jotain tuolta Snoy:ltä näyttäisi saavan.

Catrik 29.10.2015 11:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1259522)
Jossei muualta löydy niin maataloustarvikkeesta
muistaakseni 32sproorista V.O.A akselin spoori osaa löytyy ainakin voi olla jopa tiheempi spooristakin ja niitä saa holkkina ja akselia tankona

Millä nimellä noita löytää?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1259529)
Kyllä se putken seinämä tarkoittaa sitä mitä siellä lukee. Jenkkivehkeissä käsittääkseni yleensä on .080" seinämä kardaanissa, isommissa autoissa (tai ohuemmilla putkilla olevissa kardaaneissa) saattaa olla tuo vähän paksumpi .120". Ainakin oma 1330- ristikolle oleva liukuhaarukka & spooritappi mitkä tilasin oli ihan oikeat ja suoraan käypäiset ZJ- Grand Cherokeen takakardaaniin; 2.5" putki ja .080" seinämä.

Lähetyskuluja tuli omalle paketille muistaakseni 70$, siihen vielä tullit & alv:t päälle. Jos olisin tajunnut että Jamantilta löytyy sama paketti niin olisin ostanut sieltä.. halvempi, ja olisi ollut suoraan hyllystä nopealla toimituksella/ noudolla. 1310- ristikoille on vähän vähemmän rajontaa, joskin jotain tuolta Snoy:ltä näyttäisi saavan.

Ootpa saanu halvalla, mulle sanoivat postikuluiksi $170 :o

terrier 29.10.2015 12:20

kardaani
 
mm.tuolla on noita liukuja...
http://www.ikh.fi/Nivelakselit_ja_osat#!218

Catrik 29.10.2015 16:51

Minkähänlaiset välykset noissa voimanottoliu'uissa on? Periaatteessa tommosista voiskin askarrella, eipä tolla kovalla nelivedolla paljon yli taajamanopeutta ajella ja sekin talvella.

Snoyn 1310-sarjalaisissa on liian lyhyet liukupituudet. Kokonaan eri sarjasta löytyisi riittävän pitkä liuku mutta ristikot on erit ja taas joutus sovitteleen.

Ebaysta löytyis remanufactureddina koko kardaani, ebayn mukaan hinta kuluineen olis 350e. Onkai tuo 38e postikulut joku virhe :D Mutta tuotaki joutuis kuitenki pidentään. http://www.ebay.com/itm/Drive-Shaft-...ZVlXDp&vxp=mtr

Nikuzai 29.10.2015 19:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Catrik (Viesti 1259606)
Minkähänlaiset välykset noissa voimanottoliu'uissa on? Periaatteessa tommosista voiskin askarrella, eipä tolla kovalla nelivedolla paljon yli taajamanopeutta ajella ja sekin talvella.

Snoyn 1310-sarjalaisissa on liian lyhyet liukupituudet. Kokonaan eri sarjasta löytyisi riittävän pitkä liuku mutta ristikot on erit ja taas joutus sovitteleen.


Mulla on käsitys, et noi useempi spooriset on näihin +1000rpm akseleihin tarkoitettuja

Melko tiukka se välys oli kun joskus niitä yhdistelin

http://www.ikh.fi/Nivelakselit_ja_osat#!167

Tossa ois tarkemmin kuvaa ja näkyy olevan 21 hampainen muutos holkki, mut niitä on myös 32 hampaisena ainakin mun muistin mukaan

Ja näkyys olevan ura akseli nimellä myös 46 hampaisena
http://www.artve.fi/fi/verkkokauppa/...100mm-1-346ura ja ikh toimittaa eikä maksa kuin 33e, ainoo et saattaa olla ohutta 44mm;senä, vaan tota saa kait myös metrikankena

Siihen sit sopiva holkki ja pikkasen sorvia ja hitsausta, mut ne tarttee kuitenkin kun sen liu'n vaihtaa

Punanenä 29.10.2015 19:58

Miksi ei voi ostaa kuusiotankoa ja siihen kaveriksi voimahylsyn pala?

Catrik 29.10.2015 21:30

Oisko kuitenkin 1 3/4", 6 uraa ;) Pitää käydä huomenna IKH:lla katsomassa noita. Jos ne myy vaan metrin pätkissä niin ei paljon kannata, +100e/m. Jostain puoli-ilmasista hukkapaloista vois kokeillakki tehä.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 1259649)
Miksi ei voi ostaa kuusiotankoa ja siihen kaveriksi voimahylsyn pala?

Tottakai voi. Mutta ei ainakaan mun korvaan kuulosta kovin välyksettomältä. Tuossa vakioliu'un ulkoputkessa on ehkä 180mm liukualaa-, pitkässä hylsyssä ehkä 50mm? Ja mitenhän mahtaa kestää kun koneelta tulee 500Nm+alennukset perään.

BJ-40/76 29.10.2015 22:27

Aikanaan mietin noita vaihtoehtoja aika monelta kantilta...
Ja nuo "Farmi sarjalaiset" siis esim. nuo IKH:n oli aika vahvoilla, mutta kun mennään noista putkesta prässätyistä noihin 6- poorisiin, niin noiden putkien hinta "pomsahti".
Ja vasta noissa 6-kanttisissa "alkaa olla ainesta maasturin" kardaaniin, siis niissä (verrattuna putkesta mankeloituun 2-3 kanttisiin) alkaa olla materian vahvuutta, ja voimaa välittävä liukupinta alkaa olla semmoisessa kulmassa, että vois kestää Liukua suurella vääntömömentilla.... Ja nuo Maasturin kardaanithan joutuu toimimaan sikamaisilla kierroksilla ja vääntömomenteilla.

Esim. tuossa nimimerkin mukaisessa bj-40:ssä n. 90 hv turbottomalla dieselillä kardaani "sopeutua" noin 4000 r/min ja 3500 Nm vääntöön, toki varsinkin vääntö on hetkellinen, mutta piikki vois olla vielä suurempi... aika moisia lukuja...
(Ja pikaisesti laskettuna tuo "vakio" HDJ-80 antaa kardaanille paljon paljon suurempia teoreettisia lukemia...)

Mutta jos palataan tuohon alkuperäiseen kysymykseen, niin nuo "farmi-linjan" liuvut toimii, mutta pitää valita riittävän ylimitoitettu koko, ja ennen kaikkea liuvun pituus pitää olla "riittävä" siis kahdesta metrin kipaleesta ei kannata tehdä montaa kardaania...
Ja jotenkin ehkäistä/rajoittaa turpeen yms pääsyä liukuun, samoin kun että sinne täytys saada vaseliiniä....

Ja vanhat kardaanithan voi tukea ulkopuolelta...

Nikuzai 29.10.2015 23:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Catrik (Viesti 1259691)
Oisko kuitenkin 1 3/4", 6 uraa ;) Pitää käydä huomenna IKH:lla katsomassa noita. Jos ne myy vaan metrin pätkissä niin ei paljon kannata, +100e/m. Jostain puoli-ilmasista hukkapaloista vois kokeillakki tehä.
.


Eiku ostat sellaisen spoori holkin ja siihen sit spoori akselia. Eli sitä mitä on tumppi traktorin persiissä ja siinä lingon vaihteessa joitten väliin se akseli sit tulee


Et ees kattele niitä akseli putkia, ne kuluu hyvin pian jos voimaa tarjoillaan liukumisen kanssa ja maksaa hunajaa ja mirhamia

Catrik 29.10.2015 23:25

Ne on mun mielestä ihan liian lyhyitä. Millä perusteella ne kestää paremmin voimaa liukumisen kanssa? Eihän ne ole edes tarkoitettu liukumaan.

E: eiku niin, tarkoitit noita akseleita etkä tumppeja
E2: äh mä tilaan ton ebay kardaanin. Tuli pahoja flashbackkeja ku olin viime talvena mm. liikenneympyrässä jumissa ja parkkiruudustä lähteminen kesti 10min ku oli kardaani irti ristikoiden vaihtoa varten :D Ei huvittas uudestaan.
E3: katoin väärän vuosimallin kardaania, oikea 500e kuluineen.. voi v%# ei voi olla näin vaikeeta :mad:

Timo_L 30.10.2015 09:18

Jos sinulla kerran on vakiokardaanissa 180mm liukua, niin mihin ihmeeseen tarttet Blazerissa enemmän? :eek: Vai onko spooritappi ja/ tai liukuhaarukka niin kuluneet, että ei voi käyttää?


Mulla oli Jeepissä edessä pitkät tukivarret ja reilut tynnyrijoustot, eikä Jeepin vakioetukardaanin liuku (~150mm spooria, ts. n.75-100mm liukua käytettävissä) loppunut lähimainkaan. Takapääkin jousti enemmän kuin hyvin lehtijousilla & pidemmillä riipuilla, ja Jeepin etukardaanin liuku taakse asennettuna ei loppunut kesken.
Nykyisessä vieterialustaisessa Jeepissä kun olen katsonut paljonko kardaanit joustaa sisään-ulos äärijoustoissa, niin puhutaan muutamasta sentistä. En jaksa uskoa että yli 100mm tarttisi liukua lehtialustaisessa Blazerissa?

edit: Itse ottaisin ehdottomasti nuo oikeat Spicerin tjsp. kardaaniliu'ut, niissä on tarkoitukseen tehdyt pinnoitteet ja suunniteltu toimimaan kuten kardaani toimii ja riittäävän välyksettömänä. Ne kuitenkin kestää yleensä 20-30 vuotta käyttöä, niin ei ne voi huonoja olla..

JAMANT 30.10.2015 09:46

No ei oikeasti voi toi mun myymä liuku olla liian kallis!!?? Kun sitä liukuasiaa pitää voivotella ja käännellä näin pitkään... Pidän liukuni ;-)

Täytyykin tarkistaa hintaa uuteen nettikauppasoftaan, joka julkaistaan piakkoin (yritettiin alun perin jos vaikka nyt eka päivä marraskuuta, mutta liikaa puuhaa vielä kuvien siirron kanssa). Kun näköjään ihan sama mitä maksaa, kun ei kelpaa millään hinnalla...

HeikkiH 30.10.2015 09:51

Õ
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1259797)
Spicerin tjsp. kardaaniliu'ut, niissä on tarkoitukseen tehdyt pinnoitteet

Pystyykö noita pinnoiteita korjaamaan mitenkään? Dodgen etusesta oli jämät enää jälellä ja takanakin alkaa olla väljän tuntua.

Catrik 30.10.2015 10:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1259797)
Jos sinulla kerran on vakiokardaanissa 180mm liukua, niin mihin ihmeeseen tarttet Blazerissa enemmän? :eek: Vai onko spooritappi ja/ tai liukuhaarukka niin kuluneet, että ei voi käyttää?

Ai onko kulunu, klappia ainaki 25mm pystysuunnassa :D Sekin oli ennen korotusta. Tuota on jo kerran koitettu hitsailla timmimmäksi. 4" korotuksella vakiopituus toimii mutta ei se hyvä oo, putkea oon siis pidentämässä.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1259803)
No ei oikeasti voi toi mun myymä liuku olla liian kallis!!?? Kun sitä liukuasiaa pitää voivotella ja käännellä näin pitkään... Pidän liukuni ;-)

Niimpä!! Onneksi en tee tuntipalkalla :eek:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1259804)
Pystyykö noita pinnoiteta korjaamaan mitenkään? Dodgen etusesta oli jämät enää jälellä ja takanakin alkaa olla väljän tuntua.

Tätäkin asiaa aikani googlanneena sanoisin että ei pysty. Tai siis tietenkin pystyy, onhan ne sinne alunperinkin jotenki laitettuki mutta en yhtään tapausta löytänyt missä olis korjattu/uudelleenpinnoitettu. Jotain teflonia se kaiketi on.
Pistetäänkö kimppatilaus Denny'sille? :)

Timo_L 30.10.2015 10:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1259803)
No ei oikeasti voi toi mun myymä liuku olla liian kallis!!?? Kun sitä liukuasiaa pitää voivotella ja käännellä näin pitkään... Pidän liukuni ;-)

Täytyykin tarkistaa hintaa uuteen nettikauppasoftaan, joka julkaistaan piakkoin (yritettiin alun perin jos vaikka nyt eka päivä marraskuuta, mutta liikaa puuhaa vielä kuvien siirron kanssa). Kun näköjään ihan sama mitä maksaa, kun ei kelpaa millään hinnalla...

Hintahan on nykyisellään erittäin hyvä ja kilpailukykyinen :) tässä topikin tapauksessa kyse taisi olla siitä että on 1330- ristikolle ja liian isolle putkelle.

Minulle tuo olisi ollut takakardaaniin juuri oikea, mutten edes tajunnut spooritappia ja liukuhaarukkaa etsiessä katsoa sinulta, kun ei ollut tullut 1330- sarjan varaosia ristikoita lukuunottamatta oikein ikinä vastaan kotomaassa :o

JAMANT 30.10.2015 10:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1259808)
Hintahan on nykyisellään erittäin hyvä ja kilpailukykyinen :) tässä topikin tapauksessa kyse taisi olla siitä että on 1330- ristikolle ja liian isolle putkelle.

Minulle tuo olisi ollut takakardaaniin juuri oikea, mutten edes tajunnut spooritappia ja liukuhaarukkaa etsiessä katsoa sinulta, kun ei ollut tullut 1330- sarjan varaosia ristikoita lukuunottamatta oikein ikinä vastaan kotomaassa :o

Jaa, mutta eihän se nyt sovi, että myisin mitään kilpailukykyisellä hinnalla, täytyy korjata tilanne, menee muuten liian halvalla (tai eihän noi kelpaa halvallakaan, menkööt sitten sillä kalliilla, ei mene maine) ;) ;) ;) ;) (onko tarpeeksi hymiöitä, että ymmärtää vitsin?)

offroadjouni 30.10.2015 10:39

En lähtisi traktorin osilla tekemään kardaania, ehkä vähän ennakkoluuloista johtuen. Jos pitäis saada satasen metsäritsaan kardaani ilmaisista osista ja ilmaisella työvoimalla, niin sitten ehkä tekisin neliöputkesta niin kuin takavuosina jenkeissä harrastettiin, esim. http://www.pirate4x4.com/forum/toyot...ng-search.html ja http://board.marlincrawler.com/index.php?topic=14915.0.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Catrik (Viesti 1259807)
Tätäkin asiaa aikani googlanneena sanoisin että ei pysty. Tai siis tietenkin pystyy, onhan ne sinne alunperinkin jotenki laitettuki mutta en yhtään tapausta löytänyt missä olis korjattu/uudelleenpinnoitettu. Jotain teflonia se kaiketi on.
Pistetäänkö kimppatilaus Denny'sille? :)

Tuolla kyselin aikanaan samasta aiheesta -> http://forums.offipalsta.com/showthr...liuku+pinnoite . Nykyisellä kokemuksella en lähtisi yrittämään pinnoitetta.

HeikkiH 30.10.2015 16:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1259815)
Tuolla kyselin aikanaan samasta aiheesta -> http://forums.offipalsta.com/showthr...liuku+pinnoite . Nykyisellä kokemuksella en lähtisi yrittämään pinnoitetta.

Välys on sitä luokkaa ilman pinnoitetta että liuku menee aikalailla tönkkiin. Katsuri heiluttelin kardaania ja kysyi että voiko tälle välykselle tehdä jotain, tuumasin että kyllä sen kuntoon saa ilman koko kartaanin vaihtoa. Seuraavana viikonloppuna käytin nelikkoa hetken, ja maanantaina duunissa aloin tutkia kardaania niin ei ollut välystä yhtään! Oli viikonloppuna mennyt poorit sen verran päälekkäin että jumissa oli. Olis siinä saattanu jakistakin vituttaa ku ois käyny möyrimässä ja jumiutunut kartaani painaa jakista...

Ton verran oli jäjellä pinnoitetta:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170180

Tossa muutes rinnakkain Suburbanin takakardaanin liuku alkujaan ilman pinnoitetta (ylempi) ja Dodgen etukardaanin liuku ilman pinnoitetta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=170182


Sivu luotu: 03:07 (GMT +2).