Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.10.2015, 17:52
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Juu, on siinä ajatus taustalla että ohjauskulmat pitää olla kohdallaan. Ongelmaksi kuitenkin tulee juuri tuo mainitsemani, että kaikissa autoissa ei ne orkkisarvot ole toimivat tietyllä setupilla.

Toki jos mittalaitteisiin voi itse syöttää arvot ja tulostaa siitä lappu niin nou hätä. Pieni kustannuslisä tosin tuokin..

Mitataanko sitä onko ne arvot kohdallaan vai onko ne ajettavuudesta oikein

Voihan sen mitata kotona ajettavuudesta kohdalleen sit hakee ne 89e? lappuset leimalle ja woblailee kotiin säätämään ajettavuuden kohdalleen

__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.10.2015, 18:14
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Ajettavuudesta ei kovin selvästi pieniä heittoja pysty päätteleen, etenkään offiautossa.
Offiautossa myöskään toimivien ja alkuperäisten arvojen ero ole kovinkaan suuri, taka-akseli on jäykkä joten ehjän akselin pitää olla vain suorassa, no problem.
Etuakselissa arvot jotka jää jäljelle on auraus ja caster( camberia en ole kuullut kenenkään jäykästä akselista muuttaneen) Aurauksen osalta tuskin tulee merkittävää eroa toimivan ja alkuperäisen välille. Casterissa eroa alkuperäisen ja toimivan välille voi löytyä, mutta luulisin inssiltä löytyvän järkeä kunhan ero on perusteltavissa.

Suurin ärsytys maasturistille tulee imo siitä että joutuu yleensä sen lapun hakemaan.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.10.2015, 18:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Mitataanko sitä onko ne arvot kohdallaan vai onko ne ajettavuudesta oikein

Voihan sen mitata kotona ajettavuudesta kohdalleen sit hakee ne 89e? lappuset leimalle ja woblailee kotiin säätämään ajettavuuden kohdalleen
Niin siis sitähän tuossa juuri tarkoitin, että tehtaan arvot ei välttämättä toimi vaan pitää olla ne omat oikeat säädöt. Jos mittalaitteeseen voi lyödä ne väärät säätöarvot (= omat oikeat/ toimivat) ja sen jälkeen mittaus + tuloste niin eihän siinä ole muuta ongelmaa kuin se 50-100€ rahan- & ajanhukka mikä touhusta koituu..

Kuten totesin, ymmärrän kyllä pointin tuon pyöränkulmausmittauksen osalta, mutta tehtaan arvoihin asetettu korotettu maastoauto orkkista isommilla renkailla voi seilata pitkin kaistoja ja woblata kuin perkele. Turvallista.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.10.2015, 20:24
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
se 50-100€ rahan- & ajanhukka mikä touhusta koituu..
Niin kelpaakohan heille mistä tahansa EU:sta haettu lappu? Virossa noita oli aika edukkaasti saatavilla johtuen tietysti sikäläisestä palkkatasosta. Arvot voi toki olla mitä sattuu jos hakee "täyden lastin" ennen mittausta..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.10.2015, 22:30
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Niin siis sitähän tuossa juuri tarkoitin, että tehtaan arvot ei välttämättä toimi vaan pitää olla ne omat oikeat säädöt. Jos mittalaitteeseen voi lyödä ne väärät säätöarvot (= omat oikeat/ toimivat) ja sen jälkeen mittaus + tuloste niin eihän siinä ole muuta ongelmaa kuin se 50-100€ rahan- & ajanhukka mikä touhusta koituu..

Kuten totesin, ymmärrän kyllä pointin tuon pyöränkulmausmittauksen osalta, mutta tehtaan arvoihin asetettu korotettu maastoauto orkkista isommilla renkailla voi seilata pitkin kaistoja ja woblata kuin perkele. Turvallista.

Merkkaako ne edes niihin säätölappuihin auton korkeutta?
Jossei niin taas todella mahtava esimerkki suomalian lakien puolitekeleisyydestä jos laput pitää olla esim. pajero pya-007;mästä, niin hakee ne laput vakio alustalla ja sit korottaa sekä samalla säätää tielle sopivaksi niin kaikki paitsi maksava artisti on tyytyväisiä
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.10.2015, 08:17
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.616
Perusasetus

Miksipä suuntauspaperiin merkattais auton korkeus kun ei se vaikuta suuntaukseen?

Nähdäkseni tuo suuntausraportti ei ole mikään ongelma; jos arvot poikkeaa tehtaan spekseistä mutta kulku on hyvä niin raportin lisätietoihin kirjoitetaan notta alusta säädetty renkaan xxx mukaan.

Ja tuskin niistä hieman tehtaan arvoista poikkeavista sanomista tulee jos katsuri yhtään ymmärtää asian päälle, lähinnä ideana taitaa olla että katsurin on helppo todeta raportin perusteella että akselit on suorassa ts. auto ei kulje kylki edellä ja että ohjauskulmat ei ole aivan metässä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 12.10.2015 08:27
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.10.2015, 08:43
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Miksipä suuntauspaperiin merkattais auton korkeus kun ei se vaikuta suuntaukseen?
No itse asiassa vaikuttaahan se lähes aina.

Jäykkäakselisessa sekä nelilinkillä että jakarivarsilla auton korottaminen muuttaa casteria, joka vaikuttaa aika radikaalistikin ohjaukseen ja ajokäytökseen. Panhardin kanssa korotus siirtää akselia sivuun ja vaikuttaa hieman ohjauskulmiin, sekä voi aiheuttaa bumpsteeriä jos ei panhard ja välivarsi ole oikeassa kulmassa. Jos autossa ei ole cross-over- tyyppinen, auton korotus muuttaa aurausta.
Jäykkäakselisessa lehtijousilla caster ei yleensä pysy samana, riippuen vähän jousipakoista ja riipuista.

Risukeulassa korotuksen myötä yleensä muuttuu niin camber, caster kuin aurauskin.


Lainaus:
Nähdäkseni tuo suuntausraportti ei ole mikään ongelma; jos arvot poikkeaa tehtaan spekseistä mutta kulku on hyvä niin raportin lisätietoihin kirjoitetaan notta alusta säädetty renkaan xxx mukaan.
Näin olisi suotavaa


Lainaus:
Ja tuskin niistä hieman tehtaan arvoista poikkeavista sanomista tulee jos katsuri yhtään ymmärtää asian päälle, lähinnä ideana taitaa olla että katsurin on helppo todeta raportin perusteella että akselit on suorassa ts. auto ei kulje kylki edellä ja että ohjauskulmat ei ole aivan metässä.
Asiansa osaava katsuri varmasti näin toimiikin. Kaikki ei vain aina ihan tunnu olevan niin asiansa osaavia.. tärkeintä lie tosiaan on suunnilleen oikeat arvot ja se, että akselit on auton alla suorassa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.10.2015, 11:10
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.616
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No itse asiassa vaikuttaahan se lähes aina.
Tottahan korottaminen vaikuttaa, mä ajattelin vaa yksoikosesti ajoneuvon kokonaiskorkeutta ja että suuntauksen tarkastajalle sillä tiedolla ei ole merkitystä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.10.2015, 12:56
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Asiansa osaava katsuri varmasti näin toimiikin. Kaikki ei vain aina ihan tunnu olevan niin asiansa osaavia.. tärkeintä lie tosiaan on suunnilleen oikeat arvot ja se, että akselit on auton alla suorassa.
Soveltamisohjeesta:
Lainaus:
Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista) ja tarkastaa valaisinten sijoitusvaatimusten täyttyminen muutoksen jälkeen.
Eli osavalmistaja saa sanella käypäset kulmat, ei tartte olla tehtaan ohjearvoissa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.10.2015, 14:35
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.829
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Soveltamisohjeesta:
Eli osavalmistaja saa sanella käypäset kulmat, ei tartte olla tehtaan ohjearvoissa.
Ja jos valmistat osat itse niin saat määrittää arvot itse.
Eikö?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.10.2015, 16:18
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Soveltamisohjeesta:
Eli osavalmistaja saa sanella käypäset kulmat, ei tartte olla tehtaan ohjearvoissa.
Entä jos osavalmistaja ei sanele sopivia kulmia? Onko tällöin pakko mennä tehtaan ohjearvoilla? ..eli heti muutoskatsastuksen jälkeen sitten säädetään toimiviin arvoihin jotta auto pysyy tiellä ja on hyvä/ turvallinen ajettava
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... Korpikumpu Chit-Chat 16 19.12.2009 20:38
LJ 70 rengasmuutoksen paperit PikkuPeikko Tekniikka & Jutustelu 5 06.02.2008 06:49
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 25 09.07.2007 10:34


Sivu luotu: 11:44 (GMT +2).