![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Onko jouni tontilla huomenna tai perjantaina klo 15.52 --- > ? Jos tulisin hakemaan unohtuneita rojuja. ![]() ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Täällä ollaan, tervetuloa. Edit: Eikun perjantaista en ole varma mutta huomenna ainakin käy.
Viimeksi muokannut offroadjouni : 23.09.2015 17:46 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ei sillä oo väliä mitä maalia vetää jos ulkoverhouksella on tuuletusrako, ite oli vedettävä öljymaalilla kun vanhalla osalla ei oo tuuletusta. Todennäkösesti muuten oisin roiskinut vinhalla.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Ilmanvaihtoa miettimässä.
Meinasin alunperin että tallissa olisi painovoimainen ilmanvaihto ja pakokaasuimuri tms. hitsauskäryjen ja pakokaasujen poistamiseen. LTO:lla varustettua ilmanvaihtokonetta mietiskelin toisena vaihtoehtona. Käytettynä näitä saa 100-200 eurolla, eli ei kovin iso lisäinvestointi. Koneellisessa ilmastoinnissa olisi hyvä että puhallusteho voidaan pitää pienellä kun tallissa ei olla ja laittaa isommalle kun siellä työskennellään.
Näppituntumalla ajattelin että jos mennään painovoimaisella niin laitan tuloräppänän tai kaksi päätyoven viereen lattianrajaan ja poistoventtiilit päätyseinälle katonrajaan. Mutta mitäs pitäisi tehdä jos laittaa koneellisen ilmanvaihdon? Mistä otetaan poistoilma ja minne puhalletaan tuloilma? Tuolla -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76895 oli asiaa vähän jo käsitelty mutta mitkä olisi tuoreimmat vinkit? |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Toimii se suorilla putkillakin, mutta minä jakaisin niitä poistoimuja ja korvausilman puhalluksia edes muutamaan venttiiliin, ettei yhdestä torvesta vaan töhötä. Saisiko sinne katon rajaan putkilinjat ja niihin venttiileitä tasaisesti?
Oliko sinulla siinä WC vai jäikö se pois? Jos on, niin yksi poistoventtiili kannattaa laittaa sinne. Omaan laitoin toistaiseksi pelkän poistopuhaltimen. Sisäkatossa on poikittain putkilinja, josta se imee ilmaa. Putkessa on venttiilejä tasaisesti jaettuna eri puolilla. Ilmavirrat tasoittuu ja ääni vaimenee. Talvella se toimii painovoimaisestikin, kun poistoputki nousee suoraan ylös. Putkessa on säätöpelti ja siinä peltimoottori, joten sen saa ajettua kiinni kovempien pakkasten ajaksi. Minkälaista IV-konetta ajattelit siihen? Säästää sillä lämmityskuluissa, jos koneen saa edullisesti. Halpa käytetty IV-kone on varmaan levylämmönvaihtimella ja niissä on ainakin pakkasilla joskus ongelmana jäätyminen. Minulla oli talossa sellainen aiemmin ja joka talvi siitä oli pidemmillä pakkasilla lämmönvaihdin jäässä. Sitä piti pari kertaa talvessa sulattaa kuumalla vedellä ja hiustenkuivaajalla, että sai ilmanvaihdon auki. Vaihdoin pyöriväkennoiseen koneeseen, eikä sen jälkeen ole ollut jäätymisongelmaa. Mutta ei silti, sulattaahan sitä levykoneen kennoa, jos jäätyy.
__________________
Jukka |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on kans talliprojekti menossa ja suunnilleen samassa vaiheessakin mitä offroadjounilla. Villoja laittelen juuri seiniin. Ilmanvaihdon osalta mietin tällaista laitetta, yksi LVI alan ammattilainen suositteli ja oli laittanut omaankin autotalliin. Tosin kovin isoon halliin voi olla liian pieni...
http://www.taloon.com/ilmanvaihtokon...-VL-100U5-E/dp Ja tosiaan joku "kohdepoistoimuri" hitsausnurkkaukseen ja/tai letkulla vietävissä sinne missä hitsaa/rälläköi
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Jukka |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Omaan talliin ostin käytettynä Valloxin LTO koneen, samaa sarjaa mutta pykälää vanhempi kuin kotonakin, helpottaa suodatin huoltoa, kun samat käyt molempiin.
Tuloilman ohjasin ovien päälle, ajatuksena että sekoittelee mahdolliset oven tiivisteen vuodot, ja hyvä on ollut näin. Poisto keskemmältä ja takimmaiselta seinältä, ikäänkuin varauksena just käryimulle. Kone pyörii aina pienellä, saattolämmitystä en oo käyttänyt kuin kovimmilla pakkasilla puuhatessa, aika hyvin ottaa vanhanaikainen levylämmönvaihdnkin poistosta lämpöjä talteen takaisin puhallettavaks. Suodattimet kyllä näyttää likaantuvan hyvinkin äkkiä, näitä vaihtelen ja putsaa kerran / 4 kk
__________________
- Levannon We(l)ho - |
![]() |
Luokat |
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! | datsun 3.3d | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 10.07.2014 21:36 |
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä | Lars | Uutiset | 0 | 11.10.2012 04:53 |
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä | Mikedeus21 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 02.10.2009 16:33 |
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa | toyota4x4 | Chit-Chat | 5 | 14.06.2009 09:47 |
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 24.05.2006 16:22 |