Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.09.2015, 21:31
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja f250 Näytä viesti
Laippa ja ketju 1.5 urala molemmat
Liikkuuko se ketju vapaasti urassa ( tai liikkuiko ennen jumia) ?

Kyllä siinä muunmetkkiset ketjutkin toimii. Laippa on Stihlillä paras, kestää kulutusta ihan eri lailla kuin muut.

__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 01.09.2015 21:33
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.09.2015, 21:35
Borg:n Avatar
Borg Borg ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.08.03
Sijainti: Iitti
Viestit: 181
Perusasetus

Ostat uuden laipan ja uuden ketjun, jos vielä tekee samat temput ja takuuta jäljellä, niin saha takuuhuoltoon ja kuntoon, tai uus saha tilalle.

Eli oli takuuta, kun luki uudestaan huolella :-)

Viimeksi muokannut Borg : 01.09.2015 21:40 Perustelu: Luetun ymmärtäminen
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.09.2015, 21:43
f250 f250 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 12.03.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 244
Perusasetus

Kyllä ketju liikku niinku pitää ja nyt on pikkuse enne öljy reikää ketju tehny montun minkä sormella tuntee ja siihen jumii kun kun sahaa puoli runkoa
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.09.2015, 22:14
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Mulla on (tai työnantajan saha se on) kans Stihlin 261 olikohan joku wvh tai joku,kumminki kahvalämppärit ja sähkökaasari ja mitä lie tietokone rihkamaa ja hyvin on toiminu,on vajaa kaks vuotta vanha. Ja ensimmäiseks jos tommosta tekee ni TAKUU huoltoon ni laittavat kuntoon,ite jos teet mitä tahansa ni ne väittää et se koko vika on sun syy ja tarjoovat laskua. Ainoa mitä voi tehdä on huudattaa vähä aikaa paperin päällä ja todeta tuleeko öljyä vai ei,ja jos ei ni viet huoltoon ja kokeilet uudestaan. Tää on ny kolmas Stihli ja oon ollu tyytyväinen,edellisessä oli öljytankin korkkien kanssa hiukka ongelmaa mut nykysessä ei,kalvoja kans meni edellisessä kahteenkin kertaan,ja joo kaasari on Walbro niinku kait kaikissa muissakin sahoissa ja kiinalainenhan se on Walbro nykyään.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.09.2015, 07:06
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja f250 Näytä viesti
Kyllä ketju liikku niinku pitää ja nyt on pikkuse enne öljy reikää ketju tehny montun minkä sormella tuntee ja siihen jumii kun kun sahaa puoli runkoa
No, edelleen melko ihmeellistä jos kerran ketjut on kunnosss ja öljyä tulee. Ei myöskään liene kysymys sahaustekniikasta eli siitä, että katkaisussa saha jää jumiin jos pölkky on niin jännityksessä, että painaa sahauraa kiinnipäin...

Vie se ammattilaiselle ihmeteltäväksi tai laita kuva tänne niin sahatohtorit antaa lausunnon
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.09.2015, 15:48
f250 f250 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 12.03.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 244
Perusasetus

Ei oo saha puussa jumissa tänää huollossa purettiin ja puhisteltiin öljyn korvausilma silmä ja nyt tuntus öljyvä tuleva eikä ennää ketju jumita kiini eli ei saanu korvausilmaa öljysäiliöön
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.09.2015, 17:33
Uazmies:n Avatar
Uazmies Uazmies ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: suami
Viestit: 716
Smile

Hieman yllätyin kun näin ohjeet kokeilla tuleeko öljyä.

Pidin tätä itsestäänselvyytenä.

En minä mistään mitään tiedä enkä ketään neuvo, mutta itse käytän ja huollan sahani (päivittäin käytössä 192TC, 260C ja 660) seuraavasti:

-kylmäkäynnistyksen jälkeen n.1min puolikaasu päällä (Juu, ihan eri tavalla kuin ahdettu diesel, 2-t kone saa kaiken voitelunsa polttoaineesta ja nykyaikaiset sahankoneet käyvät tyhjää todella laihalla)

-tankkaus joko pi-pistoolin tai harjan kanssa, korkin ympärys puhtaaksi ennen avaamista

-joka tankkauksen yhteydessä tarkistan että käy tyhjää kunnolla, kiertää kunnolla, öljyää ketjunsa ja teräjarru toimii (ei kannata pysäyttää kaasu pohjassa vaan jarru päälle ja kaasua)

-viilaus tarvittaessa vaikka monesti päivässä

-käytön jälkeen (päivän päätteeksi) AINA ketjun puolen poski pois, laipan kääntö ja kaiken puhdistus paineilmalla, erityisesti juuri öljykanavat ja laipan ketju-ura

-vähintään joka kolmas työpäivä ilmanputsarin koppa auki, puhdistus paineilmalla ja putsarin purku / pesu

-vähintään kerran viikossa käynnistimen (ja PUHALTIMEN) puolen poski irti ja puhdistus / tarkastus

-terän irroituksen yhteydessä tarkastakaa vetohampaat, jos "levinneet" sivuille niin ei juokse laipassa

-tarkkailkaa käynnistinnarun kuntoa, itse vaihdan vuosittain ettei jää päivä kesken 4€ maksavan osan takia

-muistakaa viilata myös puruhampaat alas

-Älkää kukaan vaan ottako tätä vittuiluna, sitä se ei ole.

-Toivon lisäyksiä ja kommentteja, tiedon- ja opinjano on kova.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.09.2015, 19:44
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies Näytä viesti
Hieman yllätyin kun näin ohjeet kokeilla tuleeko öljyä.

Pidin tätä itsestäänselvyytenä.

En minä mistään mitään tiedä enkä ketään neuvo, mutta itse käytän ja huollan sahani (päivittäin käytössä 192TC, 260C ja 660) seuraavasti:

-kylmäkäynnistyksen jälkeen n.1min puolikaasu päällä (Juu, ihan eri tavalla kuin ahdettu diesel, 2-t kone saa kaiken voitelunsa polttoaineesta ja nykyaikaiset sahankoneet käyvät tyhjää todella laihalla)

-tankkaus joko pi-pistoolin tai harjan kanssa, korkin ympärys puhtaaksi ennen avaamista

-joka tankkauksen yhteydessä tarkistan että käy tyhjää kunnolla, kiertää kunnolla, öljyää ketjunsa ja teräjarru toimii (ei kannata pysäyttää kaasu pohjassa vaan jarru päälle ja kaasua)

-viilaus tarvittaessa vaikka monesti päivässä

-käytön jälkeen (päivän päätteeksi) AINA ketjun puolen poski pois, laipan kääntö ja kaiken puhdistus paineilmalla, erityisesti juuri öljykanavat ja laipan ketju-ura

-vähintään joka kolmas työpäivä ilmanputsarin koppa auki, puhdistus paineilmalla ja putsarin purku / pesu

-vähintään kerran viikossa käynnistimen (ja PUHALTIMEN) puolen poski irti ja puhdistus / tarkastus

-terän irroituksen yhteydessä tarkastakaa vetohampaat, jos "levinneet" sivuille niin ei juokse laipassa

-tarkkailkaa käynnistinnarun kuntoa, itse vaihdan vuosittain ettei jää päivä kesken 4€ maksavan osan takia

-muistakaa viilata myös puruhampaat alas

-Älkää kukaan vaan ottako tätä vittuiluna, sitä se ei ole.

-Toivon lisäyksiä ja kommentteja, tiedon- ja opinjano on kova.
Hyvät ohjeet. Pysyy sahat koko ajan käyttökunnossa ja voi aina lähteä hommiin vaikka sekunnin varoajalla.

Minulla hiukan samankaltainen proseduuri:

-Tankkaus vain pienkonebensalla, ei 98 tai 95 bensalla. Nykyään mittarista saatavalla 4T pienkonebensalla, johon itse sekoitettu öljy
-öljynä synteettinen 2T öljy
-teräketjuöljynä varsinaista öljyä, ei jäteöljyä
-sahaus normaalisti saha tankattuna ja terävällä ketjulla
-teräketjun teroitus heti, jos tylsyy. Laippa kiinni Hilman ruuvipenkkiin ja viilalla rauhallisesti. Purupiikin lyhennys. Terotuksen jälkeen ketju kireälle.
-hommien päätyttyä kotelo auki ja ilmanputsari ja saha muutenkin puhtaaksi
-terän terotus
-tankkaus
-toisinaan myös tulpan tarkastus
-silloin tällöin ketju irti ja kotelosta öljyiset purut pois ja samalla laipan uran puhdistus ja kärkipyörän pyörivyyden tarkistus.

Joskus jää tarkistamatta ketjujarru, mutta sekin testautuu startatessa.

Periaate on siis se, että saha huolletaan ennakolta jotta ei koskaan tarttis raahata toimimatonta sahaa metsään. Se harmittaisi ja siksi kaikki hommat tehdään huolella. Minulla on metsäpalstalle 2 tunnin ajomatka enkä ihan vain eväitä viitsi mennä noin kauas syömään
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.09.2015, 09:53
Tappokirves Tappokirves ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.11.13
Sijainti: Iisalmi
Viestit: 143
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies Näytä viesti
Hieman yllätyin kun näin ohjeet kokeilla tuleeko öljyä.

Pidin tätä itsestäänselvyytenä.

En minä mistään mitään tiedä enkä ketään neuvo, mutta itse käytän ja huollan sahani (päivittäin käytössä 192TC, 260C ja 660) seuraavasti:

-kylmäkäynnistyksen jälkeen n.1min puolikaasu päällä (Juu, ihan eri tavalla kuin ahdettu diesel, 2-t kone saa kaiken voitelunsa polttoaineesta ja nykyaikaiset sahankoneet käyvät tyhjää todella laihalla)

-tankkaus joko pi-pistoolin tai harjan kanssa, korkin ympärys puhtaaksi ennen avaamista

-joka tankkauksen yhteydessä tarkistan että käy tyhjää kunnolla, kiertää kunnolla, öljyää ketjunsa ja teräjarru toimii (ei kannata pysäyttää kaasu pohjassa vaan jarru päälle ja kaasua)

-viilaus tarvittaessa vaikka monesti päivässä

-käytön jälkeen (päivän päätteeksi) AINA ketjun puolen poski pois, laipan kääntö ja kaiken puhdistus paineilmalla, erityisesti juuri öljykanavat ja laipan ketju-ura

-vähintään joka kolmas työpäivä ilmanputsarin koppa auki, puhdistus paineilmalla ja putsarin purku / pesu

-vähintään kerran viikossa käynnistimen (ja PUHALTIMEN) puolen poski irti ja puhdistus / tarkastus

-terän irroituksen yhteydessä tarkastakaa vetohampaat, jos "levinneet" sivuille niin ei juokse laipassa

-tarkkailkaa käynnistinnarun kuntoa, itse vaihdan vuosittain ettei jää päivä kesken 4€ maksavan osan takia

-muistakaa viilata myös puruhampaat alas

-Älkää kukaan vaan ottako tätä vittuiluna, sitä se ei ole.

-Toivon lisäyksiä ja kommentteja, tiedon- ja opinjano on kova.
Hyviä vinkkejä, lisään vähän kommentteja.

-Viilaus joka tankillisella. Jos ketju on terävä niin kevyt "kiilloitus" viilalla. Eli kaksi - kolme todella kevyttä pyyhkäisyä per hammas. Joskus olen kokeillut joka toisella tankillisella viilata mutta se ottaa kupoliin ja rankasti kun toisen tankin lopussa on tylsä ketju.

-Laipan kääntö joka päivä ei ole tarpeen. Kerran viikossa riittää kun tekee perusteellisen huollon. Laipan käännön yhteydessä aina pärmeitten poisto laipasta lattaviilalla. Ja lattaviilalla pyyhkäistään hieman kulmassa laipan pituussuunnassa. Sormituntumalla huomaa milloin ne on poissa.

-Kerran viikossa on myös hyvä rasvata kytkimen neulalaakeri ja laipan kärkipyörä. Stihlin laipoissa ei ole kärkipyörän rasvaustarvetta, voitelu tapahtuu teräketjuöljyllä. Stihlin sahoissa myöskään ei ole kytkimen puolen kampiakselin päässä rasvakanavaa neulalaakerille joten kytkinrummun irroittaminen on tarpeen. Husokeissa ja jonsseissa on kampiakselin päässä reikä jostai kynäprässillä ruutataan laakerille vaseliinia. Samalla rässillä myös laippojen kärkipyörä.

-Samalla vetorissan kunnon tarkistaminen.

T. Pienkonekorjaaja-ammattimetsuri
__________________
Kahta en vaihda: Stihl ja Toyota!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään MOOTTORISAHA STIHL MS 261/C sahattu n.15h make764 O/M/V Muut 2 04.04.2015 16:04
Ostetaan 6 kpl 16 tuumasia AT/MS renkaita Rekisteröimätön O/M/V Renkaat ja vanteet 3 27.11.2008 13:26
MS-Tuki SohNah URL 0 20.04.2002 11:54
Omituista höpötystä MS Word -ohjelmasta! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 17:56


Sivu luotu: 18:37 (GMT +2).