Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.07.2015, 19:08
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja savustin Näytä viesti
Verreksi ei kestä liuotinpohjaisia maaleja ainoastaan auto ferrex kestää joten maalit jää vähiin millä maalaa.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja savustin Näytä viesti
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Mikä Ferrex:in liuotin on ?
Liuotin pohjaisia maaleja ovat esim.vanhat automaalit,teollisuus maalit jotka sisältää liuottimia,tinnereitä ym.
Kylläkyllä, mutta...

Perinteisen Ferrexin ohenne on mineraalitärpätti, lakkabensiini, ruiskuohenne yms. "kevyemmät" liuottimet. Se on siis liuotinohenteinen maali. AutoFerrex on ksyleenillä tai jotenkuten tinnerillä ohentuva. Liuotinohenteisia on erilaisia.

__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.07.2015, 21:26
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Käviskö normadur ferrexin päälle, alle ja sellaisenaankin suoraan pellille?
Hintakaan ei ollut paha kun tänään kysäisin, reilu 100e/10L.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.07.2015, 23:04
Rutku Rutku ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.07.15
Sijainti: Suomi
Viestit: 27
Perusasetus

Tämähän on aktiivinen foorumi, kun tässä ajassa on tämmöseen kysymykseen tullut noin iso kasa vastauksia.

Maalasin nyt tänään Ferrexin päälle tuolla valmistajan itsensä sekä paikallisen maalikauppiaan suosittelemalla Kirjo peltikattomaalilla, värinä mattamusta. Molempien saatavuus on hyvä eikä hintakaan ihan älytön, joskin varmasti oikeasta liikkeestä hakemalla ja muutaman euron lisää laittamalla saisikin ihan oikeaa kunnon automaalia jonka kanssa ei tarttis jännätä ihan näin paljoa. Nyt kuitenkin olen tälle erää ihan tyytyväinen maalaustulokseen näillä maaleilla.

Aikahan sen kestävyyden näyttää sitten. Jos on vielä ensi keväänä kaikki ok, niin em. maalit ovat kirjoissani ihan ok ja kaikki nettiin kirjoitellut Ferrexin solvaukset ja paskamaaliksi haukkumiset otan henkilökohtaisina loukkauksina

Koska aihe varmasti monia offi-harrastajia ja vanhojen romujen laittelijoita kiinnostaa, niin raportoin jossain vaiheessa että miten kävi ensimmäisten vesi- ja lumisateiden, pakkasten ja suolakylpyjen jälkeen maalipinnalle ja pellille...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.07.2015, 09:31
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Kyllä ainakin itsellä on tarkoituksena jos jotain tulee tehtyä, niin sen on tarkoitus olla kunnossa vielä seuraava kevättäkin pidemmällä aikajänteellä!

Maalien nimillä ei ole väliä vaan sillä mikä on panostuksen, haittojen ja hyötyjen suhde.

Itse haluaisin hyvin mielelläni löytää sellaisen mieluiten yksikomponenttisen maalin, jota pystyy käyttämään muillakin kuin hiekkapuhalletuilla pinnoilla ja kestää tarpeeksi pitkään ainoana maalina. Lisäksi joissain hommissa on paikallaan jos maalin saa halutun värisenä.

Tänä kesänä hiekkapuhalsin traktorin vanteet ja niissäkin olisi ollut paikallaan nopea ja silti kestävä maalaus. Alkuperäinen maalaus ei ollut tarpeeksi kestävä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.07.2015, 10:06
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Itse haluaisin hyvin mielelläni löytää sellaisen mieluiten yksikomponenttisen maalin, jota pystyy käyttämään muillakin kuin hiekkapuhalletuilla pinnoilla ja kestää tarpeeksi pitkään ainoana maalina. Lisäksi joissain hommissa on paikallaan jos maalin saa halutun värisenä.
Normadur?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Tänä kesänä hiekkapuhalsin traktorin vanteet ja niissäkin olisi ollut paikallaan nopea ja silti kestävä maalaus. Alkuperäinen maalaus ei ollut tarpeeksi kestävä.
Traktorimiehet on kehunu Sparex Agricoloria. Ei kuulemma lohkeile niin kuin teollisuusmaalit. Siitä huolimatta ajattelin maalata traktorin Normadurilla, koska halvempaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.07.2015, 11:47
Rutku Rutku ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.07.15
Sijainti: Suomi
Viestit: 27
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Kyllä ainakin itsellä on tarkoituksena jos jotain tulee tehtyä, niin sen on tarkoitus olla kunnossa vielä seuraava kevättäkin pidemmällä aikajänteellä!

Maalien nimillä ei ole väliä vaan sillä mikä on panostuksen, haittojen ja hyötyjen suhde.
Näin toki jos auton ostoarvo on enemmän kuin muutamia satasia ja kyseessä ei ole nimenomaan KOKEILU, että voiko suhteellisen pienellä vaivalla ja pienellä hinnalla saada riittävän hyvää, jotta auto pysyy puhkiruostumatta sen elinkaarensa viimeiset pari-kolme vuotta.

Loppujen lopuksi nuo pohjatyöt tuli ehkä tehtyä liiankin tarkkaan eikä itse maalauskaan hutiloiden tehty ole. Nyt vaan seurataan miten itse maalit käytännössä pelittävät, tuo ensi kevät nyt oli vain heitto. Siihen mennessä auto on kuitenkin ollut vuoroin seisonnassa ja vuoroin ajossa, mutta kuitenkin isänmaamme sään armoilla ulkona jokaikisen päivänsä, joten aika hyvää osviittaa maalien kestävyydestä tällöin jo saadaan. Ja lisää kun koittaa sitä seuraava, ja sitä seuraava kevät.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.07.2015, 15:59
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rutku Näytä viesti
Näin toki jos auton ostoarvo on enemmän kuin muutamia satasia ja kyseessä ei ole nimenomaan KOKEILU, että voiko suhteellisen pienellä vaivalla ja pienellä hinnalla saada riittävän hyvää, jotta auto pysyy puhkiruostumatta sen elinkaarensa viimeiset pari-kolme vuotta.

Loppujen lopuksi nuo pohjatyöt tuli ehkä tehtyä liiankin tarkkaan eikä itse maalauskaan hutiloiden tehty ole. Nyt vaan seurataan miten itse maalit käytännössä pelittävät, tuo ensi kevät nyt oli vain heitto. Siihen mennessä auto on kuitenkin ollut vuoroin seisonnassa ja vuoroin ajossa, mutta kuitenkin isänmaamme sään armoilla ulkona jokaikisen päivänsä, joten aika hyvää osviittaa maalien kestävyydestä tällöin jo saadaan. Ja lisää kun koittaa sitä seuraava, ja sitä seuraava kevät.
Mä vertaisin maalausta hitsaukseen siinä mielessä, että samalla vaivalla voi saada aikaan hyvän ja huonon lopputuloksen...

Normadur mainittiin ylempänä, niin sehän on tuttu kaksikomponenttisena pintamaalina samoin kuin Teknodur.

Jos ei halua pyörää keksiä uudestaan, voi tsekata maalinvalmistajien omat maalausjärjestelmät eli ohjeet siitä kuinka kestävä lopputulos saavutetaan. Itse olen katsonut mallia esim. siltojen metallirakenteisiin käytetyistä maalausjärjestelmistä ettei myyntimiehet pääse mua kusettaa.

Omissa kokeiluissa suurimmat yllätykset on tullut vastaan kun on yhdistellyt kokeilumielessä erilaisia maalikerroksia ja pahiten munille on mennyt jos on maalannut liian paksulti.

Maajussille laitettiin leikkuupuimuriin leikkuuosan kuljettamiseen kärry ja siihen tuli pelkästään muistaakseni Rostexia. Se on yleensä aika kuivassa joten ajanut asiansa.

Mähän maalaan tyypillisesti sellasta, jossa alkuperäinen maalaus ei ole kestänyt. Siksi yritän tehdä kestävämmän kuin alunperin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.07.2015, 16:50
Rutku Rutku ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.07.15
Sijainti: Suomi
Viestit: 27
Perusasetus

[QUOTE=tekniikkamies;1239038]



Omissa kokeiluissa suurimmat yllätykset on tullut vastaan kun on yhdistellyt kokeilumielessä erilaisia maalikerroksia ja pahiten munille on mennyt jos on maalannut liian paksulti.

QUOTE]

Tämä kyllä x 2, etenkin tummennettu osa.

Jos joku toinenkin noviisimaalari/töhertelijä sattuu tätä lukemaan, niin ÄLÄ maalaa helvetin paksulti siinä luulossa että se on parempi. Ei todellakaan aina ole. Monelle tuon varmasti sanoo jo maalaisjärkikin, mutta itse sain oppia kyseisen asian ihan käytännön kokeilun kautta.

Ja mitä itse aiheeseen tulee, niin nyt alkaa hiljalleen olla maalattu pinta sen verran kuivaa, että ajattelin huomenissa tuoda auton maalaustallista ulkoilmaan ja ajoonkin luultavasti. Purkeissa ilmoitetut kuivumisajat on jo menneet, mutta autoon on tehty samalla tallissa yhtä sun toista muutakin remonttia ja alla on ollut toinen peli sillä aikaa, joten annoin nyt sitten olla kuivassa tallissa vähän pitempään kun siihen mahdollisuus oli.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Punamullan päälle maalia?? Jare Chit-Chat 7 13.05.2013 11:30
galvanoinnin päälle maalia NewJuhani Tekniikka & Jutustelu 17 21.07.2012 22:56
mitä maalia autoon Tekniikka & Jutustelu 27 03.04.2009 16:39
Mitä maalia alustan osiin? veijon-esso Tekniikka & Jutustelu 17 19.01.2009 08:56
Maalia pintaan, mitä? JiiPee Tekniikka & Jutustelu 17 16.04.2004 20:15


Sivu luotu: 08:28 (GMT +2).