![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Alempi pultti lähti juuri noin, mutta ylempi on rintapellin korkeudella, eli ainut suunta mistä voi lähestyä on käytännössä ylhäältä, eli konehuoneen puolelta - ja kun pultti on pienessä syvennyksessä, joka on vain ylhäältä auki niin tekee hommasta vielä mielenkiintoisepaa, kun esim ympilenkki ei sinne mahdu.. Hylsy mahtuu, mutta räikän eteen tulee juurikin tuo rintapelti
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Nyt alkaa muistua mieleen. Suhautin lokasuojaan kylmästi aukon, kun ei se muuten mahtunut tulemaan pois sieltä.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mutta kuin ihmeen kaupalla minäpä sain sen sun aikasemmilla ohjeilla auki!
![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on kokonaan uusi startti paikallaan, kun vanha ei solenoidin kärkien hiomisellakaan inahtanut. Seuraavaksi pitäisi selvittää mikä sulake oli korvattu hyppylangalla. Eli kuvissa vasemmalla näkyvän valkoisen 80A sulakkeen viereen kuuluu millainen sulake, onko kukaan tietoinen? Ja mistä saa nopeiten? Ei viitsisi arvalla heittää.. Ja startti ei näköjään tykkää hyppylangasta.. Oli sen verran ruvella kärjet nimittäin, että kipinää on lyöty ja lujaa.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Sen verran vielä opin oikeilla hakusanoilla googletettuani, että kyseessä on laturin sulake. Mistä saisin tietää sulakkeen koon? Auto on yhä -89 ln110 2,4d 4WD Hilux. Onko mahdollista, että laturin sulakkeen oltua korvattuna hyppylangalla on laturin sijaan tuhoutunut startti? Onko jossain syvemmällä yhä vikaa, kun ylivirtaa/piikkejä ilmeisesti antaa? Onko myös juuri vaihdettu laturini nyt sitten taas sökö.. Nyt menen ehkä asioiden edelle. Pitäisi löytää se sulake, jotta pääsee testaamaan palaako se sitten heti, niinkuin ilmeisesti on joskus käynyt, kun joku neropää on sen langalla korvannut..
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ja vielä päivitystä ennenkun joku kerkee vastaamaan, eli Haynesin oppaan perusteella taitaa olla 80A sulake, ja Toyotalta tilasin, joten ylihuomena jännitellään josko pääsis pitkästä aikaa Hiluxilla pärtsäämään..
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Suuret kiitokset erittäin selkeistä ja hyvistä vastauksista kaikille!
Valitettavasti mun orkkis startti on jo Motonetissa panttina uudesta sieltä ostetusta. Tuon hiomisvinkin kuulin usemmalta taholta, ihan fiksuiltakin siis, mutta kieltämättä käy järkeen tuo, ettei yhdistä senkään vertaa, jos matalammaksi hio.. Nyt on tilanne siis sellainen, että sain sen sulakkeen paikalleen, ja kyseessä on siis 80A alt-sulake, ja ymmärsin, että tuo alt tarkoittaa alternatoria, joka viittaa lataukseen. Mutta siinä vaiheessa kun kävin koittamaan käyntiin, oli akut jo huvenneet alle 10 voltin, joten ei senkään takia yrittänytkään. No kaapeleilla King Capista virtaa ja johan hörähti nätisti. Aluksi meinasi hiipua, mutta kaasulla pysy käynnissä ja sitte tasottukin nätiksi tyhjäkäynniksi. Mutta yksin en kehdannut lähteä ottamaan riskiä, että olisin ajellut rinksaa niin, että akut latautuisivat. Paikallaan kaasuttelemalla ei ainakaan lähtenyt latautumaan. Huomenna pitää houkutella vaimo ajelulle mukaan toisella autolla, että on mahdollisesti apuvirtaa, jos se lataus nyt ei sitten pelaa. Jos ei pelaa, niin eiku laturia irti ja auki. Vielä Samppa79:lle: Laturin alkuperäisyydestä en tiedä, tai siis alkuperäisen kaltaisuudesta. Alkuperäinen se ei ole, koska tänä vuonna vaihdettu uuteen käsittääkseni ihan jossain autoverstaalla edellisen omistajan toimesta. Ja niin myös säädin, joka on erillinen mötikkä kyllä. Toi laturin kunnollinen maadotus vois kanssa tulla kysymykseen kyllä. Mutta oli kyllä hienoa kuulla auton käyvän taas hetken pitkästä aikaa! ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Toki siellä voi olla sulake, ja jotain 80 amppeerin suuruusluokka vois olla? (siis ei tietoa, arvaus) Mutta tuo sinun alkuperäinen? ongelma: jos startin solennoidista on kontaktit niin heikossa hapessa/palaneet/räiskineet/kipinöineet, että ei toimi, niin tuo hiominen sinetöi ongelman: siis tuossa startin solennoidissa kulkee kytkeytymishetkellä useita satoja amppeereja, joten ei ihme, että näyttää kipinöineen. ja kipinöinti loppuu siinä vaiheessa, kun sähkö ei enää kulje, kun kontaktit ei yllä toisiinsa, toki silloin loppuu myös starttaus. ja kun hiot niitä pintoja vielä matalammaksi, niin ei enää edes yritä. -> minä laittaisin niiden pulttien kontaktipinnan alle millin/pari koroketta, vaikka hiottuja prikkoja, niin taas pelittäs hetken (tulitikuista tehty koroke kantojen alla toimi henkilöautossa puoli vuotta, siis keskikesästä helmikuulle, silloin varisivat pois/väärään paikkaan ![]() -> jos vika on tuo, niin korjaa vanha startti, siis uusilla solennoidin kärillä, ja tarkista että hiilet/laakerit ei ole loppu... nuo tarvikestartit on joskus huomattavan lyhytikäisiä, varsinkin halvimmat.... Toki tuo vajaa 30 vuotta voi olla aiheuttanut muutakin ongelmaa.... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hiluxin rengassota | Karhu67 | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 25.04.2009 21:45 |
M hiluxin jouset | tjl | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 14.01.2008 15:26 |
M: Hiluxin levikkeet | ohvipete | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 09.11.2007 21:26 |
Paljonko BJ-40:n latausjännite? | p3ku | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 09.02.2006 22:36 |
hiluxin tankki | Karhu67 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 31.01.2006 19:38 |