![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
![]()
Niimpä muuten onki varmaan startissa se vika. Tai niin epäili myös kaveri, joka jostain jotain tietää. Juuri tuota solenoidin likaisuutta siis. Sen ainakin zekkaan nyt seuraavaksi. Perhana vaan ku on töitä niin, ettei meinaa keretä perehtymään. Kiitän jälleen hyvistä huomioista. Tässä sitä oppii pikkuhiljaa.
|
#27
|
|||
|
|||
![]()
Solenoidi voi toki toimia, mutta jos kärjet on hapettuneet ja kuluneet sitä kautta pois, virta ei kulje sinne hiilille.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#28
|
|||
|
|||
![]() Startin irroitus
Onko kellään ollu ongelmia saada 89 4wd ln110 Hilusta starttia irti? Millä työkalulla ootte saanut sen ylemmän pultin auki? Ainut millä sinne pääsin oli avolenkki, ja se meinaa muljata pultin.
|
#29
|
||||
|
||||
![]()
Menikö sinne takakautta hylsy pitkällä jatkolla? Runnerissa taiteilin saman pultin kanssa ja jotenkin hämärä muistikuva että kaikki talon jatkot peräkkäin, auton alle, ja takaapäin sorhaamaan kohti pultti. Tunteen muistan...
|
#30
|
|||
|
|||
![]()
Alempi pultti lähti juuri noin, mutta ylempi on rintapellin korkeudella, eli ainut suunta mistä voi lähestyä on käytännössä ylhäältä, eli konehuoneen puolelta - ja kun pultti on pienessä syvennyksessä, joka on vain ylhäältä auki niin tekee hommasta vielä mielenkiintoisepaa, kun esim ympilenkki ei sinne mahdu.. Hylsy mahtuu, mutta räikän eteen tulee juurikin tuo rintapelti
|
#31
|
||||
|
||||
![]()
Nyt alkaa muistua mieleen. Suhautin lokasuojaan kylmästi aukon, kun ei se muuten mahtunut tulemaan pois sieltä.
|
#32
|
|||
|
|||
![]()
Mutta kuin ihmeen kaupalla minäpä sain sen sun aikasemmilla ohjeilla auki!
![]() |
#33
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on kokonaan uusi startti paikallaan, kun vanha ei solenoidin kärkien hiomisellakaan inahtanut. Seuraavaksi pitäisi selvittää mikä sulake oli korvattu hyppylangalla. Eli kuvissa vasemmalla näkyvän valkoisen 80A sulakkeen viereen kuuluu millainen sulake, onko kukaan tietoinen? Ja mistä saa nopeiten? Ei viitsisi arvalla heittää.. Ja startti ei näköjään tykkää hyppylangasta.. Oli sen verran ruvella kärjet nimittäin, että kipinää on lyöty ja lujaa.
|
#34
|
|||
|
|||
![]()
Sen verran vielä opin oikeilla hakusanoilla googletettuani, että kyseessä on laturin sulake. Mistä saisin tietää sulakkeen koon? Auto on yhä -89 ln110 2,4d 4WD Hilux. Onko mahdollista, että laturin sulakkeen oltua korvattuna hyppylangalla on laturin sijaan tuhoutunut startti? Onko jossain syvemmällä yhä vikaa, kun ylivirtaa/piikkejä ilmeisesti antaa? Onko myös juuri vaihdettu laturini nyt sitten taas sökö.. Nyt menen ehkä asioiden edelle. Pitäisi löytää se sulake, jotta pääsee testaamaan palaako se sitten heti, niinkuin ilmeisesti on joskus käynyt, kun joku neropää on sen langalla korvannut..
|
#35
|
|||
|
|||
![]()
Ja vielä päivitystä ennenkun joku kerkee vastaamaan, eli Haynesin oppaan perusteella taitaa olla 80A sulake, ja Toyotalta tilasin, joten ylihuomena jännitellään josko pääsis pitkästä aikaa Hiluxilla pärtsäämään..
|
#36
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Startin ja laturin välinen sielunelämä on sellaista, että lataushäiriö ei ainakaan minulla vaikuta starttiin. Todennäköisesti, jos sulla on kojetaulussa joulukuusi-ilmiö, on laturi vaan kypsä eli diodit rikki. Nekin voi tutkia kun ottaa laturin irti ja halkoo sen kahteen puoliskoon avaamalla ne pitkät pultit sivuilla. Aukeaa ihan kevyesti. Diodien päältä lähtee johto ja jos johdon juuressa on mustaa karstaa tai johto ei ole diodissa kiinni, on diodi kypsä eli rikki. Koko dildosillan voi vaihtaakin, mutta on niin ikävä homma, että vaihda mielummin koko laturi. Asensin omaani digitaalisen jännitemittarin ja se näyttää hehkutettaessa n. 11,5 V, tyhjäkäynnillä kylmällä koneella n. 12,5 V ja ajossa vaihtelee välillä 13,3 ... 15 V. Tuo ylin on jo liikaa, mutta se yleensä alenee kun on ajellut jonkin aikaa. Hilmassa on 3 akkua... Vielä yksi vinkki. Katso, että sulla on laturi kunnolla yhdistettynä runkoon eli miinukseen. Itse varmistin asentamalla kaapelikengällisen johdon laturin kannessa olevan pulttiin ja toisen pään lataussäätimen kiinnitysruuvin alle. Näin ei kierrä hitusähköt laturin korvakkeiden kautta vaan on koko ajan kunnon yhteys. Vähemmän huolia.. ![]() Onnea vianetsintään. ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#37
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Toki siellä voi olla sulake, ja jotain 80 amppeerin suuruusluokka vois olla? (siis ei tietoa, arvaus) Mutta tuo sinun alkuperäinen? ongelma: jos startin solennoidista on kontaktit niin heikossa hapessa/palaneet/räiskineet/kipinöineet, että ei toimi, niin tuo hiominen sinetöi ongelman: siis tuossa startin solennoidissa kulkee kytkeytymishetkellä useita satoja amppeereja, joten ei ihme, että näyttää kipinöineen. ja kipinöinti loppuu siinä vaiheessa, kun sähkö ei enää kulje, kun kontaktit ei yllä toisiinsa, toki silloin loppuu myös starttaus. ja kun hiot niitä pintoja vielä matalammaksi, niin ei enää edes yritä. -> minä laittaisin niiden pulttien kontaktipinnan alle millin/pari koroketta, vaikka hiottuja prikkoja, niin taas pelittäs hetken (tulitikuista tehty koroke kantojen alla toimi henkilöautossa puoli vuotta, siis keskikesästä helmikuulle, silloin varisivat pois/väärään paikkaan ![]() -> jos vika on tuo, niin korjaa vanha startti, siis uusilla solennoidin kärillä, ja tarkista että hiilet/laakerit ei ole loppu... nuo tarvikestartit on joskus huomattavan lyhytikäisiä, varsinkin halvimmat.... Toki tuo vajaa 30 vuotta voi olla aiheuttanut muutakin ongelmaa.... |
#38
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#39
|
|||
|
|||
![]()
Suuret kiitokset erittäin selkeistä ja hyvistä vastauksista kaikille!
Valitettavasti mun orkkis startti on jo Motonetissa panttina uudesta sieltä ostetusta. Tuon hiomisvinkin kuulin usemmalta taholta, ihan fiksuiltakin siis, mutta kieltämättä käy järkeen tuo, ettei yhdistä senkään vertaa, jos matalammaksi hio.. Nyt on tilanne siis sellainen, että sain sen sulakkeen paikalleen, ja kyseessä on siis 80A alt-sulake, ja ymmärsin, että tuo alt tarkoittaa alternatoria, joka viittaa lataukseen. Mutta siinä vaiheessa kun kävin koittamaan käyntiin, oli akut jo huvenneet alle 10 voltin, joten ei senkään takia yrittänytkään. No kaapeleilla King Capista virtaa ja johan hörähti nätisti. Aluksi meinasi hiipua, mutta kaasulla pysy käynnissä ja sitte tasottukin nätiksi tyhjäkäynniksi. Mutta yksin en kehdannut lähteä ottamaan riskiä, että olisin ajellut rinksaa niin, että akut latautuisivat. Paikallaan kaasuttelemalla ei ainakaan lähtenyt latautumaan. Huomenna pitää houkutella vaimo ajelulle mukaan toisella autolla, että on mahdollisesti apuvirtaa, jos se lataus nyt ei sitten pelaa. Jos ei pelaa, niin eiku laturia irti ja auki. Vielä Samppa79:lle: Laturin alkuperäisyydestä en tiedä, tai siis alkuperäisen kaltaisuudesta. Alkuperäinen se ei ole, koska tänä vuonna vaihdettu uuteen käsittääkseni ihan jossain autoverstaalla edellisen omistajan toimesta. Ja niin myös säädin, joka on erillinen mötikkä kyllä. Toi laturin kunnollinen maadotus vois kanssa tulla kysymykseen kyllä. Mutta oli kyllä hienoa kuulla auton käyvän taas hetken pitkästä aikaa! ![]() |
#40
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja tuo alle 10v akkujännitettä tarkoittaa sitä, että JOKO akut paskat, TAI että purkaa jonnekkin.... Ja jos akut kunnossa, (samoin kuin auto) niin jos akkuja ladattu 10-20 minuuttia korotetulla tyhjäkäynnillä, ilman valoja tms. niin akkujen pitäs jaksaa käynnistää kone. Ja jos sinulla on yleismittari, niin mittaa siitä vaimon autosta, paljonko jännite on muutaman tunnin seisonnan jälkeen! Ja sitten mittaa hilux:n akuista jännitteet, ennen kuin käynnistat... ja paljonko käyvän hiluxin latausjännite on? Ja sitten lopuksi: paljonko se vaimon auton latausjännite on pienen ajolenkin jälkeen? (jos yleismittari valehtelee voltin, niin se on PALJON) Toki, jos sinulla on "kruunattu" volttimittari, niin unohda em. |
#41
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Etteikö se akku voi tyhjetä siitä, kun useaan kertaan parin viikon aikana sillon tällön koittaa startata ilman tulosta? Välillä pidin pitkäänkin avainta käännettynä, ku yks Hilux-mies sano startin herätelangan olevan mahdollisesti hapettunut ja että hää joutuu välillä pitkäänkin vääntämään avainta, että ottaa kosketuksen. Toki sittemmin tarkastin langan ja suljin sen ongelman pois. Ja toisekseen jos se siitä hehkuttamisesta ja starttailun yrittämisestä olisi voineet akut tyhjetä, niin eikö se sillon voi heti apuvirralla käynnistymisen jälkeen hiukan tyhjäkäynnillä tuskailla, akut kun on niin vähässä latingissa. Ei se vaatinut ku pari pientä polkasua kaasua, ni tasaantu ihan kauniiksi tyhjäkäynniksi. Mutta joo, teen huomenna nuo, mitä ehotit. |
#42
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis olihan tuo Hilux Ln 110 ja vielä vanhimpia?, siis käyminen ei tarvi sähköä sen enempää, kuin että jaksaa pitää suihkupumpun sammutin solennoidin käynti-asennossa? Ja jos käy, niin niin jännite on riittävä (siis k.o solennoidi vetää; siis sallii käynnin huomattavasti alle 12 voltin, ja kun kerran vetää, niin ei todellakaan päästä hivenen alle 10 voltin? (nissanin ja mitsun pumppu olisi, missä vois testata, mutta ei vielä tarvetta) -> siis jos auton latausrvitrapiiri on kunnossa, niin SÄHKÖISESTI se varmaan toimii, kun kone hörähtää, ja jos tuosta laturin tuottamasta sähköstä on kiinni, niin sammuu kuin LED-valo! (muistaakseni tuo sammutin solennoidi vetää jollain suuruusluokkaa 10 volttia, ja kun vetäneenä, niin päästää/siis sammutta suuruusluokkaa 6 volttia? |
#43
|
|||
|
|||
![]()
Tapahtui seuraavaa: Pistin toisen auton virralla Hiluxin käyntiin ja pidin reilulla tyhjäkäynnillä ja seurasin akun navoista mitattua virtaa, eli latausjännitettä? Näinhän se meni? Oli onnettoman pien, eli noin 8,4, mutta kävi kuitenkin nätisti, eli jakso pitää solenoidin auki.. Pikkuhiljaa se lähti siitä nousemaan 8,6:een, jonka jälkeen uskalsin lähteä ajelemaan, jotta pääsisi kunnon kierroksilla latautumaan. Joulukuusi-ilmiö mittaristossa valaisi edelleen tunnelmallisesti.. Mutta: se hävisi pari kertaa ripeemmän kiihdytyksen aikana. Mutta tuli kuitenkin aina takaisin, ja lopulta ei hävinnyt edes kiihdytyksissä. Sitten pysäytin tien poskeen tarkistaakseni latausjännitteen, ja sehän oli hyvänen aika pienempi ku lähtiessä! Kiireenvilkkaa kotio, ja parkkiin päästyäni mittasin taas -> sama; sammutin koneen, mittasin taas navat -> alko nousemaan! Nousi noin yhdeksään volttiin. Tänään on alle 8,5.
Mitähän tässä nyt on sitte? Laturi? Säädin? Akut? Kaikki ne? Vain jotkut? Akuissa on nestettä. Laturi ja säädin on tosiaan tänä vuonna laitettuja ja kiiltelee uutuuttaan. Auto on -89 ln110. Kun osais mittailla ja tutkia, mutta nää on mulle niin hepreaa nää autojen sähköhommat voi hyvänen aika. Liekö ajettava koko paska korjaamolle. |
#44
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
EDIT: tarkista että maadotukset on kunnossa koriin ja moottoriin, jos ei ole jo tehty....
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#45
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#46
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä pitäs jännitteet hypätä heti huomattavasti korkeammalle, kun heittää jälkihehkutuksen pois.....
Voisko Hehkutus olla jäänyt päälle? Jos laturi on kunnossa, niin minnekkään muualle ei oikein voi kulua tuommoista sähkömäärää.... Tuo, että kierroksia lisäämällä alkaa jännitemittarin lukema nousta, tarkoittaa sitä, että laturi lataa ainakin jotenkin. Ja akut menee pilalle hyvin nopeasti, jos on jännitteet on alle 10 volttia. Tarkista se sinun volttimittari jostain kunnossa olevasta autosta mittaamalla auton akun jännitteen siten että auto an ollut sammuksissa väh. 10 minuuttia. silloin akun napajännite pitäs olla noin 12,6-12,8 volttia. (tai testaa että näyttää saman, mitä joku taatusti kunnossa oleva mittari) Ota molemmista akuista miinuskenkä irti (auto sammuksissa) ja lataa akkulaturilla, taikka toisella autolla kaapeleilla akkuun sähköä sen verran että pystyy hakemaan tuota vikaa: Ja sitten vian hakuun: tee halogeenihehkuun sopivat johdot, että saat kytkettyä sen akun miinusnavan ja maan(irtiolevan kengän) väliin. Jos jossain oikosulku, tai paljon kuormaa, niin hehkussa palaa valo, taikka hehkuu punaisena. (pienempiä vuotovirtoja metsästetää pienemmällä hehkulla, esim. virtakynällä, mutta silloin pitää olla kaikki kulutus pois päältä, esim. hanskakotelon valo taikka sisävalo näkyy heti) Sitten vaan sulake kerrallaan käytät pois paikaltaan, että milloin lamppu sammuu, siis silloin on oikea sulake, kun virran meno lakkaa. Tuon hehkutulppien sulakkeen käyttäsin ensiksi irti, onko hiluxissa erillistä sulaketta, vai onko johtosulake akun navan läheisyydessä. (toki voi olla ajastinkin rikki, joissain autoissa silloin hehkutulppen kautta ei kulje virtaa muulloin kuin käynnissä ollessa) |
#47
|
|||
|
|||
![]()
Pitikin sanoa, että testasin sen mittarin parin muun auton akuilla, ja kylle se ihan asiallisesti pelaa.
Nyt juuri latailen Kingin akuilla Hilun akkuja - tai siis yritän ladata. Vielä ei oo Hilun akut ottneet mitään vastaan. Kattoo nyt saisko ne heräteltyä vielä henkiin, vai onko seuraava etappi akkukaupoilla. Nii, ja maadotuksia on tarkasteltu ja paranneltu matkan varrella ahkerasti. Akkulaturin saan hyppysiini huomenna. Se vio tosiaan olla, että tyhmyyksissäni päästin vaan akut liian tyhjiksi, eikä enää onnistu lataamaan sen takia. Sen nyt ainakin tarkastan ennenku alan laturia irrottamaan. Viimeksi muokannut juuri : 04.07.2015 22:10 |
#48
|
||||
|
||||
![]()
Sulla on melko monta muuttujaa nyt tuossa ja sähkö ei tarvii kuin yhden niin homma kusee. Jos ei ala selviämään niin varmistu että laturi on sopiva ulkoiselle säätimelle. Sitten sen kytkennät että varmasti on kaikki kunnossa, sulaneita sulakepohjia ei ole mulla olleissa toyotissa tavattu, se ei kuulu asiaan. Johtosarjoissa saattaa esiintyä sellaisia häiriösuodattimia piuhojen välissä, musta litteä piirilevyn palanen jossakin kutsarin tapaisessa. Voi olla oikarissa koska hapettuuvat ajan kanssa. Jos ei sittenkään pelaa niin purkaamolta esim. opelin laturi sisäisellä säätimellä, uusi latauksen merkkivalo kabiiniin ja erotat koko lataus-systeemin alkuperäisestä. Näinkin on tehty kun ei muuten ruvennut pelaamaan.
|
#49
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#50
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 05.07.2015 21:11 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hiluxin rengassota | Karhu67 | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 25.04.2009 21:45 |
M hiluxin jouset | tjl | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 14.01.2008 15:26 |
M: Hiluxin levikkeet | ohvipete | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 09.11.2007 21:26 |
Paljonko BJ-40:n latausjännite? | p3ku | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 09.02.2006 22:36 |
hiluxin tankki | Karhu67 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 31.01.2006 19:38 |