Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.05.2015, 09:29
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
Katsotaan saadaanko tästä(kin) väittely aikaan

Minun mielestä rengaspaine ei vaikuta, paitsi ehkä jos ihan nollapaineella mennään, kokonaisvälitykseen.

Eli ratkaisevaa on renkaan oikea kehä, ei etäisyys navasta maahan.

Vai mitä?
Kyllä me saadaan tästäkin kättä väännettyä. Rengaspaine vaikuttaa suoraan renkaan vierintäkehään, toimiihan monen nykyauton passiivinen rengaspainevahti tarkkailemalla ABS-antureilta tulevaa pulssia, yhtään lutussa oleva rengas pyörii nopeempaa ja tästä tulee herja näyttöön.

Puhutaan staattisesta ja dynaamisesta vierintäkehästä, dynaaminen on se todellinen ajonaikainen, siihen vaikuttaa nopeuskin tietyissä tapauksissa, etenkin ristikudosrenkailla.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.05.2015, 11:43
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 995
Perusasetus

Löytyykö Matti faktaa tuosta että se alipainen pyörii nopeammin.

En löydä muuta kuin että passiivinen vahti huomaa pyörintänopeuden eron.

Miten muuten kuluu alipainen nykyrengas, eli tarkoitan matalaprofiilista henkilöauton rengasta?
__________________
http://jangren.fi/

Tänään tehdään pönttö!

Kyllä jenkki on jees!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.05.2015, 12:39
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Mulla samat kuin ZeiZein Rooverissa. Taitaa olla muutoinkin aika identtiset?

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.05.2015, 14:37
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja moggirange Näytä viesti
Mulla samat kuin ZeiZein Rooverissa. Taitaa olla muutoinkin aika identtiset?
Juu toi mun on vain rumempi
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.05.2015, 14:32
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
Löytyykö Matti faktaa tuosta että se alipainen pyörii nopeammin.

En löydä muuta kuin että passiivinen vahti huomaa pyörintänopeuden eron.

Miten muuten kuluu alipainen nykyrengas, eli tarkoitan matalaprofiilista henkilöauton rengasta?
No tämä se on yksi "mysteereistä" mihin ei tunnu tulevan faktaa pöytään, mutta mielipiteitä jokaisella omansa Yhdellä toisella foorumilla tuosta just hetki takaperin kinattiin (taitaa olla toinen osapuoli myös täällä kirjoittelemassa ) ja pysyn edelleen kannassani, kunnes joku aukottomasti muuta todistaa….että tottakai tyhjempi rengas kiihdyttää pyörintänopeuttaan pysyäkseen muiden menossa mukana (siis renkaan säde pienenee maahan osuvalta osalta..ts. sama kuin laittasi pienemmän renkaan alle) sama ilmiö esiintyy vaikka ihan armeijassa tahtimarssissa-> eturivin hirvenjaloilla varustetut kun pistää tahdin kohilleen saakin takarivin persjalkaiset harppoa spakaatissa, tai sitten kipittää mahanalus jalkoja täynnä pysyäkseen mukana

Tuleehan siinä jo jonkinlaista eroa pyörähdyksissä, jos vertaa esim. 60cm säteellä pyörivää 50cm säteellä pyörivään kiekkoon samalla kiinteällä 1km matkalla …ja nuo ABS anturit on vain meleko tarkkoja havaitsemaan nopeuseroja ihan jo muutaman millin kulumiserolla renkaissa etu ja taka-akselin välillä, puhumattakaan siitä että jokin kumi tosiaan tyhjä.

Mutta tämä väittely oli siis siinä, että toinen puoli vänkääjistä väitti tyhjän renkaan pyörivän hitaammin kuin täysi, joka ei täällä kyllä uppoa ihan pienelläkään päähän takomisella



JanneBlomgren paine kysymykseen….jos oikein pilkkua n*ssitaan, niin en tiedä miten 0bar ali mennessä saisi edes renkaan pysymään vanteella kumin sisällä vallitsevan alipaineen takia Mutta asiallisesti vastattuna liian alhaisella paineella ajettaessa "nykyrengas" kuluu keskeltä…eikä niinkuin moni wanha jäärä edelleen luulee painetta olleen liikaa keskeltä kulumisen takia ja vähentää edelleen painetta->virhe!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.05.2015, 14:48
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piippu Näytä viesti
No tämä se on yksi "mysteereistä" mihin ei tunnu tulevan faktaa pöytään, mutta mielipiteitä jokaisella omansa Yhdellä toisella foorumilla tuosta just hetki takaperin kinattiin (taitaa olla toinen osapuoli myös täällä kirjoittelemassa ) ja pysyn edelleen kannassani, kunnes joku aukottomasti muuta todistaa….että tottakai tyhjempi rengas kiihdyttää pyörintänopeuttaan pysyäkseen muiden menossa mukana (siis renkaan säde pienenee maahan osuvalta osalta..ts. sama kuin laittasi pienemmän renkaan alle) sama ilmiö esiintyy vaikka ihan armeijassa tahtimarssissa-> eturivin hirvenjaloilla varustetut kun pistää tahdin kohilleen saakin takarivin persjalkaiset harppoa spakaatissa, tai sitten kipittää mahanalus jalkoja täynnä pysyäkseen mukana

Tuleehan siinä jo jonkinlaista eroa pyörähdyksissä, jos vertaa esim. 60cm säteellä pyörivää 50cm säteellä pyörivään kiekkoon samalla kiinteällä 1km matkalla …ja nuo ABS anturit on vain meleko tarkkoja havaitsemaan nopeuseroja ihan jo muutaman millin kulumiserolla renkaissa etu ja taka-akselin välillä, puhumattakaan siitä että jokin kumi tosiaan tyhjä.

Mutta tämä väittely oli siis siinä, että toinen puoli vänkääjistä väitti tyhjän renkaan pyörivän hitaammin kuin täysi, joka ei täällä kyllä uppoa ihan pienelläkään päähän takomisella
Näin itsekin asian ymmärtäisin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.05.2015, 15:14
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 995
Perusasetus

Piipulle joo tiedän kyllä mitä alipaine on, vaatis varmaan tuplabedlockit?

Ja matalapaineinen rengas pyörii hitaammin koska keskipakovoima työntää kulutuspintaa ulospäin, isommalle kehälle.
__________________
http://jangren.fi/

Tänään tehdään pönttö!

Kyllä jenkki on jees!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.05.2015, 15:34
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Ehkä tuo kehämitta oli liian vahva sana tässä yhteydessä, se kun on liian tieteellinen

Olisko niin ettei kulutuspinta renkaassa matalapaineisena enään kulje ympyrän kehällä vaan menee mutkalle, ikään kuin "oikaisee" ympyrän kehän näin ollen lyhentäen kuljettua matkaa per kierros?

Tai sitten vain kulku hidastuu pyörimisvastuksen kasvaessa.

Äh en mä osaa selittää

Pitänee lähteä kokeilemaan pihalle...
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.05.2015, 18:31
make.suzuki make.suzuki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.08.13
Sijainti: nilsiä
Viestit: 217
Perusasetus

ajatus oli että ajetaan aatolla siinä kunnossa kun se maastoajossa on. eli ne renkaat alla millä ajetaan maastossa ja niillä paineilla mitkä sillon on. eli ajetaan aatolla siinä kunnossa ku oltas lähössä mehtään. ja kaekki voep siätee tyhjäkäännin sinne mikä tuntuu hyvälle. itellä suzu männöö 11 m minutissa pienimmällä pykälällä tyhjäkäännillä...
onko se nii vaekeeta ajjoo minuutti ja kahtoo paljoko etenöö???? ee kaekkee tarvii aena laskee...

Viimeksi muokannut make.suzuki : 09.05.2015 18:37
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.05.2015, 18:57
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Edit: tämä testattu ja osin kirjoitettu ennen kuin make.suzuki ehti tuon edellisen mittaustavan laittaa. Pitänee kokeilla tuokin.

Tässä pikainen testin tulos. Testauksella ei ollut valvojia muita kuin minä. Samasta syystä en kuvannut videota. Anteeksi jos menee hieman ohi topikin.

Harmaa meisseli lähtömerkkinä.
Rengaspaine 2bar:



Pyöritetty viisi kierrosta.
2 bar. Keltainen meisseli. 14 m:



Paine pudotettu 0.16 bar:iin, vasen takapyörä:



Lähtö, harmaa meisseli
0.16 bar
Rengas litissä:



Viiden kierroksen jälkeen pyörinyt 85 cm vähemmän 0.16 bar:in paineella kuin 2 bar:in paineella.
Pudotettu vain vasemman takarenkaan paine. Punainen meisseli:



Kaikki neljä rengasta 0.16 bar.
Lähtö:



12,55 m / 0.16 bar / 4 rengasta:



Eli viidellä kierroksella 37x13,5x15" baja claw liikkuu 1,45metriä lyhyemmän matkan 0.16 bar:in paineilla kuin 2 bar:in paineella kuvan kaltaisessa maastossa ja puolta hitaammin



Puhelimen hieman tässä tapauksessa epätarkan nopeusnäytön mukaan 2 bar:in paineella kuvan alustalla nopeus oli noin 2 km/h tyhjäkäynnillä.
Ja 0.16 bar:in paineella (kuvassa) nopeus noin 1 km/h tyhjäkäynnillä:

__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)

Viimeksi muokannut ZeiZei : 09.05.2015 19:00
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Välityksiä OFFIDIRTY Tekniikka & Jutustelu 1 01.10.2012 15:20
toyotaan välityksiä? ventora Tekniikka & Jutustelu 0 16.01.2011 10:44
Ostetaan sj410 välityksiä? jölli O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 01.12.2010 17:06
GR välityksiä tdic-89 Tekniikka & Jutustelu 1 18.08.2010 20:40
M/V/O välityksiä Eskimo O/M/V Muut 5 14.06.2005 11:53


Sivu luotu: 03:02 (GMT +2).