Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pergolaattori
Kaveri keksi konstin vietereiden ja kantavuuden toteamiseksi. Pajalla on kolmen tonnin painoinen teräskuula jolla saa nosturin ja koukkuvaa'an avulla painotettua runkoa halutulla kuormalla ja halutusta paikasta. Takaylitystä ei ole akselilta kuin tarkka metri mutta kolmella tonnilla voi simuloida hieman vipuvarttakin joten näkee miten keula kevenee.
Otin tänään rungosta hieman mittoja. Äkkiseltään näyttäisi siltä että jos nosturin saa pudotettua edes runkoaisojen tasalle, tukijaloille jää liki 40cm iskua reserviin maakosketuksen jälkeen. Ei siis tarvi rakennella mitään jatkovirityksiä.
Laitoin pari kuvaa. Todellisessa muodossa ei ole kuin runkoaisat ja niissä olevat päälirakenteiden kiinnikkeet. Nosturi on mittojensa (Kiinnityspisteet ja äärimitat) puolesta kuvassa.
Luulisi pysyvän pystyssä ainakin takasektoriin jos auton voisi olettaa painavan sen nelisen tonnia:
Nosturi tulee ilmeisesti loppuviikosta. Kävin Kotkasta Turussa ajelemassa terveisiä. Lähdin toiverikkaasti 'hakemaan' nosturia lava-LT:llä jossa kantavuus oli nippa nappa siinä ja siinä. Ulkomittojen ja painopisteen mallailu mielessä on kuitenkin eri asia kuin paikan päällä suoritettu mulkaisu ja instant riskianalyysi. Jäi sinne. Suvannon kaveri ei kuljetuskaluston selvittyä edes kysellyt mielipiteitä vaan alkoi suoraan järjestämään rahtia.
Pesin auton kuumavesipesurilla. Miellyttää jollain perverssillä tavalla kun vuosien saatossa pumpatun vaseliinin alta paljastuu käytännössä uutta pintaa. Oikeaa ruostetta löytyi pohjaanlyöntikumien kannakkeiden kupeista.
Nyt täytyy kiireen vilkkaa sotkea se uudestaan rasvalla että pysyy hyvänä.
Riittääkö se +1000Nm yhtään mihinkään?
-
|
Näyttää ihan siltä, että hommaa on suunniteltu jo aika pitkälle..!
Mielenkiinnolla odottelen, kunhan ne kiinnitykset rakentelet. Olikohan tuo minun auto ihan identtinen rungon takaosaltaan ja siihen kiinnityviltä osiltaan?
Oma auto painoi viime katsastuksessa n. 5 tonnia, joten eiköhän tuo sinunkin sen 4,5 t noilla renkailla ja kunhan lavan saat rakenneltua. Huomenna taas katsastus, niin näkee, onko paino vielä sama.
Kyllä se +1000 Nm on hyvin mua jaksanut työmatkat kuljettaa ja eleettömästi hakureissulla kyllä kuljetti n. 7 tonnin yhdistelmää. Nyt kun viikon olen ajanut taloudellisuusajoa ja todennut sen taloudelliseksi, niin kohta sitten voi alkaa vähän suorituskykykä enemmän testailemaan!