Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.03.2015, 22:01
Kankku:n Avatar
Kankku Kankku ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 04.10.04
Sijainti: Masku/Turun kupees
Viestit: 1.031
Perusasetus

Kyllä se taitaa volvoissa olla kiertäväksi tarkoitettu ja ainakaan 303sessa ei tuossa puslassa paljon kumia sinne rauta holkkien väliin mahdu.

Tosin eikös tuon volvon"tukivarren" tehtäväksi ole ajateltu estämään pääasiassa taka akselin kiertymistä.
Ja jousien tehtävänä on pitää akseli pituus/poikittais suunnassa paikoillaan.

__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.03.2015, 04:04
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kankku Näytä viesti
Kyllä se taitaa volvoissa olla kiertäväksi tarkoitettu ja ainakaan 303sessa ei tuossa puslassa paljon kumia sinne rauta holkkien väliin mahdu.

Tosin eikös tuon volvon"tukivarren" tehtäväksi ole ajateltu estämään pääasiassa taka akselin kiertymistä.
Ja jousien tehtävänä on pitää akseli pituus/poikittais suunnassa paikoillaan.
303:sta en tiiä, ku mulla on vain 6-pyöräsiä volvoja ollu. Siinä latin päät vaan makaa akseleiden päällä ja tukivarret hoitaa pitkittäistuennan ja kiertymisen eston. Jos esim. ylätukivarsi katkeaa, nii akseli kiertyy ja kardaanit/pinjonit katkeaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.03.2015, 04:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
303:sta en tiiä, ku mulla on vain 6-pyöräsiä volvoja ollu. Siinä latin päät vaan makaa akseleiden päällä ja tukivarret hoitaa pitkittäistuennan ja kiertymisen eston. Jos esim. ylätukivarsi katkeaa, nii akseli kiertyy ja kardaanit/pinjonit katkeaa.
Tukivarren kiertymisellä ainakin minä tarkoitin sitä, että ristijoustossa kun eri puolien pitkittäiset tukivarret sojottaa eri suuntiin, niin kiertojäykkä tukivarsi rasittaa puslia ja tukivarren kiinnikkeitä aika rajusti. Sen sijaan tukivarsi joka joustaa ikäänkuin propelliksi (kiertyy), vähentää näitä rasituksia aika lailla.

Kuten tuossa jo yllä mainitsin, mm. osa Jeeppien ja Dodgen alkuperäisistä pitkittäistukivarsista on tällä tavalla kiertyviksi suunniteltu. On niitä varmaan jossain muissakin autoissa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.03.2015, 07:05
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Tukivarsien hitsaaminen.


Eli, ei saisi hitsata tai hitsaamalla vahvistaa!

Tosin itsekkin juuri boxsasin Jeepin etuylätukivarret ja meinaan aikanani niitä katsastukseen tarjota. Hyllyssä on kyllä toiset käytetyt jotka vaihdetaan sitten jos ei kelpaa.

Katsastajatkin ovat vain ihmisä ja ihminen ei aina kaikkea huomaa.
Jos kaikki katsastajat toimisivat pilkun mukaan niin hitsatut tukivarret eivät kelpaisi missään. Kaikkihan kelpaa mitä ei huomata.

Meillä töissä on juuri Chysler Vision korjattavana jonka peltiset alatuivarret hylättiin puhkiruostuneina katsastuksessa ja siihen ei saa edes maahantuojalta varsia ja nyt tarviikin mennä konttorille keskustelemaan saadaanko tehdä uusi peltiosa noihin varsiin? Äkkiseltään katsottuna ei menaa ebaynkaan kautta löytyä???

t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/

Viimeksi muokannut ImacInnes : 07.03.2015 07:07
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.03.2015, 16:16
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes Näytä viesti
Meillä töissä on juuri Chysler Vision korjattavana jonka peltiset alatuivarret hylättiin puhkiruostuneina katsastuksessa ja siihen ei saa edes maahantuojalta varsia ja nyt tarviikin mennä konttorille keskustelemaan saadaanko tehdä uusi peltiosa noihin varsiin?
Lainaus:
Kotelorakenteisten takatukivarsien ja akseli-palkkien korjaus hitsaamalla vähempimerkityksisistä kohdista on mahdollista. Etutukivarsia ei saa korjata hitsaamalla, eikä peltisiä ”muotoon prässättyjä” ta-katukivarsia. Tukivarsien hitsaus poikkeustapauksessa esim. museoajoneu-voon voidaan sallia, jos osaa ei luotettavan selvityksen mukaan ole enää saa-tavissa. Jokaista tapausta harkitsee katsastaja erikseen. Mitään yleistyksiä ei tehdä.
http://www.trafi.fi/filebank/a/14145...okorroosio.pdf
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Tukivarsien sijoittelu SptV Tekniikka & Jutustelu 10 02.01.2014 21:25
tukivarsien siirtäminen waffen Tekniikka & Jutustelu 10 03.03.2013 12:41
M: Tukivarsien kiinnityslaipat sakari65 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 11.01.2008 20:53
o: LJ:n tukivarsien korvakkeet Jii-Jii O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 24.02.2006 10:30
Tukivarsien pusla -asiaa imported_offroadjouni Tekniikka & Jutustelu 0 01.10.2003 07:16


Sivu luotu: 00:07 (GMT +2).