Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.03.2015, 10:20
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Katsoin tuossa STRO- taulukkoja, ja taisi käydä millilleen sopiva tuuri ainakin ZJ Grand Cherokeessa:
Suurin hanskalokerossa ilmoitettu rengaskoko on 245/75 R15. Tämän normaalikorkeus on 749mm -> siihen 77mm lisää -> 826mm -> 33" rengas
ZJ lausunto -dokkarissa on mainittu koko 245/70 R15 up country -paketille. Tämähähän on tietysti ratkaisevasti pienempi kuin /75. Kumpi on oikea?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.03.2015, 12:06
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa Näytä viesti
ZJ lausunto -dokkarissa on mainittu koko 245/70 R15 up country -paketille. Tämähähän on tietysti ratkaisevasti pienempi kuin /75. Kumpi on oikea?
Minulla on hansikaslokerossa Chryslerin leimoilla varustettu tehtaan tarra, jossa yhtenä rengaskokona rengaspainetaulukossa lukee 245/75 R15
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.03.2015, 12:37
apupoika:n Avatar
apupoika apupoika ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 01.04.11
Sijainti: lappeenranta
Viestit: 366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Minulla on hansikaslokerossa Chryslerin leimoilla varustettu tehtaan tarra, jossa yhtenä rengaskokona rengaspainetaulukossa lukee 245/75 R15
Tästä ZJ tarrasta kerran konttuurila kyselin ja vastattiin että saahan sitä kaikenlaisia tarroja Liimailla mutta ei ne mitään merkkaa rengasmuutoksissa.
Ja kelpuutti vain tuon ZJ lausuntolapun 245/70 R15 up country -paketilla.
__________________
---------------------------
Apupoika Hessu
jeep grand cherokee-97 4.0
Finnish jeep drivers club,,
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.03.2015, 12:47
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja apupoika Näytä viesti
Tästä ZJ tarrasta kerran konttuurila kyselin ja vastattiin että saahan sitä kaikenlaisia tarroja Liimailla mutta ei ne mitään merkkaa rengasmuutoksissa.
Ja kelpuutti vain tuon ZJ lausuntolapun 245/70 R15 up country -paketilla.
Kyllä se hansikaslokeron tai oven alkuperäinen rengaskoko- ja rengaspainetaulukkotarra/ kyltti on tehtaan virallinen lappu siinä missä mikä tahansa muukin, kuten esim. käyttöohjekirja.

Samalla periaatteella tuo konttorisi sitten voisi sanoa vaikka tyyppikilvestä tai uudempien autojen vastaavista tarraversioista, että voihan kuka tahansa meistää peltilirpakkeen tai tulostaa tarran autoon missä on kirjaimia ja numeroita, vain virallinen lausunto kelpaa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.03.2015, 13:01
apupoika:n Avatar
apupoika apupoika ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 01.04.11
Sijainti: lappeenranta
Viestit: 366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kyllä se hansikaslokeron tai oven alkuperäinen rengaskoko- ja rengaspainetaulukkotarra/ kyltti on tehtaan virallinen lappu siinä missä mikä tahansa muukin, kuten esim. käyttöohjekirja.

Samalla periaatteella tuo konttorisi sitten voisi sanoa vaikka tyyppikilvestä tai uudempien autojen vastaavista tarraversioista, että voihan kuka tahansa meistää peltilirpakkeen tai tulostaa tarran autoon missä on kirjaimia ja numeroita, vain virallinen lausunto kelpaa
Totta.. onhan näitä juttuja "tiedetty" konttoreilla ennenkin. heitin vaan esimerkkinä että ei se aina ole niin helppoa..

Silloinkin katsuri sanoi minulle "Virallista lappua" katsoessaan että mistä hän voi tietää onko jeeppisi juuri ZJ mallia,,
Ja tosin silloin olin muutos katsastamassa 31" alle johon riitti ihan otteessa jo olevat koot..
__________________
---------------------------
Apupoika Hessu
jeep grand cherokee-97 4.0
Finnish jeep drivers club,,

Viimeksi muokannut apupoika : 03.03.2015 13:04
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.03.2015, 13:10
maddis maddis ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.11.09
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 504
Perusasetus

En jaksanut lukea noita dokkareita, vaan muistelen mitä aiemmin toisaalla(tm) puhuttu, että tuo moottorin vaihtosäännössä vertailumoottorina käytettäisiin auton alkuperäistä moottoria eikä mallisarjan suurinta tms.

Siinä on sitten mukava jossain jenkissäkin pikku 6:n tilalle laittaa isompaa kasia minkä nykysäännöillä saisi, mutta eipä saa uusilla.

Vai voidaanko käytää vertailumoottorina mallisarjan konetta? Joku asiaan enemmän perehtynyt varmaan osannee tuohonkin vastata.
__________________
"If in doubt - flat out"
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.03.2015, 16:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maddis Näytä viesti
En jaksanut lukea noita dokkareita, vaan muistelen mitä aiemmin toisaalla(tm) puhuttu, että tuo moottorin vaihtosäännössä vertailumoottorina käytettäisiin auton alkuperäistä moottoria eikä mallisarjan suurinta tms.

Siinä on sitten mukava jossain jenkissäkin pikku 6:n tilalle laittaa isompaa kasia minkä nykysäännöillä saisi, mutta eipä saa uusilla.

Vai voidaanko käytää vertailumoottorina mallisarjan konetta? Joku asiaan enemmän perehtynyt varmaan osannee tuohonkin vastata.
Olisko tuo nyt ollut vaikea itsekin lukea... No, tuodaan tarjottimella , eli mallisarjan tehokkain ratkaisee jatkossakin:
Lainaus:
2.1 Moottorin vaihto

Moottorin vaihtaminen on sallittu, jos vaihdettava moottori on teholtaan ja vääntömomentiltaan alkuperäistä pienempi.

Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai vääntömomentiltaan alkuperäistä suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka vertailumoottoreita tehokkaamman tai vääntömomentiltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

a) ajoneuvon jarrut ja voimansiirto vastaavat vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertailumoottorin vääntömomentti;

d) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys;

e) jos ajoneuvoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ja

f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:

a) sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen;

b) moottorin iskutilavuuden suurentaminen, jos iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %; ja

c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.03.2015, 13:17
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja apupoika Näytä viesti
Totta.. onhan näitä juttuja "tiedetty" konttoreilla ennenkin. heitin vaan esimerkkinä että ei se aina ole niin helppoa..

Silloinkin katsuri sanoi minulle "Virallista lappua" katsoessaan että mistä hän voi tietää onko jeeppisi juuri ZJ mallia,,
Ja tosin silloin olin muutos katsastamassa 31" alle johon riitti ihan otteessa jo olevat koot..
Juu, kyllä noiden konttoreiden käytännöissä ja tietotaidoissa on valitettavasti varsin suuria eroja. Harmillista siinä on se, että se asettaa eri konttoreilla käyvät ihmiset eriarvoiseen asemaan sekä rahallisesti (vaaditaan turhaan virallisia todistuksia missä ei tarvittaisi), että harrastenäkökulmasta (torpataan muutoksia, mitkä olisi täysin pykälien mukaisia ja hyväksyttävissä).
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.03.2015, 14:16
cybress:n Avatar
cybress cybress ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.08.11
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.751
Perusasetus

Mites kun sj410 on henkilöauto niin joko siihen saa leimattua uudestan 31 " renkaat vai oliko se sitte 30" sallittu tulevalla säädöksellä? Originaalit on 205/70 15" muistaakseni. Manuaalin mukaan olikin 185 tai 195/15"
__________________
LaMaas offroad
Pohjois-suomen offroad
Offroad Oulu
Www.Suzuki4x4club.fi
www.laplandtrophy.com
Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !!

Viimeksi muokannut cybress : 03.03.2015 14:20
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... Korpikumpu Chit-Chat 16 19.12.2009 20:38
LJ 70 rengasmuutoksen paperit PikkuPeikko Tekniikka & Jutustelu 5 06.02.2008 06:49
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 25 09.07.2007 10:34


Sivu luotu: 17:55 (GMT +2).