Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.02.2015, 09:46
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Moi,

tässä tapauksessa (arduino-toteutus siis) olis helpointa laittaa virtamittari, ja kalibroida "pyörii kunnolla" virrat eri PWM-prosenteille. Jos virta ei olekaan sitä mitä pitäisi niin laitetaan vaikka täysheho hetkeksi ja mittaillaan uusiksi, ja sitten hanskat tiskiin esim. jonkun varoitusvalon kera; tai jos systeemissä on näyttö (PWM-% jne.) niin siinähän vois sitten hehkuttaa mitä haluaa.

Olettaen että rupelin moottorin imemä virta on erilainen jos/kun se ei pyöri. Tokihan siihen vois viritellä jonkun optisen sensorinkin, mutta menee sitten vähän ehkä jo hifistelyn puolelle. Kaivaa romukopasta uuden flektin jos entinen sanoo moro.

-Paavo

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.02.2015, 14:41
IHKULAINEN:n Avatar
IHKULAINEN IHKULAINEN ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.08.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 148
Perusasetus

Mä ostin samanlaisen pwm säätimen ebaysta joskus sisätilan lämppärille. Tosin 20a. En oo sitä viel asentanu, mut ajattelin rajottaa potikan kiertoo, niin et lähtee minimi-asennossa pyörii ja laittaa samaan nuppiin mikrokytkimen tai elektroniikkaa joka kytkee/katkasee virran Sopivassa jännitteessä...
__________________
Niva- ei tarvitse katua
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.02.2015, 22:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja IHKULAINEN Näytä viesti
Mä ostin samanlaisen pwm säätimen ebaysta joskus sisätilan lämppärille. Tosin 20a. En oo sitä viel asentanu, mut ajattelin rajottaa potikan kiertoo, niin et lähtee minimi-asennossa pyörii ja laittaa samaan nuppiin mikrokytkimen tai elektroniikkaa joka kytkee/katkasee virran Sopivassa jännitteessä...
Ei tarvitse nupin liikettä rajoittaa, laittaa vaan tuonne "hitaan puolen" päähän tulevaan johtimeen sopivan kokoisen sarjavastuksen, siis jos haluaa että minimi teho on esim. sama kuin normaalisti 1/3 osa säädöstä, niin sarjaan ohmimääräisesti puolet tuon potikan arvosta oleva vastus.

p,s olikohan tuossa minun powerissa (vielä maailmalla) valmiiksi tuo on/off mikrokytkin potikassa?

p.s.s kuinkahan häiriköi radioda puhelinta yms? onko kukaan viritellyt ferriittirenkaita virtajohtoihin häiriön poistimeksi?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.02.2015, 00:21
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja IHKULAINEN Näytä viesti
Mä ostin samanlaisen pwm säätimen ebaysta joskus sisätilan lämppärille. Tosin 20a. En oo sitä viel asentanu, mut ajattelin rajottaa potikan kiertoo, niin et lähtee minimi-asennossa pyörii ja laittaa samaan nuppiin mikrokytkimen tai elektroniikkaa joka kytkee/katkasee virran Sopivassa jännitteessä...
Moi,

hoksaathan mikä ero on DC ja AC sähköllä? Kestäähän säädin tarpeeksi jännitettä?

Jos normi 240VAC auton sisätilan lämmittimestä kyse, niin pyöriihän se rupeli kaikissa tilanteissa ("potikan asento" ja lämpötila)? Itse en menis ropaamaan PWM-säädöllä tuollaista, ellei rupeli saa täyttä sähköä ja vaan lämmitysvastukselle menevää tehoa rajoitetaan, ja siihen (100% resistiivisen vastuksen tapauksessa) vois toimia normi hehkulamppujen himmennin (jonka teho riittää).

Mutta hei, Darwin Awards kaipaa lisää kandidaatteja? :-)

-Paavo
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.02.2015, 08:50
IHKULAINEN:n Avatar
IHKULAINEN IHKULAINEN ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.08.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 148
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Moi,

hoksaathan mikä ero on DC ja AC sähköllä? Kestäähän säädin tarpeeksi jännitettä?

Jos normi 240VAC auton sisätilan lämmittimestä kyse, niin pyöriihän se rupeli kaikissa tilanteissa ("potikan asento" ja lämpötila)? Itse en menis ropaamaan PWM-säädöllä tuollaista, ellei rupeli saa täyttä sähköä ja vaan lämmitysvastukselle menevää tehoa rajoitetaan, ja siihen (100% resistiivisen vastuksen tapauksessa) vois toimia normi hehkulamppujen himmennin (jonka teho riittää).

Mutta hei, Darwin Awards kaipaa lisää kandidaatteja? :-)

-Paavo
Tarkoitin siis auton omaa sisätilan lämmityslaitteen puhallinta 12v DC... Nivaan...

Tuolla linkissä on Nivaan modi -> orkkis puhallin korvataan oravanpyörä-puhaltimella. (Ford Tempo:sta)
http://www.ladaniva.co.uk/baxter/res...sHeaterMod.doc
Ajattelin tommosen värkätä viel joskus nii saa vähä enempi hönkää ikkunaan...
__________________
Niva- ei tarvitse katua

Viimeksi muokannut IHKULAINEN : 23.02.2015 09:00
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.03.2015, 18:42
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

Tollainen lämppärin puhaltimen säätö tärvittaisiin volvoonkin... linkkiä kellään?
__________________
Isory

www.kmap.fi
Kainuun Monialapalvelut
-Kerro mitä tarvitset.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.02.2015, 18:39
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja IHKULAINEN Näytä viesti
Mä ostin samanlaisen pwm säätimen ebaysta joskus sisätilan lämppärille.
On kai sentään kyse auton sähköjärjestelmään kytketystä lämmittimestä, siis 12V tai 24V tasasähköt puhaltimen moottorille ja lämpö tulee auton moottorin jäähdytysnesteestä?

Mitä noihin sisätilan lämppäreihin tulee, niin oli yhtenä aamuna kitkerä käry mazdarangerin kabiinissa. Lohkolämmittimen rinnalle kytketyn sisälämppärin puhallin ei ollut lähtenytkään pyörimään ja PTC-vasuksen tapaan toimiva lämmitysvastus lämpeni täysillä tehoilla. Oli sellainen palaneen kytkinlevyn ilkeän kitkerä haju konttorissa sen jälkeen monta päivää. Lämmitin ei ollut sulanut eikä vielä syttynyt palamaan, mutta siinä ollut lämpösulakekaan ei ollut katkaissut. Toiminta oli siis kokonaan sen PTC-vastuksena toimivan lämmitysvastuksen varassa, joka kävi kovin kuumana, kun puhallin ei pyörinyt. Jotenkin tuli mieleen, ettei ollut auton ja vieressä olleen autotallin palaminen kovin kaukana.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.03.2015, 19:09
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
On kai sentään kyse auton sähköjärjestelmään kytketystä lämmittimestä, siis 12V tai 24V tasasähköt puhaltimen moottorille ja lämpö tulee auton moottorin jäähdytysnesteestä?

Mitä noihin sisätilan lämppäreihin tulee, niin oli yhtenä aamuna kitkerä käry mazdarangerin kabiinissa. Lohkolämmittimen rinnalle kytketyn sisälämppärin puhallin ei ollut lähtenytkään pyörimään ja PTC-vasuksen tapaan toimiva lämmitysvastus lämpeni täysillä tehoilla. Oli sellainen palaneen kytkinlevyn ilkeän kitkerä haju konttorissa sen jälkeen monta päivää. Lämmitin ei ollut sulanut eikä vielä syttynyt palamaan, mutta siinä ollut lämpösulakekaan ei ollut katkaissut. Toiminta oli siis kokonaan sen PTC-vastuksena toimivan lämmitysvastuksen varassa, joka kävi kovin kuumana, kun puhallin ei pyörinyt. Jotenkin tuli mieleen, ettei ollut auton ja vieressä olleen autotallin palaminen kovin kaukana.

Mulla on jossain piilossa "kunnollinen" sisälämppäri pakko pitää termaria pienellä kun puhallin täysillä pyöriessään vielä vienoa punaa tekee vastuslankoihin

Muttei ollu sellasta pakkasta, ettei lasit olleet sulat ja chevy vanissa koko autossa +15 lämpöstä



Mut sit tohon flektin nopeuden säätöön miten kestääkö mikään 12/24 volt moottori on/off/on/off/on.......... hakkaamista/kytkemistä?


Eli vilkkurele sopivalla vastuksella kytkemään flektin relettä esim. vaille puolikierrosta ja sen vaikka sopivalla lampulla kattoo ettei aina samassa kohdassa kiihdytä?
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.03.2015, 19:35
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Mut sit tohon flektin nopeuden säätöön miten kestääkö mikään 12/24 volt moottori on/off/on/off/on.......... hakkaamista/kytkemistä?

Eli vilkkurele sopivalla vastuksella kytkemään flektin relettä esim. vaille puolikierrosta ja sen vaikka sopivalla lampulla kattoo ettei aina samassa kohdassa kiihdytä?
Vilkkureleen taajus on kerran tai kaksi kytkentää sekunnissa? Noissa PWM-ohjauksissa puhutaan luokkaa 20000 kytkentää sekunnissa, eli varmasti aika monta kytkntää per moottorin kierros.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Flektin valinta Getter Tekniikka & Jutustelu 4 14.01.2015 22:59
Myyty ** Kierrosluvun rajoitin ja mittari ** MakeO O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 06.10.2013 13:31
rangen flektin irroitus vesku.r Tekniikka & Jutustelu 5 20.07.2007 12:08
O: Flektin siivet JAMANT O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 07.02.2007 20:47
Patrollissa ei löytynnyt kierrosluvun rajoitinta Ari.15 Tekniikka & Jutustelu 4 21.06.2005 10:10


Sivu luotu: 20:37 (GMT +2).