![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
![]() ln130 vertailu
Jatketaas vanhaan ketjuun kun 4runnerista kyse.
Elikkäs olisi vm-90 ln130 mallin turpon muutoskatsastus edessä ja tehorajoista pohdintaa. Vertailumallina ajattelin, että voisi käyttää vzn130 tai kzn130 mallia suoraan. Vai onko alustassa näiden mallien välillä eroa tuohon ln130:n? Itse siinä uskossa että ei ole. Löytyykö netin syövereistä valmiita lappuja jotkä käyvät katsastuksessa pätevinä dokumentteinä alustan vastaavuudesta. |
#27
|
|||
|
|||
![]()
Nostellaanpa vanhaa aihetta... Tuli vaihdossa -91 4-runner 3.0V6, jotain huoltoa siinä ny ilmennyt; Jakoremmi on vaihdettu 2005, siinä tullut siis ikä täyteen, vai onko noissa aikarajoitusta? Särkyykö kone jos hihna porsii? Takaperän stefa kusee kardaanin juuresta, millainen se on käytännössä vaihtaa, samoin käsijarruvaijeri kojelaudan alta? Venttiilikopan tiivisteet vuotaa myös ja kone haisee lämpimänä öljynkärylle, oisko jotain linkkiä/kuvasarjaa miten nekin saa kivuttomiten vaihdettua. Kiitoksia vastauksista!=)
|
#28
|
||||
|
||||
![]()
Joo tuo jakoremmi kannattaa vaihtaa, eli ei kestä katkeamista.. Tuo käsijarruvaijeri on vähän hankalassa paikassa mut vaihdettavissa sekin.. Noista venttiilinkopista sen verran et joutuu ton imukotelon irrottaa koneen päältä. Ja uusia venakopan tiivisteitä laittaessa kannattaa liimata ne kulmat, ja kiristää tosi varovaisesti meinaan katkee ne pikkupultit tosi helposti.
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#29
|
|||
|
|||
![]()
Kävin kyselemässä toyotan merkkiliikkeessä jakopään hiluja ja vespumppua; Kaikki 600€. Mieluumminpa otan tarvikeosina kaikki, tarviiko sinne muuta kun hihnan, kiristimen ja vesipumpun vai onko jotain muuta mitä hihna siellä pyörittää? Mites tuo perän stefan vaihto tapahtuu, vuotaa näemmä siitä aika ravakasti.. Ja löytyi lisääkin paskaa, ei mee neliveto päälle. Rele kyllä napsahtaa, mitä seuraavaksi pitää alkaa tutkimaan?
|
#30
|
|||
|
|||
![]()
hyvinpä noissa hinnoissakin on eroa... ite kysyin jakohihna/kiristin/ohjausrulla/vesipumppua tojotalta niin hinta oli yhteensä noin 450e, tarvikkeina yli puolet halvemmat. vaihtoväli on 5 vuotta tai 100tkm.
|
#31
|
||||
|
||||
![]()
Muutama vuos sitten hihna,kiristin ja se ohjainrulla siihen ylös n.200€ tarvikkeina.. Omaan tehtiin samalla kansiremppa ja tiivisteet tilasin jenkeistä.
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#32
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
En ny sanoisi käppärivaijerista että hankalassa paikassa, vanha vaijeri jo kentällä, mutta miten h*lvetissä tuo uuden vaijerin pää pannaan tonne vetokahvaan? |
#33
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#34
|
||||
|
||||
![]()
Kaveri hommas runnerin 3.0TD saksanatuonti, 300tkm mittarissa..
Etuperässä väljää hieman... Mikä tuolla oikeastaan väljenee, perä ei kuitenkaan äännä. http://vilkutin.1g.fi/kuvat/2015/run...A4n+klappi.mp4 Täytys etuperä irrottaa ja laakeroida ja stefat uusia, onkohan sinne muuta uusittava samalla? Takaperään samat toimenpiteet. Takaperä nyt ei varsinaisesti huono vielä ole, ninkun ei noilla kilsoilla pitäiskään.
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#35
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#36
|
||||
|
||||
![]()
Mulla ón ihan samanlainen. Mittarissa puoli miljoonaa, ja klappia oli samalla tavalla, hajos vaan tasasupyörästö. Vaihoin toisen etuperän 450tkm ajetusta runnerista ja aivan sama homma.
|
#37
|
||||
|
||||
![]()
Saakohan tuota klappia pois? Onko kukaan purkanut ja laakeroinnut tollasta?
Auttaako mitäään vai onko turhaa hommaa, kun ei tuolla semmoset laakerit varmaan väljiä ole mitkä vaikuttaa hammaskosketukseen koska ääni ois varmaan melkonen jos kosketus ois noin paljon pielessä. Viitsiskö joku kertoa ihan juurtajaksain mitä tuossa tapahtuu kon heitetään ne automaaki navat pois, onko ne ees automaakit vai täysin kiinteät? Eli vetarit pyöriii koko ajan? Kuitenkin kun korvataan toi systeemi manuaali navoilla, millä? Perus hilux, LJ, HJ navat? Vetarin pooritus? Mitä tuolle alipainekellolle etuperässä sitten tehdäään, ohitetaanko jotenkin? Jakoloota kuitenkin ohjaa 2WD, H4 ja L4. Alipaine kytkee vaan kartaanin peräään? Vai mitä, en oo ees tullu kattoneeks pyöriikö tossa vetarit kokoajan, ja perämurikka? Entä kartaani? Mistä välistä ja mitä tuo alipaine katkasee? Onkohan toi 300tkm todellinen ajomäärä meneekö siinä ajassa noin väljäks? Tietty jos noi vetarit pyöriii kokoajan myös takavedolla? Kiitos
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 Viimeksi muokannut Vilkutin : 19.01.2015 09:18 |
#38
|
|||
|
|||
![]()
Alkuperäisesti kiinteät laipat, eli vetarit, tasauspyörästö ja kardaani pyörii kokoajan, ajaa sitten taka tai nelivedolla.
Alipainekello on sitä varten että kun neliveto kytketään niin se kytkee kuskinpuolen vetarin tasauspyörästöön. Ja jos tarkoitat hammaskosketuksella tasauspyörästöä niin tolla klapilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Ehkä enemmän olis murehdittavaa jos siellä ei pientä klappia oliskaan ![]() Eli ei muuta kuin kovaa ajoo ja huonoa huoltoa, tojotathan on ikuisia ![]() |
#39
|
|||
|
|||
![]()
Runnerin työstöohjeet löytyy muuten tuolta
![]() http://web.archive.org/web/201101022...ttora.com/FSM/ |
#40
|
||||
|
||||
![]()
Mitä hyötyä tuosta kellosta sitten on?
Eikö se ois sama kun se vetari ois kytkettynä kokoajan? Jos takavedollakin kaikki rällit pyörii koko ajan? Takaveto on takaveto ja nelikko aina kiinteä 50/50. Hyötyä esim ln110 nelivetoon se ettei tarvi pahan paikan tullen nousta kääntämään napoja kiinni? Haittapuolena kovempi kulutus kun nelikko mukana kokoajan? Voiko ton nopeesee nelikkoo siirtymisen tehä siis vauhista jos rillat jo pyörii.
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#41
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos se vetari olis kytkettynä kokoajan niin sit olis samanlainen ajaa ku neliveto takavetonakin, eli tasauspyörästön kautta pyörii molemmat eturenkaat =kankee |
#42
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eikä vaikuta ohjaukseen tms. onko kii vai ei. Hyötynä pelkkiin napiksiin verrattuna että ei tartte hypätä ulkona pyörittelemässä napoja, miinuksena sitten nää kulumat ja vetarien kumien kesto. Pieni, lähes huomaamaton kulutuksenlisä myös. |
#43
|
|||
|
|||
![]()
http://web.archive.org/web/201008152...f/differen.pdf
Onhan se oikeenpuoleinen kun katsoo edestäpäin ![]() |
#44
|
||||
|
||||
![]()
Mikäli nyt en ihan väärin oo tuosta rakenteesta ymmärtäny (ei, en oo purkanu, vaikka olis irtaallaan autotallissa tuommonen etumurikka) Niin se vetarin tumppi on vaan lukkorenkaan varassa poskirattaassa, eli lähtee kovasti nyppäsemällä pihalle.
Ja se klappi, mitä tuossa lyhkäsellä puolella on, johtuupi sekä vetarin ja poskirattaan välisestä poorista, sekä sitten poskirattaan välyksestä tasauspyörästön koteloon, elikkä carrieriin... Kaippa sitä klappia pikkusen sais hillittyä, jos vaihtas sen tasasupyörästön poskirattaan? mut muutkin osat on varmasti yhtä kuluneet. Nohevampi kaveri hitsaa vetarin tumppiin täytettä ja hioo poorin tiukaksi, sekä täytehitsaa ja koneistaa sen poskirattaan timmiksi siihen murikkaan. |
#45
|
|||
|
|||
![]()
Kun tota rakennetta katsoo tosta kuvasta niin jo pienen pienikin välys tuntuu jo varmasti isolta kun vetoakselin pätkästä heiluttaa.
Ja kyllä se kardaani pyörii siellä kokoajan, siihen perustuu myös se että nelivedon voi laittaa vauhdissa päälle kun kaikki osat pyörivät jo valmiiksi. |
#46
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#47
|
|||
|
|||
![]()
Jaa, tulikos mulla nyt joku aivopieru vai toimiko toi jakoloota/neliveto kytkentä erilailla automaatissa... (Vai oisko se holkki kans jumis) No en valehtele sit enempää
![]() Mut hyvin siististi ainakin menee neliveto vauhdissa päälle ![]() |
#48
|
||||
|
||||
![]()
Onhan koko perkeleen systeemi, tossa on yks tollanen hiluxin perä irrallaaan missä on myös väljäää melkeen samanverran...
Kaippa tässä nyt täytyy vaan ruveta muuttamaan tohon perus napalukot ja unohtaa toi alipainehässäkkä kokonaan, täytyy myös kattoa mikä tossa nyt pyöriii ja mikä ei kunhan taas asiaan perehdytään. Tänään laiteltiiin kaikkee muuta yleista kursimista.
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#49
|
|||
|
|||
![]()
Ei siitä väljästä tarvi välittää jos se ei äännä. Mulla on 200tkm ajettu ja siinä on kans väljyyttä. Mutta en ole koskaan kuullu\lukenu että joku olis sille asialle mitään tehny.
Jos siellä joku alkaa pitään jurinaa niin se todennäköisemmin kuuluu navan pronssiholkeista, joita kannattaa ainakin rasvata joskus taikka jouluna, ääni taitaa yleensä alkaa kovilla pakkasilla. Ja kyllä kun oikein alko taas järkeä käyttään niin eihän siellä kardaani ala pyörimään vaan tasauspyörästössä pikkurattaat. Ellei tosiaan ole holkki jumittunut mutta eiks silloin pitäs 4wd valokin palaa kokoajan. |
#50
|
||||
|
||||
![]()
Mulla ei palanu. Vissiin syttyy vasta, kun molemmat anturit, eli jakiksen ja ja etuperän anturi kertoo nelivedon olevan mahdollisesti kytketty.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4Runner kysymyksiä | Daddy's Toy | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 06.11.2009 19:02 |
4runner | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 19.07.2009 23:32 | |
Myyty 4Runner 3.0 V6 -90 | Hammer__ | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 27.05.2009 14:35 |
Myydään 4RUNNER -90 | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 03.04.2009 22:52 |
Myyty 4Runner Vm -90 3.0 V6 | Offijäbä | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 04.03.2009 12:04 |