Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   4Runner kysymyksiä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64203)

Turo´s HeavyGee 09.10.2009 10:31

4Runner kysymyksiä
 
Kävin koeajamassa 4runner 3.0V6 vm.1990. Tekniikka tuntui toimivan ok ja ajoltaan auto oli hyvä.

Ihmettelin vaan kun mittaristoon ei syty minkäänlaista öljynpaineen merkkivaloa. Mittaristossa on ilmeisesti öljyn ja nesteen lämpömittarit erikseen. Venttiilit raplutti jonkun verran, mutta taitaa kuulua asiaan yli 340tkm ajetulla.

Myös öljykorkissa oli hieman majoneesia, mutta autolla on ajettu pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa, eli epäilen normaalia kondesaatiota. Öljytikussa öljyt oli ihan kirkkaat. Ainakin bemarin kutoskoneet tekee samaa ilmiötä pätkäajossa. Onko toyotoissa vastaavia ilmiöitä?

Ruostetta tietysti halvasta toyotasta löytyy, mutta leima kuitenkin. Onko kori nostaminen rungolta iso projekti? Ruoste oli iskenyt lähinnä taka-akselin takapuolelle ja pintapelteihin tietysti. Voi toki mennä vuosikausiakin tekemättä mitään.

Autoa etsitään lähinnä Venäjällä kulkuun ja muuten rymyautoksi harrastuksiin.

SuurSyömäri 09.10.2009 16:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Turo´s HeavyGee (Viesti 601276)
Kävin koeajamassa 4runner 3.0V6 vm.1990. Tekniikka tuntui toimivan ok ja ajoltaan auto oli hyvä.

Ihmettelin vaan kun mittaristoon ei syty minkäänlaista öljynpaineen merkkivaloa. Mittaristossa on ilmeisesti öljyn ja nesteen lämpömittarit erikseen. Venttiilit raplutti jonkun verran, mutta taitaa kuulua asiaan yli 340tkm ajetulla.

Myös öljykorkissa oli hieman majoneesia, mutta autolla on ajettu pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa, eli epäilen normaalia kondesaatiota. Öljytikussa öljyt oli ihan kirkkaat. Ainakin bemarin kutoskoneet tekee samaa ilmiötä pätkäajossa. Onko toyotoissa vastaavia ilmiöitä?

Ruostetta tietysti halvasta toyotasta löytyy, mutta leima kuitenkin. Onko kori nostaminen rungolta iso projekti? Ruoste oli iskenyt lähinnä taka-akselin takapuolelle ja pintapelteihin tietysti. Voi toki mennä vuosikausiakin tekemättä mitään.

Autoa etsitään lähinnä Venäjällä kulkuun ja muuten rymyautoksi harrastuksiin.


Moi

Meillä meni 2 ukolta n. 4 tuntia kun korotettiin koria 75 mm. Tosin muutama jälkimodifiointi jäi jäljelle kuten vaihdekeppien kupin nosto jotta saa kepin liikkeen pienemmäksi. Meillä oli joku valmis korotussarja johon tulee yhtenä tärkeänä elementtinä ohjuksen jatke simpukalle. sekä puskurinostopalikat eteen.

Mullei öljynpaine valo ole koskaan palanut eikä muuten pensanloppumisvalo vaikka taso ollut niin alhaalla että mittari ei enää liiku. Mittarivaijeri pitää elämää ja venttiilit narisee. Vettä haihtuu syyläristä hiljakseen mutta nesteet ovat kirkkaat. Öljy ja vesi.

Tämmöstä. Vinssikin asennettiin ja alustasarja siinä samalla. Eteen tulee vielä Sdoripalikat vääntösauvojen ja tukivarren väliin.

4runner ns. vakiokorkeus on 1769 mm ja kun on renkaat 33" ja korotukset 3" laillisina niin se 1919mm ei pitäisi ylittyä. Tosin maastureihinhan ei saa laittaa pienempiä kumeja kuin 38"

-MaTTi- 09.10.2009 21:44

Ei pala öljynpainevalo, kun semmosta ei ole olemassakaan. Pelkästään viisari.
Tai sit mä muistelen ihan omiani...

mielipuoli 10.10.2009 12:54

oman runnerin ostin noi vuosi sitten ja siinä oli korkissa kans vähän vaaleeta mömmöä. höyrytti vähän ja vika alko pikku hiljaa selviämään ku nestettä piti alkaalisäileen vähän väliä. öljyt pysy silti kumma kyllä kirkaaina loppuun asti kunnes ajot loppu kun kone alko käynnistäessä pyöräähtän raskaasti ja pakoputkesta tuli niin pirusti nestettä ja höyryä. kannentiiviste vika ja oolu näköjään jo aika pitkään ku lohkoon oli syöny pienen kolon! nyt olen puoli vuotta ajellu ja nestettä ei ole tarvinu lsätä kertaakaan.

korotin autoa noin 6cm ja korotuksen hinnaksi tuli 70e. suht helppo oli kyllä homma ja aikaa meni joku 6-7h kaikkiaan. ohjaus akselin jatkoin sopivalla nailon tangon palasella. sekä korista jouduin palasen leikkaan akselin alapuolelta ettei hankaa runkoon.

Turo´s HeavyGee 10.10.2009 21:26

No tarjous on tehty ja huomenna selviää tuleeko kaupat.

Vastauksista päätellen:
-kannetiiviste voi vuotaa jos mönjää korkissa, vaikka öljyt tikussa kirkkaat ja nesteet puhtaat
-kukaan ei kommentoinut minkälainen projekti on nostaa koko koppa pois rungolta, mutta ilmeisesti kohtuu helppo kun korotuskin onnistuu muutamassa tunnissa
-öljynpainevalo ei toimi muissakaan

kävin vertailun vuoksi vilkaisemassa paikallisessa autoliikkeessä mitä 3kertaisella hinnalla saa: 100tkm enemmän ajettu 2,4td lähes vastaavilla ruosteilla! En edes vaivautunut koeajamaan.

-Captain- 10.10.2009 21:51

kai tuo kannentiiviste vika on ihan yleinen noissa runnereissa.. meillä on pari vuotta jo ollut emännän kauppakassina -91 bensa runneri, täl hetkel 190tkm ajettu, ostettaessa reilu 170tkm oli ajettu ja jo silloin oli tehty molempiin kansiin toyotalla remppa.. bensa tuolle ainakin kelpaa, kaupungis ei alle 15 pääse millään ja matkassaki pyörii 11 paikkeilla.. mut eipä ole diesel veroa

Turo´s HeavyGee 11.10.2009 22:55

Saa nähä onko täys susi, mutta kaupat on sovittu. Pitää ihmetellä sitten ajan kanssa...

SuurSyömäri 11.10.2009 23:12

Lainaus:

-kukaan ei kommentoinut minkälainen projekti on nostaa koko koppa pois rungolta, mutta ilmeisesti kohtuu helppo kun korotuskin onnistuu muutamassa tunnissa
Oliko tää kompa kysymys vai mikä.:rolleyes:

Enivei koko korin pois nostamista ei voi mitenkään verrata korinkorotuksen tekoon. On meinaan niin paljon suurempi duuni. Ensinnäkin täytyy olla tosi hyvät nostovermeet ja toisekseen on n. 100 juttua enemmän mitä pitää irrottaa nätisti ja huomioida koria poistettaessa. Ja sitten tulee tietenkin korin takaisin laittokin. Purkaminen on äärettömän helppoa ja noin mutuna voisin sanoa että n. 20% hyvin aloitetuista tehokkaasti puretuista projektiautoista päätyy loppujen lopuksi nettivaraosiin...

Purkaminen on suht helppoa ja nopeaa mutta kokoaminen vaatii paljon!

Itse jos aloittaisin tekemään runneriini ns. totaalihuollon niin varaisin siihen talliaikaa vähintään puoli vuotta. Ehkä kannattaisi jo heti aluksi ostaa ruostevapaa auto vähän kalliimmalla niin pääsee myös helpommalla ja loppujen lopuksi halvemmalla.

Edit: Ai nii joo mun runneri on suht ruostevapaa. Kromilistat lokarikaarissa ruostutti etuset pilalle. Vaihdoin ne lokarit ja heitin kaikki kromikaaret vege. Sekä takakaarista toinen puoli oli paikkaa vaille, korjasin sen. Nyt on enää takaluukussa pari kuprua. Mutta korjaan net ens keväänä. Tohon mun mustaan on tehty heti alussa aikoinaan kunnon ruostesuojaus sekä hyvin todennäköisesti suojausta on huollettu tässä välissäkin joskus.

mielipuoli 12.10.2009 09:09

suursyömäri innostu jo kauppaan omaansa:D:D

kieltämättä tuo suursyömärin runneri on siistissä kunnossa ikäsekseen!

tuo kulutus kyllä on tehoihin nähdeb ihan huippu luokkaa! kovemmaksi sitä ei varmaan saa enään tuon kokoseen moottoriin tai sitten alakaa raakana tuleen putkesta ulos! meikäläiselläki tulee vuodessa työajoa semmonen 40tkm niin just soppeli tuohon käyttöön! omassa kulutus kaupungissa n.17l maantieajossa olen joskus päässy alle 10l ja sitten ku kärry laitetaan perään ja pari kelkkaa kyytiin niin kannattaa kyllä käyä joka huoltsikalla varmuuden vuoksi tankilla ja ylä lapissa ei voi ajella ku huoltsikoita on niin harvaseen:D kulutus alkaa oleen lähellä 20l:eek:

Turo´s HeavyGee 16.10.2009 10:39

Nyt on muutama päivä ajettu ja hyvää kyytiä on ollut

-tilasin HJ61:n vanteilla talvirenkaat 235/75/15. Pitäis ilmeisesti soveltua alle ongelmitta (pienempi et ilmeisesti)
-mistähän vois saada isomman tankin alle? Pitääkö muutoskatsastaa ja millaisia rajoituksia?
-tulevaa kesää ajatellen, millaisilla vanteilla 33" renkaat sopii parhaiten alle. Leveys/et? Nyt 31"-10,5 sopii reilusti pyörimään vakiovanteilla

SuurSyömäri 16.10.2009 10:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Turo´s HeavyGee (Viesti 603559)
Nyt on muutama päivä ajettu ja hyvää kyytiä on ollut

-tilasin HJ61:n vanteilla talvirenkaat 235/75/15. Pitäis ilmeisesti soveltua alle ongelmitta (pienempi et ilmeisesti)
-mistähän vois saada isomman tankin alle? Pitääkö muutoskatsastaa ja millaisia rajoituksia?
-tulevaa kesää ajatellen, millaisilla vanteilla 33" renkaat sopii parhaiten alle. Leveys/et? Nyt 31"-10,5 sopii reilusti pyörimään vakiovanteilla

Mahtuu 235 hj vanteilla kyllä olemaan. Varsinkin jos on jonkun näköset levikkeet. Vakiovanteilla mulla ainakin 31" renkaat roiskuttelee kyljet sottasiksi ilman levikkeitä.

Kuveja?

Turo´s HeavyGee 24.10.2009 17:56

pistin pari kuvaa profiiliin. Nyt löytyy jo lommoa keulasta kun lipsahti tänään kesärenkailla ja takavedolla...

mistä olis näppärä tekasta takapuskuri? Alakaa vanha olemaan jo huonossa hapessa...

Turo´s HeavyGee 26.05.2010 15:33

Vannetietoutta kaipais vielä.

Alle sovitettiin 15x8 et n.-30 vanteita 33/12,5" kumeilla.Turhan ulos tuli, ET pitäis olla pienempi

Minkälaista vannetta pitäis laittaa että pyöris kohtuudella ilman korotusta
Renkaita mietin 32x11,5" koossa

aika edullisesti sais:
http://www.camskill.co.uk

MAXXIS TYRES / 4X4 / MAXXIS MT754 BUCKSHOT MUDDER MAXXIS MT 754 -
32x11.50R15LT 113Q 6PR OWL TL
Stock Available for Next Working Day Dispatch if ordered before 4:00pm (exc.Sat/Sun)

Price
£74.00
*86.85 Euro (EUR)
Total
£296.00
*347.40 Euro (EUR)
If you change any quantities, please your Shopping Basket
Total price of goods £296.00
*347.40 Euro (EUR)
Shipping & Handling (P&P)
( Finland (FI) - Renkaat - 4x4) £50.00
ORDER TOTAL £346.00
*406.08 Euro (EUR)

Daddy's Toy 26.05.2010 18:03

Mulla on 16x8 et -20 ja tarvii levikkeet.

Joku -11 tai sitä pienempi et pitäis olla ilman levikkeitä.

Offroadtarvikkeestahan noita saa.

ZwA 26.05.2010 21:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Turo´s HeavyGee (Viesti 671731)
Vannetietoutta kaipais vielä.

Alle sovitettiin 15x8 et n.-30 vanteita 33/12,5" kumeilla.Turhan ulos tuli, ET pitäis olla pienempi

Paljonko tuli rengas ulos ja paljonko jäi tila ylätukivarsi ja renkaan väliin?
Jos on 31x10.5" ja 15x8" et 0 niin siinä on alle sentti tilaa renkaan ja ylätukivarsi. Jos 11.5" leveä ja et 0 niin varmasti pakkoa leikka vähä yläturkivarsi. Nämä koskee jos on Bj spacerit.

Turo´s HeavyGee 27.05.2010 10:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZwA (Viesti 671884)
Paljonko tuli rengas ulos ja paljonko jäi tila ylätukivarsi ja renkaan väliin?
Jos on 31x10.5" ja 15x8" et 0 niin siinä on alle sentti tilaa renkaan ja ylätukivarsi. Jos 11.5" leveä ja et 0 niin varmasti pakkoa leikka vähä yläturkivarsi. Nämä koskee jos on Bj spacerit.

Siitä ei ole valitettavasti tietoa kun velipoika oli sovittamassa renkaita alle. Sanoi vaan että kuvio tuli lokarinlaidasta noin 5cm yli ja renkaan kylki noin 10cm yli. Lisäksi ei sopinut kääntymään ääriasentoon. Auto on siis vakiokorkeudessa.

Ilmeisesti optimi olisi noin et -10 kun mennään yli 10,5" leveisiin renkaisiin?

Mikä vannekoko olisi toimivin 15x8 vai 15x10 ja millaisilla et-luvuilla?

Lokareihin kyllä saa tietysti levikkeitä.
Pientä korotusta täytyy jossain vaiheessa toteuttaa. 2" ilmeisesti saa kohtuu helposti takajouset vaihtamalla ja IFS:ää roplaamalla. Toimiiko silloin vielä vakio iskarit?

Issu 27.05.2010 11:33

Korota ensin ja kattele vanne rengas pakettia vasta sitten. Tällä vältyt siltä että korottamisen jälkeen kattelet "Voi per... oishan noi voinu olla vähän toisenlaiset". Vakio iskarit ei toimi enää alustan noston jälkeen kovinkaan hyvin mutta esim. racersplace myy skyjackereitä melko edukkaasti.

supi79 07.05.2011 12:27

Moro.!
Oisko kellään tietoa onko etuperä samanlainen 2.4td.ssä ja tuossa V6 bensassa. Pitäis jostain saada tohon dieseliin sopiva.

Onki 08.05.2011 10:32

ainakin hiluksissakin sama että kyllä varmaan..

Reisrdok 09.05.2011 11:47

http://home.4x4wire.com/erik/diffs/

On ilmeisesti sama etuperä

supi79 10.05.2011 16:18

Juu siltähän tuo näyttäis. Kiitoksia vaan!.

mikaelt 07.03.2012 19:50

Lainaan vanhaa topikkia...

Kaveri soitteli ja kyseli 4runnereista. Sillä olis tarjolla vm 1991 3l bensa automaatti, ajettu n. 300tkm. Nettiauton pikasen vertailun mukaan hinta olis kyllä kohdalla. Ilmeisesti auto ollut ihan työmatka- ja arkiajossa.

Noista aikaisemmista viesteistä löyty jo sen verran tieto että kannattaa kiinnittää huomiota mm. nesteisiin, ettei kannentiiviste vuoda, ruostetta helmoissa, ainakin jos on noita kromi listoja. Takaluukun ikkunan moottori myös temppuilee.

Suurimpana huolena tuntui tietenkin olevan ylläpito ja ajokulut. Ilmeisesti kulutus on reipas kymppi satasella. Minkäslainen jakolaatikko näissä on, löytyykö maastoon ja maantielle erikseen nelikot? Entäpäs toi automaatti? Jossain löysin kolmea eri tyyppiä eli A340E, A340H ja A44D. Valmistaja näyttää olevan Aisin, joka tietääkseni tekee hyviä lootia. Onkos 4runnerin laatikoissa jotain erityistä huomioitavaa? Ainakaan täällä palstalla ei äkkiseltään löytynyt laatikko vioista juttua, siis eikös niitä ole?

Äkkiseltään, tässä yövuorojen sumentamana, en nyt muuta kysymystä keksi mutta jos jollekkin tulee mieleen valistaa asioista mihin pitäs kiinnitellä huomiota niin olkaa hyvä!
Niin ja mihinkään varsinaiseen offikäytöön ei auto ole menossa, mutta huonoja teitä kanootti katolla haaveili ajelevansa. Lisäksi kaverilla ei ole tallia tai välineitä isompia remppoja ite tehdä...taidosta en osaa sanoa... Perus huollot on ulkoistettu maksulliselle pajalle, eli pärjääkö tuollaisen kans ilman hlö kohtasta konkurssia vaikka huollot pitäs tehdä tuntitaksalla?

Tro 25.09.2012 17:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt (Viesti 859624)
Lainaan vanhaa topikkia...

Kaveri soitteli ja kyseli 4runnereista. Sillä olis tarjolla vm 1991 3l bensa automaatti, ajettu n. 300tkm. Nettiauton pikasen vertailun mukaan hinta olis kyllä kohdalla. Ilmeisesti auto ollut ihan työmatka- ja arkiajossa.

Noista aikaisemmista viesteistä löyty jo sen verran tieto että kannattaa kiinnittää huomiota mm. nesteisiin, ettei kannentiiviste vuoda, ruostetta helmoissa, ainakin jos on noita kromi listoja. Takaluukun ikkunan moottori myös temppuilee.

Suurimpana huolena tuntui tietenkin olevan ylläpito ja ajokulut. Ilmeisesti kulutus on reipas kymppi satasella. Minkäslainen jakolaatikko näissä on, löytyykö maastoon ja maantielle erikseen nelikot? Entäpäs toi automaatti? Jossain löysin kolmea eri tyyppiä eli A340E, A340H ja A44D. Valmistaja näyttää olevan Aisin, joka tietääkseni tekee hyviä lootia. Onkos 4runnerin laatikoissa jotain erityistä huomioitavaa? Ainakaan täällä palstalla ei äkkiseltään löytynyt laatikko vioista juttua, siis eikös niitä ole?

Äkkiseltään, tässä yövuorojen sumentamana, en nyt muuta kysymystä keksi mutta jos jollekkin tulee mieleen valistaa asioista mihin pitäs kiinnitellä huomiota niin olkaa hyvä!
Niin ja mihinkään varsinaiseen offikäytöön ei auto ole menossa, mutta huonoja teitä kanootti katolla haaveili ajelevansa. Lisäksi kaverilla ei ole tallia tai välineitä isompia remppoja ite tehdä...taidosta en osaa sanoa... Perus huollot on ulkoistettu maksulliselle pajalle, eli pärjääkö tuollaisen kans ilman hlö kohtasta konkurssia vaikka huollot pitäs tehdä tuntitaksalla?

Itseäni kiinnostaisi kanssa samat asiat, jos joku sattuisi tietämään.

freedom 28.09.2012 12:31

aikonaan omistin 4runnerin
 
3.0 v6 vei bensaa enempi 5.7 chevy tavella ainakin 20l kesälä 17 taka lasi ei toimi pakkasella eikä aina kesälläkää onneton keksintö jos jotain kyytiin haluais laittaa pakokaasun kirrätyksen otaa pois ja poraa ilman putsarin pohjan täyteen reikiä saa peremmin happea vähän autaa kulutukkseen kulkee 15 oikee nätillä ajolla alamäkeen hyvät puolet....komeen näkönen:D

Tapero 28.09.2012 19:43

Jos nyt runnerista jotain...
Jos pyöränkaarissa ne kromilistat, niin alla voipi piillä kiva yllätys.
Runkoa kannattaa katella takapyörien kohdalta, mistä tuntuu pahiten ruostuvan. Jos on reikä päässyt tuleen, niin saapi ämpärillisen savea kaivaa rungon sisältä.
Samaten on rungon välinen poikkipalkki takana aika monessa mätä.
Takatukivarsien peltisuojat yleensä lahoamispisteessä.

Takaikkunan mekaniikka ei monessakaan pelaa. Helppo kyllä korjata, kun näkee vähän vaivaa.

Moottoripuolella kannet aiheuttaa ongelmia paljon ajetuissa...miksei myös vähemmänkin ajetuissa.
Kannet kyllä helppo irrottaa ja käyttä koneistamossa...jenkeistä sitte halvalla tiivistesatsi ja pultit.
Tuota kansirempan tuloa ennakoi jäähdytysnestesäiliön tyhjeneminen, kupliminen säiliössä, haisee pakokaasu siinä pöntössä.

Talvella tuon tietty huomaa, ku pakoputkesta tulee höyryä enemmän ku pakokaasua.

Syyläri myös heikko kohta, kenno melkeinpä poikkeuksetta haperoa tavaraa... Tuonkin tietty halvalla tilaa uuden tilalle...

Rasvanippoja joutuu vaihteleen, jos ei ole rasvailtu viimeisien vuosien aikana. Niitähän löytyy kardaanien ristikoista ja eturipustuksesta.

Tuossa nyt muutamia vinkkejä mitä kannattaa tutkailla... Tarkotus ei ole haukkua autoa, sehän on hyvä ajaa, suht tilava, talvella lämmin ja muutenkin aika hyvä talviauto, helppo huoltaa, hemmetin hyvä ruokainen, eli talvella ja kesällä vie yhtä paljon ajotavasta riippumatta:)


Sivu luotu: 16:58 (GMT +2).