![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Puhutaan siis caster- kulmasta. Aikalailla normaali ainakin jäykkäakselisissa autoissa on jossain 5-7° huitteilla. Väärät asetukset aiheuttaa joko keskityksen puutetta tai keskittää liikaa; lisäksi alkaa woblata helpommin jos on casteri ihan viturallaan. Jos projektina on napojen kääntö, niin katso ihmeessä mitkä on tehtaan arvot omassa autossasi ja käännä navat mahd. lähelle sitä. edit: jaajoo, jousilautasia vain olit hitsaamassa. Jos kerran pinionikulmasta ei tarvitse välittää, niin käännä sitten jousilautasilla akselin asento sellaiseksi että caster on optimaalinen. Ihmettelen kyllä, miten pinionikulma voi olla hoidossa, kun sehän väkisin kääntyy jos casterin asettaa kohdalleen.. yleensähän ne on vakiokorkuisessa oikeassa suhteessa, muuten ei..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 16.01.2015 00:25 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kierrejousi alustassa käy niin että vasten kun on reilusti plussalla niin mettässä meinaa aurata aika paljon, kun kääntää kulman kohdilleen rupeaa kääntymään ja ei puske niin paljoa.
Venäläisillä ja virolaisille on noissa ladoga putki kilpuri häristimissä usein vedetty jostain syystä vastustin reilusti ylitte miinukselle.hyötyä en oo keksinyt mutta aika puskevia näyttää olevan metsä ajossa noi ja käsittämättömän kankeita kääntymään. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Akseli putket irti banjosta ja noita asteita ei varmaan löydy 68 volvoon joten aste mittarilla siihen missä tuntuu hyvälle, akseli on salisbur/d44 eli pikkuvalpin akseli ja on korkee
![]() QUOTE=Timo_L;1194250]Puhutaan siis caster- kulmasta. Aikalailla normaali ainakin jäykkäakselisissa autoissa on jossain 5-7° huitteilla. Väärät asetukset aiheuttaa joko keskityksen puutetta tai keskittää liikaa; lisäksi alkaa woblata helpommin jos on casteri ihan viturallaan. Jos projektina on napojen kääntö, niin katso ihmeessä mitkä on tehtaan arvot omassa autossasi ja käännä navat mahd. lähelle sitä. edit: jaajoo, jousilautasia vain olit hitsaamassa. Jos kerran pinionikulmasta ei tarvitse välittää, niin käännä sitten jousilautasilla akselin asento sellaiseksi että caster on optimaalinen. Ihmettelen kyllä, miten pinionikulma voi olla hoidossa, kun sehän väkisin kääntyy jos casterin asettaa kohdalleen.. yleensähän ne on vakiokorkuisessa oikeassa suhteessa, muuten ei..[/QUOTE] |
#4
|
|||
|
|||
![]()
valpin korjauskirjan mukaan casteri on 3"+- 0,25 kun kuormaa 500 kiloa
tyhjänä 2,5" +-0,25, |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Onpa Volvossa pieni caster- kulma..
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
tulee mieleen väkisinkin että onpahan tuollaisella casterilla ainakin kevyempi ohjailla ilman tehostinta.
![]() Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Paha sanoa mitä tapahtuu jos casterit on eri tavalla eri puolilla autoa.. varmaan aika mielenkiintoinen
![]() Ainakin oman kokemuksen mukaan sekä liian pieni että liian suuri vaster voi aiheuttaa woblausta. Yleensä liian suuri caster ainakin aiheuttaa, mutta toisaalta lähempänä nollaa oleva caster ei palauta yhtä helposti -> auto ei itsessään "kumoa" mahdollista woblauksen oireitta. Minulla on woblannut sekä liian pienellä että liian suurella casterilla ![]() Eli yleensä kannattaa lähteä niistä tehtaan arvoista, ainakin jos on alkuperäiset akselit alla. Toisaalta kaikki vaikuttaa kaikkeen, eli erilainen akseli samassa autossa voi vaatia erilaiset asetukset johtuen ohjausgeometriasta kaikkinensa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Tässä tapauksessa kun mikään ei ole enään alkuperäistä niin varmaan ei ton casteri kulmankaan tarvii olla niin justiinsa pääasia on että kääntyy, nyt hitsaan ton akselin kiinni ja kokeillaan. Tämä kaikki sen takia että ei apusimpukka ota kiinni raidetankoon tai toistepäin, lähinnä kiinnosti kokemukset maastossa toimimisesta kun ei noilla 36×12,5 halua huvikseen ajella ne meinaan voblaa joka tapauksessa 60-80 vauhdissa. Kiitos kaikille vastanneille/auttaneille
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
sj 410 olka-akselin laakeri?? | ukkonen7 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 24.04.2012 14:13 |
Kuormatunnistimen asento | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 19.09.2009 06:41 |
Patrol GR olka-akselin laakerien vaihto | OutOnPatrol | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 31.03.2009 09:58 |
hj olka-akselin laakerinumero? | Jani E | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 18.12.2006 19:52 |
Iskareiden asento | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 28.02.2006 14:17 |