Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.01.2015, 12:45
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Vai nousseet tehot moottoreissa, ja latureissa ??
nii, verrataa vaikka toho mun rattoriin ku tuli jo siitä mainittua...
saattaapi olla että siinä vähä tehokkaampi laturi ku näissä autoissa ja silti pelaa ilman kytkytintä. hihnan kiristin on sellanen jousikuormitteinen.
ja heppojahan suunnilleen sitä luokkaa ku tämän päivän keskitason autossa.

musta tuntuu että joku viisas insinööri on saanu hyvän idean ja muut viisaat insinöörit on sitte kopioinu sen ku luulevat että sen täytyy olla v:n hyvä ku eivät ymmärrä mitä sillä saavutetaan, muuta ku varaosakauppaa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.01.2015, 15:56
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 513
Perusasetus

Sen vapaakytkinhihnapyörän idea on moottoria ryntäytettäessä antaa laturin kierrosnopeuden laskea hitaammin.

Traktorin kierrosherkkyys ei liene samaa luokkaa; pyörivät massat ovat hiukka isommat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.01.2015, 16:10
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
nii, verrataa vaikka toho mun rattoriin ku tuli jo siitä mainittua...
saattaapi olla että siinä vähä tehokkaampi laturi ku näissä autoissa ja silti pelaa ilman kytkytintä. hihnan kiristin on sellanen jousikuormitteinen.
ja heppojahan suunnilleen sitä luokkaa ku tämän päivän keskitason autossa.

musta tuntuu että joku viisas insinööri on saanu hyvän idean ja muut viisaat insinöörit on sitte kopioinu sen ku luulevat että sen täytyy olla v:n hyvä ku eivät ymmärrä mitä sillä saavutetaan, muuta ku varaosakauppaa.
öö missä traktorissa on iso laturi. Kait ne on samaa kokoluokkaa kuin nykyisissä paremman luokan henkilöautoissa. Esim bemarin x5 laturi on 150A. Ja Valtran esim T sarjassa on 120A laturi...kait nykyautoissa ja traktoreissa mennään suurinpiirtein samassa kokoluokassa. Linja-autot ja rekat sit erikseen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.01.2015, 11:02
JaakkoM:n Avatar
JaakkoM JaakkoM ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.09
Sijainti: nivaLA
Viestit: 300
Perusasetus

kylläpä se vapaakytkytin löytyy rattorin latureistakin aivan samalla lailla ku autojenki

vakiokierros moottoreissa ei vapaakytkimiä välttämättä ole mutta normikäytössä aika tavallinen kampe

se 150A laturi alkaa oleen aika tavanomaisen kokoinen joka paikassa ainakin keskiraskaassa kalustossa sekä "isoissa" hlö autoissa

eri asia nämä luukkaan 50A laturint niissä nyt ei mitään vapaa kytkimiä ole
__________________
Simply put klever


Kurssin ei tarvitse olla pitkä, jos se on riittävän kallis

Taivas yksin tietää, miksi
linnut eivät elä maan alla, vaikka siellä on enemmän matoja
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.01.2015, 11:28
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Kyllähän monessa neloskoneisista, Esim CDI moottorisista mersuissa kuulee jo käyntiäänestä että onko laturin vapaakytkin kunnossa vai jumissa.

Hihna pitää melkosta räminää ja pärinää tyhjäkäynnillä kun vajaapyttysen koneen pyörintä ei ole tasaista ja hihna pyörittää parisataa ampeerista laturia.
Kuullostaa ihan siltä ettei tuo keksintö pysy kauaa nipussa.

Tyhjäkäynnillä tuosta vapaakytkimestä on suurin hyöty. Kuten yllä jo joku mainitsi. Se antaa laturin pyöriä tasaista nopeutta siinä missä moottorin kampiakselin pyörintä ei ole tasaista johtuen puristus/työtahdeista.

Raktoreissa ihan eriasia kun koneet on isoja ja usein 6sylinterisiä ja pyörivät massat on varsin suuria.

Viimeksi muokannut Mika_T : 11.01.2015 11:31
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.01.2015, 11:37
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JaakkoM Näytä viesti
kylläpä se vapaakytkytin löytyy rattorin latureistakin aivan samalla lailla ku autojenki
Kotimaisissa dieselmoottoreissa (käyttäjinä valtra, massikka, fendt, challenger, gleaner jne) ei ole latureissa vapaakytkimiä.

Vesipumpun hihnapyörää kevennettuiin joskus, kun sammutettaessa sen pyörimisvoima löi moniura hihnan kiristimen hajalle.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.01.2015, 18:38
Turboic Turboic ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.11.04
Sijainti: Hämeenlinna, Finland.
Viestit: 105
Perusasetus

rellun kuormurissa on vesipumpussa vapaakytkin
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Laturin vaihto jappe Tekniikka & Jutustelu 0 29.08.2011 07:59
Myyty raptor 660r -05 startin vapaakytkin+ratas mäksä O/M/V Muut 25 06.06.2011 23:21
Laturin käämitys myllis Tekniikka & Jutustelu 14 10.09.2010 18:19
Laturin säätimistä SamiN Tekniikka & Jutustelu 3 05.11.2009 23:30
Laturin sivuääni yama43 Tekniikka & Jutustelu 6 26.11.2006 15:05


Sivu luotu: 13:42 (GMT +2).