![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mistä oot Panu Lovaton osia katellu/kyselly? Sattuisko jollain oleen tietoo paljonko tuo Lovaton RMJ-3 paineenalennin voi virrata kilowatteina? Vähän ristiriitaista tietoa löytyy, toises paikkaa ilmoitetaan 6-pyttyiselle EasyFast sarjalle max. 250 kW, toisalla ton paineensäätimen kohdalla 140 kW. ![]()
Viimeksi muokannut -MaTTi- : 01.12.2014 19:49 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Dodii, lämpötilatunnistin vaihdettu, ei auttanut mitään. Käytiin ajelemassa diagnostiikkasofta kiinni, mitää vikaa ei herjaa missään kohtaa. Ainoa havainto oli että kaasun paine laskee siinä ennenkuin räppäsee pois, liekkö siihen liittyy. Ehkä se paineensäädin saattaisi olla seuraava potilas. Lämpökierto siinä on kyllä ihan kunnossa ainakin letkuista päätellen, lämpiää sekä tuleva että menevä.
Varaosia olen hankkinut Ultralinkiltä Tuusulasta, niillä on Lovaton palikoita hyvin. Matti Hyvärinen niillä tuntee tätä puolta.
__________________
-- SLCK #30 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mitä enemmän tankkaatte Biokaasupohjaista polttoainetta, niin sitä varmemmin jakeluverkosto laajenee muuallekin kuin kehä III:n ympäristöön. Kyllä täällä periferiassa tuota jakeluverkostoa odotetaan jo ihan tosissaan. Tässä on vain sellainen kissa-hiiri -ilmiö että kuluttajat odottaa jakelua ja jakelu odottaa että tulisi ensin kuluttajia. Gasumilla on vähän ykkössija olla kaasutoimittaja ja se mennen tullen mollaa biokaasua, vaikka näinä poliittisina aikoina katse täytyisi kohdentaa ihan kotimaiseen uusiutuvaan paskakaasuun!
TT |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Harmi vaan että nykyinen malli ei lain tue kaasuautoilua ylipäänsä, saati sitten kotomaista biokaasuilua. Vaan ihmekös tuo kun ajattelee mitkä koneistot on bensalla ajelun takana (/salaliittoteoria). Ainakaan ei voi väittää että verotuksella pyrittäisiin ajamaan ympäristöystävällisten polttoaineiden käyttöä. Jos noin ihan järjellä ajattelee niin selkeästihän sekä ympäristön että maamme energiaomavaraisuuden kannalta kotimaisen biokaasun tuottamisen ja käyttämisenhän pitäisi olla viimeisen päälle tuettua valtion puolelta. Minkähän takia muuten se biokaasu on kalliimpaa kuin maakaasu, liekkö tuotantokustannus vai verotustekninen juttu? Saattaa olla tietysti Gasumin omiakin intressejä..
__________________
-- SLCK #30 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Järetöntä touhua tämä kaasuilu minun mielestä. Ite mietin teoreettisesti vanhan jakajapumpullisen auton muuttamista biokaasulle, jossa suurin ongelma olisi ollut ruiskutuksen määrän vähennys murto-osaan kaasulla ajettaessa(sytytystulppaefekti). No kun aloin kattelemaan direktiivejä kyseiseen touhuun, niin stoppi tuli. Saa stna mitään asentaa ite, vaan pitää olla luvat että saa kyseisen järjestelmän laittaa autoon
![]() ![]()
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Paljonko tuo öljyn hinnan lasku on vaikuttanut kaasujen hintoihin? Meneekö käsi kädessä maakaasun hinta? Biokaasuun ei varmaan vaikuta niin paljoa.
__________________
RASOR |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tulin tilanneeksi Puolasta uudet injektorit kiskoineen ja muuta pientä: www.nagaz24.pl Lainaus:
Lainaus:
![]() Mutta ennenkuin laitetaan painetta tankkiin niin luvat omaavan pitää käydä liitokset ja palokat läpi ja ennenkuin voi kirjoittaa asennustodistuksen. Ei yhtään millään lailla, pysyy sentilleen samassa. Ens vuoden alusta nousee 3% veronkorotuksen myötä. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 04.12.2014 11:11 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Toisinaan kuuluva outo ujellus ei kuitenkaan kadonnut. Tämä lienee kuitenkin sinänsä vaaratonta, liittyy säätimeen ja sen putkitukseen jne, kuten asiaa opiskelin Volvo-foorumilta; http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php...9594#msg329594 Mutta kun nyt kuitenkin aikanaan on totuttanut itsensä puoli miljoonaa rullanneiden Land Cruisereiden vivahteikkaaseen ajoäänimaailmaan, ei tuollainen pikku kurnutus motivoi asiaa varmaan sen enempiä tutkimaan, eli kovaa ajoa vaan ![]()
__________________
-- SLCK #30 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mites diikkelissä. Muistaako trafi vielä "dieselveron" lisäksi tuolla kaasun käyttövoimaverolla?
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kalliimman mukaan menee, ei tuplata.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Eli periaatteessa voisin tehdä tuon ahdon ohjauksen kabiinista magneettiventtiillä ja rikastaa sitten maakaasulla ( noin niinkun offroad-käytössä tietysti, Matillehan en tästä kertoisi mitään
![]() Kohtuu hintava rikastus systeemi taitaa olla vaikka ottaisi ihan pienellä pullolla olevan perus systeemin (tyyliin kaasu yli 3/4 auki, paineensäädön ja magneettiventtiilin läpi yhdellä suuttimella) . Ymmärtääkseni vaan noi muut kaasut on suomessa vielä rujommin verotettuja, varsinkin jos setäsininen tienpäällä käy niitä ihmettelemään, eikä ole merkitty mihinkään... En mä tiedä tarviiko siinä mitään järkeä olla, kunhan nyt mietiskelen aikani kuluksi.. ![]()
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Onkos kukaan säätänyt mikseri sarjoja laajakaistalambdan kanssa? Optimi AFR ilmeisesti n.17. Onko suurta merkitystä jos asennan laajakaistan katalysaattorin jälkeen? Tämä ei siis tule ohjaamaan mitään järjestelmää vaan ainoastaan monitorointia varten.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Alkoi tuossa omassa oikeesti oireileen toi lämpötila-anturi. Pätkäs kaasulla ajellessa pelin poikki, valot vilkkuu nappulassa ja summeri jää piippailemaan. Eli sen huomaa kyllä. Vikakoodi tais olla S107. Alkoi tulla herja joka päivä pariin kertaan niin vaihdoin uuteen. Näytti vilisevän lukemat muutaman kymmenen pakkaselle yhtäkkiä, miten lie hajookaan tollanen...?
Lainaus:
![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Taas on ajeltu huolettomia ilometrejä kaasulla.
Vaihdoin sytkätulppien vaihdon yhteydessä kaasusuodattimenkin, aika turhaan kun mitään siellä suodattimessa ei ollut ja ihan henkäisemällä sai puhaltaa läpi. 68300km/3v oli tuolla filsulla nyt ajettu. Tavallisilla tulpilla ajettu tällä kertaa ~16tkm, alun toistakymppiä oli kärkiväli suurentunut. Muuten oli tulpat kuin uudet. Nyt tuolla varaosaputkassa on kuulemma tarjolla jotkut enemmän kaasukäyttöön tarkoitutet tulpat, ihan kohtuu hintaan. Ehkä seuraavalle kierrokselle sellaiset, nämä tavan tulpat kun tuli jo hankittua. +96tkm/4,5v kaikkiaan vedetty kaasulla, eikä edelleenkään mitään murheita sen suhteen. Huoltokuluihin nuo kaksi suodatinta, ja nyt vaihdoin 10cm matalapainepuolen kaasuletkua pykimisen vuoksi. Suodattimistakin olisi toisen voinut ihan hyvin voinut jättää vaihtamatta.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. Viimeksi muokannut AVRO : 17.01.2015 20:07 |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Näemmä kaasu halventunu Gasumilla, nyt 1.33€/kg kun ennen oli 1.405€/kg. Kaasun hinnassahan ei yleensä mitään elämistä ole, ainakaan alaspäin. Tän vuoden alussa piti tulla ja varmaan tulikin 3 senttiä/kg veronkorotus, mutta eipä oo sekään tankilla näkynyt. Hyvä suunta näin, vaikka nyt bensan hinnan laskettua kaasulla ei puoleen hintaan enää pääsekään.
|
#16
|
|||
|
|||
![]()
Avron viestistä tuli mieleen että minkäslaista määräaikaishuoltoa teette? Jos tosiaan tuo suodattimen vaihto silloin tällöin piisaa, niin taidan koittaa tehdä itse. Netissä joku suositteli myös eri osien pesua ultralla.
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
Eipä tuolla oikein muuta huollettavaa ole, liitosten kireyden tarkkailu esim. muiden hommia yhteydessä ja muutenkin yleissilmäily + se suti silloin tällöin.
Kyllähän tuosta näkisi läppärillä kaasunpaineet sun muut mutta en ole vaivautunut kun kaikki toimii. En tiedä mitä tuolta millään ultralla peseskelisi ellei mitään oireita ole? Mallikohtaisia eroja sarjoissa saattaa toki olla, ja oma toimintani on henk koht valintani enkä tietenkään kehoita ketään seuraamaan moista arveluttavaa toimintamallia. ![]()
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Kaasulla ajossa meni 100tkm rikki pari viikkoo sitten, kovasti tyytyväinen oon ollu. Koemielessä tankkaillu nyt myös etanolia bensan sekaan, 40%-etanolipitoisuudella pelaa vielä ihan ok. Sitä silmälläpitäen jos tulee välillä pidempää reissua kaasuputken ulottumattomiin... Nurkka-ajossahan bensatankilla pääsee välillä 5000 km. |
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
-- SLCK #30 |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Unimoggeja ja jutustelua aiheesta | pee | Tekniikka & Jutustelu | 694 | 26.07.2025 22:25 |
Jutustelua Xenoneista | ärjyy70 | Tekniikka & Jutustelu | 178 | 11.03.2016 14:05 |
Jutustelua | Elmo | Jokes | 0 | 21.08.2006 12:33 |
Pieniä huomioita ( jutustelua) | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.09.2004 18:06 |
Mielipide (jutustelua, ei tekniikkaa) | IironSika | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.09.2004 20:00 |