![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Onkos kenelläkään kokemusta vastaavanlaisesta oireilusta kaasulaitteiden kanssa; kuormituksessa, eli ylämäessä tai reippaammassa kiihdytyksessä heittää kaasulta bensalle yhtäkkiä. Ei piippaa kaasun loppumisesta tai mitään. Hetken vilkuttee taas valoa että odottelee oikeaa lämpötilaa ja kytkee sitten takaisin kaasulle. Ei väliä onko kone lämmin tai ei. Ei anna mitään vikakoodia, kytkentälämpötila-asetukset ja muut tsekattu eikä äkkiseltään näy maallikon silmiin mitään ihmeellistä. Kyseessä on Lovato Easy Fast-jälkiasennussetti V70 Volvossa. Tässä systeemissä kuulemma on lämpötila-antureitten kanssa ollut jonkun verran ongelmia, joten ajattelin josko sen koittaisi alkuunsa vaihtaa kun ei maksa kuin kympin verran. Vaikka oireisto kai viittaisikin mieluummin siihen että jotenkin aineen saannin kanssa ahdistaisi. Oireilu alkoi kuitenkin ilmojen hieman viilennyttyä.. ![]() Panu
__________________
-- SLCK #30 |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Oliskohan sulla (ja mullakin) paineensäätimen lämmityskierrossa jotain puutetta? Ite huomasin että Webastokin sammuili pariin otteeseen kun sisäkierto lähti päälle, eli oliskohan kesän mittaan vetänyt ilmoja jostain saumasta. Mulla on paineensäädin ja Webastokin vähän ylempänä mitä syylärin yläpinta, joten ilma jää sinne jos ei saa kierrätettyä pois. Onko sulla softa mistä seurata/säätää kaasupuolta? Siitähän näkee kaasunlämmötkin, joten äkkiä selvitetty katkaiseeko kaasun tai paineenalentimen lämpötilan vuoksi. Rajojahan voi säätää aika vapaasti. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Mistä oot Panu Lovaton osia katellu/kyselly?
Sattuisko jollain oleen tietoo paljonko tuo Lovaton RMJ-3 paineenalennin voi virrata kilowatteina? Vähän ristiriitaista tietoa löytyy, toises paikkaa ilmoitetaan 6-pyttyiselle EasyFast sarjalle max. 250 kW, toisalla ton paineensäätimen kohdalla 140 kW.
Viimeksi muokannut -MaTTi- : 01.12.2014 19:49 |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Dodii, lämpötilatunnistin vaihdettu, ei auttanut mitään. Käytiin ajelemassa diagnostiikkasofta kiinni, mitää vikaa ei herjaa missään kohtaa. Ainoa havainto oli että kaasun paine laskee siinä ennenkuin räppäsee pois, liekkö siihen liittyy. Ehkä se paineensäädin saattaisi olla seuraava potilas. Lämpökierto siinä on kyllä ihan kunnossa ainakin letkuista päätellen, lämpiää sekä tuleva että menevä.
Varaosia olen hankkinut Ultralinkiltä Tuusulasta, niillä on Lovaton palikoita hyvin. Matti Hyvärinen niillä tuntee tätä puolta.
__________________
-- SLCK #30 |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Mitä enemmän tankkaatte Biokaasupohjaista polttoainetta, niin sitä varmemmin jakeluverkosto laajenee muuallekin kuin kehä III:n ympäristöön. Kyllä täällä periferiassa tuota jakeluverkostoa odotetaan jo ihan tosissaan. Tässä on vain sellainen kissa-hiiri -ilmiö että kuluttajat odottaa jakelua ja jakelu odottaa että tulisi ensin kuluttajia. Gasumilla on vähän ykkössija olla kaasutoimittaja ja se mennen tullen mollaa biokaasua, vaikka näinä poliittisina aikoina katse täytyisi kohdentaa ihan kotimaiseen uusiutuvaan paskakaasuun!
TT |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Harmi vaan että nykyinen malli ei lain tue kaasuautoilua ylipäänsä, saati sitten kotomaista biokaasuilua. Vaan ihmekös tuo kun ajattelee mitkä koneistot on bensalla ajelun takana (/salaliittoteoria). Ainakaan ei voi väittää että verotuksella pyrittäisiin ajamaan ympäristöystävällisten polttoaineiden käyttöä. Jos noin ihan järjellä ajattelee niin selkeästihän sekä ympäristön että maamme energiaomavaraisuuden kannalta kotimaisen biokaasun tuottamisen ja käyttämisenhän pitäisi olla viimeisen päälle tuettua valtion puolelta. Minkähän takia muuten se biokaasu on kalliimpaa kuin maakaasu, liekkö tuotantokustannus vai verotustekninen juttu? Saattaa olla tietysti Gasumin omiakin intressejä..
__________________
-- SLCK #30 |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Järetöntä touhua tämä kaasuilu minun mielestä. Ite mietin teoreettisesti vanhan jakajapumpullisen auton muuttamista biokaasulle, jossa suurin ongelma olisi ollut ruiskutuksen määrän vähennys murto-osaan kaasulla ajettaessa(sytytystulppaefekti). No kun aloin kattelemaan direktiivejä kyseiseen touhuun, niin stoppi tuli. Saa stna mitään asentaa ite, vaan pitää olla luvat että saa kyseisen järjestelmän laittaa autoon
Ok siellä on painetta ihan kotitarpeiksi siellä tankissa, mutta luulis riittävän jos käy luvan omaavassa liikkeessä tarkistuttamassa ennen käyttöönottoa, mutta ei. Sitten aloin lueskelemaan, kuinka paljon halvemmaksi tulisi. Vastaus=EI YHTÄÄN. Pitäs autolla ajaa vielä 5v eteenpäin jos haluais hyötyä saada ja kun ei voi ite siirtää autosta toiseen, niin paljon kiinnostaa kyseiseen järjestelmään vanhoissa autoissa siirtyä. Alun pitäen lähti koko idea siitä, että kun ruotsissa kokeilivat muuttaa rekkoja diesel/biokaasu vehkeiksi, niin tuli sen verran tehoa ulos, että ei mikään paikkka enää kestäny
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Paljonko tuo öljyn hinnan lasku on vaikuttanut kaasujen hintoihin? Meneekö käsi kädessä maakaasun hinta? Biokaasuun ei varmaan vaikuta niin paljoa.
__________________
RASOR |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
![]() Toisinaan kuuluva outo ujellus ei kuitenkaan kadonnut. Tämä lienee kuitenkin sinänsä vaaratonta, liittyy säätimeen ja sen putkitukseen jne, kuten asiaa opiskelin Volvo-foorumilta; http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php...9594#msg329594 Mutta kun nyt kuitenkin aikanaan on totuttanut itsensä puoli miljoonaa rullanneiden Land Cruisereiden vivahteikkaaseen ajoäänimaailmaan, ei tuollainen pikku kurnutus motivoi asiaa varmaan sen enempiä tutkimaan, eli kovaa ajoa vaan
__________________
-- SLCK #30 |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Mites diikkelissä. Muistaako trafi vielä "dieselveron" lisäksi tuolla kaasun käyttövoimaverolla?
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Kalliimman mukaan menee, ei tuplata.
|
|
#12
|
||||
|
||||
|
Eli periaatteessa voisin tehdä tuon ahdon ohjauksen kabiinista magneettiventtiillä ja rikastaa sitten maakaasulla ( noin niinkun offroad-käytössä tietysti, Matillehan en tästä kertoisi mitään
) ja kadulla ajettaisiin normiahdoilla, mikä säädettäisiin lähelle suurinta sallittua teholukemaa.Kohtuu hintava rikastus systeemi taitaa olla vaikka ottaisi ihan pienellä pullolla olevan perus systeemin (tyyliin kaasu yli 3/4 auki, paineensäädön ja magneettiventtiilin läpi yhdellä suuttimella) . Ymmärtääkseni vaan noi muut kaasut on suomessa vielä rujommin verotettuja, varsinkin jos setäsininen tienpäällä käy niitä ihmettelemään, eikä ole merkitty mihinkään... En mä tiedä tarviiko siinä mitään järkeä olla, kunhan nyt mietiskelen aikani kuluksi..
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
|
#13
|
||||
|
||||
|
Alkoi tuossa omassa oikeesti oireileen toi lämpötila-anturi. Pätkäs kaasulla ajellessa pelin poikki, valot vilkkuu nappulassa ja summeri jää piippailemaan. Eli sen huomaa kyllä. Vikakoodi tais olla S107. Alkoi tulla herja joka päivä pariin kertaan niin vaihdoin uuteen. Näytti vilisevän lukemat muutaman kymmenen pakkaselle yhtäkkiä, miten lie hajookaan tollanen...?
Lainaus:
|
|
#14
|
||||
|
||||
|
Taas on ajeltu huolettomia ilometrejä kaasulla.
Vaihdoin sytkätulppien vaihdon yhteydessä kaasusuodattimenkin, aika turhaan kun mitään siellä suodattimessa ei ollut ja ihan henkäisemällä sai puhaltaa läpi. 68300km/3v oli tuolla filsulla nyt ajettu. Tavallisilla tulpilla ajettu tällä kertaa ~16tkm, alun toistakymppiä oli kärkiväli suurentunut. Muuten oli tulpat kuin uudet. Nyt tuolla varaosaputkassa on kuulemma tarjolla jotkut enemmän kaasukäyttöön tarkoitutet tulpat, ihan kohtuu hintaan. Ehkä seuraavalle kierrokselle sellaiset, nämä tavan tulpat kun tuli jo hankittua. +96tkm/4,5v kaikkiaan vedetty kaasulla, eikä edelleenkään mitään murheita sen suhteen. Huoltokuluihin nuo kaksi suodatinta, ja nyt vaihdoin 10cm matalapainepuolen kaasuletkua pykimisen vuoksi. Suodattimistakin olisi toisen voinut ihan hyvin voinut jättää vaihtamatta.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. Viimeksi muokannut AVRO : 17.01.2015 20:07 |
|
#15
|
||||
|
||||
|
Näemmä kaasu halventunu Gasumilla, nyt 1.33€/kg kun ennen oli 1.405€/kg. Kaasun hinnassahan ei yleensä mitään elämistä ole, ainakaan alaspäin. Tän vuoden alussa piti tulla ja varmaan tulikin 3 senttiä/kg veronkorotus, mutta eipä oo sekään tankilla näkynyt. Hyvä suunta näin, vaikka nyt bensan hinnan laskettua kaasulla ei puoleen hintaan enää pääsekään.
|
|
#16
|
|||
|
|||
|
Avron viestistä tuli mieleen että minkäslaista määräaikaishuoltoa teette? Jos tosiaan tuo suodattimen vaihto silloin tällöin piisaa, niin taidan koittaa tehdä itse. Netissä joku suositteli myös eri osien pesua ultralla.
|
|
#17
|
||||
|
||||
|
Eipä tuolla oikein muuta huollettavaa ole, liitosten kireyden tarkkailu esim. muiden hommia yhteydessä ja muutenkin yleissilmäily + se suti silloin tällöin.
Kyllähän tuosta näkisi läppärillä kaasunpaineet sun muut mutta en ole vaivautunut kun kaikki toimii. En tiedä mitä tuolta millään ultralla peseskelisi ellei mitään oireita ole? Mallikohtaisia eroja sarjoissa saattaa toki olla, ja oma toimintani on henk koht valintani enkä tietenkään kehoita ketään seuraamaan moista arveluttavaa toimintamallia.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
|
#18
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() Kaasulla ajossa meni 100tkm rikki pari viikkoo sitten, kovasti tyytyväinen oon ollu. Koemielessä tankkaillu nyt myös etanolia bensan sekaan, 40%-etanolipitoisuudella pelaa vielä ihan ok. Sitä silmälläpitäen jos tulee välillä pidempää reissua kaasuputken ulottumattomiin... Nurkka-ajossahan bensatankilla pääsee välillä 5000 km. |
|
#19
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
__________________
-- SLCK #30 |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Unimoggeja ja jutustelua aiheesta | pee | Tekniikka & Jutustelu | 694 | 26.07.2025 22:25 |
| Jutustelua Xenoneista | ärjyy70 | Tekniikka & Jutustelu | 178 | 11.03.2016 14:05 |
| Jutustelua | Elmo | Jokes | 0 | 21.08.2006 12:33 |
| Pieniä huomioita ( jutustelua) | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.09.2004 18:06 |
| Mielipide (jutustelua, ei tekniikkaa) | IironSika | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.09.2004 20:00 |