![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ompa tullut vastaa yksi auto josta oli kampiakselin laakerit sökönä. Vikana dpf pöntön agressiivinen poltto jos ajetaan lyhyitä matkoja. Kustannukset aika kovat... Uusi moottori ja dpf plus ohjelmonti.
__________________
JuKu Land Rover 110 Special Vehicles RangeRover -72 Mitsubishi Pajero -90 -> Ajettu afrikkaan http://teamdiesel2015.blogspot.fi/ |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kävinpä pihalla ottamassa pari kuvaa, kun muistin joskus ihmetelleeni, miten puhdas voi dieselmoottorisen auton putki olla. Mielestäni tuosta ei ole voinut ihan kauhean sakeita savuja tulla? Kuitenkin reilu 180 tkm matkaan jo mahtunut aika monta niitä sakean savun kylvämisiä sinne pelloille...
Vertailuksi vielä alle 40 tkm ajetun toisen diesel autoni putkesta kuva. Tässä ei ole DPF:ää ja tästä näkyy mustaa savua ![]() Todella tieteelinen vertailu, mutta ehkä kuitenkin idea selviää... |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Agressiivinen? Lyhyillä matkoilla ainakin se mahdollinen poltto keskeytyy usein jos huono tuuri käy. Jostain olen saanut päähäni että auto päättää itse koska se polttaa pöntön puhtaaksi, kestää noin vartin eikä normi-ihminen edes huomaa koko tapahtumaa.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Normi ihmisistä tiedä paljoakaan, mutta kyllä sen näkee kulutusmittarista, haistaa nenälläkin milloin poltetaan ... Ainakin noissa Volvoissa ja MB ssä joissa mulla on pöntöt olleet
Näkyviä pölähdyksiä en oo omistani kyllä koskaan bonGannu
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jep ja Audi ja Subaru...kyllä huomaa. Audin (+ klongswagen ja skeida) pöntön täyttyminen tulee yleensä n. 200tkm jälkeen...voi olla että näissä ihan viimeisissä generaatioissa kestää pidempäänkin.
Ympäristöasioita voi miettiä myös siten, että DPF:n toiminta vaatii siis enemmän polttoainetta kuin ilman sitä...eli joka tapauksessa DPF:n vuoksi jotain paskaa tulee enemmän kuin ilman sitä...samoin sen pöntön valmistus aiheuttaa päästöjä ja siinä käytetään kalliita/harvinaisia materiaaleja. Ja sitten se on yksi kuluva/huollettava osa lisää ja tietenkin kuluttaa moottoria enemmän toimiessaan (Audissa pitää grillata pakosarjan lämmöt...oliko se +800c että lämpö on sopiva polttotapahtumalle)...joissain tilanteissa ylimääräinen palamaton polttoaine kulkeutuu tosiaan öljyjen sekaan eli voitelukyky heikkenee... Miten lie "kokonaisjärkevyys" tuossakin asiassa...
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tuohon kulutusasiaan liittyen, meillä vertailupohjaa Volvon D5 malleista, vanhempi II koppanen 163 hp malli 5 vaihteisena automaattina kulkee maantietä hiukka yli 6 litran keskikulutuksella ympäri vuoden ja uudempikoppanen samantehoinen D3 6 vaihteisena samassa ajossa vei yli litran enempi. Molemmat siis AWD mallisia XC versioita. Uudempi DPF pöntöllä, vanhempi ilman. Renkaat ja painot vertailukelpoisia, muuta eroa en keksinyt kuin mokoma komposti putkessa. Pöntöllisessä pysyi rst putken päät kirkkaina, vanhempaan en sormeani ilman kumia työntäis, vaikkei sekään mikään savukone ole.
Ihan sairasta, päästöt muka pienenee ja todellinen kulutus lisääntyy !!!! Onneks oikeista autoista sen saa näppäiltyä pois
__________________
- Levannon We(l)ho - |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Muutoskatsastus / DPF-poisto | Tapero | Chit-Chat | 8 | 10.09.2013 13:55 |
Sytytysjohdoista mietiskelyä | Revolver | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 31.03.2007 09:53 |