![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Minä kun aikoinani hinausdollya rakentelin niin katsastusmiehen kanssa pykäliä tulkittiin niin että jarruton ja rekisteröimätön (=jousittamaton) dolly on laillinen niin kauan kun sen akselipaino on alle 750kg (=dollyn paino+ hinattavan ajoneuvon dollyn päällä olevan akselin päällä oleva todellinen paino. Jos paino olisi mennyt yli pitäisi olla dollyssä jarrut. Sen aikaisilla säännöillä jarruilla ja jousilla varustetulla dollylla saa vetää 80km/h kun taas jousittamaton dolly max on 60 km/h. Minulla on ollut Suburbania ja Vania ratsioissa dollyn kyydissä ja mitään ei ole kiukuteltu joten kaikki dollyyn liittyvä on melkoisen tulkinnan varaista yleensä, eikä kukaan oikein tiedä millainen se oikein kuuluu olla. Nopeuden kun pitää sopivana (70km/h) ja pysyy poissa moottoriteiltä niin aika rauhassa saa vetää mitä kyytiin vaan saa. Liinojen korvat kannattaa laittaa sitten siten että liinat saa piukkaan renkaan ympäri, missään muussa paikassa ei pysy! Renkaan kitka pitää liinat hyvin paikoillaan, jousitettu auto jousittamattoman dollyn kyydissä katkoo tai löystyttää liinat ja ketjut todella tehokkaasti jos kiinnitetty esim rungosta tai tukivarsista.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Joo, toisekseen se on hyvä, ettei asiasta löydy mitään dokumenttia. Sitä varmemmin virkavalta ei uskalla puuttua asiaan, jottei tulisi virkavirheitä...
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Varsinaiseen kysymykseen ei ole vastausta, mutta kannattaa ottaa huomioon jos sellasta dollya suunnittelee tekevänsä, että laki muuttuu ja ne dollyt pitää myös rekisteröidä olisko se nyt ollu vuodenvaihteen jälkeen.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ei tarvitse. Hinattavat laitteet on rekisteröitävä. Hinausapuvaunu ei ole hinattava laite.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() ![]() Minulla oli joskus tuommoinen tyhjä agregaattiperäkärry, josta oli tarkoitus tehdä pajeron kuljetus kärry. Piti sitä leventää ja pidentää, sekä vaihtaa protosta jääneet maastorenkaat alle. Vakio rengaskoko 8.25-20. Jousitus oli teräs vääntösauvat, muistaakseni olisi onnistunut raidevälin lisäys. Leveyttä kärryllä oli 2 metriä, näyttää kapeammalta kuvassa. Paineilma jarrut, ja valot siinä oli jo valmiina. Tuosta olisi tehnyt tukevan dollynkin. Mutta tekemättä jäi kun ei ehtinyt sitä koskettelemaan, meni traktorin kärryksi...
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kevytkuorma auton rengaskoko | VOLIATTI | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 09.02.2014 22:20 |
Autolla anopin metsään - mutta millä autolla? | jkoppi | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 22.06.2011 15:19 |
Hinausapuvaunu "DOLLY" | jupe69 | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 28.06.2009 23:04 |
Kilvettömän kiesin hinaaminen | pjtk | Chit-Chat | 20 | 03.05.2006 15:42 |
Autolla ensin ja jalan perässä | MK | Chit-Chat | 1 | 04.03.2006 11:03 |