![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Taitaa vanhemmissa RS Turbo Escorteissakin olla kitka edessä. Jos momentit on tuota 20nm luokkaa, niin hyöty metsän puolella taitaa olla melko marginaalisia. Toki voihan sitä kiristellä mielen mukaan ja testailla kääntösädettä. En usko, että kenelläkään löytyy suoraa vastausta mikä olisi käytännöllisin.
__________________
RASOR |
#2
|
|||
|
|||
![]()
minulla oli joskus yhdessä bj:ssä aussie takana ja kitka vähän kiristettynä edessä, ei sillä pienellä kirrauksella ollut suurta merkitystä kääntyvyyteen. etenemiseen siitä oli vähän hyötyä avoimeen verrattuna, ja jarrulla kitkaa pystyi sopivasti huijaamaan.
sama setti hiluxissa kunnes laitoin kiina-arpin ja sitten oikean arb:n. kytkettävä on aina kytkettävä mutta kyllä kitka avoimen voittaa jos hyväksyy reiteillä muutaman pakin enemmän. kaverilla on hiluxissa aussiet edessä ja takana ja hänkään ei ole metsään jäänyt sen takia ettei auto kääntyisi. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Jos haluaa hyvän limited slip- lukon etuakselille, niin unohtaa noiden kitkarimpuloiden kanssa pelleilyn. Sillä saa vain vähän paremman kuin avoimesta perästä, jollei sitten kiristä niin paljon että on jo turhan tiukka - ja siltikin se tulee luistamaan kun tarvetta olisi. Jarrulla toki voi auttaa.
Detroit Truetrac (torsen- tyyppinen limited slip) eteen, sitä voi ajaa kevyesti jarru päällä toinen eturengas ilmassa ja pitäisi silti kulkea. Ei myöskään varsinaisesti voi kulua (rattaat toki jossain vaiheessa), ja pito silti ihan eri luokkaa kuin tavallisessa kitkalukossa. 20Nm kuulostaa aika vähältä ralliautoon; Danan takaperissä kitkalukon kuuluisi pitää muistaakseni n.400Nm (uutena), mutta eihän tuokaan paljoa ole kun ajattelee millaisia vääntöjä esim. pikkuykkösella aika helposti saa aikaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kitkalukossahan tuo 20nm on esijännitys ja sitkun alkaa luistamaan, niin lukossa olevat rampit kiristää kytkinpakkaa jollonka lukko pitää enemmän. Esim ratabemmeihin tehdään esijännityksettömiä lukkoja tiukoilla rampeilla(50-100% lukko), jotta olis vesikelillä ajettavia. Tulee herkästi luisupulkka jos on yhtään esijännitystä.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
zj:n etuakselilla loksahtaa | apupoika | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 20.12.2011 11:07 |
Myyty m:hilu.x 89vm jäykällä etuakselilla | hermanni | O/M/V Ajoneuvot | 28 | 17.07.2010 21:51 |
Mikä jumii suikan etuakselilla? | riude | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 27.12.2006 20:08 |
Daihatsussa etuakselilla panhardi...miksi??? | Käyttäjä | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 24.08.2006 18:48 |