Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4
muistan kun Lahden lasitehtaalta joku sano Toytan laadusta, se mikä kelpaa Ferrarille ymm. ei kelpaa Toyotan lasiksi laadusta siis puhutaan. jokainen lasi tarkistetaan vielä laserilla tehtaalla ennen asennusta.
|
Vaikka Toyota mielletäänkin perus perheautoja tekeväksi firmaksi, niin todellisuudessa siellä on kehitetty prosesseja ~50-luvulta lähtien ja nykyisin kaikki autovalmistajat, alihankkijat ja itse asiassa koko teollisuussektori maapallolla, palvelualat ja terveydenhuolto yrittävät kopioida heidän prosessien parannusmetodejaan ja laatuajatteluaan. Googleen kun laittaa TPS, lean tai six sigma, niin löytyy loputtomiin lukemista.
Nyt jos ajatellaan, että perusfirman toiminta pyörii jossain kolmen sigman tasolla, eli pyöreesti 6,7% erilaisista osista on aina viallisia, niin niistä kun kasaa vaikka sadan komponentin laitteen, niin yksikään lopullinen laite ei ole toimiva, koska joka laitteeseen sattuu useampia vikoja. Näitä laitteita sitten korjaillaan ja viilaillaan, että saadaan asiakkaalle toimitettua eeds jotenkin toimiva kampe esim. imuri tai talo. Toyotalla mennään jossain kuuden sigman tasolla, eli 3,4 osaa miljoonasta saa olla viallisia, joten noista saadaankin kasattua jo ihan toimivia laitteita, kuten Toyota-kuskit tietää =) Jännityksellä odotellaan milloin he siirtyvät seuraavalle tasolle, eli max 19 vikaa miljardissa osassa...