Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.08.2014, 21:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

[QUOTE=Porvoon Hilma;
Tässä mun laturin tapauksessa ilman akkua laturista mitattu jännite oli luokkaa 16 V ja vaihteli kovasti, mikä on sen merkki, että ei ole kaikki muumit laturissa.

Ensi viikolla uutta laturia hakemaan.[/QUOTE]

Siis sinulla on mekaaninen säädin, siis sikahidas!

Ja kun irroitat akun, niin tuo akkuunmenevä "muutama kymmenen amppeeria" muuttuukin ongelmaksi; siis kun kuorma tippuu pois, niin tuo virta tippuu käytännössä nollaan, ja jännite hyppää taivaisiin: -> laturin diodit ei kestä estosuuntaista jännitettä kuin suuruusluokkaa 40 volttia....

toki en ole varma, että tuo k.o tuho johtui tuosta, mutta vahva epäilys...

kuten olen jo monesti otennut. Ppäävirtakytkin on vain hätätilanteeseen....
Jos laturilta häviää kuormitus, niin diodiremppaa... taikka jopa kenttäremppaa...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.08.2014, 06:01
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis sinulla on mekaaninen säädin, siis sikahidas!

Ja kun irroitat akun, niin tuo akkuunmenevä "muutama kymmenen amppeeria" muuttuukin ongelmaksi; siis kun kuorma tippuu pois, niin tuo virta tippuu käytännössä nollaan, ja jännite hyppää taivaisiin: -> laturin diodit ei kestä estosuuntaista jännitettä kuin suuruusluokkaa 40 volttia....

toki en ole varma, että tuo k.o tuho johtui tuosta, mutta vahva epäilys...

kuten olen jo monesti otennut. Ppäävirtakytkin on vain hätätilanteeseen....
Jos laturilta häviää kuormitus, niin diodiremppaa... taikka jopa kenttäremppaa...
Akun irrotin virrattomana eli kone seis. Jos se dildodi tuohon uupuu, niin sitten oli laturissa oikosulkukin ja kuumana kävisi koko laitos. Ei ollut oikosessa runkoon. Tää ilmaantui ihan normiajossa ja tilanne oli helppo havainnoida kun olin asentanut uuden jännitemittarin juuri muutamaa viikkoa aiemmin. Ensin jännite laski 11,8 V:iin ja n. minuutin päästä alkoi joulunaika kojetaulussa.

Virralla on taipumus jatkaa kulkuaan ja kun piiri katkeaa niin energia muuttuu jännitteeksi. Tälle ilmiölle löytyy sitten tarkempi matematiikka, Laplace-muunnos, jota joskus opiskeluaikana veivasin. Enää ei muista
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.08.2014, 14:01
ilex ilex ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.07.14
Sijainti: Seinäjoki, Suomi
Viestit: 44
Perusasetus

Mahtaneeko hiacen valorauta käydä hiluksiin sen suuremmitta tuskailuja ?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.08.2014, 05:36
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Question

Kytkin pohjaan-naksuu


Mikähän toiminto on hiluxin kytkimessä kun sieltä kuuluu jonkunlaisen mikrokytkimen naksaus kun polkee kytkimen pohjaan?
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.08.2014, 15:24
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Question

Lukkojen vaihto-vinkkejä?


Oon vaihtamassa lukot.

Onko jotain vinkkejä miten ovien lukot ja virtalukon saa koko autoa räjäyttämättä vaihdettua?

Ovien lukot varmaan vaihtuu sisältä ovipahvien irrotuksen jälkeen, mutta mites virtalukko. Siellä liene joku lukitusnasta?
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.08.2014, 15:42
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Onko jotain vinkkejä miten ovien lukot ja virtalukon saa koko autoa räjäyttämättä vaihdettua?

Ovien lukot varmaan vaihtuu sisältä ovipahvien irrotuksen jälkeen, mutta mites virtalukko. Siellä liene joku lukitusnasta?
Ovien lukkopesiä pitää paikallaan muistaakseni sellanen vähän C:n mallinen klipsi minkä saa otettua pois sit ku on se ovipahvi purettu varovasti irti ja se sisäkäyttövekottimen tanko irrotettu. Ovipahvihan ei oo kiinni muulla ku sillä yhellä ruuvilla mikä on sen oven aukasukahvan alla ja loput on semmosia vedettäviä tutteja. Kaikki maholliset sormet mahollisimman leveelle ovipahvin välii ni pitäis irrota ilman et menee rikki. Jos haluu olla huolellinen ni hommaa jotai häyrysulkumuovia tms. ni saat sit liimattua sen sen muovisen kalvon tilalle mikä on sen ovipahvin alla ni ei talvella vedä sieltä ovipahvin pikku rakosista ja pysyy kuivana se pahvi.

Ite virtalukosta en sano mitää ku en oo sitä varsinaista lukkosylinteria irrottanu, siihenhän pääsee kuitenki suoraa käsiks ku irrottaa ne rattipylvään muovit. Virtalukon pohja ei oo ainakaa ku yhellä ruuvilla kiinni.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä

Viimeksi muokannut Luoppis : 20.08.2014 15:47
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.08.2014, 17:40
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Laturin korjaus


Ohessa lopputulos. Uusi laturi paikallaan. kunnostettu uusi maksoi jotain 179€ Motonetissä, jossa on yllättävän hyvin Hilux-osia.

Uusi tulokas on sininen maajohto, jonka lisäsin. Vanhassa ei tuota ollut ja elektronien tie akkuun oli pitkä ja mutkia täynnä. Nyt on kova yhteys sinne minne pitääkin.

Kuvassa laturi.

Nyt lataa jo tyhjäkäynnillä 14 V, mikä on huomattava parannus edelliseen. Aiemmin saatiin justiinsa joku 12 V.

Edittinä kokemukset latauksesta: autossa on kolme akkua, yhteensä ehkä 200Ah. Yksi akku muita vanhempi, toiset kaksi aika uusia. Laturi aloittaa latauksen joltain 14,2 V tasolta ja nousee 15 minuutin sisällä n. 14,9V: iin ja pikkuhiljaa laskee 14 V tasolle. Muutaman tunnin ajon jälkeen ollaan vakiinnuttu latausjännitteessä 13,8 ... 13,6 V tasolle.

Hiukka pelotti alussa kun jännite nousi tuonne 15 V:iin ( säädin pashana) ja sitten pelotti uudestaan kun jännite laski 13,3 V tasolle (laturi pashana) , mutta pelko hävisi kun jännite alkoi taas nousta.

Mekaaninen lataussäädin toimii siis varsin hitaalla sykkeellä. Digitaalinen mittari on mukava, mutta ainakin minulle se tuotti ylimääräistä stressiä jännitteen seurannasta. pelkkä latauksen merkkivalo kätkee alleen kaikki em. hienot ilmiöt

Ehkä tää lataus nyt toimii oikein.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	image.jpg‎
Views:	574
Size:	76,5 Kt
ID:	51749  
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 24.08.2014 07:37
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.08.2014, 17:42
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Ovien lukkopesiä pitää paikallaan muistaakseni sellanen vähän C:n mallinen klipsi minkä saa otettua pois sit ku on se ovipahvi purettu varovasti irti ja se sisäkäyttövekottimen tanko irrotettu. Ovipahvihan ei oo kiinni muulla ku sillä yhellä ruuvilla mikä on sen oven aukasukahvan alla ja loput on semmosia vedettäviä tutteja. Kaikki maholliset sormet mahollisimman leveelle ovipahvin välii ni pitäis irrota ilman et menee rikki. Jos haluu olla huolellinen ni hommaa jotai häyrysulkumuovia tms. ni saat sit liimattua sen sen muovisen kalvon tilalle mikä on sen ovipahvin alla ni ei talvella vedä sieltä ovipahvin pikku rakosista ja pysyy kuivana se pahvi.

Ite virtalukosta en sano mitää ku en oo sitä varsinaista lukkosylinteria irrottanu, siihenhän pääsee kuitenki suoraa käsiks ku irrottaa ne rattipylvään muovit. Virtalukon pohja ei oo ainakaa ku yhellä ruuvilla kiinni.

Tänks. Tarttee alkaa pahvihommiin kohta.

Löysin juutuupista sellaisen videon, jossa tuo ignition lock irrotettiin. Siellä on tosiaan sellainen pikkuinen nasta, joka painuu sisään tietyssä avaimen asennossa.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 8 (0 jäsentä and 8 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? henteri Tekniikka & Jutustelu 20 02.03.2008 20:02
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? -Ville- Tekniikka & Jutustelu 8 20.02.2008 21:15
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? Jari_M Tekniikka & Jutustelu 2 23.05.2007 20:24
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! A45 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 25.04.2006 18:14
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? Tekniikka & Jutustelu 7 03.12.2004 21:34


Sivu luotu: 18:31 (GMT +2).