Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.08.2014, 19:22
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Teipin palat/nuppineulat renkaisiin ja rullamitalla mittaa ensin renkaiden takapuolelta, sitten työntää autoa eteenpäin ja mittaa renkaiden etupuolelta mitan. Jos ratti on vinossa niin pelaa säätöjä sen mukaan.

Aina kun mittaa uudestaan, pitää auto työntää taakse, ottaa vähän eteen ja sitten mitta niin saa oikean tuloksen.

Joskus faijjan kanssa säädettiin auraukset tuolla tavalla ja piruuttaan mittasin töissä nelipyöräsuuntauslaitteella niin olivat juuri kohdillaan.

__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.08.2014, 19:27
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Mulla on ollut pari pitkää vatupassia, yksi per eturengas mustekaloilla tai liinoilla kiinni navan tasolle (mittanauhalla mittaa että on samalla korkeudella molemmin puolin) -> siitä on helppo mitata ja säätää auraus.

Casterin mittaan kulmanetsimellä (maksoi n.20€ eBaystä), tarkistettu on että näyttää vajaan asteen tarkkuudella oikein. Ainakin Danan perissä on helppo mitata banjon kannen vierestä koneistetusta pinnasta, kun vain tietää mikä on banjon kannen (pinionin kulman) ja casterin erotus.


Nämähän toki toimii vain jäykällä akselilla hyvin, risukeulassa vain auttavasti. Varmaan toki onnistuu risukeulallakin jotenkin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.08.2014, 04:51
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Mulla on ollut pari pitkää vatupassia, yksi per eturengas mustekaloilla tai liinoilla kiinni navan tasolle (mittanauhalla mittaa että on samalla korkeudella molemmin puolin) -> siitä on helppo mitata ja säätää auraus.
Tuossa on vain se, että jos vanteet (tai renkaan rungot, jos joku tykkää renkaasta mitata...) ei ole suorat niin vituiksmän. Siksi mielellään mittaus samasta kohtaa vannetta eli autoa liikuttaen tai rengasta pyörittäen. Yllättävän isot heitot nimittäin katoaa renkaan tasapainotuksella...

Casterin säätö (jos sellaista yleensäkään mistään normaaliautosta löytää) onkin jännää, mm. vanteen ET tekee kivoja efektejä jos noita lähtee säätelemään... -ET ja paljon casteria saa henkilöautonkin woblaamaan...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.08.2014, 11:51
JRpower:n Avatar
JRpower JRpower ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Sastamala(keikyä)
Viestit: 310
Perusasetus

Noissa risukeulaisissahan pitää tietysti ottaa myös huomioon Se paljonko keulan korkeus muuttuu esim maantie nopeuksissa, eli kuinka vetelät jouset on.
__________________
"ja taas kartaani pa***na!!!"


POWER TEAM

team PÖRÖ POWER
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.08.2014, 11:55
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JRpower Näytä viesti
Noissa risukeulaisissahan pitää tietysti ottaa myös huomioon Se paljonko keulan korkeus muuttuu esim maantie nopeuksissa, eli kuinka vetelät jouset on.
Nyt menee jo hifistelyks. Oikein suunniteltu pyöränripustus kompensoi kyllä parin-kolmen sentin korkeusvaihtelut.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.08.2014, 12:00
JRpower:n Avatar
JRpower JRpower ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Sastamala(keikyä)
Viestit: 310
Perusasetus

Juu niin tekee,mut esim tollaisessa -89 hiasessa keulan korkeuden muutos saattaa olla yllättävän suuri
__________________
"ja taas kartaani pa***na!!!"


POWER TEAM

team PÖRÖ POWER
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty työkaluja ts2000dsp O/M/V Muut 8 10.12.2012 08:43
Huuto Työkaluja allu-85 O/M/V Muut 5 23.07.2012 11:58
Myyty työkaluja 0ltzi O/M/V Muut 23 12.06.2012 19:54
pyöränkulmien säätö? (kingcap) tdi Tekniikka & Jutustelu 7 24.08.2009 20:26
O: työkaluja junnu78 O/M/V Muut 4 17.09.2006 19:10


Sivu luotu: 17:11 (GMT +2).