![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Mites nuo nyt menee, pelkät palkeet lienee tarkoitettu asennettavaks johonkin kuoriin, eli jälkiasennuksina ne putoaa pois Malliko pitäis olla männällinen, jolloin sen saa ylä ja alapäästä pultattua kiinni ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Niitähän saa pelkkiä palkeita ilman päätyjä, mutta yhtälailla myös ylälevyllä ja alakartiolla jos rullapalkeista puhutaan. Makkarapalkeista en ole varma saako ilman päätyjä. Mutta kuuden vuoden aikan en ole kertaakaan mein korjaamolla nähnyt pelkää kumipaljetta, aina on ollu päädyt kiinni.
Kiinnityksiäkin on montaa sorttia, on yhdellä ruuvilla, kahdella ruuvilla, sokkakiinnityksellä, riippumatta siitä onko rulla vai makkara. Helpointa valita kun menee johonkin raskaankaluston liikkeeseen selaamaan kataloogia. Tai laittaa kyselyä vaikka S&N oy:hyn, sieltä joskus kyselin sopivaa paljettaa projektiin. Tossa yks malli mikä vois olla sopiva: ![]() http://www.proxel.fi/?page=tuoteluet...J.&tuote=17033
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Minkähanlainen käyttöpaine noissa olisi sellainen ajon kannalta mukava? Sen perusteellahan sitten pitäisi valita palkeen halkaisija. Esim jos neljän barin paineella haluat yhden palkeen kantavan vaikkapa 2150 kg (akselimassa - akselin ja renkaiden paino), pitäisi sisähalkaisija olla n. 26 cm siinä kuormitustilanteessa. Eli sen halutun käyttöpaineen mukaan pitäisi halkaisija valita. Se tietty, että kannattaako kovin matalille paineille tuota mitoittaa maksimikantavuudelle, kun ei taida kovin isoa osaa ajoista olla täydellä kuormalla? Tai sekin mulle tullut selväksi, että mahdollisimman iso halkaisijaltaan, mikä vaan mahtuu ja pituuksien puolesta käy...
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Katteles FL6 sarjan ilmapalkeita, menee varmaankin painojen kanssa aika hyvin kohdalleen ja osat (maljat ja palkeet) on halpoja. Osia löytyy Koivunen, Onninauto, Tobidan, Motoral, Örum, Atoy, Europart, Raskassarja YmYmYm... vaikka kuinka paljon.
Kestävyyden kannalta valmistajana Wabco, Knorr ja halvat on sitte vain halpoja, nm. kokemusta on! Kompuran kanssa tulee sitten se hankaluus, koska 12V sähkökompura ei hirveän tuottelias ole, ja ilmaa näillä palkeilla sitten menee! Kompura vaikka tollanen Thomas:n kompura (www.pneumacon.fi), jota meillä pikkubusseissa käytetään. Varaosat suht edullisia ja koneet todella kestäviä! Sitten moGGihan on saatavissa paineilmajarruilla, joten kompura on saatavilla koneeseekin, mutta saattaa olla $$$€€€£££ joka suhteessa. Tosin löytyy tarvikkeenakin noista em. tuontiyrityksistäkin... Mutta laitteet olis kompura, ilmankuivaaja paineensäätimellä, kuivansäiliö, suodatinventtiili/paineentasaaja/takaisku, ilmasäiliö, tasonsäätimet 1-2kpl ja ilmapalkeet 2/4kpl. Tasonsäätimiksi olen aina tarjonnut Scanian mekaanista bussin säädintä, koska siinä on tuo paineilmalla tapahtuva nosto, joka ei vaadi kuin yhden letkun ja toimii aina! T:Mika
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- Viimeksi muokannut Mikki : 22.06.2014 13:45 |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Kiitti -Mikki- taas, kompura ja säiliöt ja kuivaimet suodatimineen onkin autossa jo alunperin ...
Tarvii taas kokkeloida lisää, kuten esim tuommoinen http://varaosatedullisesti.kotisivuk...ml?id=349/4407 Mitä tuollainen tarvii kiinnityksiinsä, käsittääkseni tuo on pelkkä palje
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 22.06.2014 17:09 |
|
#6
|
|||
|
|||
En ole asiantuntija, mutta...
Siis käsitinkö oikein, että meinaat laittaa taka-akselille ilmapussit, ja nimenomaan yhdellä tason/korkeuden säätimellä?
Tuo asennus vaatii todella järeän kallistuksen vakaajan, sillä JOS nuo ilmajouset on suoraan samassa letkussa, niin tilanne on käytännössä se, että akselin keskellä olisi vain yksi jousi. -> tulee kallistus/kaatumisherkkä. Jos minä tekisin k.o ilmajousituksen, niin tasonsäätö maksimissaan puoliautomaattiseksi, ja siihenkin mahdollisuus valita pussikohtaisesti nolla/max paine. (helpottaa kiinnijuuttuneen auton irroitusta tms. kun jonkun renkaan kuormituksesta voi poistaa yli puolet, esim. kivelle/kannolle noustessa) Noihin teollisuusmallin paineilmaventtiileihin löytyy yleensä myös 12v dc kelat, monesti samaan hintaan taikka noin euron lisäkustannuksella. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Ei oo mitään päätöksiä säädöistä tehty, todnäk kuitenkin molemmat puolet erikseen säädettäviks
Aika jerkku tuo moGin takavakaaja kyl on, moni ois tuon paksuisest ihan iloinen
__________________
- Levannon We(l)ho - |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Ilmajousitus maastoajossa | Hek0 | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 25.02.2012 19:49 |
| calminin tuotteiden tilaus??? | offisuikka | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 28.01.2009 00:11 |
| Ilmajousitus | jaiksis | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 30.09.2007 11:28 |
| OT: Passatin ruiskukoneen tuntijaa ? | pee | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 11.01.2007 16:50 |
| Tuotteiden omituisuuksia | Laskos | Business | 1 | 11.12.2004 17:51 |