![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
No, ensinnäkin, kolmiotuettu nelilinkki ei ole oikein fiksu vaihtoehto eteen, mekaanisen simpukkaohjauksen kaveriksi, ja toiseksi, panhard ei myöskään ole tarpeellinen moisen kanssa, ja se vielä vähemmän sopii kyseisen akselintuennan kaveriksi... Joten toisin sanottuna, ei mitään järkeä.
__________________
-Pauli- |
|
#2
|
||||
|
||||
|
^- ja nuo samat totesin tuossa toisessa ketjussa vähän aikaa sitten kun kysyttiin Mersun panhardista
![]() Kolmiotuettu nelilinkki ei todellakaan toimi panhardin kanssa eikä sitä tarvitse (tai no, ei voi käyttää), ja tosiaan edessä panhardia on käytettävä, koska simpukkaohjaus vain ei toimi ilman sitä oikein.. täyshydraulisella voi sitten olla kolmiotuettu nelilinkki ohjaavallakin akselilla.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
www.SpeedBros.Fi - Viritysosat ja varaosat, sekä Silikoniletkut, Alumiiniputket, Letkunkiristimet ja Lämpösuojaustarvikkeet |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Mekaanisella ohjauksella et voi edessä tehdä nelinkkituentaa ilman panhardia, suomeksi sanottuna päällekkäiset kolmiomallin nelilinkit ei edessä toimi kuin hydraulisella ohjauksella. Akselin täytyy liikkua samassa suhteessa välivarren kanssa eikä sitä oikein pysty toteuttamaan kuin samansuuntaisella panhardtangolla.
Jos alkaa rakentaa, kannattaa samantien tehdä kunnollinen..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Parempi saattaa toki tulla panhardilla varustetulla tuennalla, mutta en usko että alkuperäistä ratkaisua enempää bump-steeria tulee jos nelilinkin heittää lehtijousten tilalle, eli varmasti ihan käyttökelpoinen ratkaisu sekin.
__________________
www.SpeedBros.Fi - Viritysosat ja varaosat, sekä Silikoniletkut, Alumiiniputket, Letkunkiristimet ja Lämpösuojaustarvikkeet |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Ei se ole käyttökelpoinen.
Kolmiomalliin asetettu nelinkki joustaa lähes suoraan ylös-alas, ja sivusuuntaan ei ole mitään "joustoa". Eli joka ikinen milli minkä akseli joustaa, pakottaa kiinteämittaisen välivarren välityksellä rattia kääntymään. Ei sitä rattia tarvi paljoa kääntää, kun auto lähtee ihan mihin sattuu. Mulla oli joskus etupanhardi kolmisen senttiä liian ylhäällä rungon päästä (kulmat yms. vielä vähän hakusessa), ja maantiellä tuntui että auto ei oikein tiellä pysynyt. Mieti mitä se on, jos akseli ei liiku sivusuunnassa yhtään ja ajat monttuun.. Lehtijousialustalla ilman panhardia homma toimii jotenkuten siksi, että lehtijousethan pääsee liikkumaan senttitolkulla sivuun kun ei niitä tue yhtään mikään. Eli akseli elää sivusuunnassa aina, kun käännät rattia. Laitahan auto käyntiin ja joku pyörittämään kuivalla asvaltilla rattia, ja katso itse mitä tapahtuu ![]() Jos kolmiomallin nelilinkki toimisi edessä ilman panhardia, niin niitä varmaan olisi jo jokunen sata tai tuhatta autoa sillä tavalla eaim. kisavehkeiksi rakennettu. Vaan kun ei ole, ja hy ästä syystä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
No niin, tuon selityksen perusteella kuulostaa järkevältä. En ajatellut että tuo lehtien liikkuminen tuota kompensoi, mutta niinhän se taitaa tehdä. Kai se on uskottava kun ei ole omakohtaista kokemusta
omassa autossa jo vaihdettu lehtien tilalle jakarit ja panhard.Eli kannattanee säästää aikaa ja jättää kokeilematta
__________________
www.SpeedBros.Fi - Viritysosat ja varaosat, sekä Silikoniletkut, Alumiiniputket, Letkunkiristimet ja Lämpösuojaustarvikkeet |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myydään amerikan herkkua | peralta | O/M/V Muut | 3 | 23.11.2011 15:16 |
| Amerikan lakeja | sekahj60/61 | Jokes | 0 | 08.08.2011 23:18 |
| amerikan auto | Linkit | 9 | 25.05.2006 17:29 | |
| Amerikan herkkua | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 14.01.2006 10:17 | |
| amerikan dieseliä | tapsa4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 19.03.2003 09:19 |