Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.05.2014, 00:55
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Tinaus taitaa olla paras vaihtoehto jos tekee ns. ikuista. Pakkeli sitten suoraan paljaalle pellille niin pysyy kiinni niin hyvin kuin mahdollista.

__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.05.2014, 08:21
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

tinasauma on vaan vittumainen kun "turpoo" ja tulee sitten vuosien päästä näkyviin.
ja jos limisauma eikä kokonaan hitsattu kiinni nii sitä pohjustuainetta pääsee sitte sinne väliin ja ruostuttaa.

itte en tinaa käytä ellei ole jotain selkeää muotovirhettä,muuten hitsailen pintapellit tigillä pikkupätkissä, oikeestaan vaan sulattamalla.

ei vetele niin kun migillä ja vähemmän hiottavaa ja täysin tiivis sauma,
mutta onnistuu hyvin vaan jos sovitteen täydelliset eikä yhtään ilmarakoa.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.05.2014, 11:50
ventora ventora ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.07
Sijainti: lohja
Viestit: 611
Perusasetus

tinasauma kyllä kestää eikä turpoa,ne pohjustejäämät pitää poistaa,se on se pohjuste mikä nousee maalista esiin jollei sitä pese pois. katsos vaikka jotain 30-60 lukusta metsäraatoa missä käytetty tinaa niin tinatut kohdat on ne mikä viimisenä on virheettömät.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tjl Näytä viesti
tinasauma on vaan vittumainen kun "turpoo" ja tulee sitten vuosien päästä näkyviin.
ja jos limisauma eikä kokonaan hitsattu kiinni nii sitä pohjustuainetta pääsee sitte sinne väliin ja ruostuttaa.

itte en tinaa käytä ellei ole jotain selkeää muotovirhettä,muuten hitsailen pintapellit tigillä pikkupätkissä, oikeestaan vaan sulattamalla.

ei vetele niin kun migillä ja vähemmän hiottavaa ja täysin tiivis sauma,
mutta onnistuu hyvin vaan jos sovitteen täydelliset eikä yhtään ilmarakoa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.05.2014, 14:10
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

Siis kestää kyllä se tinaus. Mutta kyllä se tinattu kohta vaan näkyy sieltä maalin alta kun oikeesta kohdasta kattoo.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.05.2014, 21:03
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Mikä idea siinä on, että happomaalia vedetään vaan harso eikä edes yhtä tasaisesti peittävää kerrosta? Jotenkin tuntuu järjen vastaiselta, että se harso peittää vaan osan puhtaasta pellistä...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.05.2014, 21:31
xJ-4x4 xJ-4x4 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.01.05
Sijainti: Turku
Viestit: 93
Perusasetus

Mikäli joutuu hitsaamaan migillä kohtaa johon on joskus laitettu koritinaa niin millä tinan saa parhaiten pois?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.05.2014, 22:03
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xJ-4x4 Näytä viesti
Mikäli joutuu hitsaamaan migillä kohtaa johon on joskus laitettu koritinaa niin millä tinan saa parhaiten pois?
Tina on pehmeetä, joten paikasta riippuen soveltuvia poistovälineitä on esim. lamellilaikka, hiekkapuhallus, kuumailmapuhallin, toho, viila jne.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.05.2014, 23:21
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xJ-4x4 Näytä viesti
Mikäli joutuu hitsaamaan migillä kohtaa johon on joskus laitettu koritinaa niin millä tinan saa parhaiten pois?
Minä olen ottanut koritinaa pois pistämällä niin kuumaksi, että melkein valuu. Sitten kaapimalla puisella lastalla mikä on kastettu steariiniin. Loput lähtee vaikka rälläkkään kiinnitettävällä "piikkisialla". Lamellilaikalla on tina myös tykännyt irrota.

Tinaamisessa ja tinan poistossa hyvä ilmanvaihto ja "tissiliivi" naamaan. On meinaan aika myrkkyä.
Joskus kauan sitten tuli vahingossa(lue humalassa)hengitettyä tinahöyryjä. Joitakin päiviä tinaamisen jälkeen huomasin osassa kynsiä sellaisen viivan, jotka lähtivät pois sitä mukaa kun kynnet kasvoivat. En ole varma johtuiko se tinaamisesta, mutta sellainen mielikuva minulle on jäänyt
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.05.2014, 21:31
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Mikä idea siinä on, että happomaalia vedetään vaan harso eikä edes yhtä tasaisesti peittävää kerrosta? Jotenkin tuntuu järjen vastaiselta, että se harso peittää vaan osan puhtaasta pellistä...
Mistään mitään tiedä mutta eikös happomaalilla ole vähän sama vaikutus kun sinkkimaalilla eli tehdä "kalvaaninen"erotus siihen suojaksi. Mutta en tiedä miksi pitäisi vain harsottaa?
Pitääpä kysäistä teknoksen mieheltä kun teen maalitilauksen pajalle.

En oo varsinaisesti specialisti näissä hommissa vaikka meillä maalausta onkin =) heh
onneks toi teollisuuspuoli on vähän eri maailmaa ja osittain sen taikia Jeeppiin siltäpuolelta pohja ja pinnat nyt tulee toinen on se kustannus kun ei maksa maalit mulle mitään firma saa tukea sen varran mun harrastusta...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.05.2014, 16:48
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SoSo Näytä viesti
Mistään mitään tiedä mutta eikös happomaalilla ole vähän sama vaikutus kun sinkkimaalilla eli tehdä "kalvaaninen"erotus siihen suojaksi. Mutta en tiedä miksi pitäisi vain harsottaa?
Pitääpä kysäistä teknoksen mieheltä kun teen maalitilauksen pajalle.

En oo varsinaisesti specialisti näissä hommissa vaikka meillä maalausta onkin =) heh
onneks toi teollisuuspuoli on vähän eri maailmaa ja osittain sen taikia Jeeppiin siltäpuolelta pohja ja pinnat nyt tulee toinen on se kustannus kun ei maksa maalit mulle mitään firma saa tukea sen varran mun harrastusta...
Kysyin tänään myös tästä happomaalista, niin jos valmistaja suosittaa harsoa, niin se tarkoittaa ohutta peittävää kerrosta, joka saa kuultaa läpi. Tarkoitus on sulkea pellin pinta. Kuulemma jos autoon tulee naarmu joka menee peltiin asti, niin happomaali estää, ettei ruoste pääse "matoina" etenemään muualle ja jostain syystä se ohut kerros toimii paremmin kuin paksu, jos valmistaja näin on ilmoittanut.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Mokin pohjatyöt ja pystytys. H_Nietu O/M/V Muut 3 13.03.2010 09:58
Tarjotaan osaavalle Hiluxin maalaus ja pohjatyöt dragonfly O/M/V Muut 6 08.06.2008 21:15
Korin korkeapainepesusta??? taksu Tekniikka & Jutustelu 6 13.08.2005 18:50
korin korotusta Karhu67 Tekniikka & Jutustelu 13 24.07.2005 08:17
Korin korotus Tumi Tekniikka & Jutustelu 6 11.04.2005 19:00


Sivu luotu: 17:44 (GMT +2).