Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.04.2014, 12:08
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Joskus noista oli juttua erään turbopajan kanssa, sanoi että noista orkkissarjoista esim tojolla riittää 3-500hp asti. Monesti kuulemma tulee huonompia noista itsetehdyistä.
Eiköhän sulla ala kansi ym tökkimään ennen pakosarjaa.
Laippa vaihdettava et on vaihtoehtoja hyrräksi.. eihän tohon pajeron pakosarjan päähän käy ku tyyliin vakio ahdin tai vakio ahdin.. eli home made sarja tuloo.. joo ja kannen virtaus tuloo vastaan varmasti ennen pakosarjan virtausta, mutta en viitsisi ihan vaan tekemisen ilosta tehdä kovin montaa kertaa samaa hommaa! Mul o tos semmonen "pieni" venähdys käyny silmien ja takaraivon välillä et pitäs muka STD pajero rakentaa..

__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!

Viimeksi muokannut Hautalintu : 21.04.2014 12:11
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.04.2014, 13:01
kaistapää:n Avatar
kaistapää kaistapää ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.02.09
Sijainti: kontiolahti
Viestit: 488
Perusasetus

sarjan kuuluu olla jouheva ja pieni tilavuus auttaa myös.esimerkkikuvan sarja ei ole huipputehoja hakiessa mistään kotoisin juurin siitä syystä että 2 ja 3 pytyn pakokaasun energia törmää seinään ja menee 1 ja 4 suuntaan myös.toimiihan tokin mutta kunnollisella satsilla saadaan herkkyyttä ja heräämistä paaaaaljon aiemmin.
__________________
krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa kuin ripulin parantaminen pieremällä
liika tarkkuus osoittaa teknisen kypsymättömyyden.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.04.2014, 13:34
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Kuin tarkka turbodieselin sarja on noiden ensiöputkien pituudesta? Meinaan vaan ku jostain joskus lueskellu et putkien olis hyvä olla keskenään liki saman mittaisia (keskenään verraten sama tilavuus)...
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.04.2014, 16:32
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hautalintu Näytä viesti
Kuin tarkka turbodieselin sarja on noiden ensiöputkien pituudesta? Meinaan vaan ku jostain joskus lueskellu et putkien olis hyvä olla keskenään liki saman mittaisia (keskenään verraten sama tilavuus)...

Bensassa ehkä enempi, kun ne nyt sattuu savuttamaan vähempi ja pakokaasu tulee pulsseissa. Mutta turbi tisuli tarvii lyhyen ja avaran
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.04.2014, 20:55
juuso85 juuso85 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.12
Sijainti: kymenlaakso
Viestit: 78
Perusasetus

meijän kylillä pari jannuu noita pajeroita piristänny ja mahd lyhyt sarja 42millisel putkel on parhaiten niissä ainakii toiminnu, samoten parani oma nissani ku vaihoin 46 millisestä 42 millisee putkee sarjassa(siinäkin on nykysin lyhyt sarja).... jos oikeesti saat pajeroo sen yli 250 heppaa mitä std:eeks sanomine edellyttää niin hatunnosto sinne! on pikkasen tiukassa 230hepan jälkeen lisätehot vanhas mitsun konees...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.04.2014, 21:05
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juuso85 Näytä viesti
meijän kylillä pari jannuu noita pajeroita piristänny ja mahd lyhyt sarja 42millisel putkel on parhaiten niissä ainakii toiminnu, samoten parani oma nissani ku vaihoin 46 millisestä 42 millisee putkee sarjassa(siinäkin on nykysin lyhyt sarja).... jos oikeesti saat pajeroo sen yli 250 heppaa mitä std:eeks sanomine edellyttää niin hatunnosto sinne! on pikkasen tiukassa 230hepan jälkeen lisätehot vanhas mitsun konees...
Tavoitteita pitää olla ja kyl se rapia satku litratehoa on hyvä tavoitteena.. toi keulilla oleva kone tulee asteen pari reilummalla pikkuvirille jäämään mutta tuolla tallissa majailee toinen kone jonka arvelin tehdä ajan kanssa kokonaan uusiksi koneistuksineen, tasapainotuksineen ja kansitöiden kanssa..
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.04.2014, 21:12
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Minkälaista ruiskutuspumppua meinasit käyttää? Saako mitsun omasta tehtyä kunnollista?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.04.2014, 05:01
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hautalintu Näytä viesti
Laippa vaihdettava et on vaihtoehtoja hyrräksi.. eihän tohon pajeron pakosarjan päähän käy ku tyyliin vakio ahdin tai vakio ahdin.. eli home made sarja tuloo.. joo ja kannen virtaus tuloo vastaan varmasti ennen pakosarjan virtausta, mutta en viitsisi ihan vaan tekemisen ilosta tehdä kovin montaa kertaa samaa hommaa! Mul o tos semmonen "pieni" venähdys käyny silmien ja takaraivon välillä et pitäs muka STD pajero rakentaa..
Saahan laippaan muutospalan....
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.04.2014, 07:31
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Saahan laippaan muutospalan....
No saa toki mutta teen koko sarjan silti..
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.04.2014, 07:59
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

Kuvissa näkyvä ns.halkosarjaan liittyen ja tähän seinämään törmäämiseen.
Kuvitellaan että oelt autolla T-risteyksessä ja auto tulee toisessa suunnasta 100kmh ja heti sen jälkeen perässä 3 auton välillä taas auto. tuskin siitä vastakarvaan lähetään vaan ohjaudutaan mukana ja kuumat kaasut kyllä ohjautuvat helpoimpaan suuntaan, eli turbiinille päin. Mutta tottahan se on että se käärmeenpesä on seksikkäämpi ja viimeisiä tehoja hakiessa tuo ne viimeiset hepat.

Alla oelvassa simulaatiossa näkyy moottorin tiedoilla(paineet ja lämmöt) virtaukset kyseisessä tukkisarjassa, suurin muutos oli tuo keskellä oleva ohjuri turbolle päin. (Simulaatio tehty Solid Worksilla, eli on suuntaa antava)



MUTTA. pitkä sarja vaatii hyvät lämpöeristeet, johtuen suuresta pintalasta mikä luovuuttaa lämpöä konehuoneeseen lämmittäen imuilmaa ja hukaten pakokaasujen lämpöenergiaa joka taas auttaa heräävyyteen. Ja vaatii riippuen rakenteesta tuen turbon ja koneen välille jotta sarja kuuman ei ala notkumaan.

Nyt jos pitäisi alkaa tekemään sarjaa maasturiin niin tekisin sen tukkisarjan surutta, ja vastaavasti jos katuautoa missä tuommoinen MB nokimylly niin tulisi enemmän ohjautuvilla putkilla oleva sarja. Mutta siellä mennäänkin sitten 6000rpm tuntumassa







Tuossa viimeisin sarja monivennttiiliin, mallia lyhin ja suunnatuilla putkilla.
__________________
[O]=TOYOTA=[O]

Viimeksi muokannut BryGgi : 22.04.2014 08:03
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.04.2014, 12:28
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Nättejä nuo BryGgi:n pakosarjat!


Ja varsinkin tuolta sisäpuolelta!
Tuossa sisua45 kuvassa näkyvä "tukkisarja", ja varsinkin tuo virtauskuva myöhemmin, kertoo karua kieltään siitä, että juurikin tuommoinen "ohjauslipare" tuolla turbon nielun keskellä voi auttaa todella paljon virtauksiin.

Ja tuossa moniventtiili (OM606?) sarjassa näkyy se viimmeistely, mikä joskus unohtuu. Siis jos siellä sipäpinnassa on vaikkapa pieni porras putken kohdistus epätarkkuudesta johtuen, virtaus häiriintyy huomattavasti.
Ja turbokoneissa erityisesti, kun siellä erittäin kuumien pakokaasujen jarruna on joku knööli tms, niin sarja lämpenee pistemäisesti siitä, ja aiheuttaa lisää vääntelyä.
Siis mitä paremmin virtaa (ilmanpuhdistin, cooleri, kansi, pakosarja ja pakoputki) niin sitä vähemmän tarvitaan energiaa halutun voiman tuottamiseen, ja jos puhutaan jostain 250 kw ulostulotehosta, ja koneen hyötusuhde on esim. 30%, niin "energiaa" pitää työntää koneeseen 250 kw/0,3= 833 kw.... Ja jos hyötysuhdetta saadaan nostettua vaikkapa 35%:iin, niin (250kw/0,35=) 714 kw! Siis prosentit täysia arvauksia!
Ja tuo "hukattu" 119 kw poistuu koneesta etupäässä lämpönä, siis lämpökuormitus kasvaa kerrostalon lämmöntarpeen verran.... ja samassa mekaaniset rasituksetkin kasvaa huomattavasti....
Ja lämpöähän noissa virivehkeissä on aina liikaa tai ainakin väärässä paikassa. Nuo lämpöeristenauhat ovat muuten asiallisia, mutta nekin pitäisi saada asennettua symmetrisesti/tasaisesti.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 22.04.2014, 19:52
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

ja ennenkuin keskustelu siirtyy tarkkaan ja "täydelliseen" ruiskutukseen ja sen hetkeen, sanottakoon että tuo tehotavoite tavoitettaneen kuitenkin melko helpolla, syöttö + paine sen tekee ja tuohon n, 250 hp tehoon ei ihmeitä tarvi

ruiskutusmäärät vaan kohilleen ilman kanssa niin jo muuttuu luonne, ja hetken päästä huomaat kampuran osuvan katuun

... ja sitten se mopon takapyörä jo vipattaa
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 22.04.2014, 20:23
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
ja ennenkuin keskustelu siirtyy tarkkaan ja "täydelliseen" ruiskutukseen ja sen hetkeen, sanottakoon että tuo tehotavoite tavoitettaneen kuitenkin melko helpolla, syöttö + paine sen tekee ja tuohon n, 250 hp tehoon ei ihmeitä tarvi

ruiskutusmäärät vaan kohilleen ilman kanssa niin jo muuttuu luonne, ja hetken päästä huomaat kampuran osuvan katuun

... ja sitten se mopon takapyörä jo vipattaa
Kyl se mopo on ollu metsähallituksen puolella rasvausasennossa molemmat pyörät vipattaen jo pitkään...
Taloudellinen tilanne vaan pitäny huolen siitä että on naamiointi onnistunut edes jotenkin...

ja aiheeseen sen verran että toi brygin nakkaama virtauskuva valotti melko paljon asioita mihin kiinnittää huomiota, eipä olis mieleen tullu tommosta ohjuria edes ajatella tuonne sisään.. katsoo jos viikonloppuna kerkeis aloittaa mittailun ja heftailun..
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!

Viimeksi muokannut Hautalintu : 22.04.2014 20:32
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Alustan suunnittelu-ohjelmia DarkestMessiah Tekniikka & Jutustelu 1 09.02.2011 19:12
Sähkökaavioiden suunnittelu / testaus ohjelma? LaaLaa Tekniikka & Jutustelu 10 06.05.2010 17:31
pakosarjan osat Nutti Tekniikka & Jutustelu 2 11.02.2008 22:15
Pakosarjan tekijöitä??? LateX4 Tekniikka & Jutustelu 14 06.01.2007 05:10
Rangen pakosarjan pultit Sakke Tekniikka & Jutustelu 3 09.10.2004 17:04


Sivu luotu: 09:51 (GMT +2).