Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.02.2014, 21:25
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Suuttimien paluuputki tukossa? Onko tuo muuten minimecillä?

Se tekee uskomattomoman vaikeita oireita. Saattaa käydä tyhjäkäyntiä ok, mutta sitten vedossa teho tippuu. Saa liikaa ainetta pyttyyn, kun ei ylimääräinen polttoaine pääse pois.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.02.2014, 21:27
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Ja jos minimecillä, niin onko sillä oma öljytila, vai onko mukana moottorin öljyissä? Molempia tyylejä on valmeteissa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.02.2014, 21:39
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Ja jos minimecillä, niin onko sillä oma öljytila, vai onko mukana moottorin öljyissä? Molempia tyylejä on valmeteissa.
Mikä on minimec? Tää on voortin kone, onks siin samanlaiset systeemit ku valmeteissa?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.02.2014, 21:47
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus



Simms/CAV/Lucas Minimec pumppu, siinä on siirtopumppu kylessä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.02.2014, 21:50
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

On siin tuollane pumppu ku sisua45 kuvassa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.02.2014, 21:54
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Jos minimecissä on oma öljytilansa (pitää vaihtaa pumppuun öljyt, noin 2-3 dl), niin silloin vuotava siirtopumppu ei kuse polttoainetta moottoriin.

Jos taas se on mukana moottorin öljynkierrossa, niin polttoaine kulkeutuu tietysti myös moottoriin.

Valmeteissa on tosiaan molempia systeemejä käytetty minimecin kanssa. Valmetin pumppu on vaan toisella puolella moottoria, kuin foorteissa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.02.2014, 22:51
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Onko tuossa kuivat vai märät putket?
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.02.2014, 10:06
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Suuttimien paluuputki tukossa? Onko tuo muuten minimecillä?

Se tekee uskomattomoman vaikeita oireita. Saattaa käydä tyhjäkäyntiä ok, mutta sitten vedossa teho tippuu. Saa liikaa ainetta pyttyyn, kun ei ylimääräinen polttoaine pääse pois.
Joo, liika aine haittaa joskus tosiaan erikoiseti.

Olin viime talvena lumitöissä ja kone alkoi käyttäytyä oudosti, välillä puutui ihan kokonaan ja välillä pelasi hyvin. Sitten huomasin sattumalta tuulen sattuessa sopivasta suunnasta, että putken päästä tulee kunnon kumisaappaan vartta aina, jos on hetkenkin ajanut pienemmillä kieroksilla. Se siis puutui, kun sai liikaa ainetta, mutta kun ajoi reilulla kaasulla, niin toimi hyvin.

Tutkin sitä sitten tarkemmin siinä aurattavalla parkkiksella, niin löpöä tiputtaa tyhjäkäynnillä sakkakupin lasin tiivisteestä ihan solkenaan. Luulin siinä, että tiiviste on poikki ja lähdin ajamaan sitä takaisin tallille, ettei jää tien päälle sillä. Tallilla hölläsin sakkakupin kiinnitystä, niin ruuttasi löpöä kaaressa sieltä välistä. Miten voi olla paine siinä, kun tankki on sakkakupin alapuolella...

...tankin korvausilmareikä oli tukossa. Kun kone lämpeni, tankki lämpeni ja teki ylipaineen koko PA-järjestelmään. Oireet väheni, kun ajoi reilulla syötöllä, koska suutinten läpi meni enemmän ainetta. Otin täyttöputkessa olevan varatankin sokean tulpan pois ja laitoin siihen korvausilmaputken.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.02.2014, 20:37
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Olisko kuvista apua diagnoosiin. Alan vahvasti kallistua sille kannalle, että jostain syystä (luultavasti pumpusta johtuen) sylintereihin on päässyt liikaa polttoainetta. Pa on sitten huuhdellut sylinterien seinämät ja männät alkaneet leikata kiinni tuolta painepuolen reunalta. Meneeköhän ihan metsään?

Voisko pumpun ajoitus vaikuttaa asiaan? Laitoin vaan rattaiden merkit kohdakkain, kuten oli ollut ennen remonttiakin. En kuitenkaan ymmärtänyt tarkastaa varsinaista pumpun ajoitusta. Kone kuitenkin kävi nätisti. Nyt jälkeenpäin kun muistelee, niin ihmettelin kerran remontin jälkeen kauhasta puun oksia sahaillessani hajua tyhjäkäynnillä. Varsinaisesti kone ei kitenkaan savuttanut.

Hehkun hankin varmuuden vuoksi uuden. Syöttöpumppu on dieselpajalla huollossa. Siirtopumppu tarvii varmaan kanssa uusia varmuuden vuoksi. Uudet männät ja renkaat sekä sylintereille kevyt hoonaus. Tuleeko mitään muuta mieleen mitä kannattaisi uusia, ettei tarvitse purkaa moottoria kolmatta kertaa?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	P1090138.JPG‎
Views:	983
Size:	212,1 Kt
ID:	46384   Click image for larger version

Name:	P1090144.JPG‎
Views:	1199
Size:	203,5 Kt
ID:	46385   Click image for larger version

Name:	P1090155.JPG‎
Views:	921
Size:	141,8 Kt
ID:	46386   Click image for larger version

Name:	P1090158.JPG‎
Views:	883
Size:	110,0 Kt
ID:	46387  
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.02.2014, 22:14
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Raju on mäntävaurio, kun on ylimmäisen männänrenkaan valurautaisen vahvikkeenkin syönyt.

Oliko noi männänrenkaat tuolla tavalla, vai ootko käännellyt niitä? On vaan kaikki katkosraot samalla kohdalla.

PS: Testaa sitten se uusikin hehkutulppa. Mikä tahansa uusikin osa voi olla viallinen. Jos sulle sattuu se huono osa, niin se on toki todella huonoa säkää. Kun osia kuluttaa vuodessa 50000 moottoriin, niin viallisia löytyy viikoittain...

Viimeksi muokannut sisua45 : 21.02.2014 22:17
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.02.2014, 22:19
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Raju on mäntävaurio, kun on ylimmäisen männänrenkaan valurautaisen vahvikkeenkin syönyt.

Oliko noi männänrenkaat tuolla tavalla, vai ootko käännellyt niitä? On vaan kaikki katkosraot samalla kohdalla.

PS: Testaa sitten se uusikin hehkutulppa. Mikä tahansa uusikin osa voi olla viallinen. Jos sulle sattuu se huono osa, niin se on toki todella huonoa säkää. Kun osia kuluttaa vuodessa 50000 moottoriin, niin viallisia löytyy viikoittain...

On tuota mäntää pyöritellyt jo useampi ukko, joten renkaat on siirtynyt jo moneen kertaan.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.02.2014, 22:24
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

mitenkä se suutin noissa suihkuttaa, missä asennossa ja mihin ...


kuumahan sillä takimmaisella männällä lienee kuitenkin ollu, mut miks vaurio on siellä imusarjan puolella ?? onks nelosella imusarja lyhimmillään vai pisimmillään ?? ja missä kohtaa se liekkihehku on - lähimpänä nelosta ko ??

onks pakosarja kuinka märkä sisältä ??
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 21.02.2014 22:42
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.02.2014, 23:13
Jjurva Jjurva ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.11.07
Sijainti: Oulu
Viestit: 383
Perusasetus

Ei oo tullu diesel vehkeitten kans kovinkaan palijoo pelattua niin ihimetyttää että männän laki nuin puhas ja renkaat/sylinteri ruosteesa? Vai onko koneen aukasusta jo aikaakin ja saanu kosteutta? Tuli vaan mieleen että onko jostaki voinu päästä vuotaa nesteet konneesee?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.02.2014, 23:30
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.445
Perusasetus

onks pakoputkessa sade hattua tai kannessa halkeemaa mistä saa vettä koneeseen välillä ja tekee vesipuristuksen joka tuhoaa renkaiden välisen kannaksen.

jos ois voitelu ongelma. männän helmat ja laki ois varmaan täynnä hankaumia
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 22.02.2014, 12:03
mp mp ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.11.04
Sijainti: Rimito
Viestit: 180
Perusasetus

Miten noi putket ja männät on noin ruosteessa,ulkona rempassa? Asiaan,männässä ei näy ollenkaan selvää sumutus kohtaa ja mun villi veikkaus yhden männän perusteella on että sulla on suuttimissa väärän kärjet ja suihku tulee männän ja putken väliin,eikä männän palokuoppaan.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 22.02.2014, 19:00
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.117
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Olisko kuvista apua diagnoosiin. Alan vahvasti kallistua sille kannalle, että jostain syystä (luultavasti pumpusta johtuen) sylintereihin on päässyt liikaa polttoainetta. Pa on sitten huuhdellut sylinterien seinämät ja männät alkaneet leikata kiinni tuolta painepuolen reunalta. Meneeköhän ihan metsään?
Jotenkin vaikee kuvitella et suuttimien kautta olis kulkeutunu moottoriin liikaa polttoainetta,koska se dieselissä johtaa auttamatta kierrosten kasvuun ja savun tummumiseen. Ennemmin uusilla kärjillä ja vanhalla syöttöpumpulla käy päin vastoin,eli syöttömäärät on alkuperäisiä pienemmät.
Eikä syöttöpumppu pysty oikein mistään muualta tuuppaamaan polttoainetta palotilaan ku suuttimien kautta. Ainoastaan jos suuttimet vuotais ihan tiputtamalla vois löpöä kertyä sylinteriin sellaisia määriä että alkais huuhtelemaan sylinterin seinämiä ja lisäämään öljyä,mut tuon pitäis jo näkyä ja kuulua käynnissä ja käynnistyvyydessä.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 23.02.2014, 05:41
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Mittaile huviksesi männänrenkaiden välys uraansa. Tämä tapaus taitaa kuitenkin olla ns. henkimaailman hommia...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 23.02.2014, 09:38
luppakorva:n Avatar
luppakorva luppakorva ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 11.10.05
Sijainti: Janakkala, Jokimaa
Viestit: 912
Perusasetus

Onko männänrenkaan päittäisvälystä mittailtu. Minustakin jälki olisi toisenlaista, jos mäntä olisi liian pienillä välyksillä.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 23.02.2014, 19:52
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

On aika vaakasuorassa nuo hoonausjäljet, jos muukin koneistus on tuota laatua, niin kannattaa todella tarkistaa kaikki mahdollinen.
siis ota yksi männänrengas, mahollisimman hyvä, ja mittaa kaikkien sylintereiden halkaisijat useammasta kohtaa (siis männänrengas suoraan sylinteriin, ja rakotulkillä päittäisvälys) ja vertaa valmistajan ohjearvoon
Samalla vois mitata sylinterin soikeuden: hio poranterä pyöreäpäiseksi molemmista päistä, ja justiinsa sen mittaiseksi, että juuri ja juuri sopii kääntymään sylinterissä, ja muista että poranterä lämpiää ja kasvaa pituutta hiottaessa (muutaman kerran tullut itsellä hiottua liian lyhyeksi)
siis pitäisi sopia kääntymään jokakohdassa sylinteriä.

Jos olisi sisäpuolinen mittakello, niin sillä onnistuu helpommin, mutta aika harvalla harrastajalla taitaa olla...

Ja tuo männänrenkaan uran vaurio voisi johtua myös nesteiskusta, tarkista kiertokannen suoruus, ja että kampiakselin pukit on oikeassa momentissa.
(siis jos tulee nesteisku, niin runkolaakeripukin pultit voi jopa venähtää)

Onhan männänrenkaat oikein päin, ja oikeassa järjestyksessä?

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 23.02.2014 19:54
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Traktorin perälevy halts| O/M/V Muut 5 24.11.2011 19:22
Ostetaan traktorin ketjut sohc O/M/V Renkaat ja vanteet 0 14.09.2011 19:58
Myyty Traktorin takakuuppa Limite O/M/V Muut 6 13.05.2011 22:15
Myyty Traktorin levikepyörät. 454SS O/M/V Muut 3 14.02.2011 08:58
Myyty Traktorin perälevy. 454SS O/M/V Muut 3 13.09.2010 11:10


Sivu luotu: 12:24 (GMT +2).