![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Se on sarjamagnetoitu tasasähkökone, siis sama sähkö kulkee sekä staattorin- että roottorin (kentän ja ankkurin) läpi: tästä seuraa semmoinen ominaisuus, että mitä enemmän kuormitusta, sitä suurempi teho. Toyotan manuskan (englanninkielinen, mutta aika hyvin pitää kutinsa näihin suomi-malleihinkin) mukaan irtonainen 1hd-t/1hz/1pzj starttimoottori ottaa ilman kuormaa max. 180 A /11 V 12 Volttisena, ja max. 90 A /23 V 24 volttisena. Siis tuo 2 KW on irtonaisen starttimoottorin ottoteho, joka muuttuu käytännössä kaikki lämmöksi.... En millään muotoa suosittele käyttämään starttia ilman kuormaa, sillä tuo starttimoottori kiertää aivan tajuttomasti, siis laakerit (varsinkin vanhemmissa suoravetoisissa) ei oikein tykkää... toki tuo lämpöteho muuttuu kuormituksen mukaan; siis jos tämän mukaan tulee 2 kw lämpötehoa nolla akseliteholla, niin tilanne max kuormituksella aikalailla eri... Ja sitten se "normaali" kuormitusmittaus: Tuo mittaustulos riippuu nimenomaan siitä moottorin vastuksesta, JOS samalla ei mitata jännitettä, vaan kerrotaan virta aina 24V:lla-> Siis perustilanne se, että "standardimoottorissa" hyvät akut: Jos akkujen kunto huonompi, niin virta tod. näk. suurempi, -> siis startin teho suurempi. ![]() Ja sama tilanne, jos kaapelit ovat ohuet. Siinä olet oikeassa, että tuo "leimattu" teho ei ole ollenkaan sama-asia kuin esim. bensa/dsl moottorissa: Kuten sanoit, niin JOS jännite pysyy liittimissä 24 Voltissa, niin sähköteho voi olla kirjaimellisesti "moninkertainen", mutta vain rajallisen ajan.... -> esim. 3 kw voimavirta (3v-400V) moottorista voi hetkellisesti ottaa huoletta tuplatehot, kunhan seuraavaan kuormituspiikkiin moottori kerkeää tasata lämmöt/jäähtyä.... Mutta vielä kerran: En ollenkaan kyseenalaista sitä, ettei HDJ-80 tule toimeen vaikka puolta pienemmällä startilla, jos ei tarvitse lähteä käyntiin lämmittämättä tulipalopakkasesta vuorokauden seisonnan jälkeen... Oli tarkoitus soitella tuonne kauppaan, voisi olla tulevaisuudessa käyttöä tuommoiselle 12v startille, ja vain "kesä"kelillä, mutta näköjään unohtui... p.s Arvatkaapa millä jännitteellä normaali henkilöauton 12v akusta saadaan suurin HETKELLINEN teho ulos? (noin suurinpiirtein)?
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Loppu tulema
Kaveri toi HDJ:ksi olettamansa, joka olikin HZJ, testiin.
Startti otti lämpöisenä 250A, joten sen teho on 6KW. En ole tässä tutkimuksessa kiinnittänyt huomiota napajännitteeseen, jos jännite laskee, niin tehokin laskee! Jos akut on huonot, tapahtuu romahdus ja teho putoaa nollaan. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kovia tehoja olette mittailleet. Mutta oletteko huomioineet sen miten akun napajännite laskee startatessa.
Napajännite on tuollaisilla virroilla kuormitettaessa luokkaa 8-10V Esim yllä oleva mittaus. 24V x mitattu 250A =6kW Napajännitteen tipahtamisen huomioiden esim 18V x 250A =4.5kW joka alkaa kuullostaa uskottavammalta. Viimeksi muokannut Mika_T : 27.01.2014 12:26 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Kerran vielä lajitoverit.
Kuten tuossa ylempänä jo totesin, koitin olla välittämättä jännite alenemasta.
Nyt sekin on mitattu, tosin nyt kun on pakkasta, ottaa HDJ aina hehkut mukaan. Napajännite oli aluksi 13v, starttauksen jälkeen 10,5v, joten tehoksi tulee 6,3KW. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kuinkas hodarin pumppu lähtee irti? Onks se vaan kartiolla hammaspyörässä? Tuntus olevan kiinni.
__________________
Ihminen voi lähteä Koskista, mutta Koski ei lähde ihmisestä |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Meinasitko käyttää pumppua säädätyksellä? |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Ihminen voi lähteä Koskista, mutta Koski ei lähde ihmisestä |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Oisko porukalla kuvia, kuinka ootte cooleria istutelleet hodarin keulaan? Lähinnä, että mistä olette putkia vedelly? : )
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Onko porukka löytäny ARP:n pultteja tuon 1HD-T moottorin alakertaan. Eritoten runkolaakeripukkien pultit olis hakusessa. Kuulemma on joskus hajoillu ja nyt kun ois alakerta auki niin menis siinä samoilla tulilla. Toyotan omat pultit n. 200€
![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() Siis onko noita runkolaakerien pultteja pettänyt/venähtänyt?Lainaus:
"Muutaman" vanhan pultin olen mitanut (yhtään uutta en ole laittanut ![]() En yhtään epäile noita ARB; pultteja, niitäkin on tullut laitettua (eurooppalaiseen autoon), varmasti hyviä; mutta onko/ja kuinka paljon parempia kuin nuo toyotan orkkikset? nimittäin varsinkin kampiakselin- pulttien "mutteri" on lohko, joka on puolet tuosta liitoksesta.... Siis nyt tarkoitan normaalia, taikka "katuviritettyä" konetta, siis reilusti alle 100 hv/L. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Aaivan... pultit ei ole pettäny tai tietääkseni venyny kun vaihdan ne runkolaakerit samaan aikaan kiertokangen laakereiden kanssa. Kuulin vain viisaammilta että olis aiheellista kasata uusilla pulteilla. Pitänee alkaa päästämään se "peti" siitä kampuran alta niin saa mittailla ne pultit että onko niissä tapahtunu venymistä. Samallahan tuota vois tietustella kiristysmomentteja näille pulteille. Ja käsittääkseni tuo ARP valmistaa pultteja kiihdytysautoihin ja muihin virivehkeisiin että laadun luulis olevan parempi ku toyotan omat. Ja hintakin varmaan alle parin sadan.
Viimeksi muokannut BoRo : 14.02.2014 09:28 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
ARP-pulttejakin on montaa eri laatua. Ylipäänsä kun puhutaan amerikkalaisista virituotteista niin 99% on pelkkää markkinointihypetystä. Laittaisin ite Toyotan alkuperäiset, jos vaihto on tarpeellinen.
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
onko kellään kunnon kuvia tosta 4wd:n eliminointisarjasta! saako pelkän laatikon osia ja käykö siihen hiluksin napalukot
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
onko kellään kuvaa hdj 80 syöttöpumpusta autossa kiinni et näkis sen (kylmä käynti "moottorin" vivuston?
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Tommonen löyty. Jos siit mitään apua.
Ja tollanenkin. Viimeksi muokannut Mikko_L : 06.03.2014 08:45 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 10 (0 jäsentä and 10 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4Runnerin omistajat tänne | Daddy's Toy | Chit-Chat | 34 | 12.10.2022 09:51 |
Suzukin omistajat tänne | Suzukisj410K | Chit-Chat | 260 | 17.06.2015 12:01 |
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! | baxxter | Chit-Chat | 16 | 24.05.2013 20:27 |
Jeepin Omistajat Tänne | KössiKenguru | Chit-Chat | 114 | 03.10.2012 19:02 |
BULLTERRIERIN omistajat tänne! | Urbancityboy | Chit-Chat | 14 | 20.09.2009 18:30 |