Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.01.2014, 22:44
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TOHJ61 Näytä viesti
Starttien nimellistehot maahantuojan mukaan on diiseli 4,5 KW ja pensa 1,0 KW.
Tämä tarkoitta sitä, että molemmissa on täysin sama startti !?
Kun jännite puoliutuu, niin teho putoaa neljänteenosaan.
Koitin tätä marmoritiskillä todistella, ei saanut ymmärrystä.
Kun starttimoottori käy, se on lähes oikosulussa.
Joten sen tehoa rajoitta vain, akkujen koko/kunto, johtimien poikkipinta, liitosten ylimenovastus.
Olen mittaillut omastani virtoja, jotka vaihteli välillä 500 - 600A.
Joten todellinen teho on 6 - 7 KW, ei ihme että pyörittää nykyisin jopa paremmin, kuin ennen?
Tuosta startin toimintaperiaatteesta: (vastaus myös tuohon seuraavaan viestiisi)
Se on sarjamagnetoitu tasasähkökone, siis sama sähkö kulkee sekä staattorin- että roottorin (kentän ja ankkurin) läpi: tästä seuraa semmoinen ominaisuus, että mitä enemmän kuormitusta, sitä suurempi teho.
Toyotan manuskan (englanninkielinen, mutta aika hyvin pitää kutinsa näihin suomi-malleihinkin) mukaan irtonainen 1hd-t/1hz/1pzj starttimoottori ottaa ilman kuormaa max. 180 A /11 V 12 Volttisena, ja max. 90 A /23 V 24 volttisena.
Siis tuo 2 KW on irtonaisen starttimoottorin ottoteho, joka muuttuu käytännössä kaikki lämmöksi.... En millään muotoa suosittele käyttämään starttia ilman kuormaa, sillä tuo starttimoottori kiertää aivan tajuttomasti, siis laakerit (varsinkin vanhemmissa suoravetoisissa) ei oikein tykkää... toki tuo lämpöteho muuttuu kuormituksen mukaan; siis jos tämän mukaan tulee 2 kw lämpötehoa nolla akseliteholla, niin tilanne max kuormituksella aikalailla eri...
Ja sitten se "normaali" kuormitusmittaus: Tuo mittaustulos riippuu nimenomaan siitä moottorin vastuksesta, JOS samalla ei mitata jännitettä, vaan kerrotaan virta aina 24V:lla->
Siis perustilanne se, että "standardimoottorissa" hyvät akut:
Jos akkujen kunto huonompi, niin virta tod. näk. suurempi, -> siis startin teho suurempi.
Ja sama tilanne, jos kaapelit ovat ohuet.

Siinä olet oikeassa, että tuo "leimattu" teho ei ole ollenkaan sama-asia kuin esim. bensa/dsl moottorissa: Kuten sanoit, niin JOS jännite pysyy liittimissä 24 Voltissa, niin sähköteho voi olla kirjaimellisesti "moninkertainen", mutta vain rajallisen ajan....
-> esim. 3 kw voimavirta (3v-400V) moottorista voi hetkellisesti ottaa huoletta tuplatehot, kunhan seuraavaan kuormituspiikkiin moottori kerkeää tasata lämmöt/jäähtyä....

Mutta vielä kerran: En ollenkaan kyseenalaista sitä, ettei HDJ-80 tule toimeen vaikka puolta pienemmällä startilla, jos ei tarvitse lähteä käyntiin lämmittämättä tulipalopakkasesta vuorokauden seisonnan jälkeen...

Oli tarkoitus soitella tuonne kauppaan, voisi olla tulevaisuudessa käyttöä tuommoiselle 12v startille, ja vain "kesä"kelillä, mutta näköjään unohtui...

p.s Arvatkaapa millä jännitteellä normaali henkilöauton 12v akusta saadaan suurin HETKELLINEN teho ulos? (noin suurinpiirtein)?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.01.2014, 18:39
TOHJ61 TOHJ61 ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 30.03.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.031
Perusasetus

Loppu tulema


Kaveri toi HDJ:ksi olettamansa, joka olikin HZJ, testiin.
Startti otti lämpöisenä 250A, joten sen teho on 6KW.
En ole tässä tutkimuksessa kiinnittänyt huomiota napajännitteeseen, jos jännite laskee, niin tehokin laskee!
Jos akut on huonot, tapahtuu romahdus ja teho putoaa nollaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.01.2014, 12:23
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.777
Perusasetus

Kovia tehoja olette mittailleet. Mutta oletteko huomioineet sen miten akun napajännite laskee startatessa.
Napajännite on tuollaisilla virroilla kuormitettaessa luokkaa 8-10V

Esim yllä oleva mittaus. 24V x mitattu 250A =6kW
Napajännitteen tipahtamisen huomioiden esim 18V x 250A =4.5kW joka alkaa kuullostaa uskottavammalta.

Viimeksi muokannut Mika_T : 27.01.2014 12:26
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.01.2014, 12:21
TOHJ61 TOHJ61 ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 30.03.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.031
Perusasetus

Kerran vielä lajitoverit.


Kuten tuossa ylempänä jo totesin, koitin olla välittämättä jännite alenemasta.
Nyt sekin on mitattu, tosin nyt kun on pakkasta, ottaa HDJ aina hehkut mukaan.
Napajännite oli aluksi 13v, starttauksen jälkeen 10,5v, joten tehoksi tulee 6,3KW.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.01.2014, 18:33
Jarva Jarva ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 17.05.11
Sijainti: Valkeakoski
Viestit: 204
Perusasetus

Kuinkas hodarin pumppu lähtee irti? Onks se vaan kartiolla hammaspyörässä? Tuntus olevan kiinni.
__________________
Ihminen voi lähteä Koskista, mutta Koski ei lähde ihmisestä
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.01.2014, 22:53
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jarva Näytä viesti
Kuinkas hodarin pumppu lähtee irti? Onks se vaan kartiolla hammaspyörässä? Tuntus olevan kiinni.
Muistaakseni juurikin kartio kiilalla, se KUPU mutterin kansi oli yllättävän pehmyt... mulla meinas tulla reikä siihen. En tosin muista varmaksi, että olisiko aiheuttanut ongelmia.
Meinasitko käyttää pumppua säädätyksellä?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.01.2014, 22:57
Jarva Jarva ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 17.05.11
Sijainti: Valkeakoski
Viestit: 204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jarva Näytä viesti
Kuinkas hodarin pumppu lähtee irti? Onks se vaan kartiolla hammaspyörässä? Tuntus olevan kiinni.
Nojuu kyllä se kartiolla oli ja lujaa kiinni. Valmistimme toyota erikoistyökalun, jolla homma hoitui
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20140128_194005.jpg‎
Views:	384
Size:	79,1 Kt
ID:	45555  
__________________
Ihminen voi lähteä Koskista, mutta Koski ei lähde ihmisestä
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.01.2014, 22:13
Masaman:n Avatar
Masaman Masaman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.03.12
Sijainti: Valkeakoski
Viestit: 109
Perusasetus

Oisko porukalla kuvia, kuinka ootte cooleria istutelleet hodarin keulaan? Lähinnä, että mistä olette putkia vedelly? : )
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.02.2014, 11:17
BoRo BoRo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.11.07
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 54
Perusasetus

Onko porukka löytäny ARP:n pultteja tuon 1HD-T moottorin alakertaan. Eritoten runkolaakeripukkien pultit olis hakusessa. Kuulemma on joskus hajoillu ja nyt kun ois alakerta auki niin menis siinä samoilla tulilla. Toyotan omat pultit n. 200€
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.02.2014, 20:44
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis onko noita runkolaakerien pultteja pettänyt/venähtänyt?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BoRo Näytä viesti
Onko porukka löytäny ARP:n pultteja tuon 1HD-T moottorin alakertaan. Eritoten runkolaakeripukkien pultit olis hakusessa. Kuulemma on joskus hajoillu ja nyt kun ois alakerta auki niin menis siinä samoilla tulilla. Toyotan omat pultit n. 200€
Siis nuo 1hd-t:n pultit uusitaan JOS ne ei mene tönärillä suoritetusta mittauksesta läpi.
"Muutaman" vanhan pultin olen mitanut (yhtään uutta en ole laittanut) ja käypäseksi todennut.
En yhtään epäile noita ARB; pultteja, niitäkin on tullut laitettua (eurooppalaiseen autoon), varmasti hyviä; mutta onko/ja kuinka paljon parempia kuin nuo toyotan orkkikset? nimittäin varsinkin kampiakselin- pulttien "mutteri" on lohko, joka on puolet tuosta liitoksesta....
Siis nyt tarkoitan normaalia, taikka "katuviritettyä" konetta, siis reilusti alle 100 hv/L.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.02.2014, 09:43
BoRo BoRo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.11.07
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 54
Perusasetus

Aaivan... pultit ei ole pettäny tai tietääkseni venyny kun vaihdan ne runkolaakerit samaan aikaan kiertokangen laakereiden kanssa. Kuulin vain viisaammilta että olis aiheellista kasata uusilla pulteilla. Pitänee alkaa päästämään se "peti" siitä kampuran alta niin saa mittailla ne pultit että onko niissä tapahtunu venymistä. Samallahan tuota vois tietustella kiristysmomentteja näille pulteille. Ja käsittääkseni tuo ARP valmistaa pultteja kiihdytysautoihin ja muihin virivehkeisiin että laadun luulis olevan parempi ku toyotan omat. Ja hintakin varmaan alle parin sadan.

Viimeksi muokannut BoRo : 14.02.2014 09:28
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.02.2014, 13:51
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

ARP-pulttejakin on montaa eri laatua. Ylipäänsä kun puhutaan amerikkalaisista virituotteista niin 99% on pelkkää markkinointihypetystä. Laittaisin ite Toyotan alkuperäiset, jos vaihto on tarpeellinen.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 22.02.2014, 17:40
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

onko kellään kunnon kuvia tosta 4wd:n eliminointisarjasta! saako pelkän laatikon osia ja käykö siihen hiluksin napalukot
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 05.03.2014, 13:57
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

onko kellään kuvaa hdj 80 syöttöpumpusta autossa kiinni et näkis sen (kylmä käynti "moottorin" vivuston?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 06.03.2014, 08:40
Mikko_L:n Avatar
Mikko_L Mikko_L ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.04.11
Sijainti: Karkkila
Viestit: 391
Perusasetus

Tommonen löyty. Jos siit mitään apua.



Ja tollanenkin.


Viimeksi muokannut Mikko_L : 06.03.2014 08:45
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 10 (0 jäsentä and 10 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 03:03 (GMT +2).