![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|||
|
|||
![]() Varmaan ollu juttua aikasemminki mutta mihin nuo optimat on niin hyvät että niistä kannattaa tuommosta hintaa maksaa? Töisä laitetaan vartan akkuja vehkeisiin enkä aina oo oikeen vakkuutunu niistä. EXIDE akkujen kans ei vielä koskaan oo ollu ongelmaa. Suosittelen.
|
|
||||
|
||||
![]()
No minulla ainakin omaan kokemukseen Optimasta. Kaksi keltaista ostin vuonna 2004 tai -05 ja ovat siitä lähtien olleet käytössä ties kuinka monissa autoissa, pitkissäkin vinssauksissa, huonolla hoidolla ja parhaimmillaan vuoden päivät lataamatta ja käyttämättä, myös pakkasessa. Toinen niistä edelleen oikein hyvässä iskussa, toinenkin ihan hyvässä käyttökunnossa. Maksoivat muuten silloinkin 350 euroa/2kpl.
|
||||
|
||||
![]()
Mulla oli keltainen optima autossa kun se tuli mulle 2008, en tiedä oliko kuinka kauan ollut jo silloin käytössä. Auto purkaa akkuja jos kengän unohtaa kiinni, tyhentynyt täysin tyhjäksi useita kertoja ja paljon on vinssailtukin. Vieläkin pelaa hienosti. Olis helppo valinta jos tarvis uuden akun joskus, niin hienosti tuo on pelannut.
|
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Tuon tilalle tuli silloin Exiden hyytelöakku, ei se huono ollut mutta ei jäänyt vaikutelmaa ihan yhtä pitkäikäisestä ja rankaisua kestävästä akusta. Exide leipoi lopulta viime talvena -20 asteessa kun ei vaan enää suostunut auto starttaamaan, vaikka oli edellisenä päivänä ajettu pitkät pätkät.
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
||||
|
||||
![]()
Unohtui myös mun sanoa, että noi mun akut on USEITA kertoja menneet niin tyhjiksi, ettei avaimesta tapahdu yhtikäs mitään. Aina ne siitä vaan elpyvät.
|
||||
|
||||
![]()
Ei kannata kahtakertaa miettiäkään jos hyvä akku pitää ostaa, ni kyllä se on optima.
Olen noita optimoita laitellut eri vehkeisiin, eikä koskaan ongelmia ollu, vanhimmat optimat mitä mulla on käytössä, on vuodelta -06 ja edelleen pelittää. Esim .Diesel trukissa mulla on tällä hetkellä optima mikä on 2006 vuodelta ja palveli alkuunsa parissakin kilpurissa suunnistus käytössä= vinssattu aivan perkeleesti ja monta kertaa jääny virrat päälle niin että on ollu täysin hengetön ja aina vaan tuntuu paukkua olevan kun lataa täyteen, eli ainakaan henk. koht en muun merkkisiin rahojani laita ![]()
|
|||
|
|||
![]()
Eli se on vaan yksinkertasesti hyvä. No miten niisä riittää virta kun aika pienet nuo ilimotetut amppeerimäärät? Kun välillä kuormitus voi olla monen tunnin ajan vähän kovempi mitä lattaus, venneesä siis.
Tuommosiaha pittää venneeseenki harkita jos nykyset exidet joskus vässyy. Ovat aina paikallaa eikä tuu talavella ladattua vaikka kylymäsä ovat. Eppäilen kyllä ettei niitäkään nyt vielä 10v tarvii olla vaihtamasa. Casesa sais kyllä olla hyvä starttiakku ja ei haittas vaikka ois normi työkone akkua pienempi. Punakantinenko oli starttiakuksi vai miten? Eikö muuten exidellä oo vastaavia akkuja ku optima? Niistä kokemuksia? |
|
||||
|
||||
![]()
Eräs kaivoislaitteita valmistava yritys asentaa valtaosaan laitteista normaalit exiden työkoneakut, mutta jossain laitteisssa on tilanpuutetta joten niihin ovat suunnitelleet käytettäväksi fyysisiltä mitoiltaan pienempiä akkuja. Alkuun laittoivat Exiden Deep cycle- akut, mutta ne korvattiin aika alkuvaiheessa optimoilla. Jokainen voi itse päätellä ja arvailla minkä takia, ei ainakaan hinnan sillä optimat on kalliimpia...
|
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.flinkenberg.fi/batteries/.../8s_optima.pdf Veneisiin paras on toi sinikantinen.
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tähän on helppo vastata. Olen vuosien saatossa ostanu seuraavat optimat: -06 2x punainen Hiluxiin -06 2x punainen Emännän pajeroon -06 2x punainen veneen starttiakuiksi -07 1x punainen faijan autoon -08 2x sininen LJ:hin -08 2x sininen MOGGI:n suzumoggiin Nää kaikki on edelleen käytössä ja toimii moitteetta. Exide:istä sen verran että viime keväänä uusittiin kaivuriin ja traktoriin akut, laitettiin exidet kun sai tingittyä kolme akkua "sopivaan" könttähintaan. Toinen kaivurin isoista akuista hajos melkeen heti, takuuseen tuli uusi. Joulukuussa traktorin exide hajos, napajännite tippu 10,5 volttiiin eli yks kenno paskana. Ostettiin 75ah optima siihen tilalle, pyörittää muuten iloisesti näilläkin pakkasilla. Exide odottaa tallinurkalla että kävis takuuseen parkumassa uuden tilalle. EDIT: Noi mainitut Exidet oli ihan tavallisia työkonekäyttöön tarkoitettuja lyijyakkuja Viimeksi muokannut H&K : 24.01.2014 13:07 Perustelu: Lisäys |
|
||||
|
||||
![]()
Päivitystä näistä optimoista. Suzumoggin akut on nykyään MOGGI:n Jimnyssä ja toimii loistavasti. Ex- emännän pajerossa punaiset vielä lostavassa kunnossa. Traktorin sininen loistava. Muut onkin sitten jo rikottu sillä että on annettu olla liian pitkäät kytkettyinä ilman käyttöä jolloin pääseet aivan tyhjiksi. Viimeisenä meni LJ:n siniset joita olen yritelly elvyttää ctekin älylaturilla huonoin tuloksin.
Eli ei nämäkään sitten ikuisia ole jos ei ymmärrä pitää huolta akuista. Lainaus:
|
|
||||
|
||||
![]()
Mulla 2005 ostettu punanen Optima on alkanut osoittaa hyytymisen merkkejä, ei varastoi energiaa kuten uutena. Aika hyvin akulta, kesti 10 vuotta huonoa ylläpitoa ja ajoittain kovaa käyttöä.
|
||||
|
||||
![]()
Minkä kokoisella Ctekillä? Joskus jotain tyhjää akkua (ei tosin ollu Optima) yritin latailla päivän pikku 3.6A Ctekillä, ei vaan saanu ottamaan virtaa. Isompi 7A Ctek osas lähteä lataamaan heti ja akku elpy käyttökuntoon.
|
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Viimeksi muokannut H&K : 10.11.2016 22:24 |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos akusto olis miehekkäämpi, niin varmaan suuremmallekin laturille olis käyttöä. Kun ampeerit kerrotaan volteilla, tulokseksi ei tule kovin suurta tehoa. |
|
||||
|
||||
![]()
Itse pistän tavallisen laturin muutamaksi minuutiksi päälle tai boostaan se akku että jännite ylittyy 10 volttia , sen jälkeen pikku Cetek toimii ongelmitta.
|
|
|||
|
|||
![]()
laitoin GrandCherokeehen Exide hyytelöakun halpisakun tilalle talvea varten ,mutta kyllä se pelkäs pakkasta ,sain takuuseen uuden ja sama juttu. Halpis Biltema takasi ja taas pelas. Exiden heitin kesäCorvetteen ja Jeepiin osti punasen Optiman , nyt starttaa molemmat
|
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nii. Esim. 56 A geeliakussa on 460 A kylmäkäynnistysvirta ei siis pal mittää. 60 A normi exidessä se näkyy olevan 600 Amppeeriaaa.... Vaan Iso T kantoi Neljä vuotta wanhan yelloutopin tontille joka ilmeni vainajaksi. laturi lataa sitä hetken ja kuittaa täydeksi eli napajännite nousee reiluun 14 volttiin eikä papua että Katti edes pyörähtäisi. Mitä teen? Jätän sen laturiin? Verkon painon? Postilaatokon jalan? vai vaihdan kahvipakettiin?(saludo)...muuta.mitä? T.SuomenVirallinenLyijyAkkuSkepsisRyyyn OptimaEpäileväisVastaava Antsa...
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mistä löytyy halvimmalla jouset | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 15.02.2012 16:09 |
Mistä 24v eber/webasto halvimmalla ja nopeiten? | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 30.11.2010 20:13 |
Mistä halvimmalla Optima?? | Jare | Tekniikka & Jutustelu | 46 | 05.08.2008 20:44 |
Ostettu O: uudet! insa saharat,ketä myy halvimmalla? | psychobilly | O/M/V Renkaat ja vanteet | 5 | 22.11.2007 14:10 |
Mistä renkaat halvimmalla? | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.03.2006 01:17 |