![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ajattelin että pienempi paha se että kuppi kuluu ehkä nopeammin kuin se että haarukka leviää vetopäällä tuhannen kappaleiksi. Jokainen saa tietenkin tehdä niin kuin tulee hyvä, Uutta vastaavaa siitä ei taatusti tule kummallakaan menetelmällä. Jos käyttöautosta kyse niin uusi kardaani tai jos uutta ei saa, sovittaa sinne jonkin toisen vehkeen kunnossa olevan.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Vuosi on ihan normaalin kestoajan sisällä. Eli uutta ristikkoa peliin,lukitteela kiinni ja kovaa ajoa. Tietty jos on kovin väljät niin sitten tarvii jotain keksiä...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 24.01.2014 13:25 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Pikkupoikana olin kesähommissa eräällä maatilalla ja fordista hajosi etuperästä toinen ristikko. Uutta ei yllättäen ollut heti saatavilla joten nurkasta sankollinen vanhoja kerran jo vaihdettuja ja niistä sitten se paras. Muuten hyvä mutta yhtä neulaa vaille jäi osat. Popniitin varresta pätkä sivuleikkureilla, ja eikun paikalleen rasvan kanssa. Heinät tuli tehtyä pois ja homma toimi. Uskoisin että pieni heppi kuppiin ei sitä lööjää niin pahasti että haittaa mitään.
Omassa pihakoneessa on etuvedon kardaanin nivelen kupit olleet hitsillä kiinni niin kauan kun laitos on mulla ollut, taitaa tulla kohta 7 vuotta. Siellä se liepottaa vähän miten sattuu, mutta ihmetellä pitää että kestää. On ne hitsitkin siinä vähän kotikutoisen näköisiä. Valukappaleiden hitsauksissa on aina pikkuriski että jos se hiuishalkeama siihen hitsin viereen jää. Silloin on riski että kardaanin pää tulee kurkkaamaan maton alta. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Täältä löytyy selventäviä juttuja korjauksista kuvien kanssa:
http://www.therangerstation.com/Maga...08/ujoints.htm Tässä linkki kuvaan jossa on pistehitsi oikeassa paikassa haarukkaa: http://www.therangerstation.com/Maga...weldedcap1.gif |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kuvassa näkyvä hitsi auttaa jos halutaan varmistaa ehjän kokoonpanon kasassa pysyminen. Jos reikä on väljä niin ei pysy kolmella eikä viidelläkään tuollaisella.
Ja valuterästä on nuo haarukat, niiden hitsaaminen ei ole yhtä vaikeaa kuin valuraudan.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Netin syövereistä löytyy tämmönen juttu haarukan hitsaamisesta:
http://www.ifitjams.com/ujoint.htm Edelleen sitä mieltä että ei kannata katkoa ihan pieneen hätään. Aina kun hitsataan, tapahtuu metallille jotakin, ja se jotakin voi olla huono juttu tuolla kohtaa. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Joo, hitsattavissa ne varmasti on. Toisesta päästä putkikin on hitsattu valukappaleeseen kiinni. On noita tullut askarreltua.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Joskus aikoinaan kun olin yhden vuoden hommissa moottorikoneistamossa. Siellä tuli aika paljon noiden kardaanien kanssa painittua kasaamisesta tasapainoitukseen.
Väljään "kupinreikään" pieni lämmittävä hefti hitsaamalla, niin reikä kutistuu ihan hyvin. Sen jälkeen oikean kokoisen kalvaimen kanssa reikä oikeaan mittaan. Jossain kardaanimalleissa missä se laakerikuppi ei tullut ihan tasan sen kardaanin pinnan kanssa, niin silloin sinne koloon laitettiin prikka kummallekkin puolelle ennen hitsaamista. Eli se prikka puristettiin kiinni laakerikupin päälle ja hitsattiin se kiinni. Näin ei tarvinnut hitsata laakerikuppia. Aika vaikea selittää tässä, mutta toivottavasti joku edes ymmärsi? ![]() Yleensä kun ristikkonivel vaihdettiin, niin käytin siellä sellaista kardaanin kasaamiseen tarkoitettua krymppäystyökalua. Se puristi pienet pykälät ristikkonivelen kupin päihin ettei se päässyt liikkumaan sivusuunnassa. Yritin joskus jälkeenpäin sellaista krymppäyssettiä hankkia itselleni, mutta en mistään löytänyt sellaista...
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Samppa, tarkoitin että samaa osaa siinä hitsataan, ja aikalailla samasta kohtaa.
Itse olen jonkun kardaanin totaalituhon nähnyt noissa kilpa-ajoneuvoissa ja ei se turvalenkki vaikka lattaraudasta ympärille vaikuta ollenkaan huonolta idealta...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Digikameratietoutta korjaaminen | Jhl | Chit-Chat | 1 | 09.04.2013 15:21 |
Trooperin ohjaustehostimen korjaaminen | Heguli | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 17.11.2011 11:35 |
Hoojiin takarungon korjaaminen | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 05.10.2010 07:45 |
Kattoverhoilun korjaaminen | Td5 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 10.08.2008 21:23 |
Kyljellään korjaaminen | kumilusmu | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 29.04.2004 22:59 |