![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
__________________
Juuri tästä kyseisestä asiasta mitään tiedä.. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Valtion auto- ja liikenneverotuotto ei itseasiassa ole laskenut vaikka kansa on siirtynyt vähäpäästöisempään ja vähemmänkuluttavaan tekniikkaan. Se on nousujohteinen. Mutta kun, äh, se ei riitä...
![]() Ja perusfaktaa vähän peliin tästä selonteosta: 5.3 Rahoitus Keskeisin motiivi tiemaksujen käyttöönottamiselle on aina ollut rahoitus. Tiemaksuilla on rahoitettu joko yksittäistä tiehanketta tai laajempaa verkkoa. Suomessa yleisten teiden rakentaminen ja ylläpitäminen rahoitetaan valtion budjetista. Tiestön kunto on heikentynyt viime vuosina, koska käytettävissä olleet tienpidon määrärahat eivät ole mahdollistaneet riittäviä ylläpitotoimia. Voitaisiin ajatella, että rahoituksen kerääminen tienpitoon voisi olla yksi syy tiemaksun/veron keräämiseen Suomessa. Asia ei ole kuitenkaan noin suoraviivainen tai yksinkertainen. Valtio kerää autoliikenteeltä nykyisin erilaisia veroja vajaat kuusi miljardia euroa vuodessa. Tienpidon määrärahat ovat puolestaan olleet noin 750 miljoonaa euroa vuodessa. Tieliikenteeltä peritään siis noin 7 kertaa enemmän veroja kuin valtio käyttää tienpitoon määrärahoja. Tieliikenteeltä kerättävät verot riittäisivät siis moninkertaisesti kattamaan tienpidon kustannukset. Miksi niitä täytyisi kerätä vielä lisää? Tieliikenteeltä perittävät verot ovat osa yleistä verotusta, jolla katetaan kaikkia valtion menoja. Suomessa veroja ei voi korvamerkitä tiettyyn tarkoitukseen. Eduskunta päättää vuosittain valtion talousarviossa, kuinka valtion varat kohdennetaan eri tarkoituksiin. Näin ollen tieliikenteeltä perittävien verojen määrä ja tienpidon määrärahojen suuruus eivät liity toisiinsa, vaan ovat poliittisia päätöksiä.
__________________
Tiäräksää tuanoi Viimeksi muokannut vartiainen : 20.12.2013 01:16 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Noo, eipä taida olla minun päätösvallan alla tämä kysymys, ja jos joku haluaa seurata niin siittä sitten vaan.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Siitä sitten ihmettelemään mitä kaikkea voidaan seurata... Näin alkuun.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288634195770.html |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Onkohan lakimuutokset loppuviimeks kovinkaan vaikeita toteuttaa?
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Dsl:n k-verotuksen poistuminen... | jyrden | Chit-Chat | 42 | 26.02.2012 12:21 |
Lj:n muodon muutosta... | make764 | Maasturiprojektit | 8 | 18.12.2011 22:21 |
Adressi Selkämeren kansallispuistoa vastaan | trailisti | Chit-Chat | 3 | 27.02.2011 19:34 |
Citymaasturi ruuhkautti liikenteen | legro | Chit-Chat | 4 | 19.04.2008 10:34 |
Sujuvan liikenteen teesit! | Lars | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 0 | 25.07.2002 07:20 |