Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.12.2013, 18:54
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Haurautusko iän myötä? söiskö auringonvalo tai lämpötilavaihtelut...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.12.2013, 19:09
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Pitäisköhän teidän ymmärtää myös se, että lasin saa tarvittaessa pelastusviranomainen rikki, mutta jos ei muovia saa rikki, jää ehkä uhri pelastamatta (siis helposti pelastamatta, niissä tapauksissa, kun onnettomuuden kohdatessa, uhri ei saa esim oven lukitusta enää itse avattua ja pelastaja haluais oven auki, että sais uhrin ulos, ennen kuin palaa auton sisään)... Oliskohan sen takia sen "lasin" oltava myös rikottavaa?? Onnettomuustilanteet pitää ottaa myös huomioon asetuksissa, ei vain se, että jossain haetussa tilanteessa maastoajossa menee ikkunalasi rikki...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.12.2013, 20:06
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Pitäisköhän teidän ymmärtää myös se, että lasin saa tarvittaessa pelastusviranomainen rikki, mutta jos ei muovia saa rikki, jää ehkä uhri pelastamatta (siis helposti pelastamatta, niissä tapauksissa, kun onnettomuuden kohdatessa, uhri ei saa esim oven lukitusta enää itse avattua ja pelastaja haluais oven auki, että sais uhrin ulos, ennen kuin palaa auton sisään)... Oliskohan sen takia sen "lasin" oltava myös rikottavaa?? Onnettomuustilanteet pitää ottaa myös huomioon asetuksissa, ei vain se, että jossain haetussa tilanteessa maastoajossa menee ikkunalasi rikki...
Ennen tämä oli yks syy, mutta nykyään taitaa niillä kulkea mukana sopivat porat ja sahat polykarbonaattien rikkomiseenkin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.12.2013, 20:07
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Eikös lentokoneissakin käytetä tätä ihmemuovia? Tuli lenkillä mieleen myytinmurtajien jäinen kana ja siinä se tais mennä päreiksi. Onhan pakkasella jäisen mehton osuminen tuulilasiin ihan mahdollista mettässä ajellessa
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.12.2013, 20:19
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

no rehellisyyden nimissä piti savolaisittain hiukan jo vittuilla tuosta kestävyydesta, koska oli niin tiukkoja teesejä polykarbonaattia vastaan.
vakavissaan jos tuota rikki menemistä ajattelee, niin ei ole kokemusta esmes tapauksesta, että levy olisi ollut vaikka taivasalla (niinko auton maholliset ikkunat) vuosikausia, niin varsin sen rakenne heikentyy ja se voi hajota aika hitokseen helepommin kun pakasta vedetty. cd levyt tehään ainakin kokemusperäsesti millon mistäkin, koska ne tosiaan osa menee rikki aika helpostikin ja toisia saa ihan oikeesti raivon kanssa taivuttaa, että ne saa kappaleiksi. luulen, että levyissä on aika paljon myös muita laatueroja kun pelkästään se materiaali mistä ne on tehty. ihe en lasin korvaajana sitä juuri jännittäisi, ehken käyttäisi etu/etusivu laseina jo ihan lain takia, mutta peräkontin ikkunoina ei varmastikaan edes vanhemmiten ole yhtään hassumpaa tavaraa, varsinkin kun sitä pystyy ite aika helpostikin muokkailemaan (työkulut jää pois), niin tälläsellekin tyhjätaskulle se on ihan hyvä valinta jos ei jostain ehjää lasia ihan helpolla löydä. toisekseen muovin "sirpaloituminen" on aika paljon maltillisempaa kun lasin, toki silläkin viiltää huonolla tuurilla sormensa auki, mutta se on epätodennäköisempää kun oikeen lasin kanssa, lasin siruja noukkiessa paljain käsin ne haavat on selviö
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.12.2013, 21:26
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

aika monessa, ihan tavallisen kansan autossakin on nykyään "särkymättömät" lasit, eli kahden lasin välissä millinen muovi, eikä mee nisti eikä narkki niistä läpi ...



isommat kuvat tuolla:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=962159

... mutta pelastuslaitos menee
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.12.2013, 08:51
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

täällä ainaki aikonaan tulkitsivat, että matkustajien kohdalla olevat lasit pitää olla hyväksyttyjä, eli peräluukun lasit sai vaihtaa muoviin, mutta esi suikkaan ei koska kaikki lasit "rajautuu"matkustamoon, mikäli 2+2 paikkanen
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.12.2013, 10:19
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.565
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock Näytä viesti
Eikös lentokoneissakin käytetä tätä ihmemuovia? Tuli lenkillä mieleen myytinmurtajien jäinen kana ja siinä se tais mennä päreiksi. Onhan pakkasella jäisen mehton osuminen tuulilasiin ihan mahdollista mettässä ajellessa
Pienkoneissa on ikkunat muovia, aika ohutta. Eli niistä tulee kyllä kovat esineet läpi.

Isoissa, eli ns.matkustajakoneissa tuulilasit ovat paksuja kerroslaseja. Uloimmat kerrokset ovat lasia ja välissä muovia + ne lämmityselementit.
Pääsääntöisesti nämä ovat useamman sentin paksuisia paketteja, eikä niitä esim. nostele yksin kovinkaan helposti. Tarpeeksi iso esine noistakin kyllä tulee läpi, lintutörmäyksistä selvitään yleensä vaurioitta tai sitten se ulkoruutu säröytyy ja lasi vaihdetaan ilman sen kummempaa dramatiikkaa. Harvoin noihinkaan jäisiä kanoja osuu.

Matkustamoikkunat ovat muovia, ulkoruutu ~10mm paksua ja sen sisäpuolella sisäruutu joka on ehkä 3mm. Lisäksi vielä ohut verhoiluruutu siinä kaihtimen yhteydessä.
Ulkoruudut ovat aika painavia kuten tuossa aiemmin tuli jo julki.

Näitä vaivaa yleisesti muovin vaivat. Samentuvat, naarmuuntuvat, tulee niitä mikrokräkkejä(kuten koulun viivoittimeen), tulee isoja naarmuja. Useimmiten vaihdetaan ulkonäöllisistä syistä ennenkuin varsinainen rakenteellinen lujuus on heikentynyt.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 31.03.2015, 21:50
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 1.779
Perusasetus

Tarvisin 110cm X 100cm palasen 3 - 4mm polyä pk.seudulla. etra? Joku muu? Sinulla juuri on tarjota? Patruulin takasivulaseiksi tulee.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.11.2021, 20:28
mobil2 mobil2 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 21.01.09
Sijainti: ruukki
Viestit: 684
Perusasetus

Muovin rikkominen


Tuo polykarponaatin rikkominen on helppoa esim moottorisahalla ja puukkosahalla joten pelastaminen ei liene ongelma.
ylensä myös ikkunan karmien pahasti vääntyessä repeää nuo muovit irti
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.11.2021, 20:30
mobil2 mobil2 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 21.01.09
Sijainti: ruukki
Viestit: 684
Perusasetus

Itse olen käyttänyt 1mm polykarponaattia takalaseina on kevyttä voi helposti leikata esim peltisaksilla ja eipä nuihin ole katsastuksessa puututtu
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.12.2013, 19:18
huhtip huhtip ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.09.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 36
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pajares Näytä viesti
Haurautusko iän myötä? söiskö auringonvalo tai lämpötilavaihtelut...
"Polykarbonaatilla on taipumusta jännityskorroosioon. Tällöin jännitys yhdessä jonkin haitallisen kemikaalin kanssa saattaa aiheuttaa kappaleen rikkoontumisen. Tavanomaistenkin kemikaalien vaikutus voi kumota materiaalin luontaisen iskunkestävyyden lähes täysin."

http://www.tuotteet.vink.fi/tuotteet...rbonaatti.html
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kosteus pois tupla lasien välistä? KoniJeep Tekniikka & Jutustelu 17 08.06.2013 15:44
Myydään SASMOX-levyä ORR O/M/V Muut 0 29.03.2012 14:10
Ostetaan 10mm levyä Caddy O/M/V Muut 0 25.01.2012 13:13
Lasien irroitus? jambo72 Tekniikka & Jutustelu 1 21.11.2004 11:28
Lasien tummennus kottero Tekniikka & Jutustelu 1 14.11.2004 10:34


Sivu luotu: 18:27 (GMT +2).