![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
Mersu 300 GDT vm.-82 Jeep Cherokee 4.0 vm.-91 |
|
#2
|
||||
|
||||
|
pari optimaa = hyvä
__________________
- Levannon We(l)ho - |
|
#3
|
||||
|
||||
|
tai vaikka 2kpl 180Ah kuorma-auton akkua jos ei ole pikkurahasta kiinni
se laturin koko ei yksiselitteisesti määritä käytetyn akun kokoo, vaan noin karvalakkimallilla "lataa vaan nopeemmin pienemmän täyteen" onkos se siun kiesi 24V sähkölöillä vai 12V ?
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
120 A laturin jälkeen ois hyvä keskittyä olennaiseen, eli akkujen varautumiskykyyn, ja siihen kuinka paljon se muuttuu esim lämpötilan vaikutuksesta
hiljattain oli asiantuntevassa julkaisussa mittailtu kylmäkäynnistyksen jälkeen pakkasessa akkujen varautumista, ja oli surullista luettavaa... laturi voi olla vaikka kuinka iso ja tehokas, mutta akkupa ei otakaan virtasta vastaa kuin pari hassua Ampeeria / h kylmissään
__________________
- Levannon We(l)ho - |
|
#5
|
||||
|
||||
|
tämon synkkä tosiasia ja nuissa on yllätyksiä monissa ns laadukkaissakin akkuloissa, vaikka nyrkkisääntösesti voisi luulla, että tunnettu valmistaja ja kallis akku = älyttömän hyvä
eli kannattaa lukasta vaikka jonkun TM:n tai vastaavan julkasuita akkujen paremmuuksista jos asiaan haluaa oikeesti perehtyä tai sitten kyselet kavereilta ja foorumeilta mikä on toimiva kokoonpano tiettyyn autoon
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Eihän noihin akkuihin hirveesti huvittas rahaa laittaa,kyllä mersuun ois muutakin hankittavaa. Mutta kait sitä jotkut motonetin 90a akut hankittava on??
__________________
Mersu 300 GDT vm.-82 Jeep Cherokee 4.0 vm.-91 |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Mä laitoin peräkonttiin yhden tuollaisen ison Exciden 180Ah AGM/geeliakun. Ajattelin että yksi kunnollinen ja yhdet johdotukset on vähän yksikertaisempi ja helpompi mitä useamman akun virittäminen. Asennus peräkonttiin tasapainottaa myös painopistettä, keulahan on raskaampi mitä perä.
Noi "AGM" akut kestää enemmän purku/lataus-sykliä ja on nimenomaan suunniteltu siihen, että ne menee välillä aika kyykkyyn jos vertaa perinteiseen starttiakkuun. Samoin tärinänkesto ja umpinainen huoltovapaa rakenne tekee niistä vähän fiksumpia varsinkin jos laittaa akun kabiiniin sisälle. Halpahan tuo ei ollut, mutta kaksi erillistä riskiä AGM akkua olisi maksanut suunnilleen saman verran.
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Minkälainen on AGM-geeliakku?
Mun ymmärryksen mukaan eivät sovi samoihin kuoriin.
|
|
#9
|
||||
|
||||
|
AGM on käsite joka tuntuu olevan hiukan hankala hahmottaa, eikä nekään tykkää ihan tyhjäksi päästämisestä ...
Nesteakkuja, joissa neste imeytetty lasikuitu mattoon, ei sen kummempia periaatteessa ... Geelihommat sitten eri hommia, ymmärtääksein, samoin kuin AMG hommat
__________________
- Levannon We(l)ho - |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Joo, AMG viittaa enemmän tuonne mersun virityspajan puolelle
Joku viisas varmaan osaa selittää noiden tekonologioiden erot paremmin. Mutta ovat siis huoltovapaita, kestää enemmän tyhjäksi-täyteen käyttöä ja mahdollisissa kolareissa voi olla karvan turvallisempia kun happo on imeytetty lasikuituun (tai on vaihtoehtoisesti geelimäisessä muodossa?). Lisäksi minun ymmärtääkseni ne lyijylevyt on jotenkin eritavalla mitä perinteisessä akuissa (optiman akuissa ja joissain excidenkin normikokoisissa akuissa ne on spiraalilla) ja sen vuoksi ei tule niin helposti rikkoontuneita kennoja/osiota akkuun mitä perinteisessä tavassa. Tai sit mua on vaan kusetettu akkuliikkeessä...mikä ei olis kyllä mitään uutta
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Ostetaan Iso 12V laturi 90-120A | Mutamies | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 26.09.2010 19:56 |
| Ostettu datsun 120a OVENKAHVA -80 | niko69 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 19.08.2010 19:11 |
| Myyty 12v/120A laturi**MYYTY** | AVRO | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 15 | 22.09.2009 17:04 |
| Pajeron laturille suojaa/uudelleen sijoitusta | okkiM | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 25.07.2007 12:55 |
| Minkälaista piuhaa laturille? | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 21.08.2006 05:43 |