![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Pilottipumppu on apuväline, niinkuin on thermo start, lohkolämmitin, kaasutoho lämmönvaihtajassa, tai imusarja grilli.
Ex-työpaikalla 20 v sitten korjaamolle tuli iso lautatarhan valmet trukki. Siinä oli etuakseli revennyt, toinen pyörä oli vetoakselin varassa. ![]() Minä kävin välillä käyttämässä trukkia, ettei akut pääse tyhjentymään. Kerran pari viikossa laitoin sen tulille, pakkasta oli silloin 10-25 astetta. Hyvin lähti ilman mitään apuvälineitä (en osannut silloin käyttää thermo starttia) käyntiin viikon seisottuaan 20 asteen pakkasessa. Moottori oli 611 CS, trukilla oli ikää silloin noin 15 vuotta. 611 C-sarja on vähän huonompi kestoltaan kuin D-sarja, jossa on jäähdytysnesteen kiertoa parannettu. 611 C-sarjassa takimmaiset pytyt käyvät kuumempana, ja tietysti kuluvat nopeammin. Työpaikalla oli myös volvo-koneisia kalmarin trukkeja. Jopa työkaveri, joka oli äärimmisen kova volvo mies (hänellä muunmuassa oli pitkäiskuinen 3.5 litrainen volvo 164, kyllä muuten kulki..), tunnusti valmetin paremmaksi käynnistyjäksi. Ja niin se myös oli. Jakajapumpulla oleva perkins 6.354 ei oikein pakkasesta tykännyt. ![]() Armeijassa käynnisteltiin myös valmetteja pakkasessa. Masi lähti hyvin käyntiin aamuisin Maijanlammella. Pakkasta oli ajoleirillä parhaimmillaan 30. Yhdestä masista hajosi tosin imuventtiili, ja alkoi käymään viidellä pytyllä. Startin jälkeen kävi minuutin ok, sen jälkeen blop blop blop.... Ajoivat sillä takaisin Ouluun saakka, oli lavalla olijoilla hieman korvat lukossa. Masin ilmansuodatin on kätevästi lavan etuseinässä... Veljen pyöräkoneen vanha ja väljä 411 BS vaatii kyllä sahausta pakkasella. Siinä on tuntikellossa yli 15000 tuntia, ja se ei ole toiminut koskaan koneen meillä ollessa. Veli osti sen muistaakseni vuonna 1991..? 90-luvun jakajapumpulliset valmetit eivät ole kovin häävejä käynnistyjiä, vaikka niihin laitettiin isompi starttimoottori tehtaalla. Moneen traktoriin on laitettu stanadynen tilalle bosch. Muistaakseni john deeren bossi menee liki heittämällä saatanadynen tilalle. Savutuksen määrässä rellun kanssa tasoissa on kyllä leyland. ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Lantikka korjausta | Alppipappa1958 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 07.01.2012 14:46 |
kierteen korjausta | Rytari | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 13.11.2011 01:35 |
Tuulilasin korjausta | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 16.09.2011 20:14 |
Kardaanin korjausta | Nerd-O | Chit-Chat | 2 | 24.06.2009 07:43 |
Ruosteiden korjausta. | Jagar | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.04.2005 20:47 |