Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.12.2013, 23:34
matti.v:n Avatar
matti.v matti.v ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.04.10
Sijainti: kajjjaani
Viestit: 692
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kontio Näytä viesti
-Tuo moottori on korkeapaineakselitiivisteellä varustettu, eli ei tarvitse vuotoöljyliitäntää, ja moottori on sivuliitännöillä.
-Tuossa on 25mm lieriöakseli
-Kierrostilavuus 97,3cm3
-Maks. pyörimisnopeus jatkuva:615, lyhytaikaisesti:770 rpm.
-Maks. Vääntömomentti (daNm) jatk.: 19, lyhytaikainen: (10% jokaisesta käyttöminuutista) 23, Huippu (saa esiintyä 1% jokaisesta käyttöminuutista) 27
-maks. akseliteho (kW) jatk. 11, lyhytaikainen: 13
-maks. paineet (bar) jatk:. 140, lyhytaikainen: 175, huippu: 225
-maks. tilavuusvirta, (l/min) jatkuva.: 60 lyhytaikainen: 75

Tuossa jotain perustietoja tuosta moottorista, poimittuna suomenkielisestä Danfossin lehtisestä.

taas tämä nousi ajatuksiin kun tota patrollin jumivaa ulosottoa ihmettelin.

mulla on toi omp 100 moottori pyörittänyt yhessä putkihärvelissä tojon mekaanista. 11,3l antaa hammasratas pumppu 1000 kiekalla ja 190 bar on lohkossa paine säädettynä.
hidas se on kyllä ku piru mut voimaa tuntuu olevan paljon.

mites nopeesti noi oikeat hydevinssit kelaa? ja millä litroilla/ paineilla nuo saavutetaan?

kattelin tossa myyntipuolella tota myynnissä olevaa milemarkerin vinssiä eikä sen moottori kyl kummemmalta vaikuta kun tollanen omp100

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.12.2013, 12:57
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.243
Perusasetus

No vältyshän tuossa on karkeesti noiden pumpun ja mosan välillä 9:1 eli laita vaan isompi pumppu niin alkaa tapahtumaan.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.12.2013, 23:43
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja matti.v Näytä viesti
kattelin tossa myyntipuolella tota myynnissä olevaa milemarkerin vinssiä eikä sen moottori kyl kummemmalta vaikuta kun tollanen omp100
Noista moottoreista ei koosta oikein voi suoraan päätellä tuota kierrostilavuutta, toki jonkun 10cm3 erottaa 500cm3 pumpusta.....

Mutta laita tosiaan toinen/isompi pumppu, niin saat nopeutta. painemittarista vois arvella vetovoimaa, koneen käyntiäänestä sitä voi olla vaikea arvailla.

p.s jos laittas toisen hydrauliikkapumpun esim. sähkövinssin moottorilla pyörimään (tietysti sopivilla välityksillä), ja kytkisi molemmat pumput rinnan takaiskuventtiilien kautta? siis voisi vinssata joko auton moottorilla taikka sähköllä, taikka molemmilla yhtä aikaa, jolloin olisi nopea!
Tuon sähkökäytön vois mitoittaa esim. 100 bar paineelle, siis jos auto on lujasti kiinni, niin silloin vinssaus vain auton moottorilla?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.12.2013, 00:27
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

nii tuohon 802 valmettiin suunnittelin laittavani hojon vinssin. siellä kun on vivun kanssa niitä ulos ottoja.

mitäs jos siihen pistää tämän http://forums.offipalsta.com/showthr...draulimoottori

pyörittämään vinssiä. niin pyöriikö se iha hulluna vaiko sika hiljaa? vai jopa sopivasti

tuotto valmetissa on 35L /min ja paine 210bar.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.12.2013, 05:22
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.383
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
nii tuohon 802 valmettiin suunnittelin laittavani hojon vinssin. siellä kun on vivun kanssa niitä ulos ottoja.

mitäs jos siihen pistää tämän http://forums.offipalsta.com/showthr...draulimoottori

pyörittämään vinssiä. niin pyöriikö se iha hulluna vaiko sika hiljaa? vai jopa sopivasti

tuotto valmetissa on 35L /min ja paine 210bar.
Jos en päissäni laskenut ihan pieleen, niin...

Näkyy olevan 100cm3 moottori. Litralla läpi ajettua öljyä se pyörii 10 kierrosta, eli Valmetin hydrauliikasta n. 350 kierrosta minuutissa. Jos vinssin välitys on 33:1, niin rumpu pyörisi n. 10 kierrosta minuutissa.

Jos tyhjä rumpu on 10cm halkaisijaltaan, niin yksi kierros vaijeria on n. 30cm. Se kertaa 10 kierrosta minuutissa, niin vaijeria kelautuu 3 metriä minuutissa. Jos täysi rumpu on 20cm, niin siihen menisi vaijeria 6m/min. Ei kovin hätäistä menoa.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.12.2013, 19:23
MikkoVuorsola:n Avatar
MikkoVuorsola MikkoVuorsola ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 18.09.05
Sijainti: PORI, Finland.
Viestit: 678
Perusasetus

Yleistä löpinää hydraulivinsseistä.

Minulla on Mersussa koneen kuljessä parkerin 30kuutioinen mäntäpumppu, pumpun perässä vapaakiertolevy ( yhdistää pumpun imu ja paine kanavat kun pumppua ei tarvita) pumppu pyörii kampiakselin päästä ketjuvälityksellä joka alentaa moottorin kierrosluvun puoleen pumpulle. Mersun OM603 on aika kova kierroskone dieseliksi (yli 6000 rpm) ja sellainen kierrosluko on liikaa useimmille hydrauliikkapumpuille, ja vaikkeip olisikaan niin sillä kierrosluvulla minun pumppuni tuottaisi jo yli 200 litraa minuutissa, joka on turhan paljon mihinkään vinssiin. Vinssinä on Mile Marker HL12000 kaksi vaihteinen hydraulivinssi. Nopeampi vaihde on suora jossa voima riittää hyvin esimerkiksi syvässä lumessa vinssaamiseen. Hitaamman vaihteen välitys on 6, ja tämä on jo hyvin vahva vedoltaan, en ole mitannut mutta yleensä kaikki on lähtenyt liikkeelle mitä on vinssattu. Tämä systeemi on ollut jo käytössä vuosikaudet, siis pumppu pyörii aina kun auton moottori on käynnissä, tietenkin vapaakierto on päällä.
Minulla on uusi systeemi tekeillä johon tulee säätyvätilavuuksinen mäntäpumppu mekaanisella säätimellä mutta siitä lisää kunhan joskus valmistuu.

Muistaakseni joka kertoi joskus kokemusperäistä tietoa Toyotan mekaanisista vinsseistä, eli että 10 mm köysi on juuri sopivaa tojon vinssille, toimii sulakkeena ennenkuin vinssi hajoaa. Jos laittaa paksumpaa ja pyörityskoneistossa on väkevästi voimaa, pärähtää koko vinsi kappaleiksi, rumpu katkeaa, matoruuvin päädyt korkkaa tai koko matoruuvikotelo pullistuu muodottomaksi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Vinssi mekaaninen isuzubj O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 06.09.2010 08:14
Myydään HJ:N MEKAANINEN VINSSI Rekisteröimätön O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 27.08.2010 14:18
Myydään / Vaihdetaan Mekaaninen vinssi HJ-Toni O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 20.07.2010 19:01
Myyty hj mekaaninen vinssi akp O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 03.07.2010 19:33
Mekaaninen vinssi hydrauliseks, onks tiatoo?? kaivaja Tekniikka & Jutustelu 29 05.03.2007 22:17


Sivu luotu: 20:42 (GMT +2).