Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Kun luet tuon Kalevan jutun, ja katsot kuvan tarkkaa, niin huomaat tuossakin tuon ongelman; Monet jotka luulee tietävänsä LIIKENNEYMPYRÄN, Niin puhuu TIETÄMÄTTÄÄN kiertoliittymästä.
Ja jos tarkoitit tuolla 20 tkm päässä olevalla alkuasukas esiintymällä esim. minua, niin minulla on oikeasti vaikea kuvitella miten siellä syrjäsuomessa (pääkaupunkiseudulla) pitäs ajaa niissä kiertoliittymissä, missä keskustaa ei ole merkitty mitenkään muuten kuin maalilla  ,ja tilaa on niin vähän, että vasemmalle ei voi kääntyä yhdistelmällä, ilman että ei oikaise keskipisteen yli. (siis missä sanotaan, että kiertoliittymä voidaan oikaista normaaleilla (-ei erikoiskuljetus) yhdistelmillä?)
Ja vielä kerran, kiertoliittymässä on AIVAN ERI VÄISTÄMISSÄÄNNÖT, kuin liikenneympyrässä.
Ja siinä ollaan aluepoliittisesti eriarvoisessa asemassa, että Oulussa PISIN moottoritien ramppi lienee LYHEMPI, kuin siellä ruuhkasuomessa lyhin 4-tien ramppi. (-> tästä johtuu se, että täällä tuon lyhyen rampin jälkeen myös hitaammat pääsee moottoritielle, kun kaikki "paikalliset" joustaa/antaa tietä, mutta sitten jouluna/keväällä kun on ruuhkasuomesta tulijoita, niin tuo tieliikennelain kirjain astuu voimaan: turvaetäisyydet, ja se, että rampilta tuleva väistää! Jännä juttu, ruuhkasuomessa vaihdetaan kaistaa moottoritiellä 80 km/h rajoituksella semmoiseen väliin, että väliä jää vajaa 10 metriä molempiin...
|
Kyllä meillä on noita molempia "ympyröitä" täällä pk-seudulla ja on tullut sellasissa ajeltua jo 60-luvulta lähtien päivittäin eli ei ole ihan vieras asia

Mitä tulee tuohon erilaiseen väistämissääntöön niin voisit vähän tarkentaa että mikä siinä on erilaista (ympyrääntulija väistää olipa kyse kiertoliittymästä tai "oikeasta" liikenneympyrästä) ja jos sattuu olemaan monikaistainen kierto- tai liikenneympyrä niin siellä vilkutellaan silloin kun vaihdetaan kaistaa ja kun poistutaan!
Ja kun ihmettelet miten niissä pienissä kiertoliittymissä ajetaan niin luulis ammattikuskin osaavan niissä ajaa ilman ongelmia kun meillä nuo maahanmuuttajabussikuskitkin osaavat niistä ajaa suoraan jollei mahdu kiertämään sitä maalattua tai lievästi korotettua keskipistettä. Ei sitä erikseen tarvitse jostakin säännöstä lukea
Tuosta kaistanvaihdosta niin täällä kun on motarilla yleensä hiukka useampi auto menossa samaan suuntaan niin jos jäisi odottelemaan sitä turvaväliä että pääsee vaihtamaan kaistaa niin jäis kokonaan tekemättä
Ramppisääntöhän on kaikkialla sama eli rampilta tulija väistää ollaanpa sitten PK-seudulla tai Oulussa!!

Se että rampilta tulijaa väistetään edellyttää että ohituskaistalle voi muita tielläliikkujia haittaamatta siirtyä tarkoittaa että liikennettä on vähemmän ja ohituskaistalla ei ole juuri tulijoita joita tulisi väistää ennen kaistanvaihtoa. Joustavuus on ihan hyvä asia jos siihen on tilaisuus mutta järki siinäkin on oltava mukana. Monesti on tullut siellä Oulussa huomattua, että porukka ei muista katsoa peiliin ennenkuin "törmäävät" vasemmalle kaistalle väistämään sitä rampista tulijaa. Siellä kun saattaa olla joku kiireisempi muutaman kymmenen metrin päässä tai peräti rinnalla