![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Tuossa nollatun pistorasian suojakoskettimessa voi sitten olla lattiaa, seiniä tai muita kohteita vastaan jännitettä nollan ja 400 V välillä näin niinkuin teoriassa. Käytännössä ei tuonne 400 V asti mennä, koska kiinteistössä on yleensä maadoituselektrodi, joka tasaa potentiaaleja paikallisesti. Vielä tarkennuksena, että ihmiselle vaarattomana jännitteenä pidetään alle 50 V vaihtojännitettä. Tuon yli olevia jännitteitä voi hyvinkin esiintyä.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Vikavirtasuojakytkin
Jos sähköt ton mukaisia niin VVSK kyllä laukaisee k.o nollaviasta.
Eli jos yksikään VVSK:n jälkeisistä suojista ei pysy päällä niin kyseessä on nollavika tai nollat on sekaisin eli nolla pääsee kiertään VVSK:n. http://www.sahkoala.fi/ajankohtaista/vikavirtasuojaus/ http://www.stek.fi/sahkon_kaytto_kot...ikavirtasuoja/ Vanhemmissa asennuksissa ilman VVSK:ta nollavika tappaa samantien herkemmän elektroniikan ja niiden powerit. ps. Generaattori puolella yleisesti käytössä aseteltava vaihevahti jännitteen/ajan suhteen joka ehtona pääkontaktoripiirissä sähkön jakeluun. Tämä on myös yksi vaihtoehto verkon ja toimilaitteiden suojaamiseen. Viimeksi muokannut H_Nietu : 20.11.2013 21:11 |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mietin vaan sitä tässä, että nollaviassa nolla "kelluu", mutta ainakin 1~ virtapiireissä virrat palaa samaa reittiä kuten ennen vikaa. Summavirta on siis edelleen nolla ( no jotain vuotovirtaa menee aina) ja vvsk pysyy päällä. Vvsk ei tiedä mitään edeltävän verkon asioista, se mittaa vain sen läpi menevän virran summaa. Niin ja kun pohtii 3~ piiriä, niin siinä vaan jännitteet menee sekaisin kun nolla kelluu, mutta virta se jolkottelee vvsk:na kautta nollasummapelinä. Oonkohan mä nyt ihan sekaisin...(?) Mutta generaattorin vaihevahti voisi tosiaan olla mainio laite. Harvalla tuollainen lienee kotona ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
En tosiaan ole koskaan päässyt testaamaan tota VVSK:ta ns. syöttävän valtakunnanverkon nollavikatilanteessa. Mutta ainakin toi suojaa ns. henkilövahingot jos virtojen summa eroaa liikaa. Jos tossa nollavikatilanteessa on vähankin epäsymmetrin kuorma niin summien pitäisi "kai" erota vaiheiden ja nollan välillä. Tosta en nyt ole ihan varma. Vai kompensoituuko se jännitten nousuna ja laskuna vaiheen ja nollan välillä jos teho on vakio(P=IU)????? Ja mikä toi ero on 3/1 vaiheisessa suojauksessa eli kumpi sen huomaa k.o tilanteessa paremmin, vai huomaako kumpikaan? Jos joku oikesti tietää niin kertokoon. ps. Generaattorilla syötettävassä piirissä(normaalista maapotentiaalista kelluva laite) olen törmännyt nollavikaan vaihevahdin jälkeen (käyttönottotilanne) jolloin kaikki elektroniikkaa sisältävät muuntajat jotka olivat maadoitettuja laitteen runkoon paloivat k.o vian jälkeen. Tosin nämä piirit eivät olleet vikavirta suojattuja. Vehkeiden piti olla koeajettuja "käännä avaimesta laitteita". Tämä johtui siitä että laitevalmistajalla oli jäänyt vetämättä yksi jumpperi liittimillä josta syötetään laitteita jotka roikkuvat heidän perässä(jumppi oli kuvissa ja johdotuslistoissa). Eli laite toimi heidän koeajossa tehtaalla oikein muttei syöttävänä laittena siinä paikassa mihin se oli tilattu, eli vahingot meni laitevalmistajan piikkiin. Viimeksi muokannut H_Nietu : 20.11.2013 22:32 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() -> Siis kannattaa kiinnittää huomiota noihin maadoituksiin, esim. putkiremontin yhteydessä voi tehdä käytännössä pelkkien kuparien hinnalla... P.S aika hyvin mennyt nuo myräkät, kukaan ei vissiin ole kuollut noiden sähkövikojen aiheuttamiin sähköiskuihin? |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Joskus säikäytti, et nyt on nollavika, kun kersojen mönkijä antoi kynsille laturissa ollessaan.
C-tekki oli roikan perässä kiinni, ja lohkosta mitattuna antoi reilu 80v ac:tä maan välille... Tökkäsin siis toisen karvan suoraan multaan. Nollavikaa ei löytynyt, eikä kyllä syytäkään ilmiölle ennenkuin kyllästyin etsimään.
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jostain syystä näin sähkärinä näkee jakorasioissa ja muissa kytkentäpisteissä aivan vitusti irtijätettyjä kevinpäitä, vaikka niiden kytkentä ei nyt mitenkään kovin hurjan monimutkaista ole. Näihinhän pitäis koskea ainoastaan ammattilaisten, joiden myös pitäis tietää miten ja mihin ne kuuluu kytkeä ja mihin ei. Jonkinverran näkee myös aivan suoranaista kevin väärinkäyttöä mm. ohjattuna vaiheena, koska ilmeisesti ei sattunu just olemaan 3x1,5N kaapelia autossa. Tavailen just hiljakseen kaikessa rauhassa S2 tenttimatskua tenttiäkseni sen huhtikuussa, eikä se nyt mitenkään kovin vaikeelta vaikuta. Perkeleen monisanaisesti esitetty ihan selkeät asiat ja sotkettu taittovaiheessa asioiden kuvat irti tekstistä. Väitän, että hamssitutkinto oli osaamisvaatimukseltaan vaikeempi ja senkin suoritin keskenkasvusena parikymmentä vuotta sitten. Omaan taloon oon tässä suunnitellu verkonvaihtokytkimen asentamista ja mua hämmästyttää todella vahvan pahasti yleinen tapa käyttää kolminapaisia verkonvaihtokytkimiä, jolloin yhden syöttävän verkon nollavika väistämättä vaikuttaa kytkimen asennosta riippumatta. Tulen laittamaan nelinapaisen kytkimen juuri tästä syystä ja taidanpa huolehtia tälle verkonvaihtolaitteistolle muovisen koteloinnin. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mulla ei ole S2:ta, mutta vanhan systeemin mukaiset rajoittamaton A ja käytönjohtajan paperit löytyy ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Monesti keville ei löydy edes kytkentäpaikkaa suojaeristetyissä laitteissa. Esim. muuntajat ja valaisimet. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Oon tosi paljon nähny tätä ja sitten sitä, että samaan rasiaan tulevat kevit on vaan kaikki jätetty kytkemättä. Ihan kun niiden oikeaoppinen kytkentä olis jotenkin supervaikeaa samalle kaverille, keltä on kuitenkin onnistunu sitten köyhän miehen käytäväkytkentä. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siltikin on ihan viisasta kytkeä ainakin keskuksen päässä tuo kevi, koska eihän sitä tiedä, mitä tuohon piiriin kytketään seuraavien vuosien aikana. Nikuzaille:kevi on keltavihreäraitainen johdin, jota käytetään sähköissä ainoastaan suojamaadoittamiseen. Se yhdistyy kosketukselle alttiisiin osiin, kuten laitteen runkoon ja estää vikatapauksessa laitteen kuoren tulemisen jännitteiseksi sulkemalla vikavirtapiirin ja siten aiheuttaen ylivirta-tai vikavirtasuojakytkimen laukeamisen. Ne muut johtimet on sinisiä (nolla), ruskeita, mustia tai valkoisia (vaihejohtimet)
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Kosketusjännite nollaviassa voi kiivetä vaihejännitteeseen saakka, ei siis pääjännitteseen, niinkuin tuossa aiemmin päättelin ![]() Nyt alkaa nollavika kysymys olemaan paketissa myös teorian osalta ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Itse epäilin kanssa nollavikaa ku lamppua kattoon vaihtaessa sain kynsille virtasta.. juuri muutettiin ja kyseistä valaisinpistettä ei oltu vielä käytetty.. loppudiagnoosi oli, kiireinen sähkäri oli katkaisijan jättänyt väärin päin.. heh.. olis pitänyt autolta asti hakea mittari.. tästä eteenpäin käyn hakemassa, sen verta pahalta alkaa tuntua tuo virtanen... tai oikeastaan se ku ei saa kättä irti vaikka haluis...
__________________
puukko 2 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Sähköt | -MAZA- | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 16.04.2011 17:18 |
no, tuliko vammoja uutena vuotena? | junnu78 | Chit-Chat | 27 | 02.01.2007 18:09 |
Sähköt Män! | KuningasHytti | Chit-Chat | 8 | 29.10.2006 10:18 |
Onko raiskattu vai tuliko hyvä... | Vesa | Yleiset | 3 | 29.08.2003 22:37 |
Pakkaset palasivat | Lars | Rakas Päiväkirja | 0 | 09.01.2003 20:52 |