![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kiitoksia erittäin runsaasta mielenkiinnosta! Auto tosiaan oli edxplorer kun iltasella vähän tuli virheitä. Pohja on tosiaan suht matala, takalehtien korvakkeet matalalla ja muuta mukavaa. Onneksi paksua rautaa alustassa ja suojapellit tankkien ja putkien päällä mitkä kyllä helisi ja osa irtosi jo tuossa. Lienevät pilipalikäyttöön. Oon vähän huono harrastaja liittymään mihinkään kerhoihin sun muihin. On tullut jenkkejäkin jo kohta viisi vuotta laiteltua ihan kaverien kesken ja suurimmaksi osaksi yksikseen joten raaka offikerho vielä tuntuu kaukaiselta ![]() Eilen ostin 30 euron 4000kg vaijeritaljan (sellainen missä pitkä kahva, näyttää lähinnä niiltä kuormansidonta loukuilta). Ei sillä todellakaan tee varmasti kunnon touhuissa mitään mutta luulisi että perä irtoaa? Eilenkin 2000kg moottoritalja auttoi vetämään perän tuolta kannon ja muhjun päältä takaisin urille ja sittenhän se peruuttaen sieltä tuli pienten lisäraivauksien myötä... Niin ja tosiaan auto on vielä luojan kiitos suorakylkinen ja voisi sellaisena vielä pysyäkkin... Miten vertailla vakiomaastureita/nelivetoja keskenään jos vaikka noita reittejä kyselee? Raideväli ja akseliväli tottakai muuttuu ja maavara + pohjan tavarat sun muut unohtamatta painoa mutta mitä eroa nelivedoissa on niiden 50/50 kytkettävien nelivetojen kesken? Ei mitään? Tuokin peli painaa jo 2000kg joten voikohan sillä edes joka paikkaan viitsiä lähteä missä on jollain nelivetohiluxilla käyty?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Maastoa oppii lukemaan luullakseni vain lukemalla maastoa?
Uskoisin et esim. mettäkonekuskeil on aikas eri lähtötaso harrastukseen, mitä sellaisella joka käytännössä ei ole metsässä liikkunut ollenkaan. Pehmoiset paikat oppii helposti havaisemaan ihan maaperää, maaston muotoja ja kasvillisuutta tutkailemalla. Omat ja auton rajat löytyy koittamalla. ![]() Sit tulee pari muuttujaa ja taas lapioidaan...
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Yks hyvä tapa ois olla alkuun jonkun kokeneen kuskin apumiehenä. Auttaa kummasti sit omalla autolla offailuakin.
Menee vaikka jonnekkin ajopäiville mukaan vaikka ihan jalkamiehenä ja seurailee toimintaa ja kyytiinkin pääsee useimpiin laitteisiin kun vaan kysyy. Jos yksin pitää harrastaa niin sit varmaan tulee enempi haastetta ja vastoinkäymistä, mut ne tilanteet kyllä opettaa yleensä tehokkaasti. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
hitto mikä flashback... mullehan on josku tuotu salkkutaljaa avuksi kun suburbanilla aikanaan vähän porukalla jumitettiin, vanhaa mettäraktoriuraa mentiin kun auto painui pehmeään niin syvälle että toisen puolen ovenkahvat oli melkein pinnan tasalla, tielle matkaa äkkiseltään pari kilsaa ja kylille 7-8 lisää, kaveri toi 2 koppasella golffilla ajamalla viereen sen salkkutaljan... että niin pahassa paikassa me oltiin
![]() oikeasti ne pehmeät, märät mettäköneurat ja kannokot on niitä vaikeimpia paikkoja ajella alottelijalle, johtuen juuri siitä että ovat väliin hyvinkin tasaisia ja näyttävät helpolta paikalta, tulee äkkiä yllätyksiä. soraharjut ja kangasmaatot on vähän mukavampia siihen että oppii tuntemaan vähän sitä auton kääntyvyyttä ja alustan toimivuutta ja korkeutta. Ajopäiville menoon ei kyllä erikseen vaadita mitään raakaa offikerhoon kuuluvaisuutta, ne on useimmiten kaikille vaipaita tilauisuuksia missä pyörii autojen lisäksi paljon muutakin väkeä ja yleisöä, kannattaa läheteä jos ei omalla ajamaan niin anakin katsomaan ja kysellä kyytiin, varmasti löytyy paikka jostain autosta apparina. rabbit ranchillä on ainakin, luulen että muuallakin sama käytäntö että alottelijoille on lähtetty joko itse appariksi tai sitte ajatettu omalla kalustolla helpompia reittejä tuntuman saamikseksi. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Aikoinaan vein ykköskoppasella pololla hinausliinan ja taljan pajerolle mettätielle kun oli jäänyt jumiin. Erittäin helppoa tuollasella pulunhöyhenistä tehdyllä roskalla mennä pehmeämpääkin tietä. Virallisesti taitaa painaa peräti 690kg ja purettuna suunnistusautona ilman kaaria vaaka näytti just kuskin kanssa 620kg. Renkaat just niin isot kuin alle mahtui pyörimään, olisko ollu 195r14.. Tämä siis yli 20 vuotta sitten.. ai niin moottorina oli peräti isolohko 1,1 ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tärkeimmät ohjeet: -Ei ole syvää ja kova pohja. Pätee kaikkii ojiin ja rapakoihin. -Kiekat kymppiin ja kytkin ylös. Tosin kytkintä ei kuulu nostaa, vaan jalka siirretään sivuttain polkimelta, jotta saavutetaan tarvittava nopeus heti. -Niin kauan kun auto liikkuu, yritetään. Ja jos liikkuminen loppuu mutta rapa roiskuu, yritetään vielä hetki pykälää suuremmalla vaihteella.
__________________
Harbor Cruisers |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Itekin aika nöösi mut sen oppinu ainakin et talvisaikaan kipeä olkapää, vajaa metri lunta ja lapio on oikeenkin hyvä opettaja minne kannattaa ajaa ja minne ei.
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Nostalgiaa mutta perusajatukset kunnossa
http://www.youtube.com/watch?v=v07kCA606E0 http://www.youtube.com/watch?v=vi4kaT3yfoM Kokeneempien kanssa metsälle ja kuuntelee mitä sanotaan vaikka välillä ne tuntuu järjettömiltä neuvoilta ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Onkos kellään oikealta ajettavaa maasturia (pois lukien se bowler?)
Ja vielä ottaisi aloittelijoita mieluusti kyytiin Siihen dummy ratti apparin puolelle niin sais tuntumaa oikeasti miltä näyttää mettässä kun "oikealla" puolella olisi matkustamassa ![]()
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
ihekseen kun liikkuu metässä auton kanssa, niin ei oo virhe, eikä heikkouden merkki nousta sieltä kuskin paikalta ja kävellä etukätteen reittiä, mitä oot menossa.. säilyny tuo citymaasturi suorakylkisenä ja astinlaudatkin paikallaan, kun on töissä käyttäny vähän malttia pylyväille pyrkiessä
![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Sekin jos laitat isoimmat muutoskatsastettavissa olevat kunnon MT -kuviolla varustetut renkaat jelppaavat jo aika paljon....
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Maastoajo jatkokurssi | NewJuhani | Tapahtumat | 16 | 15.01.2013 12:57 |
Maastoajo lupa ? | sjeeppi | Chit-Chat | 6 | 28.06.2010 07:59 |
Maastoajo loppuu Petikossa....... | MoggiMies | Linkit | 13 | 19.07.2009 18:55 |
maastoajo | REPE | Chit-Chat | 7 | 09.10.2005 20:36 |
HJ60 ja maastoajo! | Country-Jake | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 03.01.2005 21:24 |